Årets bildebegivenhet; "Projektor 2007" Arrangementet avholdt..... - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 19 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 366
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

wow

Jeg har gjort alt jeg kunne for å ikke lese mer på denne tråden ettersom jeg fikk besøk, og ikke kunne komme, og hadde fått plass, ser jeg.

Nå som det gikk i vasken og jeg har lest hvert bidrag etter arrangementet, ligger et spørsmål på tungen; dere som har sett Mitsubishien (5000), hvordan står den til disse vist her?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om det har vært et bra arrangement! Men jeg må si at jeg savner litt flere bilder ifra arrangementet? Kanskje t.o.m. noen "screen-shots" for å se hvordan det hele ble organisert/maskert etc..

Edit: Bladde litt bakover nå, jeg ser jo at det er noen bilder, men ingen av bildene viser hele skjermen, det er vel såvidt jeg kan forstå kun et bilde som viser kanten av skjermen. Den skjermen er jo diger! Forstår jeg det riktig dersom prosjektørene ble vist på den skjermen, og at ikke hele skjermen ble fylt opp? Det ble heller ikke brukt maskering da heller vil jeg tro? Personlig synes jeg iallefall at en svart ramme rundt bildet er utrolig viktig, og hever den opplevde kontrasten vesentlig.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må huske på at dette ikke skulle være noen hurratur, men heller en samling projektorer vist under eksakt samme forhold - med de fordeler og ulemper det eventuelt måtte ha.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er jo greit nok. Jeg ville egentlig bare vite litt om hvordan oppsettet var, er tross alt ganske viktig for å kunne danne seg et bilde av hva som vil være utslagsgivende på en slik test. Dersom de også opptar en like stor del av bildet, og ikke kalibreres til likt lysnivå så vil dette også føre til at den mest lyssterke prosjektøren vil oppfattes som best (uten at den behøver å være det).

Newcomer Skynet sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme lysforhold, samme størrelse og samme forutsetninger m.t.p kilde. Kalibrert av en av norges beste på området

Jeg personlig likte Presentasjonsdata sin billige 720 meget godt, men jeg er fortsatt sugen på TW-1000

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Samme lysforhold, samme størrelse og samme forutsetninger m.t.p kilde. Kalibrert av en av norges beste på området

Jeg personlig likte Presentasjonsdata sin billige 720 meget godt, men jeg er fortsatt sugen på TW-1000
    Epson TW1000 er (sammen med Sony VW50) blant mine 1080-kandidater også. Epson TW1000 får en kraftig pluss for fleksibel zoom og lens shift og det at den er noe grunnere bakover. I en liten hjemmekino teller slikt. Mener også jeg så et bilde av en i silkematt sort som etter min mening var en utrolig lekker finish. Eller var det en TW700?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    . Jeg ville egentlig bare vite litt om hvordan oppsettet var
    Står vel beskrevet på flere steder og noe er jo blitt endret underveis så det er nok ikke helt lett for de som ikke var der å oppfatte testbetingelser.
    Skal oppsummere litt (skulle jeg si noe som ikke er 100% må Gorm/Anfield eller andre gjerne korrigere)

Alle projektorene ble vist fra samme bord unntatt M20 og Sharp, disse hadde lang kasteavstand og sto litt lengre bak.
    Alle projiserte et like stort bilde på det store 4,5 meter brede lerretet, det var merket opp. Ble ikke opplyst hvor stort dette var men det var ca 2,5 meter bredt.
    Alle projektorene var kalibrert til visningsrommet. 1. visning var ikke M20 kalibrert grunnet at den ikke hadde minne og Pearl hadde en justert kalibrering for lampetid som ikke ble brukt men som nok ikke utgjorde stor forskjell. 2, visning var ikke jeg på, men da ble en annen M20 grovkalibrert i pausen.
    Projektorene ble foret med SD dvd fra Thosiba XE1 og HD-DVD fra samme spiller.
    Startet med 720P projektorene og videre til 1080P i stignede pris.
    TW700-Planar-IN78-M20-TW1000-Pearl-Sharp-Jvc-Three

Kildematriale;
    SD- Startscene "LOTR" (mye grønt gress), Robbie Williams "What you did last summer" konsert men låten "Angel"(nærbilder, mye folkebevegelse), "Star Wars III" battlescene med Anakin som flyr rundt stjernedestroyere(eksplosjon, stjernehimmel), "The Rock" scenen hvor de kommer opp i sisternerommet (mørkt + kontrast), "2fast&2Furios" startscene med oppsett til race (neonlys)
    HD- "V for Vendetta" sprengningen av parlamentet, scene 33(farger, sortnivå, eksplosjoner)

"2fast&2Furios" ble kuttet ut når vi kom til 1080P for å føye til "the last Samurai" på HD scene 16 stokkekamp (gress, lys, dybde)

Alle ble vist i samme rekkefølge under helt like forhold.

Til slutt på 1. visning ble linsen på Three byttet (gjort på 10 sekunder, mens den lyste ) til en en til en linse som blåste bildet opp til full størrelse på 4,5 meter med HD-DVD "The last samurai" scene 16.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Epson TW1000.....Mener også jeg så et bilde av en i silkematt sort som etter min mening var en utrolig lekker finish. Eller var det en TW700?
    TW 1000 er sort, og utrolig lekker :-D

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    TW 1000 er sort, og utrolig lekker :-D
    Joda, men jeg mener den som ble demonstrert var blank. Den jeg sikter til var silkematt, også kalt sort sateng:

Ref: http://avforum.no/forum/digitale-pro...ort#post512593

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under arrangementet hadde jeg gjerne sett at også BenQ sin 8720 hadde vært med som en slags "eldre" referanse for de av oss som lurer på hvordan de nye projektorene står i forhold til denne. Med tanke på at den inntil nylig kostet nærmere 60 lapper, men omlag 13,5K i dag, hadde det vært særs interessant å se om dagens pris står mer i samsvar med utviklingen generelt, eller om 8720 fortsatt er et regelrett varp.

I denne gruppen (720p) var jo faktisk Planar sin modell en regelrett killer!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Var jo et hyggelig gjensyn med en Toshiba i dag tidlig også. Den stod så alene igjen i gangen?!
    Jupp, den skal til test i Hjemmekino, og Jørn kommer nok innom for å hente den......

Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Forstår jeg det riktig dersom prosjektørene ble vist på den skjermen, og at ikke hele skjermen ble fylt opp? Det ble heller ikke brukt maskering da heller vil jeg tro? Personlig synes jeg iallefall at en svart ramme rundt bildet er utrolig viktig, og hever den opplevde kontrasten vesentlig.
    Synes at Counterpointer oppsummerer ganske bra i innlegget sitt. Lerretet var 4,5 meter, og vi brukte ca 3 meter av den bredden. Maskering, eller for den saks skyld et annet rammelerret foran dette, ble nedprioritert. Som akto også sier, det viktigste var å få presentert alle projektorene under identiske forhold. Derfor ble alle projektorene kallibrert til D65, justert brightness/kontrast riktig på alle, viste like stort bilde, samme lerret, samme testklipp i samme rekkefølge.

Når det gjelder bilder, så kommer ikke vi (Anfield, Gorm, Akto) til å legge ut noen selv i denne tråden, da vi sparer konfekten til en reportasje i Hjemmekino. Men om noen andre brukere har tatt noen, er ingenting bedre enn å legge noen flere ut i tråden her.....

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et veldig godt gjennomført arrangement! :-D
    Som mange andre har sagt her så var det ingen av pj'ene i den settingen som var som tok pusten fra en, men JVC var imponerende bra. Jeg kan dog med tilfredshet si at 8720'n som henger i taket hjemme fortsatt kan hevde seg med disse nye produktene.( I alle fall ønsker jeg sterkt å tro det... ) Abstinensene er ikke blitt vesentlig større etter "projektor 2007". :-D
    Det som kanskje kan bli interessant er å kjøre et slikt opplegg i hjemmekinorommet på Økern. Da vil man jo se det fulle potensialet til projektorene.
    Det som er helt sikkert er at det var et veldig positivt tiltak! :-D Vanligvis er det jo umulig å få til en slik sammenligning av så mange pj'er på èn gang.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kunne være flere som var interesert i en shootout med 8720. Det skulle være lett å få til i Hjemmekino sin referansekino. (forutsatt noen kan ta på seg kalibrering av projektorene)
    Da kunne en kanskje kjøre en 720P runde med M20, 8720 og Planar.

Personlig skulle jeg gjerne sett Planar en gang til, syntes ikke den skilte seg ut like mye som andre synes. Var mest overrasket over at den var med og viste så godt bilde til tross for, det jeg oppfatter som "harry" utseende og høy viftelyd.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Viftelyden gjør den saken etter mitt syn helt uaktuell uansett, så jeg forstår egentlig ikke hvorfor vi gidder å bruke tid på den... Den koster jo 30k også, og har såvidt jeg forstod det ikke stort bedre specs enn 8720 som nå "gis bort" til 13k... Noe jeg har misforstått her? Den var visst tiltenkt "custom" installasjoner, og det er nok der den passer best også.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Under arrangementet hadde jeg gjerne sett at også BenQ sin 8720 hadde vært med som en slags "eldre" referanse for de av oss som lurer på hvordan de nye projektorene står i forhold til denne. Med tanke på at den inntil nylig kostet nærmere 60 lapper, men omlag 13,5K i dag, hadde det vært særs interessant å se om dagens pris står mer i samsvar med utviklingen generelt, eller om 8720 fortsatt er et regelrett varp.

I denne gruppen (720p) var jo faktisk Planar sin modell en regelrett killer!
    8720 ble vurdert, og vi hadde i tillegg flere som ønsket å være med. Men vi måtte sette grensen et sted, med det tidsperspektivet vi hadde til rådighet. Sorry....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg husker best med Planar-projektoren var at den hadde minst RGB-flimmer av de viste DLP-projektorene. Likevel ikke så mye mindre at det var ignorerbart, dessverre. Er også usikker på fargekalibreringen på denne. Virket på meg som den hadde et svaaaakt rødstikk (sammenlignet med de andre), noe som ga en tanke mer farge i kinnene og en tanke mer fiolett(!) himmel på Ringenes Herre-klippet. Men dette er det meningsløst å holde mot projektoren, siden dette sikkert kan justeres inn hvis man er misfornøyd. Jeg tror faktisk dette ga grobunn for at mange foretrakk bildet på denne.

Synes det Epson stilte opp med (TW-700 og TW1000) var meget bra. Den opplevde fylningsgraden til TW1000 var så bra at jeg for første gang kan si at screendoor ikke opplevdes som degraderende på en LCD-projektor. Det gjorde også at jeg opplevde forskjellen til Sony VW50 som minimal, og det er tettere bildekvalitetsmessig mellom disse projektorene enn jeg hadde trodd på forhånd.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det gjorde også at jeg opplevde forskjellen til Sony VW50 som minimal, og det er tettere bildekvalitetsmessig mellom disse projektorene enn jeg hadde trodd på forhånd.
    Må få poengtere en liten sak. TW1000 er en glimrende projektor, men side ved side av VW50 blir forskjellene allikevel relativt klare. Samme gjelder med HC5000 vs VW50 også. Husk at du hadde en pause mellom de to visningene, med full "nullstilling". VW50 har en større kontrast tilgjengelig, og mer detaljer i det sorte. TW1000 er vel hakket lettere å plassere pga zoomområdets virkeområde, men VW50 kan kjøres helt inn i bakvegg siden den har utblåsing og kontakter sidemontert. TW1000 trenger litt plass pga kabling bak.

Er jo subjektivt hvordan en vektlegger forskjellene, men etter min mening har LCD-teknolgien fremdeles litt igjen til SXRD, DiLA og DLP når det gjelder kontrast.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg vært tilstede og sett hvordan dette oppsettet ble gjennomført i praksis, men slik jeg tolker det etter å ha leset i tråden så er det noen tanker jeg sitter igjen med.

De testede projektorene er typiske hjemmekino modeller som gjerne krever et hjemmekino oppsett med god lyskontroll for å yte sitt beste. Ut i fra bildene tidligere i tråden vises altså bildet innenfor et stort hvitt lerret, i et forholdsvis lyst rom. Det blir sagt at dette ikke spiller så stor rolle fordi forholdene var likt for alle projektorene så det at de ikke var optimale ikke gjorde noe, og det ofte er lyse stuer osv som projektorene skal brukes i osv.

Dette synes jeg blir litt galt med tanke på hvor viktig lyskontroll, og sortmaskering osv er for å få frem egenskapene i en projektor, med blandt annet riktig sortnivå på sortnivå kompetente projektorer. Det blir etter min mening som om man skulle trekke en paralell til bilverdenen og teste bil, der man har en smal grusvei til rådighet, og derfor ikke synes kjøreegenskapene til en Ferrary F1 og en Ford Sierra blir veldig forskjellige, og man konsentrerer seg mer om lyden, og sierraen vinner pga antall sitteplasser og ytelsene til varmeapparatet....:???:

Skjønner at det er problematisk å arangsjere slike sammenkomster og gjøre alt riktig i forhold til å få frem 100% av ytelsen i de beste projektorene, da forholdene rundt lyskontroll, lerret type osv gjerne bør tilpasses individuellt, og det er ikke ment som noen kritikk fra min side til dere som har tatt belastningen og gjort den meget fine jobben med å få arrangsjert denne sammenkomsten, men kjøper ikke helt disse "bortforklaringene" rundt like forhold, spesiellt ikke i de ytelses og prisklasse projektorer man har hatt med å gjøre her.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Må få poengtere en liten sak. TW1000 er en glimrende projektor, men side ved side av VW50 blir forskjellene allikevel relativt klare. Samme gjelder med HC5000 vs VW50 også. Husk at du hadde en pause mellom de to visningene, med full "nullstilling". VW50 har en større kontrast tilgjengelig, og mer detaljer i det sorte. TW1000 er vel hakket lettere å plassere pga zoomområdets virkeområde, men VW50 kan kjøres helt inn i bakvegg siden den har utblåsing og kontakter sidemontert. TW1000 trenger litt plass pga kabling bak.

Er jo subjektivt hvordan en vektlegger forskjellene, men etter min mening har LCD-teknolgien fremdeles litt igjen til SXRD, DiLA og DLP når det gjelder kontrast.
    Skjønner hva du sier, og ser at pausen mellom projektorene TW1000 og VW50 kan gjøre det vanskelig å huske inntrykkene.
    Men synes argumentet "hadde du sett dem side-ved-side" står i kontrast til at man nettopp ikke ville kjøre noen "side-ved-side" sammenligning fordi den mest lyssterke ville vinne sammenligningstesten.

Ikke noen kritikk av gjennomføringen, men en generell diskusjon av hvordan man best demonstrerer forskjeller på projektorer kan kanskje være fruktbart. Er det slik at en side-ved-side test er nyttig likevel, hvis man bare tolker det man ser på riktig måte?

Jeg synes jo ideen med progresjon i kvalitet på projektorene som ble vist var nyttig, og mener jo også at man kan vurdere om ett av klippene kunne kjøres side-by-side med forrige projektor. Da er det kanskje også enklere å bedømme noen av forskjellene, siden det blir små kvalitetssteg fra den forrige til den neste. Mulig lysstyrken blir en dominerende faktor, men hvis det altså er som du sier, Anfield, så har vel side-by-side noe for seg i enkelte tilfeller, i det minste...

Når det gjelder mitt inntrykk av SXRD-teknologien, så ble jeg betydelig mer imponert av VW100 enn av VW50. Jeg for min del tror at Sonys valg av Xenon-lampe i den dobbelt så dyre modellen er langt fra tilfeldig. Jeg mener fortsatt visningen av "I, Robot" på VW100 i Sonys lokaler ved Karl Johan representerer det beste jeg har sett av SD-materiale (nei, jeg fikk ikke med meg de tre siste hos Presentasjonsdata, nei... ). Mulig det er kontrastforskjeller mellom TW1000 og VW50, men de var uansett ikke så store at jeg fikk noe hakeslipp for VW50 på samme måte som jeg fikk for VW100, og mer spesifikt: Hverken TW1000 eller VW50 er i nærheten av det jeg i mangel av et bedre ord beskriver som "brilliansen" til gode DLP-projektorer, mens jeg synes VW100 faktisk godt på vei lukket det gapet. Jeg har god forståelse for at Gorm med rak rygg kan fremheve seg som DLP-hore.
    Dessverre for oss om er sensitive for RGB-flimmer er 1-chip DLP i sin nåværende form uaktuelt.

Side 17 av 19 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •