HI-FI Messen i Horten, 27-28 sept. 2008 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 174
    Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hadde med meg metallicas black album selv. Fikk høre på det flere steder Hørtes rimelig fett ut med "Nothing else matters" på Trio hornsystemet. Satt med et stort glis når låta var over.

Det kostet forresten ikke 3 mill som noen nevnte her. Jeg spurte han norske karen som holdt demoen der og han sa at hvis jeg skulle hatt hele systemet slik det sto der måtte jeg ut med ca 1,3 mill.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha med meg en liten mappe med musikk neste gang jeg drar, men det er så lite man får gjort på slike messer. Det er ikke lett å være sosial der synes jeg da, er bare å si wow til musikkens klang og fyldighet og stikke til neste rom. Ellers synes jeg det var vanskelig å finne frem der, ellers var det mye jeg aldri kommer til å kjøpe for her var det å vise det beste av det beste. Jeg hadde mine favoritter her inne, så jeg de gav meg det jeg ønsket å høre så. Litt synd at folk blir skuffet av slike arrangement, ellers savna jeg å se noen folk i avforum trøyer så man kunne dra kjensel på noen. Håper at folk kan bruke trøyene sine neste gang, da har nok jeg skaffa meg en også.

Det er som sagt min første gang på en slik messe, men jeg synes alt var greit men det var mange som fikk dumme trange rom som audio note uk, maxwell osv. Gutteklubben grei fra Oslo Hifisenter var det bare å komme seg vekk fra, hadde ventet no burmester eller no fra de gutta. Stereofil hadde noe feite saker fra MBL, aldri sett en så stor effektforsterker noengang. De sykeste høytalere i år må være fra Avantgarde trio eller hva dem heter, TAA Import og de var dem sykeste horna jeg har sett.

Ellers synes jeg litt synd på Roko fra Kringlyd som var uheldig med sentern fra Swans, men den ble heldigvis fikset men det manglet en solid kalibrering i det rommet. Det ble rett og slett for mye bass, de SVS tubene var litt for rå for Eric Clapton og kompaniet.

Alt i alt, veldig fornøyd selv om jeg gikk fra rom til rom, det var grenser hvor lenge jeg orket denne "SÆRE" musikken og lydsporene som ble presentert. Ellers håper jeg de gir pokker å spille den møkkamusikken sin på de anleggene, vi normale liker at de kan brukes til rock og annet ikke kirkemusikk og jazz søppel. Det er rart at de ikke solgte tjall der inne, for å lytte på det der inne måtte man nesten være stein for å forstå seg på musikken.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare som snarest takke Mor10 m.flere for flotte bilder fra messa!
    Setter også stor pris på å lese alle kommentarene fra dere som var så heldig å besøke den!
    Sjøl var jeg dessverre opptatt på annet hold, denne helgen. :???:

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hm

Det var da harde skyts mot musikk valgene da :/

Som ganske ung entusiast vet jeg svært godt hvordan den "ovenfra og nedad" holdningen på slike messer kan være, men man må ikke ta det så gravalvorlig alt man får høre av noen litt høytidlige og litt slitne utstillere.
    Husk at det er mange flinke folk i bransjen som ikke flinke pga det de kan om lyd og det tekniske, alle er desverre ikke alltid like flinke med andre folk som de er med lyden

Jeg har fått være med ved flere annledninger som utstiller på messer og selvom jeg normalt sett er en sosial og utadvent person er det sikkert noen som har kommet fra stedene jeg har stått som syns jeg spillte kjip musikk og/eller som syns jeg var en kjip fyr.

Noen nevnte at de ville høre pop, rock, rap og techno..
    Er veldig enig, men det er en utfording til de som tar med seg musikk på messer at det er gode innspillinger og kopier av sjangeren du liker.
    Dyrere systemene kan være mer avslørende på dette med dårlige innspillninger og liknenede.
    Også er det jo sån at på forum i ettertid vil musikkstilen som ble spilt alltid bli kritisert av noen, jeg fikk både ros og ris selv og da ble det spillt kanskje litt for mye "ønskemusikk", da var det jo alltids noen som kom inn under en demo av noe de ikke likte og andre som kom inn til noe som de syns var et friskt pust i forrhold til resten av musikken.

Ble ikke noe Horten messe på meg i år desverre, men håper de som fikk messen litt i vrangstrupen ikke lar det bli med den ene turen.
    Min egen førstetur var også med litt blandede følelser, men er veldig glad jeg ikke lot det bli med det ene besøket

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Undertegnede fikk gleden av å bli kjent med flageborg og hans sub-oppsett hos HFK i Grimstad tidligere denne uken. Siden messa i Horten også skulle være arena for flere Kringlyd smakebiter (og mange andre utstillere), så valgte jeg å bruke noen timer av dagen i dag på en tur østover.

Turen på landeveien er det ikke mye å snakke om, bortsett fra den utrolig dårlige radiodekningen langs E18. Enda godt min iPOD var fylt med over 2000 låter.

Vel fremme og fått betalt inngangsbillett, så var det å gå fra rom til rom. Først og fremst vil jeg konkludere med at utstillerne hadde gjort en stor jobb. Akustikken og rommenes størrelse var veldig forskjellig. For noen ble dette veldig vanskelig (eks. Usher), andre hadde en lettere oppgave, eller hadde gjort mere forarbeide (Swans/Kringlyd).

Jeg fikk ikke hørt eller studert alt, men var innom det meste. Her er et inntrykk av det jeg mener passet meg best:

AvantGarde oppsettet var digert og lyden også - men også prisen
    Vedlegg 38378

Dumt å starte med det oppsettet egentlig - skulle vel spart den til slutt.

Så var det flageborg og hans B&W monstere. Og det gledet en svoren Queen fan å se/høre at også den gruppa er tatt inn i varmen i kategorien god&spennende lyd. BD filmen Rock Montreal ble brukt som eksempel. Her fra tromme/pauke soloen til Roger Taylor:

Vedlegg 38383

SoundPlanet med Anfield sitt oppsett var VELDIG pent:
    Vedlegg 38385

Og denne rør-greia til SoundPlanet virket veldig spennende:
    Vedlegg 38384

Dagens første overrraskelse - FOR en lyd av denne lille tassen. Kan også leveres med bass som også fungerer som stativ. Penaudio Rebel2 heter denne:
    Vedlegg 38386

Og dette ble kronen på verket for min del - Swans. RoKo sin demo i dette 5.1, eller 5.2, oppsettet var rett og slett NYDELIG.
    Vedlegg 38388Vedlegg 38387Vedlegg 38389

...og dette kan vel så gjerne bli mine nye fronter - Swans M1:
    Vedlegg 38390
    (NB! fikk ikke hørt disse, men er lydsignaturen lik den RoKo brukte, så......)

På vei ut av hotellet tok denne hyggelige fyren avskjed med deg:
    Vedlegg 38391

Og ute på gata stod denne - spenstig sak som var megalekker!
    Vedlegg 38392

Takk for en super, opplevelsesrik og lærerik dag!

ps! To par høyttalere jeg ikke tok bilde av, men som låt (minst) like bra som de nevnte:
    mbl 311E - ojoj, en klassiker for klassisk musikk
    PIEGA - aluminiums innpakket vellyd, og dyrt - veldig dyrt!

pps! en av hovedgrunnen til at Swans rommet falt så i smak, var at det ikke var overdreven bruk av grisedyr elektronikk. Denon receiver, Sony BD spiller og noe ekstra forsterkerkraft til frontene - og 2 SVS tuber.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Telte på et tidligere bilde 4 SVS tuber i samarbeid med Swans ... ?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langt på vei enig med AjSelj her! :-D

Man kan vel ikke alltid forvente å få servert metallica- og techno-musikk på slike messer?
    De fleste innspillinger i disse sjangerne er vel ofte komrimerte mer enn godt er mtp dynamikk, og kvaliteten blir jo ofte deretter.

Da kan jeg mer forstå at man som utstiller heller velger en litt mer finslepen og kanskje "sær" musikk for enkelte, med en innspillingskvalitet som er i stand til å fortelle mer om utstyrets kvaliteter.
    Alle høyttalere kan jo "bråke" ivei med disco-musikk, som imidlertid sjelden eller aldri virkelig kan fortelle noe om hva som egentlig bor i høyttalere, CD-spillere eller forsterkere.

Det som imidlertid kanskje bør plage en lytter mer, er vel de ofte begrensede akustiske tiltak som blir gjort, eller av praktiske årsaker neppe kan gjennomføres,(?) på en slik messe.
    Det tror jeg kanskje mer enn noe annet, legger et slør over hva produktene virkelig kan prestere under optimale forhold...

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg skal ha med meg en liten mappe med musikk neste gang jeg drar, men det er så lite man får gjort på slike messer. Det er ikke lett å være sosial der synes jeg da, er bare å si wow til musikkens klang og fyldighet og stikke til neste rom. Ellers synes jeg det var vanskelig å finne frem der, ellers var det mye jeg aldri kommer til å kjøpe for her var det å vise det beste av det beste. Jeg hadde mine favoritter her inne, så jeg de gav meg det jeg ønsket å høre så. Litt synd at folk blir skuffet av slike arrangement, ellers savna jeg å se noen folk i avforum trøyer så man kunne dra kjensel på noen. Håper at folk kan bruke trøyene sine neste gang, da har nok jeg skaffa meg en også.

Det er som sagt min første gang på en slik messe, men jeg synes alt var greit men det var mange som fikk dumme trange rom som audio note uk, maxwell osv. Gutteklubben grei fra Oslo Hifisenter var det bare å komme seg vekk fra, hadde ventet no burmester eller no fra de gutta. Stereofil hadde noe feite saker fra MBL, aldri sett en så stor effektforsterker noengang. De sykeste høytalere i år må være fra Avantgarde trio eller hva dem heter, TAA Import og de var dem sykeste horna jeg har sett.

Ellers synes jeg litt synd på Roko fra Kringlyd som var uheldig med sentern fra Swans, men den ble heldigvis fikset men det manglet en solid kalibrering i det rommet. Det ble rett og slett for mye bass, de SVS tubene var litt for rå for Eric Clapton og kompaniet.

Alt i alt, veldig fornøyd selv om jeg gikk fra rom til rom, det var grenser hvor lenge jeg orket denne "SÆRE" musikken og lydsporene som ble presentert. Ellers håper jeg de gir pokker å spille den møkkamusikken sin på de anleggene, vi normale liker at de kan brukes til rock og annet ikke kirkemusikk og jazz søppel. Det er rart at de ikke solgte tjall der inne, for å lytte på det der inne måtte man nesten være stein for å forstå seg på musikken.
    ja ja litt kult at en med roger waters som bruker navn ikke digger musikk som passer sammen med en kjall..er ikke pink floyd egentlig nesten opphavet til denslags.....jeg er fan av dem jeg da..ikke pga kjall forøvrig...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    ja ja litt kult at en med roger waters som bruker navn ikke digger musikk som passer sammen med en kjall..er ikke pink floyd egentlig nesten opphavet til denslags.....jeg er fan av dem jeg da..ikke pga kjall forøvrig...
    Jeg hører på musikken for jeg liker det, de fleste artister de årene der var jo steine som møkk. Er ikke noe fan av narkotika så det har jeg aldri prøvd heller, så det er litt kjedelig å høre den samme musikken på alle anleggene bortover. De kunne gjerne prøvd å være litt mer allroundere mener jeg da, men folk liker sånt så får de holde ut mener jeg.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja! Jeg er iallefall masse fornøyd med messa. Jeg var heldig og fikk tilbringe både Lørdag og noe av Søndagen på messa.

Alt i alt er jeg svært fornøyd. Kringlyd gjorde susen med Faithless både med og uten sub, og fytti katta og rent SWANS spilte dyp bass! Overrasket veldig! Men kunne jo dog ikke sammenlignes med sub(2xPC Ultra 13) det spilte rett og slett grisedypt!

Medbrakt musikk var ikke noe problem for meg å få spilt på messa. Fikk spilt skivene over alt der jeg spurte.

KATANA til Soundplantet låt skikkelig bra! Ikke noe vondt og negativt og si her.

Messas skuffelse må vel være USHER rommet. Alt for boomy bass. :S Dem hadde tydeligvis problemer med rommet. Isåfall, så var høyttalerne MONSTRE!

Messas råeste må vel være oppsettet til Flageborg/Hifi Klubben, TAA og Kringlyd. Helrått hjemmekino oppsett med B&W og SVS, Classè og Denon. Det spilte noe vanvittig bra! Kringlyd hadde desverre problemer med sentern, men det ble vel ordna i dag tror jeg. TAA imponerte med 1,5 millions oppsettet sitt. Det spilte helt nydelig! Pink Floyd fikk man ståpels av på det anlegget! UTEN tvil! :-)

LITT sosialt ble det jo på slutten. Fikk hilst på KentOve, svs Dag, Flageborg, RoKo og devilej. Veldig ålreite karer, absolutt! :-)

Jeg var vel ikke akkurat i den beste formen i dag for å si det sånn. Men gøy var det så absolutt! En vellykket helg i Horten, som gjentar seg neste år også.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Messa ble litt anderledes for meg i år, og det var utrolig gøy å få være med som utstiller. Begge dager var det så mye trafikk i SoundPlanet rommet at jeg bare rakk en liten runde blandt de andre utstillerene. Når jeg ser på bildene her ser jeg at det var en god del rom jeg misset. Det oppsettet som imponerte meg mest lydmessig når jeg til slutt fikk tatt en rask runde var nok Piegarommet. Fantastisk oppløst, og bånd-mellomtone har en hærlig spillestil. Skikkelig driv i bassen hadde de også. Prisen var derimot litt vel stiv for meg.....

Når det gjelder musikk prøvde vi i vårt rom å be folk komme med eget, eller eventuelle ønsker. Brente plater var selvfølgelig ikke noe problem da vi brukte det selv det meste av helgen. Likevel skal det sies at mye av den medbrakte musikken var vel så sær som det dere nevner over her, og rommet tømtes et par ganger av denne grunn underveis. Det er sjansen man får ta. Oppfordringen er likevel.... Ta med egen musikk på messene !!!!
    Det er ikke lett å holde igang 2 dager i strekk uten å gå tom for idèer underveis, og mye ble spilt alt for mange ganger. Får dere nei til å spille eget så gi beskjed om at da er dere ikke interessert og gå. Gjør mange nok dette vil det tvinge utstillerne til å måtte høre på publikum som tross alt er dem de lever av.

Synd jeg ikke fikk hilst på alle gutta fra av-forum som var innom. Jeg prøvde å følge med, men uten noen måte å skille dere ut på var det håpløst. Kjempegøy med de jeg likevel fikk slått av en prat med. Takker alle som var innom for en utrolig hyggelig og aktiv helg :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundt september er det vel få ting som snakkes så mye om som nettopp horten messa. I forkant gleder "alle" seg mens noen få er skeptiske til lydkvaliteten allerede på forhånd. For det har seg nå en gang sånn at man sjelden får oppleve anleggene fra deres beste sider på ei messe som tar sted på et hotel. Utstillerne gjør riktignok sitt beste for å forbedre akustikken i rommet de får utdelt, men allikevel er det ikke til å legge under en stor at hotelrom sjelden er de optiamle demorommene.

For meg startet dagen når en kamerat av meg ringte på og vi fikk bært ned parasound jc1 blokkene i bilen. Med emballasje blir disse gigantiske for å si det mildt. Etter ca en time i bil og en halvtime ombord i prammen som pendler fra moss til horten var det på tide å betale inngangspenga, få et rødt bånd fra ei særdeles søt jente og så begynte morroa.

Planen var å få med oss flest mulig rom, få spilt noen demoplater og kanskje komme i snakke med noen avforum medlemmer. Allerede der var det noe som skurret, for det første rommet vi besøkte var [storsalen til lyric med Tor som dirigent for et gedigent anlegg bestående av avantgarde trio høytalere, avantgarde horn subber, masse fancy og dyr elektronikk fra cary og Accuphase. Totalprisen på dette oppsettet skulle visst være rundt 1,3 millioner norske riskdaler. Men låt det som 1,3 mill? Ikke med tanke på lommeboka mi! Riktignok spilte det helt fantastisk, men desverre var rommet en stor hindring for dette anlegget som fremsto som en anlese bassfattig. Men for all del, dette var uansett flisespikkeri.

Etter dette besøkte vi naborommet med de gigantiske Usher D2 høytalera til kr 175 000. Demoen hvor han dansken demonstrerte forskjellen mellom cd og sacd med pink floyd som formidler var rimelig interresant. Men jeg stiller meg imidlertid ett spørsmål: til tross for at disse svære høytalera krever mye krefter, hvorfor bruke oberon som effekttrinn?

Dermed var problemet et faktum, vi åpnet showet med det råeste anlegget og og fortsatte med et meget godt ett. En runde innom rom etter rom ba ikke på de store lydmessige overraskelsene desverre, men interresant var det så absolutt. Vi fikk også spilt ei medbrakt låt på et lite anlegg med unico elektronokk og noen merkelig høytalere jeg ikke fikk tak i navnet på. Helt feil! Dette anlegget var så absolutt ikke beregnet på ærverdige Mr Lawless!

Etter endel vimsing fant vi endelig messens stor juvel; Soundplanet. Dette relativt ferske firmaet startet av en gammel avforum-kjenning - Rune Åsenden aka Anfield - har blitt veldig kjent på veldig kort tid. Med en lang rekke eksotiske produkter fra bl.a. Ayon har Åsenden blitt et meget friskt pust i en norsk hifibransje for det stort sett har vært de samme merkene som har regjert de siste årene. Så, har Ayon livets rett? Ja jeg vil så absolutt si så! Rommet til soundplanet var dekket til randen med en lang rekke små og søte høytalere, endel integrerte forsterkere, og i sentrum; et fantastisk anlegg bestående av Katana (nylig testet av devilej), ayon typhon, ayon cd og ayon polaris II. Når vi satt våre bein i dette rommet ble vi bare stående og høre og måpe. Disse høytalera har tross alt bare ett lite 7tommers basselement og med tanke på størrelsen burde de egentlig ha gått helt på snørra. Det gjorde de imidlertid ikke. Vi fikk med oss endel spor mens vi sto der og snakket litt med Devilej og Anfield. Det låt fortreffelig med en enorm oppløsning, en overraskene fast og kraftig bass og en absolutt fantastisk mellomtone. Hvordan disse låter i et mer optimalt rom tør jeg ikke å tenke på i fare for å late vannet sort of speak! Eianar spurte om vi hadde med noen egne testspor, det hadde vi, men vi tenkte å blåse igjennom resten av messen før vi avsluttet hos soundplanet. Som sagt som gjort. Siste runde hos soundplanet plasserte oss i et rom med veldig mange personer. Inn med wasp sin eminente trail of tears. Jeg forventet meg kanskje ikke at dette anlegget skulle fungere optimalt på denne låten,og det gjorde det ikke. Rommet ble nok for stort til at Katana skulle briljere slik de bør, men allikevel overrasket de meg med et bredt lydbilde hvor instrumentene ble plassert akkurat der de skulle. Blackie sin særegne vokal sto frem med stor makt og det hele var en utrolig hyggelig affære. Eneste bakdelen var at ayon blokkene avgir pokker så mye varme! Men hej, i disse økonomisk ustabile tidene slipper man jo skru på varmeovna, så helt negativt er det ikke

Man drar ikke på disse messene for å høre anleggene i optimalle settings, hotelrom er ikke noe å stå seg etter. Men det var interresant å få hørt mye utstyr jeg ikke finner i nærmiljøet og det var enda mer hyggelig å slå av en prat med bekjente. Så en stor takk til alle som gjorde årets horten messe til en særdeles likande affære.

Ps: Einar og Rune; dere hører fra meg den dagen jeg vinner i lotto
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei,

det ble en glimrende lørdag på messen i Horten. Det er klart at de fleste 'store' inntrykkene kommer fra utstillere som har sikret seg store nok rom. HFK, Holfi+Usher, og T.AA. Import hadde i så fall flaksen med seg.

Personlig - i år som i fjor - hadde jeg mest sansen for multi-kanal fra Holfi+Usher. I følge Holfi representanten (beklager, har ikke fått med meg navnet) ble Midgard blokkene bare brukt for å drive bak-kanaler (der det likevel er litt begrenset dynamikk/frekvensområde). Det matcher bra med kablingen og at det stod en 150W stereo amp koblet til frontene.

Bassen i rommet oppfattet jeg som meget god på de to første radene der jeg overvar to sekvenser av 30 minutter (med forskjellig innhold). Mye pga. ekstra sub'er (små hvite Usher subs vil jeg tippe, kikket ikke nærmere på dem) som fyller ut lydbildet litt over lav-bassen.

- - - (Add) - - -
    Ja, må forresten også gratulere Soundplanet med vel gjennomført visning her. Det var litt forskrekkende og samtidig veldig gøy å høre ændalsk fra panelet!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye delte meninger ser jeg. Første år på lenge hvor jeg ikke skulle skrive noen reportasje. Synes det egentlig var litt synd at det ble så mye surround på det store Usher-rommet. Usher D2 kom absolutt best til sin rett når de ble kjørt i stereo. Resten av høyttalerne og de små subbene nådde ikke disse imponerende konstruksjonene til knærne lydmessig. Skal man bygge anlegg for surroundmusikk basert på Usher D2, så trenger man ekstreme lydgjengivere i alle kanaler.

Det store Avantgarde-oppsettet var det moro å høre. Orkestermusikk ble håndtert på en utrolig lekker måte i det oppsettet. Helt åpent og frigjort.

Ellers synes jeg det var mye bra lyd på messa i år (noen mindre hederlige unntak), men synes også at en del utstillere virket mer interessert i å prate enn å spille musikk. Mulig dette var et utslag av at jeg var der på søndag og at en del utstillere rett og slett begynte å bli slitne i ørene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre som jeg bet meg merke i lydmessig (i tillegg til de store rommene) var:

AudioFreaks: Det er sjelden jeg har hørt Avalon spille imponerende på messer, men i år synes jeg Avalon Indra var meget bra. Hadde ikke forventet at det skulle være en flatskjerm å se her, så alt i alt, tommelen opp for AudioFreaks i år for bra oppsett og vilje til fornyelse.

Sound Planet: Katana er en tilsynelatende enkel konstruksjon med små elementer, men imponerte med en dybde og kraft i bassen som visstnok skulle komme fra en del hornladede kamre inne i høyttaleren. Spennende. Lydbildet hadde en klangmessig balanse som var meget fin, og jeg var imponert over hvor bra mellomtonen kom fram, til tross for at den delte element med bassen. Litt romressonnanser ved enkelte frekvenser var det kanskje her, men det må vi skylde på rommet for.

Audioaktøren og daCapo hifi: Det lille rommet med Usher og Nagra imponerte stort. Her ble det spilt akustisk gitarmusikk, og de flotte beryllium-mellomtonene skapte fullkommen realisme til alt som hadde med strengeinstumenter å gjøre. Sjelden man har dynamikk og detaljering til stede i så stort monn.
    Må også legge til at kombinasjonen av Electrocompaniet og stativstående Usher med subwoofer også imponerte. Meget godt, og faktisk ikke så langt unna prismessig å kunne kalles et budsjettanlegg.

PM Audio: De rare, nye Gradienthøyttalerne spilte faktisk overraskende åpent og lekkert. Jeg oppfatter ofte klangbalanse som en av de viktigste parameterne i et godt oppsett, og disse hadde det. Hørte ikke på så veldig basstunge spor mens jeg var innom, men det var uansett spennende at de fikk såpass med bass ut av disse relativt småbaflede dipolene.

Ellers vil jeg nevne at jeg også oppfattet det slik at musikkvalget ofte påvirket hvordan jeg oppfattet anleggene. Ikke bare hvor bra de låt, men også hvor lenge jeg ville oppholde meg der. En del uinteressant plingplongmusikk jagde meg nærmest på dør enkelte steder. Ikke bare er det kjedelig å høre på, men de fleste oppsett jeg kjenner til gjengir mye av den typen musikk helt flott. Det er vel det som kanskje er målet, at det skal låte helt flott. Det er gjerne når det blir litt komplisert at man klarer å skille klinten fra hveten.

Gjorde ikke notater i år, og kommer til å fylle på dette innlegget etterhvert som jeg kommer på mer. Men jeg synes det var en interessant messe. Kom uten noen særlige forventninger, og lot meg egentlig begeistre av alt som var bra og alt som var nytt.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høydepunkter for min del:
    - B&W/SVS-oppsettet, greide ikke slutte å glise under 16Hz Pulse-klippet
    - Avantgarde-oppsettet, like supert i år som i fjor etter hva jeg hørte
    - Sound Planet-oppsettet, utrolig lekkert designmessig og engasjerende lyd.

Skuffelser for min del:
    - PIEGA-oppsettet til 346 000, for mye bass og litt ullen lyd
    - De digre USHER-høyttalerne, hadde forventet meg mye mer enn hva jeg hørte på demoen, største USHER-riggen imponerte mye mer i fjor
    - Synes det kunne vært litt mer rimelige anlegg, tror dette kunne vært verdifullt både for utstillere og gjester.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La merke til at mange solgte vinyl, nye plater..Hvilke butikker i Oslo og omegn er det som selger vinyl nytt?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    La merke til at mange solgte vinyl, nye plater..Hvilke butikker i Oslo og omegn er det som selger vinyl nytt?
    Platekompaniet har begynt å selge litt vinyl ellers er det mange andre i oslo som selger også. Det er mest gammelt og brukt men hva spiller det for noen rolle.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha brukt tilsammens nesten ett døgn i reising denne helgen, er jeg endelig kommet meg hjem til Karmøy igjen. Ja, det gikk en hel del timer i buss, båt og tog, men Horten Messa 2008 var for meg vellyket. En lengre sak om messa, årets overraskelser, skuffelser og bilder blir forhåpentligvis fikset på min tråd i løpet av kvelden

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder til: