Hjemmekino bygger referansekino - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 55 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 1093
    Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nasty

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må vi ikke trekke forhastede slutninger, Akto har nok kontrollen
    Kan absolutt se for meg at det kan bli litt glorete med de fargene kombinert, men det kan også fungere.

Det kan faktisk være en genistrek å ty til en litt uvanlig fargekombinasjon, hvis det fungerer så vil jo det være med på å skille denne hjemmekinoen ut fra mengden. En tradisjonell fargebruk blir jo fort litt "kjedelig" i lengden.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er sikkert: Sort og rødt regnes vel som de to mest sexy fargene i verden, og fargekombinasjonen er en killer i den tankegangen. Ser for øvrig at det er mange som kombinerer de to fargene i sine hjemmekinoer rundt om i verden, men da ofte med røde vegger (gjerne litt mørk rødtone i retning av vinrødt) og sorte detaljer. Jeg synes sort som hovedfarge høres betydelig bedre ut.

En annen sak: Med sorte vegger får man veldig lite reflektert lys (noe som selvfølgelig er det beste når filmen snurrer). Men er det viktig at man har godt med lys i hjemmekinoen når lyset er på, siden man ellers vil kunne få et evig tusmørke, selv med alt lys på full styrke. Tipper både rengjøring og omkoblinger blir langt greiere da.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vil få over 1000 watt fra downlightsene, men siden alt lys blir absorbert vil det nok ikke være for mye. Vi kan kun basere oss på direktestråling.

Det blå lyset er allerede droppet da de vil nå frem til de røde feltene. Det vil nok ikke bli så pent.

Jeg var der borte en liten tur i sted, og moltonen har kommet. Den ser bra ut.

Jeg skulle egentlig hente materialene i dag, men jeg har fått barnepass et par timer lørdag morgen, så da kjører jeg inn alt vi mangler da.
    Søndag stiller Håvard opp fra 12:00 til 17:00, så om det er noen som kan være med da så send meg en mail eller PM.

Mandag er det fullt trøkk fra min side igjen

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er planlagt utført på søndag?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygge ferdig de resterende 17 rammene, samt skru opp bordene som downlightene skal festes i.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Søndag stiller Håvard opp fra 12:00 til 17:00, så om det er noen som kan være med da så send meg en mail eller PM.

Mandag er det fullt trøkk fra min side igjen

Jeg skal iallefall en tur ned søndag og jobbe!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Veldig spennende forslag. Vurderer de selv. Har du fått hørt dem? Er det noen som har dem i Oslo?
    Ja jeg har MK MP-150 senter + front, SS-150 bak og MX-350 sub. Er MEGET fornøyd

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg også

Samarbeidspartner Ford Prefect sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for forslag til utstyr.
    Kanskje blir M&K litt for spesialisert til kinobruk enn de vi kommer til å sette pris på, men jeg er helt enig - M&K spiller flott uansett når og hvor man hører dem. En god ide å ta med seg videre.

Er det noen her som har erfaring med innbygningshøyttalere. Vurderer eventuelt noen kraftige utgaver for å sette bak, skult bak paneler av høyttalerstoff. Dette må vi ta beslutning på før vi begynner å trekke molton på rammene i og med at moltonen var ganske tett og tykk. Tykkere enn jeg hadde trodd og et mye bedre materiale å ha på veggene enn jeg hadde fryktet. Men også mye mer lydtett enn jeg hadde forutsett.

Som dere sikkert har fått med dere har vi gått vekk fra ideen om blått lys langs veggene. Det kommer til å bli ganske mystisk sammen med listene - som heller ikke på noen måte kommer til å bli signalrød, men heller dyp mørke rød som det mørkeste i stolene.

En beslutning som vi derimot klarte å ta i dag er at vi skal sette inn et par innbygningshøyttalere i taket på kinoen for å benytte til testing av sone 2 - mulighetene på receiverne. De kan kanskje også patches opp til tale/mikrofon ved behov.

Vi vil også bygge løse panaler (når vi først er i gang) som vi kan benytte til å teste innbygningshøyttalere. Kanskje også lage bokser som kan hektes inn i reisverket ved behov.

Det ser også ut til av vi går litt lenger enn planlagt med podiet til stolene. Det kan hende vi plasserer det hele på maskinføtter og monterer 9 stk Tactile Transducers på undersiden. Ikke for test - åpenbart, men for moro etter jobben og for demoer når herrene fra AVforum kommer på besøk.

Moro dette her - ser noen av dere på søndag. Gleder meg!

Håvard

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange spennende idéer her ja.

Så det blir en skråttgående platting til stolene? Hvor mange stoler skal inn her? Moro at dere vurderer romperistere også, dette vil helt klart øke morofaktoren mange hakk. Clark Synthesis TST-429 PLATINUM fra ncms.no burde gjøre susen. Eventuelt dra den helt ut og kjøre med noen originale Buttkickers (http://www.thebuttkicker.com/).

Ser fram til søndag

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ford Prefect
    Det ser også ut til av vi går litt lenger enn planlagt med podiet til stolene. Det kan hende vi plasserer det hele på maskinføtter og monterer 9 stk Tactile Transducers på undersiden. Ikke for test - åpenbart, men for moro etter jobben og for demoer når herrene fra AVforum kommer på besøk.
    Hva med å innvolvere de folkene her på forumet som bygde "bodyshaker" på Hortenmessa 2006 Beskrevet i denne tråden. Akto er jo allerede med så det er jo null problem. Er selv sterk tilhenger av ristere, og har Clark i min egen kinosofa. Men "bodyshaker" prosjektet har sitt utspring i forumet og det finnes nå mange tråder som omhandler bygging av slike. Det vill kansje være enda mer passende med ett eget prosjekt enn ferdige løsninger?
    Det virker som om valget av kinostoler er ganske opplagt og bestemt, disse egner seg vel ikke så bra til "bodyshaker" men om det ikke blir "bodyshaker" podium burde det stå en slik sofa i lokalet.
    my 5 cent's.....

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva trenger man romperistere til om man har et par solide SVS'er klare til dyst..

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe bra tråd for oss som sitter og spekulerer på og bygge nytt kino rom, mange gode løsninger, håper på mange og detaljerte bilder for oss som ikke er snekker kyndige. Lykke til.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hva trenger man romperistere til om man har et par solide SVS'er klare til dyst..
    Det er jo ikke sikkert det lar seg gjøre å få jevn respons/maks trykk på alle sittplasser pga utfasinger. Da kan jo et par synthesis gjøre susen for de som ikke sitter optimalt

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det er jo ikke sikkert det lar seg gjøre å få jevn respons/maks trykk på alle sittplasser pga utfasinger. Da kan jo et par synthesis gjøre susen for de som ikke sitter optimalt
    Det er sikkert. I tillegg vil noen romperistere alltid øke morofaktoren ytterligere, samme hvor mange subwoofere man har.

TST-429 Platinum er vel spesifisert til plattinger opp til 16 kvm. En 3-4 av disse montert skjult inne i seteplattingen burde gjøre susen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har også planer om det, men kona har varslet tung bakrus og søvnunderskudd etter en jentefest på lørdag og var klar for barnefri på søndag, så jeg må skaffe barnevakt først. Håper det går i orden, for jeg har både lyst til å bidra, samt at jeg kunne tenke meg å ta løsningene som velges i nøyere øyesyn før alt står ferdig. Det er mye å lære av slikt...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex

Spør Flageborg.....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tanker rundt dette med rumperistere:

Dere får rette meg, for jeg har lite breddeerfaring med "rumperistere", men etter hva jeg skjønner er frekvensresponsen på disse begrenset og relativt ulineær?

Jeg tror fordelen med "rumpemonterte høyttalerelementer" framfor den tradisjonelle rumperisteren er større linearitet og bredde på frekvensområdet. Ulempen er at de må deles skikkelig bratt og dypt for ikke å bidra til den auditive lydgjengivelsen (via øret) på en negativ måte. Fordelen med dedikerte rumperistere er jo at de kun bidrar taktilt og påvirker den auditive opplevelsen svært lite.

Uansett snakker vi vel morofaktor her, og da spiller vel lineariteten mindre rolle. Tror det er lurt å gå for den rent taktile utgaven, spesielt når det er hele podiet som skal riste, og ikke det enkelte stolsetet.

Samarbeidspartner Ford Prefect sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Noen tanker rundt dette med rumperistere:

Dere får rette meg, for jeg har lite breddeerfaring med "rumperistere", men etter hva jeg skjønner er frekvensresponsen på disse begrenset og relativt ulineær?

Jeg tror fordelen med "rumpemonterte høyttalerelementer" framfor den tradisjonelle rumperisteren er større linearitet og bredde på frekvensområdet. Ulempen er at de må deles skikkelig bratt og dypt for ikke å bidra til den auditive lydgjengivelsen (via øret) på en negativ måte. Fordelen med dedikerte rumperistere er jo at de kun bidrar taktilt og påvirker den auditive opplevelsen svært lite.

Uansett snakker vi vel morofaktor her, og da spiller vel lineariteten mindre rolle. Tror det er lurt å gå for den rent taktile utgaven, spesielt når det er hele podiet som skal riste, og ikke det enkelte stolsetet.
    Vel - jeg har forsøkt rumpeemonterte høyttalere også og det er som du sier - det blir ganske mye lyd å holde orden på - selv om den kan filtreres, pakkes inn, ledes bort o.l. - når vi skal dimensjonere systemet til denne jobben. Etter det vi hittil har sett av AVforum medlemmer (kanskje ikke noe representativt utvalg) har Atle og jeg beregnet vekten til i overkant av 2 tonn. For at samtlige skal få sin del av den rektale massasjen (finnes det rectile transducers??) behøver vi hele 9 stykker montert riktig. Det er en grunn til at man ikke dundrer klubba inn på midten av en skinnet på en pauke eller stortromme.
    For at vi ikke allerede første uka får avsluttet leieforhold til gårdeier, må vi også få satt greiene opp på maskinsko.
    For å ikke gjøre dette prosjektet for vanskelig tror jeg derfor at Tactiles vil ha den virkningen vi er ute etter, selv om vi altså ikke kommer til å benytte dette til testing. Dette er kun for moro og for meg kan det gjerne bli så moro at vi må ha sugerør i brusflaske for å få i oss innholdet uten å søle vesentlig.
    Allikevel kunne det være interessant med et forslag til hvordan en høyttalerbasert rumperister kunne fungert. Vi er tross alt ikke helt ferdige med å leke selv om kinoen er bygget ferdig.

Håvard

Side 14 av 55 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •