Info: Status AVforum V2.0 utvikling - vi ønsker innspill!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 204
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Info: Status AVforum V2.0 utvikling - vi ønsker innspill!

Arbeidet med ny plattform er omfattende - meget omfattende. Kostnadsberegninger viser at vi kan regne med store utlegg i utviklingen av ny plattform, spesielt siden vi denne gangen har tenkt å utvikle nesten hele plattformen fra grunn av!

Det er i slike utviklingsprosjekter viktig å ikke gi i "Windows Vista"-fella, som jo var et prosjekt som virkelig gikk dit høna sparker. Over halvparten av alle Vista-brukere går tilbake til XP. Problemer for vår del er jo selvsagt at det ikke blir noe "tilbake"-mulighet, og vi er derfor helt dønn avgengig av å treffe på første forsøk.

Hvordan da klare å utvikle en tjeneste som folk er fornøyd med, nesten uansett? Vel, ettersom folk er relativt fornøyd med dagens tjeneste er vel svaret; ikke endre FOR mye! Det er nettopp det vi tenker å gjøre. Vi skal forholde sidene som de er i dag, stort sett, men "kopiere" funksjonaliteten under egen plattform. Vi vil selvsagt oppgradere design og funksjonalitet der vi ser dette ikke konflikterer med dagens plattform, men ikke foreta oss noen større endringer som faktisk påvirker hvordan en bruker tjenesten. Noen endringer må en selvsagt regne med, men disse skal i så fall være så intuitive å forholde seg til at det garantert blir til det bedre!

Med disse forutsetningene til grunn har vi nedtegnet et spesifikasjonsdokument. Dette dokumentet har vi arbeidet med i lang tid, renskrevet, renskrevet igjen, og omsider begynner det å ta form.

Generelt er vår intensjon med den nye plattformen å gjøre oss uavhengig av 3. parts-tjenester. Vi ønsker å kunne utvide og utvikle AVforum slik vi selv ønsker det, og skape en unik tjeneste som raskt lar seg tilpasse endringer i markedet og brukermønster. Samtidig er det minst en tjeneste vi mest sannsynlig beholder eksakt som det der; forumet. Denne baserer seg på VB, en velkjent plattform det er liten grunn å lage fra grunn av på egen hånd. Ettersom forumet utvilsomt er den største delen av tjenesten vil med andre ord brukeren oppleve endringene som relativt moderate, selv om vi legger ned mye ressurser i å lage de resterende tjenestene fra grunn.

Dokumentasjonens første del lyder som følger:

What do we want from the new platform?

In short; a more professionally designed, more interlinked and user-friendly service that provides our members and readers with the ultimate site within the world of audio and video. As we have thousands and thousands of written content stored in our current system, it is also very important that we are able to transport all the old content to the new system and make the transition to the new system as smooth as possible.

Our main focus should remain on the user-generated content, although the design and professional content-management should be improved as well.

Rent praktisk har vi tenkt å utvikle følgende "utvidelser" og forbedringer sett i forhold til dagens system, men ønsker innspill fra våre brukere før vi setter disse i live!

GENERELT

Brukerpoeng:

Vi ønsker å gi våre aktive brukere en form for "bonus" i form av ekstra brukerpoeng. Disse poengene skal kunne brukes til f.eks.;

1. Utvidet eksponering av annonser på AVtorget
    2. Havne på forsiden som brukere som har bidratt mest den siste tiden, gjerne inndelt i siste uke, siste måned og sist år...
    3. Rabatt på ting i dingse-shoppen, som billigere AVforum-krus, T-skjorte osv.

Poeng vil gjerne oppnås ved f.eks.:

1. Innlegg (selvsagt)
    2. Omtaler / tester
    3. Nye produkter AVnytt
    4. Nye priser AVnytt

Dette er relativt omfattende å utvikle, men vi ønsker virkelig å gi våre mest bidragsytende brukere en "bonus" utover det de får i ære og berømmelse. Dette er entusiaster som sprer sin entusiasme med resten og fortjener et ekstra klapp på skulderen!

Poenget med poengsystemet er selvsagt ikke å ekskludere "vanlige" brukere på noen som helst måte, så her gjelder det å ikke ta helt av heller. Vi får balansere det hele på en fornuftig måte!

Enklere å laste opp bilder og videoer!

Dette gjelder for alle deler av deler av siten, både forumet, omtaler og ikke minst brukerpresentasjonene. Det må bli LANGT enklere å både laste opp og ikke minst plassere og bruke bildene aktivt i alle deler av tjenestene.

AJAX-søk

Dagens søkesystem er alt for komplisert og oppsplittet. Vi må lage et samlet søkesystem som responderer superkjapt "live". Dette vil vi bruke mye ressurser på å forbedre!

Personlige sider

Hver enkelt bruker vil få sin egen personlige side der all aktivitet er summert, det være seg omtaler, presentasjoner og aktivitet på forumet. Siden vil hete www.minAV.no/lygren for enkel aksess til ditt "liv" her på AVforum!

Bedre integrasjon mellom tjenestene

Finner du et produkt på minHjemmekino skal informasjon fra AVnytt, AVtorget eller forumet være lett tilgjengelig. Sammenknytningen av tjenestene basert på konkrete produkter eller andre felles multiplum er viktig for bedre utnyttelse av den enkelte tjenesten!

Bedre prisjaktsystemer!

Vår nye plattform vil koble seg opp mot Kelkoo i tillegg til enkelte separate nettbutikker og dermed tilby langt flere priser. Lagerstatus skal også inn, det samme skal langt bedre søkemuligheter.

Langt bedre system for offisielle tester!

Vi skriver som kjent dybdetester vi bruker mye tid og krefter på. Disse skal presenteres på en langt mer elegant måte i vår nye plattform. Det skal bli enklere for våre aktive journalister å skrive og legge ut tester, og de skal bli enklere å lese! Vi kommer fremdeles til å forholde fokuset på dybdgående tester og produkter som er av spesiell interesse.

Systemet for omtaler skal også forbedres!

Medlemmer som skriver skikkelig omtaler skal nå få de nødvendige verktøy for å legge ut bilder, tekst og karakterer! I tillegg er planen å også gi spesielt mange brukerpoeng når en laster opp omtaler, gjerne sett i sammenheng med hvor mange som leser omtalen. Omtaler lagt opp av "vanlige" entusiaster er utrolig viktig for folk i en kjøpsprosess, og selv om forumet selvsagt inneholder en hel masse "omtaler" er det en helt definitiv fordel at disse også settes i system knyttet opp til det enkelte produkt.

AVTORGET

En av våre mest populære tjenester har definitivt rom for forbedring. Vi har alt for mange henvendelser der selger ikke svarer, kjøper ikke betaler osv. Det finnes en rekke måter å forbedre dette på, der vi foreløpig har tenkt på:

1. Muligheten for bruk av PayEx betalingsgaranti hvis selger ønsker å tilby dette. Dette systemet koster kjøper 0,5%, men sikrer at en får varen levert før betalingen overføres. Selgere som tilbyr dette vil med andre ord tilby en ekstra form for sikkerhet, spesielt viktig på litt med kostbare produkter... Dette vil være gratis for selger.

2. Mulighet for selger å kreve depositum for å legge inn bud eller velge "kjøp nå". Dette kan enten kombineres med PayEx eller velges separat, der restbetalingen avtales i etterkant.

3. For å sikre oss mot useriøse selgere er også forslaget at alle som legger ut annonser må betale et depositum. Dette depositumet frafaller hvis det innen 14 dager etter annonsens utløp eller salg ikke foreligger noen klager. Foreligger det klager holdes depositumet til klagesaken er løst.

Vi er i utgangspunktet åpne for innspill på hva folk foretrekker på AVtorget. Dette er jo en gratis tjenesten vi ønsker at skal fungere optimalt for både selger og kjøper!

AVNYTT:

Utover forbedret prisjaktfunksjon vil også layout forbedres. I tillegg vil tjenesten knyttes i langt større grad mot de øvrige tjenestene, der hvert enkelt produkt inneholder linker til aktuelle tråder, brukerpresentasjoner og omtaler / tester.

MINHJEMMEKINO / HIFI:

Her er det mange meninger, og vi skal forsøke å ta høyde for så mange som mulig. Vi mener at det blir feil å bare fjerne hele poengsystemet, men det må uten tvil gjøres mer rafinnert.

1. Det må være mulig å gi enten en totalkarakter eller en karakter inndelt i separate seksjoner som totalt danner en karakter.

2. Vi må endre måten vi beregner karakterene på, slik at vi fjerner de laveste og høyeste karakterene og dermed reduserer utslag av "strategisk" karaktergivning i begge retninger.

3. Vi må knytte produktene i presentasjonene til andre deler av tjenesten på et bedre vis og vice versa! Her foreligger det MANGE muligheter! Bl.a. bør det være mulig å merke produkter innenfor et bilde på et enkelt vis å velge hvilket produkt dette er fra databasen i AVnytt (ev. kan produktet legges til).

Utover dette har vi selvsagt en hel rekke tekniske, bakenforliggende endringer som skal gjøre hele plattformen enklere å utvide med nye moduler samt tilpasse nye markeder.

Plattformen vil først utvikles til AVforum.com, vår engelskspråklige tjeneste, for deretter å oversetter og implementeres på AVforum.no. Dette gir en unik mulighet til å foreta endringer FØR vi implementerer tjenesten "live" på AVforum.no.

Vi ønsker så mange innspill som mulig her - fyr løs! Vi anmoder imidlertid om så konstruktive innspill som mulig. Det er selvsagt lov å være enig eller uenig, men legg gjerne ut hvorfor, og hvordan en i så fall kan tenke seg å ha det.

PÅ FORHÅND TAKK!

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

høres bra ut :=)

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg blir en meget bra oppgradering.
    Gleder meg allerede

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Enklere å laste opp bilder og videoer!
    JAAA! Endelig! Blir det integrasjon av youtube-videoer også?

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    AJAX-søk
    Dette lukter litt, for å bruke din egen terminologi, "Vista" for å være helt ærlig. Søkesystemet bør forbedres, men dette høres litt ambisiøst ut. Da synes jeg det er bedre å spare 2 måneder og få V2.0 ut litt raskere.

Bare mine 2 øre...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker for gode innspill... Er mulig AJAX ikke er så viktig, ja, det viktigste er jo gjerne at søker funker bra og kjapt, AJAX kan jo uansett være noe vi legger til senere.

Det må helt klart være mulig å legge til YouTube-videoer også, det sparer jo egne servere for båndbredde, og tilbyr noe folk er vant til å bruke.

Igjen - takker for alle innspill!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med chat?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skumleste igjennom før senga kaller - og dette virker veldig bra!

Newcomer Fez sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Vi må knytte produktene i presentasjonene til andre deler av tjenesten på et bedre vis og vice versa! Her foreligger det MANGE muligheter! Bl.a. bør det være mulig å merke produkter innenfor et bilde på et enkelt vis å velge hvilket produkt dette er fra databasen i AVnytt (ev. kan produktet legges til)."

Er dette noe lignende som søkefunksjonen på Minhembio.com?

Visst jeg f.eks søker etter Klipsch,så kan jeg se profilbilder forumbrukere har "tagget" med det aktuelle produktet?

Fint å se hvordan produktene ser ut i en stue og ikke bare et kjedelig produktbilde.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, helt klart, minHembio.com er virkelig dyktige, så det er absolutt noe i den retning vi snakker om å prøve å få til!

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er noe spesielt med kelkoo, men slik jeg ser det er prisguide.no mye bedre

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut dette her :-D

Men hva er det som er spesielt med AJAX-søkefunksjonen?

Ellers hadde det vært litt fint med et eget subwoofer-forum...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Vet ikke om det er noe spesielt med kelkoo, men slik jeg ser det er prisguide.no mye bedre
    Helt enig, Kelkoo ser jeg på som totalt JALLA, prisguide.no er meget bra. Problemet er nok at prisguide.no-nettverket er en slags fiende til avforum.no.

Forøvrig, jeg er innom mange forskjellige forum hvor flere er langt mere "avanserte", men jeg synes faktisk at avforum.no til sitt bruk er enkelt, oversiktlig og greit. Håper ikke på større visuelle endringer.

Men jeg er også enig i at Minhembio.com sitt totalkonsept er meget bra.

EDIT: Det er TEKNISKE innspill vi ser etter...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Pant, det er TEKNISKE og konseptuelle KONSTRUKTUVE innspill vi ser etter her, takker på forhånd!

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, mye (det meste) av dette ser veldig bra ut. En liiiten feature jeg kunne tenkt meg, er muligheten til å legge inn litt info under de brukernavnene jeg har på "Venneliste".....har etterhvert endel kontakter her inne, men husker ikke alltid hvor, og i hvilken sammenheng jeg kom i kontakt med dem :-)

Noen har jeg handlet av, andre har handlet av meg og noen rett og slett fordi det har vært endel kommunikasjon utenom forumene!

Hadde da vært kjekt å kunne registrere litt fritekstinfo, for sin egen del, inn under "venn"-registreringer, en slags "kontaktliste" med denne muligheten.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte tiltak dere setter igang.

Vedr. poenggiving. Hvorfor skal det være anonymt?
    Poengene kan stå registrert sammen med evt. kommentarer, og de som kun gir poeng uten å skrive noe får da kun avataren sin sammen med poenget de ga.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reiner med det er tenkt på, men siden det ikke er nevnt ovenfor så tar jeg det igjen.

Jeg savner et skikkelig feedback system på avtorget ! Noe ala ebay hadde gjort seg.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg trua på Lygren! Flott tiltak!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker godt hvordan Minhembio.com - Mötesplatsen för hembio- och hifi-entusiaster har lagt opp produktsøk/prisguide/tester.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder min hjemmekino\min hifi kan det kanskje være en ide å titte litt på ranking systemet utover det dere har beskrevet. Det er litt surt når den samme kinoen ligger på førsteplass i et år uten en eneste oppdatering og uten at eieren poster et eneste innlegg. Mulig man burde stille et slags krav til aktivitet for å vises blandt de ti beste eller noe sånt.

I dagens system kan vi legge til våre favoritt profiler. Ville det ha vært en mulighet at det på profilen vises hvem man har som favoritter? det er veldig mange bra anlegg her inne og det er lett å overse noen. Om man ser hvilke profiler andre har som favoritter kan man kanskje oppdage noen man har oversett.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det mulighet til å legge ting i spoiler i 2.0?

Dette er en funksjon som er veeeeldig grei i serier/film biten!

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •