Årets bildebegivenhet; "Projektor 2007" Arrangementet avholdt..... - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 19 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 366
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nå har ikke jeg vært tilstede og sett hvordan dette oppsettet ble gjennomført i praksis, men slik jeg tolker det etter å ha leset i tråden så er det noen tanker jeg sitter igjen med.

De testede projektorene er typiske hjemmekino modeller som gjerne krever et hjemmekino oppsett med god lyskontroll for å yte sitt beste. Ut i fra bildene tidligere i tråden vises altså bildet innenfor et stort hvitt lerret, i et forholdsvis lyst rom. Det blir sagt at dette ikke spiller så stor rolle fordi forholdene var likt for alle projektorene så det at de ikke var optimale ikke gjorde noe, og det ofte er lyse stuer osv som projektorene skal brukes i osv.
    Vet ikke hvordan du har fått inntrykket, men jeg vil hevde at selv om lokalet hadde en del lyse flater, så var lyskontrollen meget god, og undertegnede mener at det ikke var spesielt vanskelig å bedømme sortnivå og kontrast. Det som ofte vanskeliggjør sammenligning og bedømming av disse tingene er bruken av dynamisk iris som brukes på LCD og SXRD som gir et inntrykk av større kontrastområde og som gjør at sortnivået virker meget godt når irisen struper, men som kanskje ikke er så godt når den er i vidåpen stilling. Anfield og Gorm er meget øvede i kunsten å bedømme slikt, og sier de at forholdene var gode nok, så støtter jeg meg på dem. Det er også verdt å merke seg at det jeg opplever som "omtrent like god ytelse" ikke er det for trenede øyne som Gorms og Anfields.

Jeg opplevde ihvertfall aldri lokalet som et problem i så måte. Klart at projektorene under slike forhold ikke kan sammenlignes med visuelle inntrykk fra andre lokaler, men forholdene var gode nok til å bedømme forskjellene, og det under like forhold.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2, som du selv nevner så var du ikke der, og da er det liten grunn til å "være med å vurdere forholdene". For å rette opp inntrykke du har fått ved å lese i denne tråden, så hadde rommet svært god lyskontroll mot lys fra utsiden. Når lyset var skrudd av var det så mørkt at en som kom inn i rommet ikke så at jeg sto rett foran lerretet. Han hadde sikkert sett meg om øynene hadde fått tid til å venne seg til mørket, men likevel...

Det eneste problemet vi hadde var to hvite søyler, og hvite sidevegger (svært lang fra lerretet). Bakveggen reflekterer ikke lys i dette rommet, og det er så høyt under taket at dette heller ikke har noen særlig påvirkning på bildet. Rommet er nok ikke stort verre enn det du finner i "hjemmekinoer" med hvitt tak. Hadde lerretet vært grått ville vi faktisk ikke hatt noe å klage på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinoer med hvitt tak er mye verre. Her var det god avstand til reflekterende hvite flater. Således et svært lite problem for denne seansen.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men synes argumentet "hadde du sett dem side-ved-side" står i kontrast til at man nettopp ikke ville kjøre noen "side-ved-side" sammenligning fordi den mest lyssterke ville vinne sammenligningstesten.
    Synes ikke du skal vektlegge den setningen min 100% bokstavelig, roffe. Jeg mener fremdeles at den varianten vi valgte med å vise en og en projektor var det beste vi kunne gjøre. Min lille påstand er bare at jeg er en smule uenig i at det ikke er rare forskjellen på TW1000 og VW50 rent bildemessig...;-)

Hadde vi ment at det beste hadde vært å vise to og to, side ved side, hadde vi valgt det. Det ville imidlertid gitt oss endel andre utfordringer. Hvordan hadde vi hindret at lys fra den ene ikke påvirket den andre? Ekstra tidkrevende å sette opp og justere to projektorer ved siden av hverandre for at det skulle blu urettferdig for den ene. Og ikke minst; hvilke to projektorer skulle bli vist mot hverandre? Nei, da er det lettere og mindre tidkrevende, men allikevel representativt, å gjøre som vi gjorde.

ask4me2: Rommet var relativt godt blendet, og som Gorm påpeker var det langt til sidevegger og tak mtp refleksjoner. Vi har heller aldri påberopt oss at vi skulle arrangere en "perfect setting", det hadde krevd en mye større jobb enn vi hadde ønsket å ta på oss. Vi velger å tro at når forholdene blir lagt så like som mulig for alle deltakere, så var det allikevel givende for de fleste å observere startfeltet.

RoKo: Her er vi helt på nett...

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite problem for oss som ikke er like trent til og se forskjeller slik som Gorm og kompani var at vi på en måte lærte underveis, og dermed ikke fikk med oss helt svakhetene på de første proj, så et lite tips til Gorm er om det blir noen tilsvarende visning en annen gang, mulig du skulle komme med de tipsene hva vi skulle se etter på forhånd og ikke underveis.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på dette med "side by side" sammenligning. Har prøvd det med to projektorer i min egen kino. Det fungerte IKKE!
    Men det er jo utvilsom den eneste måten å se forskjeller i "real time".

Dette blir et spørsmål til de med kompetanse. Hvis en hadde hatt to rammelerret ved siden av hverandre men adskilt med en "skillevegg" som stikker frem en halv meter eller så, ville dette kunne gitt projektorene forhold som gjorde at de ikke påvirket hverandre?
    Ser for meg at en kunne ha hengt et sort teppe eller lignene som lyssperre mellom som en provisorisk løsning for en test. Hvis resten av lokalet er sort burde dette kunne begrense interferens mellom pj.

Eller er jeg helt på viddene :roll: ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mulig jeg tar grundig feil angående lyskontroll i det nevnte oppsettet, men det å projisere innefor et større hvitt lerret synes jeg langt på vei også får frem noe av det jeg forbinder med dårlig lyskontroll. Det at sideveggene og taket var langt unna det projiserte bildet gjør selfølgelig situasjonen bedre, men det vil vel alikevel bety en del for hvor mye rommet blir opplyst av stølyset, og hvor mye det har å si for projektorer med godt sortnivå.

Det er klart at hvis man ikke har noen lyskilder inni et rom med hvite vegger og tak, vil det også være like mørkt i det, som hvis alle flatene er kjedd med sort lysabsorberende tekstiler.

Forskjellen blir større når man projiserer et bilde, da vil man lett kunne lese papir versjonen av avisen ved normal sittepossisjon ved filmer som har vanlige dagslys sener, det går ikke like enkelt i et sort rom med god lyskontroll.

Mulig det er pga at jeg fremdeles bruker CRT projektor at jeg reagerer på dette, men mitt poeng er at skal man virkelig se forskjell på dagens meget gode og middels gode projektorer, har rommets egenskaper mye å si for hvordan dette kommer frem i praksis.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Tenker på dette med "side by side" sammenligning. Har prøvd det med to projektorer i min egen kino. Det fungerte IKKE!
    Men det er jo utvilsom den eneste måten å se forskjeller i "real time".

Dette blir et spørsmål til de med kompetanse. Hvis en hadde hatt to rammelerret ved siden av hverandre men adskilt med en "skillevegg" som stikker frem en halv meter eller så, ville dette kunne gitt projektorene forhold som gjorde at de ikke påvirket hverandre?
    Ser for meg at en kunne ha hengt et sort teppe eller lignene som lyssperre mellom som en provisorisk løsning for en test. Hvis resten av lokalet er sort burde dette kunne begrense interferens mellom pj.

Eller er jeg helt på viddene :roll: ?
    Tillater meg en kommentar som representant for de som ikke synes det var så store forskjeller å se. For meg var denne visningen helt perfekt. Jeg har ikke et perfekt rom hjemme og hvis jeg må se på to forskjellige projektorer samtidig for å se forskjellen kjøper jeg ganske enkelt den rimligste.

Vi snakker kansje om to "målgrupper" her som har forskjellig behov/utgangspunkt. De som er over middels opptatt av kvalitetsforskjeller og som er villig til å betale for det og de som ikke vil betale for forskjeller som det er vanskelig å "se" , slik som jeg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en kommentar til "side ved side" visning av projektorer. Dette er helt problemfritt i et sortmaskert rom uten refleksjoner. Da trenger en heller ikke noe fysisk skille mellom lerretene. Jeg har sett dette fungere aldeles utmerket demonstrert hos JVC i Frankfurt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Tillater meg en kommentar som representant for de som ikke synes det var så store forskjeller å se. For meg var denne visningen helt perfekt. Jeg har ikke et perfekt rom hjemme og hvis jeg må se på to forskjellige projektorer samtidig for å se forskjellen kjøper jeg ganske enkelt den rimligste.

Vi snakker kansje om to "målgrupper" her som har forskjellig behov/utgangspunkt. De som er over middels opptatt av kvalitetsforskjeller og som er villig til å betale for det og de som ikke vil betale for forskjeller som det er vanskelig å "se" , slik som jeg.
    Du har et poeng her, men problemet er at vi lærer oss og se svakhetene etter vært og har vi først oppdaget dem, så ligger de der som et irritasjonsmoment.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Årets bildebegivenhet...

Hei,

Var så heldig å fikk være med på visningen av diverse prosjektorer lørdag 24 feb. Er nok som litt mer en nybegynner å regne når det gjelder prosjektor erfaring (dog ikke mer ). Syntes det var ypperlig at forholdene var tilnærmet det en finner i de fleste stuer og ikke totalt mørke.

De som da vurderer å kjøpe pj vil da kunne se hva en kan forvente av slikt utstyr i slike forhold. Som vel er normalt for de fleste. Etter min mening så vil vel ingen nybegynnere bli skuffet med noen av pj'ene. Kanskje heller ikke viderekomne.

Lærte en masse og vil nok finne flere feil i fremtiden når en vet bedre hva en skal se etter.

Min favoritt var som for de aller fleste HD1 og denne skuffet ikke.

Har forøvrig sjekket litt lev. tid og pris på denne. Min butikk kan levere denne i løpet av 3 uker.

Forøvrig så har jeg bestilt BenQ 8720 da HD1 blir for dyr. Venter et år til prisen er halvert :-D .

Vil til slutt få takke Anfield, Gorm og Presentasjondata for et glimrende initiativ og flott utført arrangement. Håper det vil bli gjentatt en gang fremtiden. Tror dere kan regne med enda flere påmeldte da hjemmekino bare vil bre om seg. Vel blåst

Mvh
    Carlos

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Bare en kommentar til "side ved side" visning av projektorer. Dette er helt problemfritt i et sortmaskert rom uten refleksjoner. Da trenger en heller ikke noe fysisk skille mellom lerretene. Jeg har sett dette fungere aldeles utmerket demonstrert hos JVC i Frankfurt.
    Joda, men da stiller det fortsatt krav til at lysintensiteten er justert til samme nivå på begge oppsettene. Høyere lysintensitet=mer WoW faktor.. Jeg opplever det selv når jeg slår på High modus på Pearlen min, det er virkelig en stor forskjell!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Synes at Counterpointer oppsummerer ganske bra i innlegget sitt. Lerretet var 4,5 meter, og vi brukte ca 3 meter av den bredden. Maskering, eller for den saks skyld et annet rammelerret foran dette, ble nedprioritert. Som akto også sier, det viktigste var å få presentert alle projektorene under identiske forhold. Derfor ble alle projektorene kallibrert til D65, justert brightness/kontrast riktig på alle, viste like stort bilde, samme lerret, samme testklipp i samme rekkefølge.
    Takk for svar. Er det lov å spørre om dere brukt High-lampemodus på Pearlen? 3m er jo ganske bredt, og altfor stort for Pearl i low-modus.. Den blir virkende veldig tam og "kjedelig"..

Jeg er fult klar over at dette ikke var noen detaljert presentasjon av prosjektørene, og det er selvsagt ikke mulig å få til noen rettferdig sammenligning uten å sette av vesentlig mer tid. Det er allikevel synd at det ikke var en ramme rundt selve bildet som ble presentert, personlig opplever jeg maskering rundt selve bildet som den største (og billigste) oppgraderingen en kan gjøre med rommet. Deretter følger selvsagt maskering av nærliggende vegger og tak, selvsagt..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Takk for svar. Er det lov å spørre om dere brukt High-lampemodus på Pearlen? 3m er jo ganske bredt, og altfor stort for Pearl i low-modus.. Den blir virkende veldig tam og "kjedelig"..

Jeg er fult klar over at dette ikke var noen detaljert presentasjon av prosjektørene, og det er selvsagt ikke mulig å få til noen rettferdig sammenligning uten å sette av vesentlig mer tid. Det er allikevel synd at det ikke var en ramme rundt selve bildet som ble presentert, personlig opplever jeg maskering rundt selve bildet som den største (og billigste) oppgraderingen en kan gjøre med rommet. Deretter følger selvsagt maskering av nærliggende vegger og tak, selvsagt..
    Perlen ble kjørt i økonomimodus, det gjaldt samtlige projektorer. Kan være enig i at "WOW-faktoren" nok hadde blitt større på denne da, men det var det valget som ble tatt.

Når det gjelder lerretet så var det et bevisst valg, vi kunne ikke rigge til en ramme rundt eller henge opp et ekstra lerret på den tiden vi hadde til rådighet. Som sagt ble dette likt for alle, og det var noe av det viktigste for oss.

I en ny, men mindre seanse i vår egen referansekino, vil vi selvfølgelig ta større hensyn til slike ting. Viktigst denne gang var å få vist frem de mest spennende projektorene på markedet under rimelig kontrollerte former. Vi velger å tro at det faktisk var viktigst for folk denne gang.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men da stiller det fortsatt krav til at lysintensiteten er justert til samme nivå på begge oppsettene. Høyere lysintensitet=mer WoW faktor.. Jeg opplever det selv når jeg slår på High modus på Pearlen min, det er virkelig en stor forskjell!
    Selvsagt justerer en projektorene etter likest mulig lysintensitet. Men er den ene "kraftigere" enn den andre, så spiller da det ingen rolle? En setter de nødvendigvis ved siden av hverandre for å se forskjellene, ikke for å prøve å gjøre dem likest mulig (gitt at begge er D65 kalibrert)?

Det er allikevel synd at det ikke var en ramme rundt selve bildet som ble presentert, personlig opplever jeg maskering rundt selve bildet som den største (og billigste) oppgraderingen en kan gjøre med rommet.

Nå var det ikke rommet vi skulle teste da. Om det er en ramme rundt bildet eller ei spiller ingen rolle hvis formålet er å se forskjell på en gruppe projektorer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt justerer en projektorene etter likest mulig lysintensitet. Men er den ene "kraftigere" enn den andre, så spiller da det ingen rolle? En setter de nødvendigvis ved siden av hverandre for å se forskjellene, ikke for å prøve å gjøre dem likest mulig (gitt at begge er D65 kalibrert)?
    Det er umulig å sammenligne 2 prosjektorer side ved side dersom de ikke har lik lysstyrke. Øyets innebygde iris vil automatisk "ødelegge" bildet til den svakere prosjektøren, hvitt ifra den prosjektøren vil ikke oppfattes like "hvitt"(f.eks.). Jeg vet at du er klar over dette Gorm, men jeg synes det er viktig at de som er på slike tester er klar over at det er umulig å sammenligne prosjektorer på denne måten uten at slike begrensninger tas med i vurderingen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fra off topic i AE1000 tråden
    Men som det ble sagt av Gorm, (i hvertfall på første visning) skulle en fyllt lerrettet helt, hadde antagelig TW1000 vært best.
    Dette er jo bare en påstand, men den er jo basert på solid kunnskap.
    Etter min mening var det først når Three fylte hele det 4,5 meter brede lerrettet at det ble kino følelse. Dette til tross for at HD1 etter min oppfattning hadde bedre bilde i liten størrelse.

Synd at det ikke var tid til å vise alle på fullt lerrett, skulle gjerne sett TW1000 gjøre det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel TW700 jeg nevnte i den forbindelse, grunnet dennes høye lysutbytte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel TW700 jeg nevnte i den forbindelse, grunnet dennes høye lysutbytte.
    Da husker jeg feil ops:
    Men da er jeg ikke sikker på om jeg skjønner resonementet, for selv om TW700 har mest lys, er jo oppløsning, kontrast ol minst like viktig?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var det riktig det jeg skrev i AE 1000 tråden da at det var TW700.
    Mvh bigtor

Side 18 av 19 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •