AVforum landstreff, Lørenskog feb 2009. Avsluttet, takk til alle! Last opp bilder! - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 26 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26
Viser resultater 501 til 514 av 514
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sender en stor takk til initiativtagerne til helgas samling.
    Følger med på kalibreringstrådene på forumet og da var det spesiet
    interessant overvære AKs kalibreringsforedrag.

Jeg satt og så på Ak og Lygren kalibrerte pj før shootouten og det er fasinerende og se hva som gjøres med PJ av ekspertise. Det er spesielt moro
    at man med relativt lite tid til rådighet klarer å hente ut potensialet i alle pj
    noe som shootouten viste

Inspirert av Ak og Lygren bestilles C5 i løpet av dagen så får jeg fjernet de værste artifaktene fra HC6000. Så får ny PJ kommer til høsten når ny kino er på plass med full lyskontroll.

Ole

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Takk Ak!

Hadde du noen pekere til de forskjellege hardware-alternativene også?
    Her you are:
    CalMAN - Purchase

Se under "Home edition", så ser du de forskjellige alternativene (fra $299 til $799)

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet for å spare en krone eller to er å kjøpe "CalMAN Home Edition - Software Only", det er en nedlasting så man slipper unna frakt og MVA.

Den versjonen støtter bl.a. Spyder 2 og 3 og EyeOne LT, så dersom man er fornøyd med å bruke en av de probene kan man kjøpe dem separat et annet sted.

Spyder 2 proben får man f.eks. her til 795.-
    Colorvision Spyder 2 Express - FotoVideo Norway AS

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til begge to!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen

som har lytteintrykk og bilder av Klipsch ultra || oppsettet?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...Klipsch-oppsettet var godt gjemt bak det lydtransparente lerretet, så folk tenkte vel på andre ting da de så gjennom shootouten...

Mitt inntrykk var i det minste udelt positivt! Bassen har en helt annen karekteristikk enn f.eks. SVS, langt mer "attack", men noe mindre "vulgær" i bånn... Mulig en kombo med to slike og en SVS for "bånndraget" hadde vært tingen... Så "Taken" på lørdags natt på dette oppsettet, og må virkelig si jeg følte vi satt på første rad når vi kjørte volumet opp på ørepipende nivå! Mye effekt, høy dynamikk og høy detaljeringsgrad er det inntrykket jeg sitter på. Samtidig sier importør at settet bør gå 2-400 timer før det spiller optimalt, og vi fikk kun kjørt det inn rundt 30 timer, så det er mulig det løsner enda noe mer etterhvert...

Sett opp mot JBL-settet jeg bruker, som består av JBLs proffhøyttalere for ekte kinobruk, var nok "spisseffekten" ikke like stor, dvs. at JBLene later til å ha enda mer effekt sånn på toppen... Samtidig var de "romsligere" i midten, og hadde også høyere detaljeringsgrad på lavere volum. Mine JBLer krever nok noe mer effekt enn hva Onkyo 876 klarer å levere, og jeg lurer nok på om Klipschene også kunne gjort det enda bedre de også med noe mer effekt - i det minste var det erfaringen til Striky, som tross alt har samme settet hjemme.

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er egentlig de tube-style subene fra SVS sammenlignet med vanlige bokser? Spiller de bedre eller dårligere? De er jo en del kroner billigere.

Må prøve å få med meg dette her neste år. Er det noen bestemt aldersgrense på dette her, eller kan alle delta? Eh.... vel det spiller vel egentlig ingen rolle. Blir 18 til våren så.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch-settet ble dessverre ikke demonstrert under optimale forhold. For det første var disse helt nye når vi monterte de opp, og de har med andre ord ikke mer enn noen få timer innspillingstid, mot de 2-400 timene som Klipsch anbefaler.
    For det andre mener jeg de har godt av en god del ekstra effekt enn det Onkyo 876 har å tilby.
    For det tredje, tror jeg ikke det ble kjørt noen romkorreksjon eller nivåkorrigering i det rommet, da målemikrofonen til Onkyo manglet.
    EDIT: For det fjerde, bestod frontrekka bare av 2 høyttalere, en venstre samt en venstre satt på hodet for å fungere som høyre (for å få hornet på rett side). Mao ingen senter.
    For det femte, ble det bare benyttet én sub, mot to som egentlig er tenkt i dette settet.

Med andre ord blir det litt feil å vurdere disse utifra demoen vi fikk denne helga.
    Som Lygren nevner, har jeg dette oppsettet selv (dog uten Klipsch-subbene), og jeg kan bekrefte at de har mye å gå på i forhold til det vi hørte på Lørenskog. Jeg nærmer meg slutten av anbefalt innspillingstid i disse dager, og det er rimelig stor forskjell fra rett ut av esken.
    Subwooferen i oppsettet frister veldig til demo hjemme i eget oppsett, slik at jeg kan vurdere den under mer kontrollerte forhold (da naturligvis 2 stk som kreves i et slik oppsett).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    En mulighet for å spare en krone eller to er å kjøpe "CalMAN Home Edition - Software Only", det er en nedlasting så man slipper unna frakt og MVA.

Den versjonen støtter bl.a. Spyder 2 og 3 og EyeOne LT, så dersom man er fornøyd med å bruke en av de probene kan man kjøpe dem separat et annet sted.

Spyder 2 proben får man f.eks. her til 795.-
    Colorvision Spyder 2 Express - FotoVideo Norway AS
    Selv om Spyder 2 proben helt sikkert fungerer, vil jeg sterkt anbefale å gå opp til Display lt, for økt nøyaktighet. Spyder 2 sliter forøvrig også med å måle på plasma.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Selv om Spyder 2 proben helt sikkert fungerer, vil jeg sterkt anbefale å gå opp til Display lt, for økt nøyaktighet. Spyder 2 sliter forøvrig også med å måle på plasma.
    Enig i det, har selv byttet ut Spyder med DisplayLT. Men 795.- er rimelig billig hvis man bare vil teste om dette er noe man vil pusle med

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Enig i det, har selv byttet ut Spyder med DisplayLT. Men 795.- er rimelig billig hvis man bare vil teste om dette er noe man vil pusle med
    Absolutt et godt poeng

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tak i bildene, så her kommer rapport fra swans/earthquake rommet.

Utgangspunktet var et rom med Swans M1.2 stativhøyttalere, som vi skulle integrere med to Earthquake 12" subber.

Vi begynte med å låne sinusgeneratoren og Radioshacken til Flageborg, og kalibrerte hver subb til 85dB ved 50 hz. Så målte vi frekvensgangen mellom 80 og 20 hz for hver subb og for begge sammen. Subbene ble plassert ved hver høyttaler, og gav oss derfra en utrolig fin frekvensgang. Fasen forble ved 0 grader.

Hadde store problemer med å gjennomføre romkorreksjon, da støy fra naborommet i perioder var oppe i 70 - 80 dB. Det blir litt mye ambience

Vi hadde tenkt til å ta alle 8 målinger, men måtte nøye oss med den ene vi klarte i mellom alt bråket. Høyttalerene spilte i utgangspunktet bra, og subbene hadde som sagt veldig fin frekvensrespons, så det var ikke så mye korreksjon som skulle til.

Høyttalerene spillte analytisk og nøytralt, så vi bestemte oss for å integrere subben best mulig med den egenskapen bevart.

Dele ble satt til 100hz, og nivåmessig holdt vi godt igjen for å få en sømløs overgang fra swansene. Det spilte tørt og definert, og fungerte like godt til kontrabass som kraftig synthbass. Bassen ble nesten for tørr, så det er synd vi ikke rakk måle over 80 hz. Tror nok vi hadde en liten peak opp mot delefrekvensen, tok bort følsen av litt "saft" nedover.

Alle på gruppa var veldig fornøyd med resultatet. Det ble et veldig spesielt rom i forrhold til de andre, som forkuserte mer på dypbass og funfactor. Er langt unna klangen jeg har hjemme i stua selv, men det var gøy å kalibrere ut i fra maks nøytralitet til en forandring

Ellers vil jeg benytte sjansen til å takke alle for en glimrende helg. Utrolig bra gjennomført! Også en stor takk til alle leverandørene som stillte så mye snadder utstyr til disposisjon

Husker ikke nicket til alle på gruppa, så dere får rope ut selv

Newcomer EHED sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare legge til at dette var 15" MK V subbene til Earthquake.

De finnes også i 12" med samme forsterker og litt mindre kasse.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg kan legge til at de som var på gruppa med Earthquakene var:

Elemental Studios, Jrgn, LittomAlt, Engel og meg selv, totto. Tror jeg har husket alle da, sorry hvis noen føler seg utelatt, gi en lyd!
    -t

Side 26 av 26 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •