Årets bildebegivenhet; "Projektor 2007" Arrangementet avholdt..... - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 19 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 366
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel hjemme etter en givende seanse Som de andre må jeg si at JVC HD1 var soleklar favoritt, selv om det var unektelig bra bilde hos de andre. Å se hele det 450cm brede lerretet fylt av bildet fra Model Three var selvfølgelig rått, men den mangla det lille ekstra sparket i bildet som HD1 hadde.

Én ting som Model Three hadde som de andre godt kunne hatt var belysning på tilkoblingspanelet, men dette er stort sett ikke noe problem i andre oppsett enn det som ble brukt i dag. Det var strengt tatt litt for mye som lyste på den projektoren (knappebelysningen bak på projektoren var passe forstyrrende for oss som satt rett bak).

Det som ble krystallklart var at min MT200 med 480 linjer er meget klar for å pensjoneres. Venter bare på en telefon fra Hamar

Takk til Gorm, Anfield, Lygren og resten av folket som har vært ansvarlig for å ordne opplegget. Ser frem til neste runde i mørkere lokaler (les: referansekinoen)

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Jeg må også få takke de som sto bak dette fantastiske initiativet. Det å få mulighet til å se så mange topp prosjektorer samtidig i en slik setting er ganske ulikt! Dette arrangementet var klart bedre enn de som ble arrangert på Felix kino for 2 år siden!

Generelt må jeg si at bildekvaliteten på alle prosjektorene var veldig godt, klart bedre enn i mitt oppsett. Når det er sagt så må jeg også si meg enig i at forskjellen mellom 720 og 1080 prosjektorene var overraskende liten. Det samme gjaldt forskjellen mellom DVD og HD-DVD.
    Har en mistanke om at det skyldes kalibreringen og HD-DVD spilleren.

Jeg må også konstatere at jeg fremdeles ser RGB flimmer og at DLP derfor utgår for meg. Når det er sagt var det stor forskjell i mengden RGB flimmer på Planar, PD mod2 og M20. Planar var best og M20 dårligst. Jeg så faktisk nesten ikke RGB flimmer på PD mod3!

Ellers må jeg si meg enig i at JVC HD1 var klart best, men min oppgraderingskandidat Sony VW50 var ikke så langt unna.

Igjen, takk for et fantastisk arrangement!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må slenge meg på og takke arrangørene for et kjempebra opplegg jeg også.

Jeg må si jeg ble forelsket i JVCen jeg også, men kommer ikke til å bytte på en stund enda. Panasonicen jeg har, fikk et kjempeløft med HD og jeg velger da å leve med litt dårligere bilde til 1080p-prosjektorene er nede på en OK pris. Skal kjøre noen tester på samme bildemateriale hjemme og sammenligne. Blir nok litt nedtur:-D

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen raske bilder jeg tok i farten i dag.
    Alt i alt syns jeg dette var en vellykket happening, selv om enkelte ting nok kunne vært gjort annerledes. Personlig mener jeg projektorene hadde hatt godt av et mye mørkere rom. Det blir vanskelig å trekke konklusjoner om sortnivå/kontrast/bildekvalitet osv når projektorene ikke får jobbe under nær optimale forhold.
    Min favoritt i dag var uten tvil JVC'en, utrolig sprut i bildet, med høy kontrast og flotte farger.

Resepsjonen/billettskranken
    -1-jpg

Første pulje
    -2-jpg

Navneskilt
    -4-jpg

Flere fra første pulje
    -5-jpg

Rett før dørene åpnes
    -6-jpg

"Mid-session"
    -8-jpg

Kinorommet
    -9-jpg

-10-jpg

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A grand day out...!
    Jeg må si meg enig med de flestes betraktninger.

JVC DLA-HD1 på første, nær delt med Sharp XVZ21000. Sharp hadde det aller beste sortnivået, mens JVC gikk "enormt" høyt i det lyse - på minimal bekostning av det mørke. Bravo!

Sony VPL-VW50 var nøytral og flott, mens Epson sin modell EMP-TW1000 måtte se seg slått av nykommeren Planar PD7130 (720p) og Infocus IN78.

Deretter kom Projectiondesign M20 og Epsons andre, EMP-TW700.

Hvor Projectiondesign Model Three havner blant disse... ? Tja, med (sin stive pris) og sitt relativt dårlige sortnivå; mellom Planar og Infocus, kanskje? Bevares, den var skarp, men sortnivået da mann... ;-)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder M20 så var den ukalibrert (dvs kalibrert fra fabrikk), ettersom memory-funksjonen ikke fungerte. På VW-50 ble det etter det jeg hørte benyttet en gammel kalibrering (stod på feil memory-setting). Hvor stor forskjell dette utgjorde vet jeg ikke.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra opplegg i dag. Fantastisk at arrangørene klarte å holde tidskjemaet med dette programmet.
    Enig i flere av kommetarene, HD1 var den som imponerte mest under disse forholdene for meg. Samme med Three på fullt lerret (det var først da det ble KINO!
    Utrolig synd at M20 ikke hadde minne og dermed stilte som eneste ukalibrerte, som Gorm bemerket er den IKKE perfekt rett fra esken. Den hadde fortjent å stille på lik linje med de andre.
    De fleste vil få muligheten til å se den i referansekinoen til Hjemmekino. Muligens blir det tidlig visning der av min M20 om det drøyer med den som skal stå der fast. Det var fler som ønsket seg dette. (send meg i så fall en mail/pm om dette).

Hyggelig å treffe flere ansikter bak nickene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Når det gjelder M20 så var den ukalibrert (dvs kalibrert fra fabrikk), ettersom memory-funksjonen ikke fungerte. På VW-50 ble det etter det jeg hørte benyttet en gammel kalibrering (stod på feil memory-setting). Hvor stor forskjell dette utgjorde vet jeg ikke.
    Det var vel egentlig bare snakk om lampemodningskalibrering for VW50. Iakttok selve memoryskiftet og kunne se svært liten endring.

M20 var som det fortelles ikke kalibrert (nullstilling av kalibreringen) men uansett veldig forsterket i det røde. Ellers rimelig OK.

Ellers blir det jo en mulighet for gjensyn i referansekinoen da... ;-)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra opplegg med mange gode PJ, JVC HD1 utmerket seg som den beste. Må vel muligens ha en senere generasjon av denne...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en som ikke fikk muligeten til å ta turen. Hvilken type lærret ble brukt, størrelse og gain. Hvor stort var bildet som ble projisert, var det likt på alle projectorene?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, dette var meget godt gjennomført, med et fint arsenal av projektorer. HD-1 var som forventet utrolig imponerende, men jeg må jo si at Sharpen heller ikke skuffet, for å si det slik...

Alle projektorene ble vist på en hvitt 1.1 gain lerret fra Euroscreen og hadde i så måte samme utgangspunkt. Imidlertid var lerretet rundt 4,5 meter bredt, og projektorene ble vist i en 2-3 meters bredde innenfor dette. Videre var det mye hvite vegger i denne kinoen, så en del av dynamikken ble jo spist av dette.

Uansett opererte alle projektorene under samme forhold, og det er utrolig hvor mye noen av de faktisk klarte å prestere under relativt vanskelige forhold! Jeg som faktisk har et helt hvitt rom kan jo slå meg delvis til ro med at HD-1 så veldig bra ut selv med hvite vegger...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger folkens. Med tanke på innsatsen som er lagt ned, er det gøy at dere hadde utbytte av det.
    Kan oppklare litt angående M20. Det var en preproduksjons modell, og ingen hadde fortalt oss at minnefunksjonen ikke fungerte. Dermed ble alt slettet når vi koblet fra strømmen. I andre runde derimot, brukte vi en standard produksjonsmodell, som jeg også rakk å grovkalibrere i pausen. Denne trengte ingen korrigering hva gjalt fargejustering, kun tilpassning av lysstyrke og kontrast i forhold til rommet. Tror jeg satte "color" til 51, med uforandret hvitnivåjustering (RGB- gain og bias).
    I andre runde var nok irisen på model three også noe bedre tilpasset rommet når vi kjørte lite bilde.

Det er liten tvil om at JVC DLA-HD1 var dagens store sensasjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke edru, men meget spennende

Må takke Gorm, Lygren og dere andre som satte i gang dette. Meget bra gjennomført! Var veldig glad jeg kom meg opp for å se på alle godbitene.

Jeg kom litt sent (kylte ned siste gin tonic'en 04.00... Når skal man lære at det ikke er *veldig* lurt å å drikke rett før man legger seg?), men fikk med meg det aller meste.

Fikk litt furteleppe når jeg så lokalet. Ingen ledige plasser i godtolene, og så var sideveggene hvite. Kom jo litt lys inn også.
    Men, som ble påpekt så ble alle projektorene vist frem under de samme omstendighetene, og det er jo slettes ikke ofte man får den muligheten!

Litt artig å se en god del 720p for så å gå over til 1080p. 720p'ene så ok ut, men det var ingen tvil om at det så lagt bedre ut i 1080p. Både på DVD og HD DVD.

Jeg har selv en mitsubishi HC3000 (720p). Kjøpte denne mens jeg ventet på at 1080p skulle komme på under 100 000,-

Jeg har bestilt meg en BlackWing2 ( Barco's utgave av JVC's HD1). Etter det jeg så på treffet angrer jeg ikke. Gleder meg som unge på juleaften!

Barco'en/HD-1 selges for 60 000,- og det er egentlig en ganske ok pris. Den har jo en veldig bra skalerer innebygget.

Jeg har solgt HC3000 og avertert Optomaen ( http://avforum.no/avtorget/showprodu...=14459&cat=all ) så det blir egentlig ikke så forferdelig mye å legge i mellom.

Fornøyd med Optomaen,men trenger den ikke når det er en bra skalerer i HD-1
    Jeg har en forsterker med HDMI bilde/lyd så da trenger jeg egentlig ikke en ekstern switcher/skalerer.
    Den var meget bra sammen med HC3000 (brukte den både til å oppskalere DVD/Xbox 360/Wii og for å nedskalere HD-DVD/Blu-Ray.

Ellers kom vel ikke dette så bra frem på treffet; Sharpen var jo og meget bra, men den har ikke en så god skalerer som HD-1.

Som jeg så det så var HD-1 mer eller mindre bedre en Sharp'en på alle punkter en det sorteste. Snakket med Per Jonny om dette, og han mener det kan være smart med et ND filter foran linsen for å få det sorteste enda sortere.

Igjen, takk til Gorm og dere andre for treffet - meget bra opplegg!!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Terjeor og Stianms notater fra i går

Takk for en meget bra organisert og interessant seanse i går. Terjeor noterte våre kommentarer under presentasjonen av projektorene. Legger disse notatene ved her. Dette er selvfølgelig vår høyst subjektive vurdering av de ulike modellene og må vektlegges ut i fra det. Men tenkte det kanskje kunne være av interesse for flere uansett. Ikke overraskende var vi enig med de andre som trekker frem JVC'en som den beste. Denne var rett og slett skummelt bra og skilte seg klart ut i fra resten.

Projektor 2007

Projektorvisning 2007-02-24

Alle projektorene mates med 1080p signalkilde for både SD og HD materialet fra Toshiba HD-XE1

Genereller kommentarer fra seansen:
    På 1080p og spesielt kabel over 10m har kabelen mye å si. Problemene synes som uro/snø i bildet. Har ingen invirkning på kontrasten.
    Hvis man plages av RGB-effekten bør man ikke velge DLP. Dette hjelper med raskere fargehjul. Hvis fargehjulet svinger mer enn 5x får bildeprosesseringen problemer derfor er dette en maksgrense i dag.

Epson EMP-TW700
    LCD 720

Veldig fleksibel mhp bildestørrelse. For mye fargemetning.
    Med SD, grei skarphet, men lite kontraster i mørke partier
    Med HD, mye bedre skarphet med likevel lite kontrast i mørke partier. Noe svakere enn SD på bevegelse.

Planar PD7130
    DLP 720

Med SD, mye bedre skarphet og kontrast. Bra sortnivå.
    Med HD, mykere bevegelser enn Epson.
    En overraskende god projektor!
    - Best av 720 DLP-projektorene.

InFocus IN78
    DLP 720

Mere synlige regnbuer enn Planar.
    Med SD, blasse farger og blålig fargestikk. OK skarphet og veldig bra svartnivå men ikke topp kontrast.
    Med HD, noe hakkete bevegelse.

ProjectionDesign M20
    DLP 720

Med SD, rødstikk, rødt går mot brunt. God svarttone, kontrast og skarphet.
    Med HD, bedre på bevegelser enn IN78.
    Synlige regnbuer

Epson EMP-TW1000
    LCD1080

Veldig fleksibel mvp plassering.
    Med SD, veldig jevne bevegelser. Litt blasse farger og noe blåstikk. God skarphet.
    Med HD, veldig bra skarphet, detaljer og dybde, og bra på bevegelser men ikke fullt opp til SD.

Sony VW50
    SXRD 1080

Veldig stillegående.
    Med SD, veldig bra svartnivå. Naturtro farger og jevne bevegelser. Litt begrenset kontrast i de mørke fargene.
    Med HD, ikke fullt så bra skarphet og dybde som den foregående EMP-TW1000, men mer naturlige farger og sortnivå.

Sharp
    DLP 1080

Krever lang avstand til lerret.
    Med SD, veldig bra svartnivå, men lite lysstyrke. Det blir for mørkt i de mørke partiene...
    Med HD, veldig skarpt men for mørkt i de mørke partiene. Muligens er rommet for lyst...

JVC
    D-ILA 1080

Med SD, utrolig god kontrast, god skarphet og fine farger. Opplevelse! Lyse partier blender mens det er topp kontrast og informasjon i mørke partier. Spesielt imponerende hvor godt den klarer å gjengi farger i selv veldig mørke scener som fra "The Rock". På dette området var den et kvantesprang forran de andre modellene.
    Med HD, utrolig kontrast og mye mer informasjon i bildet enn med de andre. Fine bevegelser.

ProjectionDesign M3 + Crystallio
    DLP1080

Langt unna WOW effekten fra JVC!

Med SD, hakker, dårlig kontrast i mørke partier, og de lyse partiene får en blåtone uten smell. Problemer med bildegjengivelsen... Feil innstilling i Crystallio?
    Med HD og 4,5 meter bilde, utrolig skarphet og kvitt hakkingen men lite kontrast i mørke partier.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et svært hyggelig og vellykket treff. Spesielt stor takk til Gorm, Anfield, Jojo og Lars (presentasjonsdata).

Jeg synes alle projektorene så bra ut, og ingen er dårlige. M20 kan vel egentlig ikke tas med siden den projektoren som ble brukt på første visning var en "buggy" preprod. modell.

Personlig likte jeg best HD1, som jeg også har hatt i bestilling lenge
    Sharp XV-Z21000 imponerte også, men hadde nok gjort det mye bedre i en "batcave". Dessverre gjør lang kasteavstand at den blir vanskelig å plassere for mangen.

For meg var den største positive overraskelsen, Planars projektor, 7130.
    Jeg vet ikke hvor godt den måler, men den har utvilsomt utrolig høy kontrast og godt sortnivå. Fargene satt også som de skulle.

TW1000 var omtrent som forventet, og gjorde seg definitivt ikke bort, til tross for et meget sterkt startfelt. Med god optikk, bra kontrast kan denne selge godft med en pris på 29.990. (Veiledende pris)

VW50 gjorde en bra jobb, men jeg synes den kunne vært et lite hakk skarpere. Kontrast og farger er dog svært bra.

M3 fikk nok ikke vist sitt fulle potensiale, og jeg kan tenke meg at det tar litt mer tid å optimalisere den i forhold til rommet. Den har tross alt to pærer, iris mm.

IN78 så bra ut, men manglet litt i bunnen. Fargedynamikken var veldig bra.

TW700 var den desidert billigste projektoren som var tatt med, noe som var ganske tydelig. Når det er sagt så har den endel finesser de fleste andre mangler. Høyt lysutbytte, god zoom og lens-shift, lavt støynivå etc. Dette gjøre den spesielt ideel for mange stuekinoer. I tillegg er den også svært rimelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det noen som lyttet på de forskjellige projektorene? Dvs hva med støynivåene, hvem var for høye hvem var akseptable, rangering mhp vifte støy?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå er jeg nettopp kommet hjem i fra dette treffet og jeg vil bare få takke alle dere som stod bak og synes at det var veldig hyggelig å få treffe dere alle.
    Mine erfaringer etter visningen er at det var JVC hd1 som imponerte mest og at jeg kan konkludere med at noen DLP projektor kan ikke jeg ha for jeg så regnbuer på de alle.Så nå blir det vel til at jeg bestiller meg en Epson Tw1000 og har den inntil jeg får penger nok til å kjøpe meg hd1:-)
    Mvh bigtor

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på spørsmålet fra deg Henning..Hva med støy?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Var det noen som lyttet på de forskjellige projektorene? Dvs hva med støynivåene, hvem var for høye hvem var akseptable, rangering mhp vifte støy?

Helt umulig å vurdere i et stort auditorium, der ventilasjonen går på full guffe for å sikre levelige forhold for de fremmøtte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer mer og mer jeg... Hva er egentlig å anbefale i klassen rundt 30k? Maks Pearl-priser (inntil 36k)?

Mvh

Side 14 av 19 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •