Julehilsen 2008 - Vi takker for året som har gått

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Julehilsen 2008 - Vi takker for året som har gått

Ja, da har enda et år gått i vår spennende AV-verden, og AVforum tipper ved dette snart 8 år på nettet. Vi var 30 i 2001, og er nå mer enn 35.000 medlemmer!

Vi takker våre kjære medlemmer og moderatorer for all innsats i året som har gått. Gorm, roffe, Kenti, devilej, ask4me2, Per Johnny, BEF og jan erik fortjener en stor takk fra oss alle!

Spesielt ønsker vi i år å rette en stor til Ak, Anbjørn K., som år etter år har gitt oss her på AVforum massiv støtte, innhold og kompetanse. Det har ikke manglet av tilbud fra andre medier og aktører opp gjennom, men Ak har trofast og lojalt stått ved vår side år etter år. DET står det virkelig respekt av. Vi lover at vi en dag skal kunne tilby noe bedre enn 2-stjerners rom med fellesdass i anledning IFA-messa i Berlin , og takker for at du lojalt har stått ved vår side i alle disse år!

Mag, Magnus S., har også vært med oss i alle år, og vil være sentral når vi nå skal i gang med utvikling av ny plattform. Vi skylder Magnus en STOR takk for all den innsats som er lagt ned i denne tjenesten i årene som har gått.

I tillegg ønsker vi å rette en STOR takk til arrangørene av våre to svært vellykkede landstreffene! Første landstreff i vakre Eidsdal ble arrangert av teddytusen i lokalene til loffen68, en flott begivenhet for de deltakende! Neste treff på Gausdal ved Lillehammer ble også en stor suksess, der Striky og Phatbull stod for moroa. Denne tradisjonen fortsetter vi nå i Oslo-området tidlig i 2009.

Våre tanker rundt markedet fremover

Året som har gått har jo i mer generelle termer vært preget av finanskrise og kraftig innstramming av bruken av penger på alt fra bil, båt til selvsagt TVer og AV-utstyr som sådan. En skulle kanskje tro at litt redusert forbruk førte til minsket trøkk og trafikk for nettsider som AVforum, men det er definitivt ikke tilfelle. Vi har en gjennomsnittlig økning i antallet brukere på mer enn 60% fra 2007, og ligger nå tett opp mot 50.000 ukentlige besøkende målt av TNS-Gallup (www.TNS-gallup.no).

Selv om den finansielle uroen ikke har ført til redusert bruk av AVforum, snarere tvert i mot, har nok AV-bransjen som sådan følt reduksjonen i langt større grad. Importørene merker krisen, spesielt på TV. Electroworld-messen som i 2007 hadde nesten 40.000 besøkende ble i år besøkt av så få som 15.000, og selv da føler vi kanskje arrangøren har rundet av litt vel hyggelig i positiv forstand.

Resultatet av de store økonomiske urolighetene kan nok være et år til neste år med en viss reduksjon i aktuelle nyheter innen feltet. Forskning og utvikling, og da spesielt innenfor avanserte tekniske felt som projektorer og Hi-Fi har dessverre en tendens til å bli salderingsposten i vanskelige tider.

Vi tror derfor at viktige fokusområder for AVforum i 2009 vil være innen bl.a. DIY-AV, der folk kan spare tusenvis av kroner på "egenmekk", ikke minst tweaking av eget utstyrspark og "rimelige" oppgraderinger som allikevel gir stor effekt. Innen DIY-AV har vi troen på at spesielt feltet AV-konstruksjon vil øke ytterligere, da det ofte kan vise seg at oppgraderinger av selve rommet kan ha vel så stort forbedringspotensial som utstyrsparken - og ikke minst kan det være langt rimeligere.

Vi har også merket en kraftig oppblomstring av popularitet til våre presentasjonstjenester minHjemmekino.no og minHiFi.no. Dette tror vi er et kraftig voksende fenomen, og vi vil legge mye fokus på å forbedre disse tjenestene når vi nå har igangsatt vår nye plattform. Det leder oss over på neste hovedpunkt…

Ny plattform for AVforum i 2009

Vi har vel rett og slett bare måttet innse at dagens plattform har sett sine bedre dager, både rent teknisk, men ikke minst mht funksjonalitet og design. Samtidig fungerer kjernen i vår plattform, forumet, meget bra, og vil ikke endres nevneverdig selv på vår nye plattform. Vår nye plattform vil forbedre alle tjenestene rundt forumet der vi vil legge stor vekt på økt funksjonalitet, bedre brukervennlighet, bedre integrasjon mellom tjenesten og ikke minst økt fokus på det brukergenererte.

Ved å legge vårt hovedfokus på våre brukere mener vi at vi legger det aller beste fundamentet for en ny plattform. I lys av dette vil vi bl.a.;

1. La deg legge ut annonser på dine personlige sider der alle inntekter går rett i egen lomme! Dette trenger selvsagt ikke bli noen enorme summer, men vårt hovedpoeng er ved å innføre dette systemet at du som bruker skal få noe igjen for alt det arbeidet du legger ned i å vise ditt utstyr og opplegg slik at andre kan hente inspirasjon til eget oppsett!

2. Gi deg brukerpoeng for din aktivitet som kan brukes til å generere fordeler som for eksempel økt eksponering av dine annonser på AVtorget, tilgang til spesielt gunstige PowerBuys rettet direkte mot entusiaster, økt lagringsplass til bilder osv., reduserte priser på kurs og en rekke øvrige fordeler vi finner frem til.

I tillegg til forbedring av alle våre tjenester vil selvsagt designet få seg et visst løft, men vi er opptatt av å ikke forandre alt for mye på alt. Den største fellen en kan gå i rundt slike oppdateringer er gjerne å lage en ny side som fremstår som fremmed og vanskelig å bruke for folk. Vi har jo alle sett hvordan det gitt for Windows Vista, og vi skal definitivt ikke gå i ”Vista”-fella. Plattformen vil derfor i første omgang lanseres på AVforum.com, vår internasjonale nettside, og først etter at ”folket” har fått si sitt, vil den lanseres på våre norske sider.

Vi jobber hardt med vår nye plattform og vil holde våre medlemmer løpende orientert rundt progressen! Dette er et stort prosjekt for oss, og vil være svært krevende, både økonomisk, teknisk og administrativt. Vi håper på støtte og oppmuntring i tiden som kommer, der vårt dedikerte mål er å lage VERDENS beste brukergenererte side innen AV!

Brudd på samarbeidet med bladet Hjemmekino

Vår samarbeidspartner over mange år, bladet Hjemmekino, har valgt å satse på egne hjemmesider og har dermed brutt samarbeidet med AVforum. Vi synes selvsagt det alltid er synd at lojale partnere velger å gå sine egne veier, men forstår jo at en ønsker større innpass på nettet.

Hjemmekino selv sier at grunnlaget for bruddet ligger i at AVforum har blitt for kommersielt orientert, og henviser slik vi ser det i stor grad til lanseringen av PowerBuy-konseptet, som drives av samme selskap som eier AVforum. PowerBuy presser prisene i et allerede presset marked, og det er bransjen lite fornøyd med. Dette fører gjerne til at den etablerte bransjen blir desto mer var med annonsering hos aktører som har tilknytning, enten direkte eller indirekte til denne type tjeneste.

Videre er det Hjemmekinos oppfatning at en knytning av det kommersielle og det innholdsmessige generelt bør unngås. AVforum, som består av mer enn 35.000 entusiaster og eksperter, vil aldri godta eller innfinne seg med å bli prakket på noe som ikke fungerer som det skal. Markedet er rett og slett alt for gjennomsiktig og internasjonalt preget at dette lar seg gjøre. I et blad, som tross alt retter sine artikler og tester mot et langt mer generelt publikum uten samme evne til å avdekke skjeve fremstillinger kan vi imidlertid se at habilitet kan bli et issue hvis det knyttes direkte koblinger mot det kommersielle. Vi mener samtidig at den løse tilknytningen Hjemmekino har hatt til AVforum er helt problemfritt, vi har ingen mulighet til å påvirke i noen som helst retning det innhold redaktøren velger å trykke, og vi ville selvsagt heller aldri ha utnyttet oss av en slik mulighet i kommersielt øyemed om den skulle ha budt seg.

AVforum vil på sin side som "innholdsleverandør" forholde oss først og fremst med å legge forholdene til rette for dere entusiaster til å dele kunnskap dere mellom. Det vi foretar oss av tester i egen regi vil utelukkende bestå av dybdetester der vi tar for oss alle aspekter ved gitte produkter. Dette er rene entusiasttester, rettet mot eksperter, og her er muligheter og grunnlaget for "triksing" sett opp mot den kommersielle koblingen nærmest avfeies. Skriver en "rosenrøde" tester som ikke tar utgangspunkt i virkeligheten vil uansett utkommet slaktes omgående av våre ekspertbrukere!

Vi respekterer uansett Hjemmekinos syn på saken, men mener samtidig at kritikken er ubegrunnet mht AVforum som sådan, til det er rett og slett våre tjenester brukergenererte i alt for stor grad - og det vil de fortsette å være!

Vi ønsker uansett vår gamle samarbeidspartner lykke til, og håper at den nye satsningen bærer frukter!

PowerBuy – kjære bransje - det er ikke ”fali”!

AVforum er, og vil alltid være, en tjeneste som tar utgangspunkt i hva våre brukere er best tjent med. Det vet vi at svarer seg på sikt selv om kostnaden kan være høy på kort sikt. Vi velger å satse på å presse prisene for våre medlemmer, og fortsetter satsningen på PowerBuy som konsept. Vi mener imidlertid at bransjen har kraftig overvurdert "faren" PowerBuy representerer, spesielt i tilknytning til AVforum.

AVforum er jo ikke opptatt av å presse prisene på 40"-flatskjermen til mor, hun har uansett mer enn nok penger, og er ikke den gruppen brukere vi representerer. Vi mener imidlertid at våre aktive entusiaster er en kjøpegruppe som er langt mer verdt for produsenten enn "vanlige" forbrukere. Vi entusiaster legger ned utallige timer i å bruke, teste, forbedre, tweake og informere om deres produkter, og nettopp derfor fortjener også en bedre pris!

Vi vil derfor i forbindelse med vår nye plattform introdusere en løsning der våre aktive brukere kan benytte sine opparbeidede brukerpoeng til å kjøpe seg tilgang til spesielt attraktive PowerBuys, gjerne i begrenset antall. En slik vinkling vil kraftig redusere den innvirkningen en lav prising har i markedet for øvrig, og vi tror også, som nevnt, at markedsføringseffekten vil være utelukkende positiv for forhandleren og/eller produsenten.

Våre beste lykkeønskninger for 2009!

Vi takker for at du har trofast valgt å legge din tid hos AVforum i året som har vært, og ønsker deg og dine en riktig God Jul, og et Fortreffelig Nytt År!

MVH

Jon-Eivind Lygren
    Administrator
    AVforum.no

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker først for e flott innlegg med masse spennende stoff, lygren.

Jeg er forholdsviss ny her inne på avforum, men har lært e god del innenfor hifi og hjemme/stuekino. Dette år har vært for meg god, med tanke på alt som kom nytt i huset etter har lest og fått anbefalinger. Det er alltid e tråd som er lærrik, ikke minst der det er forskjeldige meninger som går fra hverandre

God Jul og Godt Nyttår til dere alle i avforum !

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg positivt overrasket over meg selv, jeg klarte å lese hele oppsumeringen din..:lol: Ønsker naturligvis Deg og hjertebarnet Avforum og alle andre en god jul og ett nytt og innholdsrikt år..

Syntes dette forøvrig er en litt drøy påstand i nyttårstalen din lygren...

""og annonsering på AVforum er helt avgjørende for å komme i kontakt med de kundene en faktisk skal leve av i tiden som kommer"

Jeg kan også forstå att butikker og leverandører vegrer seg for annonsering her når båndene mellom avforum og avshop er såpass sterke..

Du har noen utfordringer her..

Bare sørg for att det ikke blir sånn pay pr view tilstander her inne,og popp up reklame i hver eneste hk presentasjon..

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott innlegg, lygren! Har selv vore ein aktiv "lesar" brukar på avforumet i fleire år. Dette forumet har hjelpet meg så vanvittig mange ganger. Veldig mange dyktige og kjente AV folk som hjelper mannen i gata med alt slags spørsmål.

Eg skjønner ikkje korfor store A/V kjeder som hifiklubben og soundgarden ikkje setter meir annonser inn på dette forumet. Dette må jo vera drømmeplassen å annonsere nye produkter og tilbud. Så vanvittig mange aktive entusiaster på eit sted som har fått den kjente oppgraderingssyka, så vil ikkje desse kjedene/butikkene annonsere her? Galskap!

Takk for eit hyggelig år! God Jul og Godt nyttår!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I år har jeg faktisk vært en tur innom på AVforum hver dag :-D

Ser til stadighet nykommene som kommer til og begynner og spørre og er på leting etter tips og kunnskap

Men til Alle Sammen !!!!!

God Jul Og Godt Nytt År :-D

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Jul og Godt nyttår Fra en Avforum avhengig person. Dagen er ikke helt den samme uten AVforum..
    og ikke minst musikk som alt egentligt handler om. Aiiiii-glemte nesten lyd & bilde:-) :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfyllende innlegg, som på mange måter beskriver / avdekker mer enn man skulle tro. Jeg vurderer derfor mitt medlemskap her på forumet som en følge av artikkelen.

Uansett "trosretning"; God Jul og Godt Nytt År til AVforum og dets brukere.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja riktig god jul og de beste ønskener om et riktig godt nytt år til dere alle! Og ikke minst til deg, lygren, og hele AVforum som sådan!

Nb. Flott innlegg med spennende (og oppklarende) lesning Lykke til videre!

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Utfyllende innlegg, som på mange måter beskriver / avdekker mer enn man skulle tro. Jeg vurderer derfor mitt medlemskap her på forumet som en følge av artikkelen.

Uansett "trosretning"; God Jul og Godt Nytt År til AVforum og dets brukere.
    Er det lov å spørre om hva som gjør at AVforums mest-postende medlem vurderer sitt medlemskap her på grunn av denne artikkelen?

Hvis ja ønsker jeg gjerne et svar på spørsmålet også.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er flott at man takker bidragsyterene på den administrative siden og brukerne men, å fremme eierenes "agenda" i slik en form som her synes jeg blir for drøyt for meg i en "nyttårstale".

Jeg synes en finansiell sammenkobling av tjenestene som tilbys og det brukergenererte stoffet blir for voldsomt og jeg betviler at det ikke vil hemme den frie utfoldelsen blant brukerne i fremtiden.

Jeg lar tvilen komme AVforum og ikke minst brukerne til gode og regner med at vi sitter med makten her og vil fungere som en buffer for eventuelle endringer og har stor påvirkningskraft dersom de viser seg å være uønskede. Forhåpentligvis vil brukerne være de som avgjør hvilken retning det dreier i og om hvorvidt et slikt "kommersielt" fokus vil være fremtiden for forumet.

Videre vil jeg rette en appell til Lygren om å opprettholde en sterk tilstedeværelse av moderatorer i forumet, trass i alle de nye satsningene og oppgraderingen av sidene (som er tidkrevende og dyrt), slik at diskusjonene og innholdet holdes i tømmene. Det sklir litt ut innimellom og det gagner ingen i det lange løp.

God Jul og Godt Nyttår!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul og godt nyttår til Forumet!

Sitat: 1. La deg legge ut annonser på dine personlige sider der alle inntekter går rett i egen lomme!

Har ikke annonser vært gratis hele tiden, eller misforstår jeg noe her?

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    God jul og godt nyttår til Forumet!

Sitat: 1. La deg legge ut annonser på dine personlige sider der alle inntekter går rett i egen lomme!

Har ikke annonser vært gratis hele tiden, eller misforstår jeg noe her?
    Det blir lagt opp til att du kan la feks. Hennig is reklamere med bannere på din egen nettside eller salgsanonnse og derved få en krone(is) som takk for hjelpen..:-o

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Det blir lagt opp til att du kan la feks. Hennig is reklamere med bannere på din egen nettside eller salgsanonnse og derved få en krone(is) som takk for hjelpen..:-o
    Uff da, det blir for avansert;-)
    Det holder med tips og annonser.

Det jeg savner er kategorier for musikk. Synes forumet blir for utstyrsrettet. Hva skal man med utstyr uten....nettopp musikken og konsertene!

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Jul alle sammen. Har allerede fått min beste julepresang ever, min kjære HD350 som skal tjene meg godt i lang tid fremover.

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Uff da, det blir for avansert;-)
    Det holder med tips og annonser.

Det jeg savner er kategorier for musikk. Synes forumet blir for utstyrsrettet. Hva skal man med utstyr uten....nettopp musikken og konsertene!

Ja, da er jeg einig med deg ! Musikk og Konsert kategorie mangler her.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsummering lygren, men hvor står det om de 2 landstreffene vi har hatt i år. Det er vel rimelig stort i AVforum-sammenheng...?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, helt klart mer som burde vært med, teddytusen, treffene som har blitt avholdt hadde absolutt fortjent oppmerksomhet - det har vært en fantastisk kilde til inspirasjon!

Når det gjelder annonser på brukernes egne sider er det altså slik at en kan aktivere f.eks. en Google-Ad på egen presentasjonsside, der inntektene fra denne annonsen vil gå til vedkommende som eier presentasjonen... Det blir ingen stor popup-greier, men trolig tekstannonser.

Når det gjelder å "fremme eierens agende" er det nok ikke noe vi kommer til å bruke alt for mye tid på i "nyttårstalene" fremover, men i år synes vi det var på sin plass å si noen ord rundt dette.

Takker uansett for alle tilbakemeldinger!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...etter noen innspill fra viktige brukere har jeg editert bort delen som promoterer annonsering på forumet, den infoen retter vi heller direkte til våre potensielle annonsører, ikke til våre brukere som helhet! Kan nok si meg enig i at slik info ikke er egnet i denne type "nyttårstale". Vi tar alltid våre brukeres innspill alvorlig!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da er takketalen editert litt mht landstreffene også teddy, det er uansett såpass få som har fått lest moroa, så ingen stor skade skjedd... Selvsagt bør og skal treffene med!

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super nyttårstale Lygren God jul å godt nytt år