Bluray bilde i 16:9 istede for 2.35:1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bluray bilde i 16:9 istede for 2.35:1

Er det ikke mulig og få bildet fra blu ray'en til 16:9 istede for 2.35:1?
    Får jo ikke 60" på en 16:9 tv om bildet vises i 2.35:1 ...bare ca. 56" ?

Bare lurer, for har sett bak noen bluray cover så står det 16:9 også...
    Men har ikke funnet noen plasser og endre dette slik at jeg får bilde på hele skjermen... Så, er det mulig?

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må isåfall bli på fjernkontrollen til TVen, endre på bildet: "Zoom, strekk 16:9, automatisk" etc. Prøv deg frem til du får strekt bildet over hele skjermen. Det blir jo feil forhold mellom høyde og bredde, men du får brukt de siste 4 tommene.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo feil, filmene er laget slik av en grunn.
    Kos deg med filmene du, istedenfor å sitte og irritere deg over at ikke alle tommene på tv'en din er brukt.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.35:1 må ses i 2.35:1. Hvis du skal presse dette bildet inn i ei 16:9 rute og fylle den, må enten bildet beskjæres eller aspect ratio forvrenges. Begge deler er fy-fy, mener nå jeg.

Beste tilnærming for full utnyttelse av 2.35:1 er ved bruk av proje sammen med lerret i 2.35:1 format. TV'n din kan du se på Frustrerte Fruer og dagsrevyen med. 60" er for lite for film uansett, men helt ok til gode TV-signaler. :-)

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    TV'n din kan du se på Frustrerte Fruer og dagsrevyen med. 60" er for lite for film uansett, men helt ok til gode TV-signaler. :-)
    Så folk som ikke har råd til PJ kan bare glemme og få en skikkelig film opplevelse altså? :twisted:

Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Det blir jo feil, filmene er laget slik av en grunn.
    Kos deg med filmene du, istedenfor å sitte og irritere deg over at ikke alle tommene på tv'en din er brukt.
    Det var 4 dyre tommer det skjønner du

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan trøste deg med at bildet tross alt hadde blitt enda mindre om du hadde valgt en mindre tv.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel nettop pga dette med at mange BD filmer kommer i 2,35:1 formatet at produsenter som Phillips kommer med 21:9 format skjermer.

Den klarer jo også "bare" 56" så.....

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Så folk som ikke har råd til PJ kan bare glemme og få en skikkelig film opplevelse altså? :twisted:
    Det er sikkert helt fint å se film på en 60". Men en "skikkelig filmopplevelse" blir det vel ikke? Da mener jeg man må opp i langt større bildeflate. Har du råd til en 60" har du råd til proje også.. Eventuelt ville jeg mye heller valgt en rimeligere 46" til TV bruk og en proje til film og "special events". Det skulle ikke behøve å bli dyrere enn en 60" TV, avhengig av hvilken 60" det er snakk om selvfølgelig..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som liker å gå på ski, uten at de derfor planlegger soloekspedisjon til Sydpolen...

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er sikkert helt fint å se film på en 60". Men en "skikkelig filmopplevelse" blir det vel ikke? Da mener jeg man må opp i langt større bildeflate. Har du råd til en 60" har du råd til proje også.. Eventuelt ville jeg mye heller valgt en rimeligere 46" til TV bruk og en proje til film og "special events". Det skulle ikke behøve å bli dyrere enn en 60" TV, avhengig av hvilken 60" det er snakk om selvfølgelig..
    Men jeg bruke min til spill fra ps3, film dvd/blu ray og fotball...
    I mitt tilfelle gjelder det krp'en, og selfølgelig kunne jeg kjøpt en god PJ for de pengene... men brukes jo en del, så hadde vell raskt måtte blitt pære bytte.. og av de pj'ene jeg har sett/hatt (og de er ikke i 20k+ klassen) så synes jeg tv gir best bilde... mulig det er motsatt med pj i 20k+ klassen...

Men og gå fra 42 til 60...og så bare ha ca. 2m avstand fra øyne til tv, så ja, da vil jeg si at det ga meg en skikkelig "kino" opplevelse... Er klart det ville blitt bedre men 100" ++ ...men som sakt, god PJ koster mye penger, og kort leve tid på pæra...og da tv'n brukes en del, så ville jeg raskt måttet bytte pære om jeg hadde valg PJ... det er 2000 timer mot ca. 100 000 timer brukstid....

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det er vel nettop pga dette med at mange BD filmer kommer i 2,35:1 formatet at produsenter som Phillips kommer med 21:9 format skjermer.

Den klarer jo også "bare" 56" så.....
    Men tv brukes til fotball og ps3 spilling også...og der har jeg jo 60" ..og sku jeg gått for philipsen, så hadde jeg mistet ennå flere " når den skulle visst 16:9 bilde..

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen for deg kan være bluray spilleren oppo BDP 83. Jeg er litt på tynn is nå siden jeg ikke har den selv, men jeg har lest bruksanvisningen. Forstod jeg den rett så har den en zoom funksjon som fjerner disse sorte stripene. da vil bildet som nevnt tidligere i tråden bil klippet på sidene slik at høyde-bredde forhold blir riktig. Det finnes kanskje mange andre bd spillere med den funksjonen også.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Løsningen for deg kan være bluray spilleren oppo BDP 83. Jeg er litt på tynn is nå siden jeg ikke har den selv, men jeg har lest bruksanvisningen. Forstod jeg den rett så har den en zoom funksjon som fjerner disse sorte stripene. da vil bildet som nevnt tidligere i tråden bil klippet på sidene slik at høyde-bredde forhold blir riktig. Det finnes kanskje mange andre bd spillere med den funksjonen også.
    Men forsvinner ikke en del av bildet på siden da?
    Når du zoomer inn for og få topp/bunn i et med tv kanten, så vil du jo også samtidig zoome slik at sidene blir dratt ut. så mister du halve bildet.. eller?

tror vell jeg har slått meg til ro med og miste disse 4" på blu ray

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Men forsvinner ikke en del av bildet på siden da?
    Når du zoomer inn for og få topp/bunn i et med tv kanten, så vil du jo også samtidig zoome slik at sidene blir dratt ut. så mister du halve bildet.. eller?
    Selvfølgelig.

Hvis du vil bli kvitt de sorte stripene over og under bildet, kan du enten strekke bildet i høyden, slik at alle blir lange i maska, eller så kan du klippe av sidene, og strekke det i begge retninger.

Eller så kan du akseptere de sorte stripene og vise hele bildet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •