Hjemmekino bygger referansekino - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 55 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 1093
    Samarbeidspartner Ford Prefect sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei og god morgen!

Jeg sitter her med morgengrums i øya og kaffekoppen stående på sportssidene til Aftenposten og tenker på hva slags utstyr vi burde putte inn i kinoen. Det er fint å bygge - kanskje til og med sunt og psykisk oppbyggende -men kinoen kan liksom ikke innvies før en håndfull støvete og slitne menn kan synke dypt ned i kinostolene, slippe ut magen, innta noe godt å drikke og få avspilt favorittfilmen med tilhørende knallyd og bass som i hvert fall er på nivå med en middels tarmskylling. O lengsel og forventning! Alternativene er svært mange og jeg kunne tenke meg å få noen forslag - mens akto holder tråden varm med byggegreiene sine - til noen komplette systemer som dere enten drømmer om å kunne ha i egen kino, eller har faktiske erfaringer med, kjenner noen som har eller lignende.
    NB! Prisen skal ikke være helt hinsides/overjordisk, det må passe i størrelse med det rommet vi skal spille i, og jeg kunne tenke meg at vi også kunne spille stereo på det samme systemet, uten å få kraftige bekymringsrynker i pannen og/eller få svidd av hørselsorganene. Ikke for OT, vel?

pre/kontroller (receiver?)
    Forsterker/forsterkere
    DVD-spiller
    Høyttalere
    2xSubwoofere
    Projektor

Kunne jo være en morsom greie i forhold til hva forumet foretrekker av utstyr og hvilke merker som faktisk gjelder.

Anyone?

... og som vanlig. Alle innspill mottas med den samme dypfølte takknemligheten......

Samarbeidspartner Ford Prefect sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Hei, var det damer der...???
    ( håper det ikke var Akto som frembrakte en sådan reaksjon... )
    Det må mer til enn et par runder med photoshop - og det må nok vurderes betydelige plastisk kirurgi, for at Akto skal frembringe noen form for reaksjon "derforneden".
    Men grei er`n, det skal`n ha.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Høyttalere

Sitat Opprinnelig postet av Ford Prefect
    Hei og god morgen!

Jeg sitter her med morgengrums i øya og kaffekoppen stående på sportssidene til Aftenposten og tenker på hva slags utstyr vi burde putte inn i kinoen. Det er fint å bygge - kanskje til og med sunt og psykisk oppbyggende -men kinoen kan liksom ikke innvies før en håndfull støvete og slitne menn kan synke dypt ned i kinostolene, slippe ut magen, innta noe godt å drikke og få avspilt favorittfilmen med tilhørende knallyd og bass som i hvert fall er på nivå med en middels tarmskylling. O lengsel og forventning! Alternativene er svært mange og jeg kunne tenke meg å få noen forslag - mens akto holder tråden varm med byggegreiene sine - til noen komplette systemer som dere enten drømmer om å kunne ha i egen kino, eller har faktiske erfaringer med, kjenner noen som har eller lignende.
    NB! Prisen skal ikke være helt hinsides/overjordisk, det må passe i størrelse med det rommet vi skal spille i, og jeg kunne tenke meg at vi også kunne spille stereo på det samme systemet, uten å få kraftige bekymringsrynker i pannen og/eller få svidd av hørselsorganene. Ikke for OT, vel?

Forsterker/forsterkere
    DVD-spiller
    Høyttalere
    2xSubwoofere
    Projektor

Kunne jo være en morsom greie i forhold til hva forumet foretrekker av utstyr og hvilke merker som faktisk gjelder.

Anyone?

... og som vanlig. Alle innspill mottas med den samme dypfølte takknemligheten......

Hva med et par Elac Høyttalere og Rotel på resten

Så får man bare håpe på at man får muligheten til å komme på besøk i kinoen

Lykke til!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker/forsterkere
    DVD-spiller
    Høyttalere
    2xSubwoofere
    Projektor

Jeg vet jo ikke hva som regnes som "for dyrt" i sammenhengen, men de gangene jeg har hørt Martin Logan elektrostater har jeg stort sett alltid vært imponert over presisjonen i lydbildet. Ulempen kan være at det er en høyttalertype som kan være litt kresen på forsterkeriet, og spredningen er gjerne en tanke mer begrenset enn de dynamiske alternativene.

Her er uansett noen kjappe tanker for de ulike utstyrskategoriene:
    * 2xsubwoofere: SVS PB12-Plus/2, gjerne supplert med Velodyne SMS-1 for elektronisk romkorrigering.
    * Høyttalere, frontrekke: Martin Logan Vista + matchende senter ALTERNATIVT B&W 802D + matchende senter ALTERNATIVT JBL Array (for en vinkling mot mer PA-lignende trykk, dersom det ønskes)
    * Høyttalere, surround (bakhøyttalere for 7.1): 4 stk Canton Ergo 601 ettersom jeg er imponert over hva Canton får ut av relativt små høyttalere(andre alternativer må selvsagt vurderes hvis veggmontering er ute av bildet).
    * Projektor: Sony VPL-VW100 (mye på grunn av måten den oppskalerer bl.a. gode DVD-filmer i SD med høy bitrate på).
    * Effekttrinn, front: 3 stk Midgard Oberon 6.1
    * Effekttrinn, bak: 4 stk Midgard Oberon 2.1
    * Surroundprosessor/pre: Arcam AV9
    * DVD-spiller: Arcam DV139

Det jeg har prioritert er trykk i frontrekka, som også skal kunne spille dugelig i stereo (derav høyere prisklasse og effekt i front). 7.1 surround for å få skikkelig surroundfølelse i det relativt store rommet. Har ikke tråkket til med det dyreste i surroundkanalene, men sørget for alternativer som kan deles lavt mot subwooferne. Elektronikken er foreslått både på grunn av ytelse i filmlyd og for bruk til musikk. Har personlig god erfaring med Arcam på lydsiden, og regner med at når DV139 kan gi ut 1080p på HDMI, så jobber dette glimrende sammen med bildeprosesseringen i Sony-projektoren. Utfordringen her er muligens hvorvidt det er behov for elektronisk romkorreksjon. I så fall bør man velge en surroundprosessor med de aktuelle featurene.

Alternativt kan man gå for switcheløsninger og separat elektronikk for musikk i stereo. Da finnes det kanskje mer rendyrkede løsninger for hhv. hjemmekino og stereo. Arcam er foreslått fordi jeg synes det er et glimrende kompromiss som gir mye i begge verdener.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker/forsterkere
    DVD-spiller
    Høyttalere
    2xSubwoofere
    Projektor
    Tja, et forslag kan man jo saktens slenge inn...:-D

Denon AVR-4306
    Hegel H200 (front)
    Hegel H2A (surr)
    Hegel CDP2A
    Denon DVD-2930
    Toshiba HD-XE1 (evt. LG sin kombi-spiller)
    Sonus Faber Cremona (front)
    Sonus Faber Cremona Center
    Sonus Faber concertino Domus (surr & surr.back)
    SVS PB12-Plus/2 (2 stk)
    Sony VPL-VW50
    Adeo Rammelerret (3m+)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Hjemmekino med "Kino hjemme"!

Dette bør være en Kino hjemme - på linje med denne:

Home

Den brukes også til presentasjon av nye produkter

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kan vi jo håpe at Hjemmekino stiller med vertinner på samme måte som Art Sonneborn i sitt siste treff i august '06.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig - men utopisk

Har ikke RASK-Models noen slike vertinner da?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...utstyret i denne kinoen får vel uansett ikke leve så lenge skulle en tro, husk at du har Gorm og Jørn trippende rundt på feltet, og der er tålmodigheten et heller labert kapittel...

Det som faktisk VIL bli stående en stund, og som etter mitt syn er utrolig utrolig viktig, er setene i kinoen. Her mener jeg at dere bør ta en prat med Skeie, de leverer stoler til ekte kinoer, og makan til kvalitet tror jeg du skal lete lenge etter. Det kan godt tenkes at Skeie er villige til å tilby en svært hyggelig promopris på dette i et AV-rom som garantert kommer til å få mye oppmerksomhet! Problemet er jo leveringstid, spørs om de har noe liggende, men en telefon skader jo ikke.

I så måte er det Skeie Sonate Lux som gjelder: Skeie - SONATE LUX, teaterstoler, kinostoler, fastmonterte stoler, teaterstol, kinostol,...

Hjemmekino bygger referansekino-41080-jpg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror 10 stykker av de stolene vil sprenge budsjettet vårt grundig

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto

disse har du råd til

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akto
    Hva med en "innsamling" av brukte reckliner stoler (donert) ? Eller blir de for store til kinoen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Skeie stoler, så synes jeg jo disse så greie ut også:
    Skeie - SOOM, teaterstoler, kinostoler, fastmonterte stoler, teaterstol, kinostol,

En annen ide er å ha et 2-3 sjefsstoler i sweetspot, mens resten av podiet bygges med rimeligere stoler. Det bryter jo litt med et enhetlig design, men kostnadsmessig er det en god løsning hvis man ønsker å maksimere opplevelsen for dem som skal bruke rommet MYE.

Et lite PS: Både sjefsstolene Sonate og de rimeligere Soom har høye rygger. Det kan være et spørsmål om man faktisk ønsker høy rygg i en hjemmekino, der surroundlyden delvis kommer bakfra og muligens vil blokkeres av de høye ryggene...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å foreslå noe som helst, men jeg klarer ikke å la vær. Et fast kino-oppsett synes jeg skal være et system som ikke behøver å byttes ut ofte. Da bør kinotrykk prioriteres, men vi skal samtidig ivareta lydkvaliteten. Da blir mitt forslag som følger:

To senterhøyttalere, to fronthøyttalere og fire surroundhøyttalere
    M&K S-150 THX ULTRA Satellite Speaker

Dette kan drives med eksempelvis en fet receiver eller en prosessor og 8 monoblokker/fire stereo effekttrinn. Her tør jeg ikke gjette på match, for jeg har aldri testet M&K hjemme.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang M&K, så er jo det en vurderingssak, men hvis rommet skal brukes både for film og for musikk, så synes jeg M&K trekker fokus litt for langt vekk fra klassisk stereo-hifi. (Nei, har ikke hørt dem, jeg heller, men de testene jeg har lest beskriver dette som rendyrkede kinohøyttalere).

Forresten: Hva med Usher-høyttalere i front? Eller Patos Lyric hvis man vil satse litt norsk? Sistnevnte synes jeg fungerer bra med Electrocompaniet forsterkeri også, og man burde kanskje ta en titt på de nyeste hjemmekinoproduktene til EC også? Disse er vel ikke testet i bladet, og man kunne jo se for seg at man fikk til testing av disse som en innledning til rommet, eller?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke mest erfaring med forskjellige høyttalere, da jeg har holdt meg til B&W ganske lenge.
    Vil gjerne foreslå drømmehøyttaler-oppsettet mitt:-D:
    B&W 802D fronter
    B&W HTM2D Center(evnt. HTM3S)
    B&W 804S Surround og Surround back (3 el. 4 tilsammen)

Elektronikk kan jeg bare tippe, men en Oberon til hver og en Arcam pre?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et liknende system fra Klipsch ble jo brukt på Plaza av dere for et par år siden, og det spillte utrolig bra på film... Sikkert ikke like bra på musikk dog.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det har blitt foreslått, men hva med noe fra klipsch?

Edit: og der var jeg 1min tregere enn AK....

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et rimeligere stolalternativ kan f.eks. være kinoseter fra Euroseating. Disse fås i mange fasonger/farger og med alskens tilbehør, og 4 forskjellige monteringsløsninger.

Almira AS er norsk forhandler av disse.

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX Systems
    Disse ?

Side 11 av 55 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •