Hjemmekino bygger referansekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 55 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 1093
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino bygger referansekino

Som sikkert en del har fått med seg står nå bladet Hjemmekino på egne ben – med alle fordeler det innebærer. Noe vi har tenkt på lenge er å bygge en referansekino som ikke bare gir store fordeler som et testrom hvor skribentene vil oppleve samme forutsetninger når vi tester litt ”tyngre” utstyr, men også vil kunne bli et sted hvor vi kan invitere til demo-kvelder både for leserne av bladet og medlemmene på forumet.

Håvard Holmedal som er ansvarlig redaktør skriver i en annen post her på forumet følgende:
    ”Vi vil få plass til omtrent 20 stykker pr. sesjon og kvelden er som kjent ganske lang. Kanskje også på spesialpresentasjoner av nye produkter, pre-release demoer av nytt utstyr, shoot-outs og mulighet til treffe konstruktører av spennende produkter?”

Som Håvard sier så vil dette bli spennende, og mulighetene mange. Det å kunne få inn konstruktører fra både inn- og utland for å holde foredrag om alt som relateres til audio og video ser jeg på som en gavepakke av dimensjoner, for sammen er vi er en mengde brukere med et fantastisk engasjement, noe som selvfølgelig gjør det attraktivt for bransjen.

Jeg har fått det ærefulle oppdraget som byggeleder, og jeg kommer til å gå på oppgaven med stor iver. Dette er som dere sikkert skjønner noe jeg brenner for, og jeg skal gjøre mitt ytterste for å utforme en løsning som er optimal under de forutsetningene som ligger til grunn.

Så til saken. Det er utvilsomt mange som er glad i byggetråder og worklogs her på forumet, og om ønskelig så kan hele byggeprosessen dokumenteres her i denne tråden. Vi har ikke ubegrenset med midler, men trevirke er ikke så dyrt, så selv om vi er nødt til å vise moderasjon vil det være fullt mulig å bygge en skikkelig bra kino med gode akustiske egenskaper. Alle tips tas i mot med takk under prosessen!

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi oi... Dette skal bli spennende å følge med på...
    Håper og tror dere får det bra til.. :-D

Håper dere også vil ha en fast reportasje i hver blad,om hvordan det går med prosessen, så vi kan følge med der å..

Lykke til....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig burde overskriften være "Hjemmekino bygger sin referansekino"

Denne prosessen vil gå for fort til at vi kan ha en reportasje i hvert blad fremover, det er derfor vi vil bruke denne tråden til å oppdatere leserne. Muligens - om redaksjonen vil - kan det kanskje bli en omfattende byggereportasje i et spesialnummer eller lignende, men slik det blir nå vil alt komme ut her

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spennende, her må jo alt tenkes nøye gjennom... Jeg regner jo med at du har en basic slagplan, du har jo tross alt gjort dette tidligere med hell i egen kino.

Først og fremst må en jo beslutte mål og større konstruksjonsmessige elementer;

-Skal en ha et maskinrom? Jeg mener definitivt ja, men spørsmålet er om dette skal stå i bakkant eller forkant av kinoen. Du har jo selv kjørt det i forkant, men da kanskje grunnet bakprojeksjonen? Fordelen med å kjøre det bak er jo at en kan plassere projektoren bak glass og dermed eliminere støy fra denne totalt. Nå er jo ikke støy fra projektoren det mest problematiske om dagen, og strengt talt skal en vel også teste støynivå på projektorene en tester, så da er det kanskje greit å montere de inne i rommet... Uansett er et maskinrom med tilhørende rackmontering av utstyr fordelaktig.

-Kabling. Her bør det legges kabelkanaler til den store gullmedaljen. STORE rør bør på plass, og helst stive plastrør i så stor grad det lar seg gjøre. Jeg har selv fått lagt rør med bøyelige plastrør, og det er jo helt krise å trekke noe som helst. Her som kabler skal trekkes til stadighet må det være svært enkelt å trekke om og om igjen. Samtidig er det kanskje greit å legge fiberoptisk HDMI først som sist, så slipper en bytte helt med det første... I så fall trenger en plass til de relativt kraftige pluggene fiberoptiske kabler leveres med (de kan generelt ikke plugges av).

-Nettverk. Maskinrommet/kinoen bør ha skikkelig nettverk, det holder lenge med noen gode Cat6 kabler og en god switch til streaming...

-Konstruksjon / støydemping. Hvilket behov har man? GreenGlue ser jo ut til å være genialt mht å støydempe på et rimelig vis... En må vel kanskje til med lydbøyler i tak og gulv også skulle en tro (eller kanskje GreenGlue eliminerer behovet for det?)...

-Fargevalg: Dyp rød? Helt sort? Mørkegrå?

Lykke til sier jeg bare, tror dette rommet blir veldig veldig bra når en først er ferdig!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjobing! Dette blir spennende å følge. Blir det enkleste og billigste løsning eller har dere tenkt å lage et state-of-the art kinorom? Skal dere bruke fagfolk eller blir det dugnad?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig spennende dette. Jeg synes fortløpende dokumentasjon av byggeprosessen definitivt er meget interessant. Her skal det følges med!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh... dette blir en god-tråd!

Hvor skal herligheten bygges?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse spennende betraktninger Lygren, og noen veldig gode tips. Streaming hadde jeg ikke engang tenkt på ops:

Siden rommet skal fungere både til foredrag og kino må vi velge farger som ikke blir for dystre, samt at lysstyringen må være gjennomtenkt.

Rommet blir bygget inne i et anet rom, så på den måten vil vi få et maskinrom for elektronikk på utsiden, da fortrinnsvis i front av kinoen. Kinoens størrelse blir begrenset av to stålsøyler på endene og et skråtak på den ene siden. Dette er ikke noen ulempe, tvert i mot. Med vegger som hovedsaklig består av demping vil faktisk anlegget stå asymetrisk i rommet, selv om det ikke ser slik ut inne i kinoen. Vi har også anledning til å bygge Helmholtz Resonatorer i rommet, slik at vi får kontroll på bassen. Da slipper vi elektronisk korreksjon om vi får utfasinger eller stående bølger.

Slik er rommet i rommet tenkt
    Hjemmekino bygger referansekino-kinorommet-jpg
    Hjemmekino bygger referansekino-kinorommet-med-stoler-ol-jpg

Farger og layout bærer litt preg av å bli kastet sammen, men her er det litt hastverk, så jeg tar meg ikke tid til å lage noe super-elegante byggetegninger. Det har dessuten sneket seg inn en liten feil, for rommet kommer til å bli ca 7 meter langt, og ikke 6 som antydet på den øverste tegningen. Og høyttalerne er bare en liten våt drøm uten rot i virkeligheten

Under legges det ved noen flere bilder.

Takdrageren som skal brukes for å holde kinotaket
    Hjemmekino bygger referansekino-drager-tak-bredde-jpg

Skjelett av en kinoen
    Hjemmekino bygger referansekino-invendig-skjelett-med-jpg

Stenderne som skal holde taket
    Hjemmekino bygger referansekino-stender-takst-tte-jpg

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sveisent, Atle! Tydelig å se at dette er noe du brenner for, hvis ikke hadde du ikke giddet dette forarbeidet. Har også stor tro på at dette blir en "stor" tråd for de fleste i følge med på underveis. Gleder meg til å ta lokalet nærmere i øyensyn neste gang jeg er innover.....:-D

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende dette her ! blir gøy å følge med...Hvor er det tenkt att dette Bygget/rommet skal være ?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet bygges inne i Hjemmekinos nye base i Oslo. Vi har overtatt lokalene, så jeg var på befaring der i går formiddag. Gleder meg til å blåse støvet av hammeren

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan man ane hvordan bakrommet blir

Hjemmekino bygger referansekino-bak-lerret-maskinrom-jpg

På høyre side opp mot enden av rommet er det en dør inn til byggets tekniske rom hvor ventilasjon o.l er plassert. Dette rommet er heldigvis helt lydtett.

Nå skal det sies at de planene jeg har lagt ut kanskje ikke er 100% samsvarende med det endelige resultatet. Noe av veien må bli til mens vi går, for det finnes noen andre hensyn også, bl.a noen dører. Men det skal vi finne ut av.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Skjelett av en kinoen
    Hjemmekino bygger referansekino-invendig-skjelett-med-jpg
    Dette er sikkert bare skisser, men jeg legger merke til at stenderverket er cc 60cm. Er det ikke vanlig med cc 30cm i rom-i-rom-løsninger? Det er i alle fall dette jeg har tenkt å bruke i mitt fremtidige kinorom.

Jeg er også ekstremt interessert i hvordan dere har tenkt å løse problemet med ventilasjon vs lydisolering.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere noen deadline for når herligheten skal være ferdig?

stå på gutta!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder rom i rom så vil hele rommet bli transparent for lyd, det vil i utgangspunktet kun gjøre dette rommet til et "falskt" rom, all den tid vi ønsker lydlekkasje gjennom veggene. Rommet er et lagerlokale som vi disponerer, og den eneste naboen blir under oss. Så betegnelsen rom-i-rom blir litt misvisende - beklager det.

Ventilasjon er viktig, men siden rommet har ventilasjon vil vi kun trenge luftspalter og/eller saktegående radialvifter. Godt poeng!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deadline - vet ikke...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ahh... dette blir en god-tråd!

Hvor skal herligheten bygges?
    I hagen min er det god plass

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Når det gjelder rom i rom så vil hele rommet bli transparent for lyd, det vil i utgangspunktet kun gjøre dette rommet til et "falskt" rom, all den tid vi ønsker lydlekkasje gjennom veggene. Rommet er et lagerlokale som vi disponerer, og den eneste naboen blir under oss. Så betegnelsen rom-i-rom blir litt misvisende - beklager det.

Ventilasjon er viktig, men siden rommet har ventilasjon vil vi kun trenge luftspalter og/eller saktegående radialvifter. Godt poeng!
    Nja...poenget mitt (ventialsjon vs lydisolasjon) forsvant vel med at det ikke egentlig dreide seg om rom-i-rom likevel...

Bra for dere :-), men synd for oss andre :-(, at dere ikke behøver å vektlegge lydisolasjon. Dette er nemlig en veldig stor del av problemstillingen for oss som skal lage kino hjemme, og det hadde vært fint å hatt en veldokumentert tråd om dette med bidrag fra mange tungvektere.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig. Dette kommer til å bli særdeles spennende å følge med på.

Spent på hva slags løsning dere velger for projektor, om den blir takhengt i rommet,eller i eget rom for å gjøre den lydløs. Varme og kjøle anlegg er også interesant å se hvordan dere løser.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette er sikkert bare skisser, men jeg legger merke til at stenderverket er cc 60cm. Er det ikke vanlig med cc 30cm i rom-i-rom-løsninger? Det er i alle fall dette jeg har tenkt å bruke i mitt fremtidige kinorom.

Jeg er også ekstremt interessert i hvordan dere har tenkt å løse problemet med ventilasjon vs lydisolering.
    En liten kommentar bare, kan godt bruke 60cc men da bruker man gjerne dobbelt lag meg f.eks. gips i stedet for et lag og 30cc.

Blir sikker flott dette, men takkonstruksjonen med stående stendere ser litt tvilsom ut?, er det lov og spørre hvor i Oslo dette blir?
    lykke til med prosjektet.

Side 1 av 55 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •