Årets bildebegivenhet; "Projektor 2007" Arrangementet avholdt..... - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 19 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 366
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Du vet jo hva som hadde skjedd om du hadde hatt "de store gutta" med samme lysforhold! Du sier det jo faktisk selv også.

Tenkte egentlig det samme som deg da jeg hadde sett Ruby første gang, men NÅ ville jeg nok ikke hatt Ruby selv om jeg fikk den billig (grunnet høy lampekostnad bl.annet) Sikkert noen "greier" med HD1 også. En vet jo allerede at den er vanskelig å kalibrere + jeg syntes den hadde irriterende viftelyd. Kan jo komme noen småting til. Pluss det komer jo alltid noe som er mye bedre om en stund.....
    Helt klart at de hadde kommet bedre ut, men poenget er at det er godt nok for meg en stund til. Har bestemt meg for å slutte å ligge foran "massen" når det gjelder innkjøp av nye ting. HD-ILA er like bra om 1 år, men det er selvfølgelig noe som er bedre, men da blir lommeboka og madamen litt mer fornøyd:-D

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som fikk med seg hvilke messetilbud som gjaldt i forbindelse med showet?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke det loddtrekkning av demoprojektorene

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noen "greier" med HD1 også. En vet jo allerede at den er vanskelig å kalibrere + jeg syntes den hadde irriterende viftelyd. Kan jo komme noen småting til. Pluss det komer jo alltid noe som er mye bedre om en stund.....
    Har jobbet i butikk, og det er flere som tenker sånn.
    Det kommer sikkert noe bedre!
    Vente, vente og mer venting istedefor å kjøpe noe som er bra.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Tenkte egentlig det samme som deg da jeg hadde sett Ruby første gang, men NÅ ville jeg nok ikke hatt Ruby selv om jeg fikk den billig (grunnet høy lampekostnad bl.annet) Sikkert noen "greier" med HD1 også. En vet jo allerede at den er vanskelig å kalibrere + jeg syntes den hadde irriterende viftelyd. Kan jo komme noen småting til. Pluss det komer jo alltid noe som er mye bedre om en stund.....
    Velargumentert fra én som rimelig garantert ikke har tenkt til å kjøpe seg projektor på en god stund... ;-)

Den som venter lenge nok... venter forgjeves....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk ikke med meg de tre siste projektorene (Sharp, JVC, PD m3), men av de andre må jeg si at jeg synes Epson TW1000 satte ny standard for lite "hønsenetting" i klassen for LCD-projektorer. Jeg er en av dem som ikke kan leve med DLP på grunn av RGB-flimmer, og således synes jeg både Epson TW1000 og Sony VW50 er gode kandidater for en hjemmekino for alle (også dem med følsomhet for RGB-flimmer).

Synd jeg ikke fikk sett JVC'en. Det er etter hva jeg skjønner ikke noe RGB-flimmer med D-ILA-teknologien, og tilbakemeldingene her er jo meget gode. Ulempen er jo prisen...

Ellers synes jeg faktisk de fleste 720P-projektorene klarte seg overraskende bra, også på HD-materiale. Jeg mener faktisk at bildekvaliteten på HD-innspillingen skal være av ypperste klasse for at det skal være mye å hente ved å velge 1080P framfor 720P, oppløsningsmessig. Ulempen ved LCD er at screendoor (hønsenetting) er tydeligere på 720P enn på 1080P.

Blir spennende å følge prisingen på 1080P LCD etterhvert. Jeg for min del synes faktisk ikke at Sony VW50 var nevneverdig bedre enn Epson TW1000, og siden jeg fikk hakeslipp for nesten et år siden da jeg så VW100, så tipper jeg at Xenon-lampen i VW100 har ganske mye å si for "brilliansen" i bildet og rettferdiggjør noe av prisforskjellen mellom denne og VW50. Ulempen med VW100 er jo prisen og ikke minst størrelsen. VW50 var faktisk mindre enn jeg forventet, og hadde en helt akseptabel størrelse.

Ellers synes jeg Epson skal ha ære for å lage en projektor med stort zoom-område og enda større lensshift-område. Det er klart at det ikke er ideelt å kjøre ting i full lens-shift, men for dem som har plasseringsmessige utfordringer, så er Epsons TW700 og TW1000 gode projektorer som representerer mer enn nødløsninger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Ble faktisk gledelig overrasket over Panasonic PT-AE900en min da jeg kom hjem. Testet både Ringenes Herre og Vendetta-scenen med HD-E1 og jeg må si med full lyskontroll på loftet, så var kontrasten en del bedre enn flere av de "store gutta" vi så i går. Er selvfølgelig smertelig klar over at jeg en gang må kjøpe meg en JVC, da denne virkelig fikk fram fliret. Men, som jeg håpet, så kan jeg leve med Pana'en en god stund til og da koster sikkert ikke JVCen mer enn 10-15.000,-
    Igjen, takk for et skikkelig bra arrangement!
    Denne kommentaren viser ihvertfall en ting som også slo meg på denne seansen: Alle produktene i markedet er gode produkter som leverer skikkelig kinofølelse. Ikke noe problem å leve seg inn i filmer med disse. Hjemmekinoprojektorer er altså en moden teknologi nå, og de åpenbare svakhetene er luket bort på de aller fleste produktene. De forskjellene som er igjen er for feinschmeckerne som skal ha det aller, aller beste.

Jeg tror også at kalibrering er viktigere enn man tror, og all ære til Gorm og Anfield som har tunet projektorene mot samme ideal i så måte. Det gjorde ikke bare at man fikk sjansen til å bedømme forskjellene, men også å se de reelle forskjellene, og ikke bare forskjeller på grunn av tilfeldig kalibrering eller mangel på sådan (slik det ofte var tilfelle på Plaza-messene).

For meg er RGB-flimmer en distraksjon som ødelegger litt for innlevelsen. For mange er LCD-hønsenetting en tilsvarende distraksjon. Mange lar seg distrahere av vifte-, iris- og fargehjulstøy. Men når man finner en projektor hvor disse problemene er minimert, noe de er i de aller fleste av kandidatene i dagens marked, så er det egentlig bare å lene seg tilbake og nyte filmen.
    ( liten digresjon følger: )
    Dette var også noe som slo meg her om dagen, da jeg på siste DVD i Band of Brothers opplevde at DVD-spilleren min (som er overdue for utskiftning) viste seg å være kresen og erklærte den som uspillelig. Etter å ha testet den i PCen, som spiste den uten spørsmål, så fant jeg fram PS2-boksen min og koblet til TVen med usselt komposittsignal på bildesiden. De første minuttene irriterte jeg meg litt over mangelen på definisjon og noe fargeutglidning. Men det gikk over. Disse tingene lå tydeligvis under irritasjonsterskelen min, og jeg nøt de to siste episodene av Band of Brothers fra PS2.

Poenget mitt er at når alt kommer til alt er det filmen som er i sentrum, og for min egen del så går jeg ofte ut av "kritisk til bildekvaliteten"-modus og inn i "filminnlevelsesmodus" når jeg ser en glimrende film. Det gjør også at jeg innser at alle projektorer i dagens marked som ikke har RGB-flimmer høyst sannsynlig vil kunne gi meg store filmopplevelser. Det er bra å se at markedet har modnet skikkelig! Jeg tror at projektorverdenen har nådd det punktet som lydverdenen nådde for mange år siden, nemlig at hva som er bra er mye et spørsmål om å velge ut fra personlige forutsetninger. Det er kanskje ikke like lett å skille mellom best og dårligst ut fra rene objektive kriterier lenger.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ellers synes jeg faktisk de fleste 720P-projektorene klarte seg overraskende bra, også på HD-materiale. Jeg mener faktisk at bildekvaliteten på HD-innspillingen skal være av ypperste klasse for at det skal være mye å hente ved å velge 1080P framfor 720P, oppløsningsmessig. Ulempen ved LCD er at screendoor (hønsenetting) er tydeligere på 720P enn på 1080P.
    En liten kommentar til det med oppløsning. Husk på at dere satt relativt langt i fra lerretet kontra bildestørrelsen i dette rommet. Således blir ikke oppløsningen den store "dealbreakeren" det kan være, og et godt bildeformat avsløres heller ikke så lett.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    En liten kommentar til det med oppløsning. Husk på at dere satt relativt langt i fra lerretet kontra bildestørrelsen i dette rommet. Således blir ikke oppløsningen den store "dealbreakeren" det kan være, og et godt bildeformat avsløres heller ikke så lett.
    Takker for et godt gjennomført arrangement, Anfield.
    Det med bildestørrelsen er vel kanskje den eneste skuffelsen i et glitrende gjennomført arrangement. Da jeg kom inn i rommet tenkte jeg: Ja, her kommer man ihvertfall ganske nær i forhold til bildestørrelsen, siden lerretet var digert. Når man så kjørte i gang demonstrasjonen, så brukte man imidlertid nærmere halve enn hele bildebredden på lerretet. Klart det er vanskelig å få nok lys til å fylle et så stort lerret, men jeg for min del hadde nok foretrukket at man dro opp størrelsen noe mer, nettopp for å få fram disse forskjellene, og for å få sitteavstand:bildebredde-ratioen mer som det er vanlig å ha den i en vanlig hjemmekino.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for rosen, roffe...

Når det gjelder bildestørrelsen ble den valgt for at alle projektorene skulle kunne gi et eksakt like stort bilde. Det er relativt stor forskjell på kasteavstand og virkeområde på alle disse projektorene, og noen måtte flyttes relativt mye for å få et mye større bilde. Så alt blir et kompromiss når det er så mange faktorer å ta hensyn til.

Det beste hadde faktisk vært å ha folket nærmere, men flytting av stoler ble av en eller annen grunn ikke vurdert...... ;-)

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i mye som skrives, men jeg kan ikke si at jeg mener at det var et kvantesparang som noen mener, ble faktisk veldig overrasket over hvor små forskjeller det var på bildekvaliteten i 1080 og 720 på de forskjellige proj. JVc pg Sharpen var for meg de jeg syntes kom best ut, skuffelsene var faktisk begge PD sine, så faktisk regnbuer for første gang på M20. Takker til dere som sørget for dette treffet og håper dette ikke blir siste gang med en slik sammenkomst.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg fikk ikke med meg de tre siste projektorene (Sharp, JVC, PD m3)
    Var det som var synd, roffe, for det er absolutt her den aller største forskjellen åpenbarte seg. Frem til da er det en relativt jevn progresjon i programmet, men godsakene ble spart til slutt.

Produsent rep.
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for et flott arrangement

Det er fantastisk å se hvor mange som er engasjert av hjemmekinoprojektorer. Gorm og Anfield hadde gjort en fantastisk jobb. Jeg synes også det er stort av Presentasjonsdata som ikke bare huser dere, men også stiller lokaler til rådighet for demonstrasjon av både sine egne og konkurrentenes produkter.

Gorm og Anfield har måttet gjøre noen valg for å gjennomføre innenfor en gitt tidsramme og har gjort fornuftige valg. Som representant for Epson hadde jeg gjerne sett at de hadde fyllt ut hele lerretet. Da hadde våre lysstyrke projektorer hatt en fordel. Allikevel var det vel riktig å velge en størrelse som er relevant for de fleste av dere. En bieffekt av dette valget var dessverre at de fleste ikke kunne se noe særlig forskjell på 720p og 1080p(avhengig av hvor langt frem i salen man satt). Tror heller ikke det var så lett for alle å se om bildet var skarp eller ei. Det som derimot alle kunne se var kontrast og fargegjengivelse.

Lysnivået i lokalet var også veldig greit etter min mening. Med et så stort rom ble det nok ikke så mye refleksjon og var nok antageligvis ikke noe dårligere enn et bra snitt. Ideelt sett skulle vi jo gjerne sett de i både litt mørkere og litt lysere omgivelser, men det ville jo ikke vært gjennomførbart her og innenfor tidsrammene.

De hadde også valgt å kjøre allt gjennom en kilde og det var også et smart kompromiss. Tror de fleste vil ha HD avspillere med like god kvalitet iløpet av et års tid og SD kvaliteten var også bra.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Var det som var synd, roffe, for det er absolutt her den aller største forskjellen åpenbarte seg. Frem til da er det en relativt jevn progresjon i programmet, men godsakene ble spart til slutt.
    Fikk ikke med meg prisen på Sharp, men de to andre er et stykke over mitt budsjett, så selv om det var leit å gå glipp av dem, så tror jeg foreløpig ikke de vil påvirke fremtidig valg av projektor for min del.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sharpen har vel en veil. på 69.990,-

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det greit og se at de billigre projektorene som ble vist her klarte seg relativt bra, 50000+ ofte blir litt i overkant for oss fattigluser.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dag Inge
    Jeg synes også det er stort av Presentasjonsdata som ikke bare huser dere, men også stiller lokaler til rådighet for demonstrasjon av både sine egne og konkurrentenes produkter.
    Ja, dette er litt uvanlig og skiller seg litt fra hvordan den gjengse leverandør ville forholdt seg.

Kjekt for Presentasjonsdata at Planar gjorde det bra i alle fall! Man skal heller ikke se bort i fra at de vet verdien av å "være snille" med folk som absolutt kan ha en innflytelse på hvilke projektorvalg/leverandørvalg som blir gjort.

DrE

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    ... 50000+ ofte blir litt i overkant for oss fattigluser.
    Har det fra sikker kilde. En av de rimeligste 1080P projektorene kommer til å få et prisfall snart som et lanseringsstunt. Kanskje under 1/2 parten av prisen du nevner Nitro

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ja, dette er litt uvanlig og skiller seg litt fra hvordan den gjengse leverandør ville forholdt seg.
    Vi som arrangører kan ikke få fullrost Presentations Data nok. Nå skal det også sies at Hjemmekino har hatt god kontakt med Presentations Data tidligere også, så dette er nesten blitt en tradisjon. Nå stilte jo PData med to av sine egne projektorer også, så det er jo langt fra "bortkastet" for deres del heller. Dessuten finnes det mange bildeentusiaster i det firmaet også, så jeg regner med at de fikk et utbytte av det hele den de gutta også.... ;-)

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

strålende

Takker for ros Anfield. Det var deilig å legge seg på lørdag kveld, med masse inntrykk og rare tanker....
    Må si jeg er kjempefornøyd med arrangementet. Man får aldri sjansen til å se alle disse glimrende projektorene samlet andre steder, så man kan si det sånn at dette var stedet å være i helga.
    Var jo et hyggelig gjensyn med en Toshiba i dag tidlig også. Den stod så alene igjen i gangen?!
    Vel, vi prates.
    Lars

Side 16 av 19 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •