Samling: Demonstrasjon av Frogner Kino - Takk til alle entusiastene som tok seg tid! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 192
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda, det var bra at noen får til slike arrangementer, men det var litt synd å bruke 95% av tiden på materiale i 480i når man har en såpass god projektor. Og 10 minutter før slutt fikk man også korrigert subben som lå 10dB for lavt. Hadde faktisk tenkt å sitte igjen for å se litt fotball, men med samme dekoder fra UPC som jeg selv har hjemme som kilde så fristet det ikke så veldig.

Skulle ikke dette være en 1-chip DLP? Jeg klarte ikke å fremprovosere noen regnbuer...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var høyt nok i kinoen, men synd at det bare var et demoklipp hvor det var snev av bass. Vi får vel ta det igjen ved neste AV-treff. Det er nok potensiale i Frogner Kino, bare de klarer å kalibrere den riktig.

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Og 10 minutter før slutt fikk man også korrigert subben som lå 10dB for lavt.
    Synes det var litt svakt at bassen ikke var riktig satt opp fra start, han unge duden skrøyt så mye av penga de hadde brukt på denne kinoen og de tekniske duppedittene.. Men det som imponerte mest var den fantastiske sømløse surround lyd integrasjonen, skikkelig lekkert!

Jeg må ha mer forsterker kraft..
    :-)

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var litt synd at vi ikke hadde mer tid og at så mye ble rotet bort i begynnelsen. tapte vel minst en halvtime der.

ellers var jo christie projektoren rå. litt dårlig sortnivå men ellers knall. jeg klarte ikke å framprovosere noen regnbuer ihvertfall!

synd de ikke hadde skikkelig lydprofil for dvd. ble ikke kjempe imponert over bassen før The Haunting kom på, da våknet subbene litt til liv. ellers var trykket mye bedre foran miksebordene enn bak, så litt synd at fleste satte seg bak til å begynne med ;-)

hadde jeg tenkt meg om hadde jeg tatt med DB måleren min...

edit: noen som husker hvilken christie proj de hadde? var det cp2000 eller cp2000x tro?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja. det er enten cp2000 eller cp2000x og det forklarer fraværet av regnbuer, de er jo 3chips dlp!

Newcomer jan arild sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes dette er en bra ting å gjøre. (Demo etc)
    Lydbildet. Satt som ei kula.
    Jeg ble veldig skuffet over lyden i bunn.
    Det var litt fart i bassen de siste minuttene, men fortsatt litt for lite.
    christie projektoren var bra på slutten med skikkelig signal.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja man så lett begrensingen i dvd formatet. BD på den kinoen blir knall!

Newcomer be_h sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på hva jeg skal si om dagens demonstrasjon. Jeg må si meg litt missfornøyd med lyden i starten og ikke minst, bilde! Men under den ene "lytte demoen" hvor en bil krasjet først, var det sikkelig trøkk. Så kinoen hadde muligheten til å sette et knall inntrykk, men det var ikke før den siste filmen, før jeg fikk et smil på fjeset.

Når den fyren gang på gang skrøt av pengebruket på kinoen, så kom dette spørsmålet under demoen. Hvor i hel... har de gjort av bassen? Den kom riktignok fult inn under " The Huounting"(?), men synd dette ikke ble gjort tidligere.

Nei, for nesten dra til Oslo neste gang også. Forresten, hvem var det som snakket med SVS skjorte?

Men opp i opp.. hyggelig treff :razz:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjørn Erik Hansen
    Forresten, hvem var det som snakket med SVS skjorte?
    Skyter litt i "blinde" her, men kan det ha vært Flageborg....? ;-)

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    åja. det er enten cp2000 eller cp2000x og det forklarer fraværet av regnbuer, de er jo 3chips dlp!
    Jeg ville også vanligvis trodd det var 3-chips, men i presentasjonen var det bilde av en 1-chip og duden snakket om hvor raskt fargehjulet var... uten å kunne svare på spørsmålet om hva hastigheten var.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte klagde på at lyden var for skarp, men ikke jeg. Når glass knuses, etc, så SKAL det være skarpt.

Bass: Joa, det var for lite bass før The Hounting kom på skjermen.
    Men så er det kanskje mange her som skrur subben litt for høyt i forhold til den originale mixen.. Men her kommer personlige preferanser inn.

Bilde: Her var det kildene som ødela. Dere så jo hvor bra det ble på slutten...

Dynamikk: Sykt. Fytterakkern for en dynamikk, også i mellomtonen.

Alt i alt: Så synes jeg det var moro på mitt første AV-Treff. Bra arrangsjement av Flageborg og Frogner Kino!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en oppsummering av mine inntrykk fra denne demoen. Desverre var det ytterst få av bildene jeg tok som hadde akseptabel kvalitet

Slik ser det ut inne i salen
    Samling: Demonstrasjon av Frogner Kino - Takk til alle entusiastene som tok seg tid!-frogner-kino-1-jpg

Hullet i taket illustrerer tykkelsen på lyddempingen som er lagt i taket. Det er også leiligheter i samme bygg, og under oppussing viste det seg at det var lydisolert med gress og annet ymse materiale. Ikke rart at naboen klaget...
    Samling: Demonstrasjon av Frogner Kino - Takk til alle entusiastene som tok seg tid!-frogner-kino-2-jpg

Har man lyst på noe å drikke til filmen er det ikke noe problem
    Samling: Demonstrasjon av Frogner Kino - Takk til alle entusiastene som tok seg tid!-frogner-kino-12-jpg

Ellers kan den øltørste kinogjenger ta med seg en halvliter og plassere den i koppholderen som sitter på samtlige seter, som forøvrig var ganske gode å sitte i. Det var også god høyde mellom hver rad slik at man ikke risikerer å se på bakhodet til han foran i stedet for filmen.
    Samling: Demonstrasjon av Frogner Kino - Takk til alle entusiastene som tok seg tid!-frogner-kino-10-jpg

Etter litt tekniske problemer kom demoen omsider i gang. Lyset ble dempet og det ble holdt et kort foredrag om bakgrunnen for kinoen, samt info om lydanlegg og projektor.

Samling: Demonstrasjon av Frogner Kino - Takk til alle entusiastene som tok seg tid!-frogner-kino-3-jpg

Samling: Demonstrasjon av Frogner Kino - Takk til alle entusiastene som tok seg tid!-frogner-kino-5-jpg

Første demomateriell som ble spillt var et rent lydklipp. Har beveget lyden seg flott rundt i rommet fra senter til siden og helt bak. Surroundfølelsen og dynamikk var meget bra. Lyden var noe høy for min smak, men så ble det også spilt ekstra høyt for oss forumgærninger.
    Etter det ble det vist diverse demoklipp fra Flageborgs medbragte demoplate, samt noe annet materiell
    Samling: Demonstrasjon av Frogner Kino - Takk til alle entusiastene som tok seg tid!-frogner-kino-7-jpg
    Samling: Demonstrasjon av Frogner Kino - Takk til alle entusiastene som tok seg tid!-frogner-kino-8-jpg

Samling: Demonstrasjon av Frogner Kino - Takk til alle entusiastene som tok seg tid!-frogner-kino-9-jpg

En ting er sikkert, det er dynamikk i bøtter og spann i denne kinoen! I en av kampscenene fra "Master&Commander" hvor treverk knuses i alle bauger og kanter blir man virkelig plassert midt i handlingen og det er fullt trøkk i alle kanaler. Det var til tider morro bortsett fra en ting.... Hvor i all verden var bassen??
    Der jeg satt på bakerste rad (selv om det i teorien skulle være like god lyd uansett hvor man satt) var det så lite bass at det ikke kjentes på kroppen i det hele tatt, selv om lyden lå på et volumnivå nær smertegrensen. Dette bedret seg noe ved å flytte seg til rad2, men fortsatt var ikke bassen noe særlig fysisk. Et eksempel er den velkjente scenen fra "Finding Nemo" der Darla banker på akvariet. Her skal hele rommet buldre, men det var ikke merkbart trykk på kroppen. Det var ikke før på siste klipp fra "The Haunting" at det kom skikkelig bass (noen hadde visst justert opp suben litt ;-)).

Anlegget ble visst kalibrert ukentlig av dolby-eksperter fra england, uten at jeg fikk bakoversveis av lyden. Jeg synes lyden var alt for skarp og hissig i øvre mellomtone og diskant (til tider var det faktisk så intenst at jeg satt og spente meg i kinostolen), mens det manglet alt for mye i bunn. Det var flere som mente det samme, mens andre var godt fornøyd og syntes dette hevet dynamikken i lyden. Dette beviser bare hvor subjektivt lyd er og hvorfor man kan diskutere seg inn i det uendelige på hvor vidt en høyttaler eller forsterker er bra eller dårlig.
    Bildet i denne kinoen var meget bra, desverre ble det ikke tid til så mye annet en lavoppløst kildemateriell.
    Det var det artig å kunne få se og høre på denne kinoen, men det ble ikke den store opplevelsen som jeg hadde håpet på på forhånd. Frogner kino har definitivt potensiale, men lyden som var der i dag var laaang unna mine preferanser. Det var hyggelig å møte noen nye mennesker og samtidig sette et ansikt på de ellers anonyme nickene.
    Kjempemessig av Flageborg å arrangere dette Jeg gleder meg til neste forumtreff!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det var Flageborg ja

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra Marantz! Kult å se litt bilder fra innsiden :grin:

Veldig bra initiativ av Flageborg! :grin:

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hvem ellers? Flageborg var høvdingen i dag...:wink:

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært en morsom dag. Moro at selv de yngre får bli med, tror jeg var en av de yngste der..? Møtte Flageborg med en flammelakkert "broom-broom" sykkel på Holms i ett tiden, en skikkelig artig mc, desverre fikk han noen småproblemer med clutch før Drammen, så han ble derfra hentet med bil. Selv rotet jeg litt med å finne fram i Oslo, men det er takket være min egen vanlige dumhet.

Selve opplevelsen av demoen var flott etter min mening, synes kinoen var "vakker" i utførelse. Mange flott detaljer, samt gode systemer for lysdemping. Synd så mye tid gikk bort i starten, den tiden hadde vært god å hatt på slutten. Men slik er det vel alltid. Lydsystemet var imponerende, men som flere nevner og bemerket seg, var bass mer eller mindre fraværende frem til slutten. Det er et kjempe stort potensiale i Frogner Kino, selv liker jeg volumet litt, men ikke mye, lavere, for å slippe det aller skarpeste, og heller fyre litt mer oppunder på bassen.

Jeg må vel innrømme at jeg svært sjeldent i det hele tatt legger merke til bass i kinoer, og det var imponerende trøkk mot slutten. Synd det ikke ble mer visning av bilde, for det lille vi så - virket mektig imponerende.

Hjemmekino blir foreløpig min favoritt en stund til, men skulle veldig gjerne likt enda en demo på Frogner med en litt annen type kalibrering - hvis jeg kan kalle det, det.

:wink:

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste er vel sagt allerede, og det er bare å slutte seg til tilbakemeldingene. Hadde nok ikke gjort noe om dvd-klipp-seansen var litt kortere, og kanskje brukt noen minutter på HD-materiale via f.eks. XBOX, om noen hadde planlagt og hentet ned litt på forhånd..

Men alt i alt, fin demo, uten tvil et fantastisk lydbilde selv om bassen hadde gjemt seg. Blir nok å ta turen til Frogner Kino igjen for å se en film eller to etterhvert og.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at jeg er litt delt i opplevelsen. Måtte desverre gå etter "gymnaslærer pedersen" (hadde en svoger som havnet på sykehus...)

Lyden var ikke på langt nær det nivået jeg hadde forventet. Trykket var til å begynne med kraftig på det første kuttet så var det nesten fraværende frem til "flight of the phoenix" og noen etterfølgende filmkutt. Skjønte godt at Flagerborg flere ganger ba om høyere lyd og etterlyste bass. Syntes også at lyden var litt vel skarp. Diskanten skar litt i mine ører. Men definisjon av lyder og tredimensjonalitet var slett ikke værst. Alt i alt et høyt nivå, men hadde forventet mer.
    Bildet derimot var ekstremt bra, spesielt på "gymnaslærer pedersen", 3000 watt Xenon har noe for seg !! Men etter hukommelsen er "ruby" like god med sin Xenon (dog på et langt mindre lerett)
    Det jeg ikke likte var som vanlig lys i exit skilt, men også at det var opplyst bak i salen :?
    Taket skulle jeg gjerne etterlignet i egen kino, det så veldig bra ut og akustikken salen virket under full kontroll. 20 000 watt var ikke for mye.

Er spent på å høre inntrykket til dere andre som var der :grin:

Vil også gi en stor honør til Flageborg for å ta ansvar og initiativ til dette arrangementet. (hvis jeg ikke så feil hadde han vel med seg Radio Shack'en så da får vi en sammenlignende måling på "darla" scenen fra Nemo :grin: )

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må først å fremst takke flageborg for invitasjonen og syntes dette møtet var svært hyggelig. Litt artig å se så mange man kjenner nicket til men det blir derfor vanskelig å forholde seg til navnet på de forskjellige ;-)

Ellers syntes jeg kinoen var veldig fin og det er ikke umulig att man kopierer noen av ideene som fantes der. Ellers som nevt tidligere av Bla Marantz(Chuck) Så var lyden i overkant for spiss for min smak,fraværet av bass eller trykk i bunn gjorde att dette ikke ble helt det store for min del. Centerkanalen og surround høytalerene var det som imponerte mest for min del, her har min kino mye å hente. Samspillet fungerte der meget bra.

Ellers hyggelig å treffe dere å gleder meg til neste treff :grin:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid får vi ALDRI nok tid til rådighet når nye remedier skal sjekkes ut. Flageborg, som den arrangørmester han er, sørget for at dette etter hvert ble en gratisseanse for de fremmøtte. Og godt er det, for "den unge duden" fra Frogner Kino fortalte selv at dette dessverre hadde gått litt over stokk og stein akkurat nå. De har i disse dager litt for mye å forholde seg til, og derfor ble forberedelsene til vårt besøk dessverre litt mangelfulle.

Flageborg selv hadde beregnet å ankomme i god tid før selve seansen, slik at han kunne gå igjennom programmet, og kanskje på forhånd få sjekket ut lyden.

Dessverre fikk hans to-hjuling (Harley-Davidson) på veien inn et lite problem med clutchen, og undertegnede måtte derfor ta en sveip under Oslo-fjorden for å hente ham - og han som satt bakpå.... :-)

Nok om det - for oss som er vant med å sjekke ut lyd og bass (les: sub) var det første demomaterialet KUN for å høre hva kinoen hadde å by på.

Tja - selv syntes jeg at øvre mellomtone og nedre diskant var noe påtrengende og hard. Altså; slike lyder man blit lydtrett av. Likevel svært distinkte og korrekte nok, men noen ganger ønsker man å få lyden servert i en lyttervennlig utgave. Bassen var nærmest fraværende, men det var aldri noen tvil om at utstyret KAN levere, for de dype tonene lå der, men nivået var dessverre ikke optimalt under DTS-demonstrasjonen vår (med DVD-NTSC-kilde). Dette rettet seg litt på slutten, under The Haunting, men vi skal nok få til en ny visitt - der Flageborg har fått boltret seg og sine bass-gener - slik at vi får oppleve en velkalibrert kinolyd.

For øvrig - bassen var mye bedre i nedre del av kinosalen.

Bildet var helt superbt, spesielt hva angår screendoor. Sortnivået kunne nok vært bedre, men igjen - god nok kalibrering? Selv synes jeg den var svært godt kalibrert, og så må man jo ta i betraktning det faktum at PJ-en har en pære på 3000w også da... ;-)

Hva jeg VIRKELIG vil gi honnør for til "The Chimney Pot" (som de nye kino-eierne heter) er surround-integrasjonen. Den satt!!!! Lyden var svært godt optimalisert alle de stedene jeg sjekket under seansen i dag. Jeg tar av meg hatten for dette.... hade jeg hatt hatt, men det har jeg aldri hatt.

Nå trengs det bare en 10-12 SVS-er, og alt blir som forventet! :-P

Vi satser på en ny demo, med mer HD, og med mer gromlyd. Dette blir i så fall i august.

Beklager ellers at jeg opptok grom-sofaen i dag, en tre-seters skinnsofa fra Ekornes! :grin: :grin: :grin: - og DET i sweet spot også (selvsagt).

Jeg for MIN del skal ta nye besøk til Frogner kino, for dette ga mersmak. HD på super projektor dreper vanlig filmrull fra dertil fremvisningsutstyr. Synd, men slik er det altså.

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •