DVD&Hjemmekino behøver frilansere - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 93 av 93
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    bagatell spør du meg! det er innholdet som betyr noe, ikke om skribenten fikk en 6 i norsk på skolen!
    Vrøvl!
    At skribenten ikke kan skrive grammatikalsk riktig er én ting - det er selvsagt viktig at selve budskapet kommer frem. Derimot er det ikke godkjent at skrivefeil og dårlige vendinger til stadighet finner vei ut i trykken. Dette er noe redaksjonen og språkvaskerne skal ta seg av.

Dårlig skriftlig språk er og blir irriterende. Det er rett og slett en uting!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    javel der er ikke vi enige!

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    bagatell spør du meg! det er innholdet som betyr noe, ikke om skribenten fikk en 6 i norsk på skolen!
    Jeg bryr meg heller ikke om en stavefeil i ny og ne. Men når jeg kan telle 4-5 feil i løpet av 2 setninger syntes jeg ikke det kan kalles en bagatell.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    som nevnt tidligere skjedde den en glipp i forrige nummer med en noe stoff som smøg seg igjennom systemet uten korrektur, noe jeg tok på meg skylden for. Det er selvølgelig viktig med rettskriving, så vi tar ting til etterretning. foreslår at de av dere som føler at dette er et så enormt stort problem at de ikke skjønner teksten sender en mail til redaksjonen ;-)
    For meg er det ikke enormt problem. Jeg lar ganske enkelt bladet bli stående i butikkhylla. For de som skal tjene penger på å selge dette blir det et enormt problem hvis alle var like sure og pirkete som jeg selv tydeligvis er

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med flertallet her, masse skrivefeil får det hele til å virke veldig amatørmessig. Vi snakker om profesjonelle skribenter her, som absolutt burde beherske språket minst like bra som de fleste.

På den annen side, jeg antar jeg irriterer meg mer over fjollete skrivefeil, unødvendige forkortelser og SMS-språk enn de fleste, også på forum som dette. Barnespråk fremstiller folk som dummere enn de (sannsynligvis) er.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    foreslår at de av dere som føler at dette er et så enormt stort problem at de ikke skjønner teksten sender en mail til redaksjonen ;-)
    Vanlig og enkelt svar, men det er litt som å høre en bruktselger si at alle de ripene spiller da ingen rolle, bilen er knall å kjøre likevel.

Samarbeidspartner Ford Prefect sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrivefeil er og blir en uting. Skal vi bli et bedre blad må rett og slett dårlig språk, barnslige setningsdannelser og rene skrivefeil lukes helt vekk.
    Språklig sett har vi vel alle litt ubenyttet "headroom".
    Når det gjelder å slippe til snekkere, flyvertinner og rørlegger, er det følgende å si. Det er veldig mye enklere å lære en rørlegger å skrive enn å få en ferdig drøvtygget journalist til å skjønne hva en hjemmekino-opplevelse egentlig handler om og hva som fører frem til målet.
    (Selv om det av og til ikke virker slik).
    Takker uansett for innspill. Denne tråden har hittil vært av det nyttige slaget.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Vi snakker om profesjonelle skribenter her, som absolutt burde beherske språket minst like bra som de fleste..
    Er vel bare to skribenter som kan kalles profesjonelle (i den grad en har det som levebrød). Resten har jo dette som en bijobb, og er ikke utdannet journalister....

Men er enig i at skrivefeil bør lukes vekk, og at alle kan gjøre en bedre jobb der...

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Språkbruk

Jeg synes at rettskrivingen i bladet er blitt bedre enn det var for et år siden, men absolutt ikke bra nok for et kommersielt magasin.

Dette bør bladet ta alvorlig, og ikke fleipe det bort med at "fåreslår at de av dere som føler at dette er et så enormt stort problem at de ikke skjønner teksten sender en mail til redaksjonen".
    Følgende er en søkt sammenligning og selvfølgelig satt på spissen, men jeg tror samme person ville blitt rimelig irritert om han kjøpte et TV som viste støy på bildet. Og han ved påfølgende klage til forhandleren ble avfeid med at det viktigste er at han kan se hva som vises på skjermen.

Jeg er som dere forstår en av dem som irriterer meg over dårlig språk. Da jeg er fullt klar over at jeg selv ikke skriver perfekt, ville jeg absolutt sørget for at det ble lest korrektur om jeg noen gang skulle publisere egne skriverier.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som nevnt tidligere skjedde den en glipp i forrige nummer med en noe stoff som smøg seg igjennom systemet uten korrektur, noe jeg tok på meg skylden for. Det er selvølgelig viktig med rettskriving, så vi tar ting til etterretning. foreslår at de av dere som føler at dette er et så enormt stort problem at de ikke skjønner teksten sender en mail til redaksjonen ;-)
    Det er mange flere enn bare artiklene på side 10 som har betydelige språksvakheter. Spesielt orddelingsfeil er det mye av. Mange steder skinner det tydelig i gjennom at teksten er "rått" oversatt fra engelsk.

Men det er fint at dere tar tak i det. Dere stiller vanligvis knallharde krav til perfeksjonisme fra produktene dere tester. Dere bør ikke forvente at leserne deres er noe mindre kravstore til kvaliteten på det produktet som dere selger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke at de rene skrivefeilene er det største problemet, det jeg har problemer med at er at testene er skrevet på en måte som ikke gir en lyst til å lese neste setning. Det er nettopp denne evnen som skiller en god skribent fra en middelmådig, og jeg er litt skeptisk til om det er noe enn kan lære i godt voksen alder. Jeg er sikker på at om noen av artiklene ble levert inn til en norsklærer for 7. klasse, ville de komme tilbake med karakteren NG+. ;-)

Problem 2 er faktafeil. Det er simpelten for mange av de, og en grunnleggende forståelse for fagområdet man beskjeftiger seg med burde være et minstekrav før man fikk lov til å slippe til tastaturet.

Jeg vet ikke hvor mange nye freelancere som fikk jobb i denne omgang, men jeg håper, og regner med at de vil bidra til å dra bladet i riktig retning.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Dere stiller vanligvis knallharde krav til perfeksjonisme fra produktene dere tester. Dere bør ikke forvente at leserne deres er noe mindre kravstore til kvaliteten på det produktet som dere selger.
    Dette synes jeg var et veldig godt poeng.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes bladet er bra jeg, og greier fint å overse enkelte leifer som dukker opp. Nå blir nok skrivefeil prioritert litt fremover også vil jeg tro.

I og med dere kaller dere DVD&Hjemmekino har jeg kanskje savnet noen ting. Jeg har i min enkelhet rigget min egen hjemmekino, og i den forbindelsen har det dukket opp mange spørsmål ang løsninger på forskjellige ting. Det er på mange måter bare å se på tråder som går igjen her. Hva med artikler om rørtyper i vegg, dimensjoner, fallgruver, hvilke signaler man ikke bør legge i samme rør. Hva finnes det f.eks. av pene gjennomføringer i vegger til kabler eller høyttalertermineringer på markedet? Hva finnes av gode fjernkontroller som kan styre komplette anlegg, da også lys og lerret? Hva er av tommelfingerregler når det gjelder støydemping? Hva finnes av gode og dekorative dempematter? Dette er bare noen emner som dukket opp her og nå, men mulighetene er mange.

En del av dette har vært belyst, og veldig mye av dette kommer igjen i "Hjemme hos" reportasjene. Men her ser man bare ferdige anlegg. Hva med artikler der man begynner fra grunnen av? Det kan være forskjellige rom med forskjellige utfordringer og budsjetter. Man kan gjerne følge prosessen over et par-tre nummer, hvor man tar for seg hele perioden. Tenker da fra første bygge- eller riveprosess, til siste fintuning av plasseringer og kalibreringer.

Ellers må dere ha lykke til dere som har fått jobb!

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •