DVD&Hjemmekino behøver frilansere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 93
    Newcomer Kaptein Kok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etterlyser mer info om AV rom forbedring og kalibrering. Tenker da på dempning av rom og justering av projektorer osv. Forslag til gode løsninger for demping av refleksjoner og bassfeller osv.

Kok

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner en skikkelig test av programerbare fjernkontroller. Da mener jeg ikke de greiene du får på chlasern til fem hundre kroner, men prontopro, nevo og andre "high-end" fjernkontroller.
    En liten artikkel om husautomatikk (dimmere, linn knekt osv.) hadde også vært interessant.
    Effektforsterkere og prosessorer er det heller ikke så mye skriverier om.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtesten av CDspillere som de gjorde i Fidelity ville gjort seg. Og da stukket en DVDspiller inn i ny og ne.

Hehe, beste resultatet var det vel HK'en som stakk av med, Eisa vinner og alt . Det sier vel litt om EISA.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående karakterer: Når så du sist en skihopper i et mesterskap på TV som fikk stilkarakterer under 15?

Poenget med at hele skalaen tilsynelatende ikke utnyttes er at det faktisk er mange gode produkter der ute. Og så er det noen få dårlige. Og de dårlige gidder vi stort sett ikke teste. Jws, Sonic, Panasound etc er rett og slett ikke emne for testing i noen særlig grad, og derfor får du sjelden karakterer under 14. Det jeg forsøker å si er at de aller fleste produktene der ute faktisk er ganske bra. Svakhetene er altså ikke så dominerende at vi kan plassere dem spesielt mye lavere på en lineær kvalitetsskala.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk siste utgave i posten i går. Veldig bra innhold, likte spesielt testen av projektorene. Men som de tidligere utgavene, er også denne belemret med usedvanlig dårlig språk. Bare på side 10 talte jeg intet mindre en 30 skrivefeil. Det ødelegger mye av leseopplevelsen for meg. Det virker dessuten ganske amatørmessig når de ikke tar seg råd til en kompetent korrekturleser. Siden denne tråden etterspør ønsker fra leserene, håper jeg språkbruk og korrekturlesning er ting som kan taes tak i.

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Jeg har også lurt litt på dette med karakterer, men skjønner også at det nok aldri kommer en skala som vil fungere perfelt. Jeg luftet dette for en som testet utstyr innenfor et helt annet fagfelt, og som også hadde fått kritikk for hvorfor ingenting av det de testet fikk karakterer i bunnen av skalaen. Svaret jeg fikk var at de ikke brukte tid og spalteplass på å skrive om produkter som var direkte dårlige, og som følgelig ville ha fått karakterer fra den nedre delen av skalaen.
    Gøran
    Tror nok bildet er litt mer nyansert enn som så. Hvis vi inkluderer L&B og Fidelity har vi 3 norske HiFi blader som konkurerer om en relativ liten målgruppe som Norge tross alt er. Konkuransen er tøff. Disse bladene er veldig avhengig av annonsekroner for å få hjulene til å gå rundt. F.eks så er 25% av D&H annonser.

Jeg tror ikke at fagpressen i Norge er kjøpt og betalt. MEN at de har et veldig sterkt avhengighetsforhold til HiFi pushernes annonsekroner samt deres velvilje til å sende HiFi produkter (kostnadsfritt) inn til test.

Hva skjer hvis D&H legger seg på en mye tøffere linje og tør å "slakte" ett produkt?

A. De risikerer og miste tilgangen til nye produkter fra samme leverandør i fremtiden, og gjør samtidig bladet mindre attraktiv for leserne som er interessert i akkurat disse produktene.
    B. De risikerer å miste annonsekroner fra denne leverandøren, som heller foretrekker å annonsere i ett blad som gir gode karakterer til sine egne produkter som en slags "belønning".

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en gammel diskusjon, og jeg gidder ikke dra hele argumentrekken på nytt, men her er noen punkter:
    * Alle skribentene jeg kjenner har høy grad av integritet og setter karakterene med god samvittighet overfor leseren og seg selv.
    * Å gi ærlige tester gir bladet troverdighet
    * Det er bedre å annonsere i et troverdig blad
    * Det er viktigere for leverandørene at produkter er omtalt enn at de får absolutte toppkarakterer

Med andre ord: Det er ikke slik at høye karakterer gir mer annonsekroner.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Journeyman
    Hva skjer hvis D&H legger seg på en mye tøffere linje og tør å "slakte" ett produkt?
    Unnskyld meg, men leser du i det hele tatt bladet?

Jeg skriver alltid akkurat det jeg mener, og har aldri opplevd at tekstene er blitt "pyntet på" av redaksjonen. De som har fulgt med en stund vet at vi ikke legger fingrene imellom, men skriver akkurat det vi opplever. De fleste husker kanskje hva som hente med NAD's surroundreceivere? Der dukket det opp en v2 utgave som følge av kritikken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Journeyman

At det er sjeldent mellom hver slakt i et hobbyblad ala D&H er jo ikke så veldig rart da. Blandt de merkene som selges i Norge idag skal du lete lenge for å finne et bedritent produkt verdig en slakt.
    Det samme kan du se i f.eks bilblader. De fleste bilene som produseres idag er kvalitetsbiler med mindre forskjeller innad i en prisklasse.

Når det derimot en sjelden gang kommer en møkkavare så har det vist seg i de fleste blader at dette blir påpekt. Klart det er fristende å leke med tanken at et blad er "kjøpt & betalt", men hvor ofte finner du en test hvor produktet blir rost opp i skyene mens forbrukerne raser? Jeg tipper du har få eksempler på det.

En annen ting en seriøs kritiker bør bite seg i merke er preferansene og skrivestilen til testerne.
    Grunnen skjønner du forhåpentligvis selv...

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at selv om jeg er syyykt forbanna for at nettopp jeg ikke ble en av de nye skribentene, så synes jeg at D&H er det beste av de tre bladene. (haha, som om jeg kunne fått den liksom )

Nå er vel Fidelity et mye mer hifi orientert blad, mens lyd og bilde har mistet ALL kred hos meg siste året. Jeg leser det fremdeles, men det har ennå tilgode å påvirke meg i retning av noe.

Jeg synes D&H har appell av flere grunner. De fleste som skriver er aktive her på forumet, og alle er villige til å hjelpe/svare deg om du lurer på noe i forbindelse med en test. Det er et kjempepluss i min bok.

Samtidig som mange av produktene får høye karakter, så slår det meg ikke som så veldig rart. Det er utrolig høy konkurranse i avbransjen, og lager et firma et dårlig produkt så vil jo dette henge over dem i lange tider. Mange år om det er opp til meg. Samtidig er det jo logisk at et blad hvor produkter hele veien blir karakterisert som dårlig vil gi mindre leserglede. Jeg leser heller om en god SVS enn en dårlig Proson liksom. At det er mange gode produkter til test viser jo at de som velger hva som testes er kompetente i min bok.

Sist, men ikke minst. Det er stor variasjon på anleggene til skribentene. Jeg synes det er utrolig greit å vite når jeg leser en anmeldelse. At Roffe har et DIY anlegg (ingen form for dissing altså, mer skryt) gir en fin kontrast i forhold til millionanleggene til Gorm og jfinneru. Samtidig er variasjon i merker og utstyr hos anmelderne, og at de har alle sine referanser viktig for integriteten. Det hadde vært kjedelig om alle satt med samme anlegg og trasha de andre som ikke likte akkurat det.

Dette var ikke ment som smisk eller noe i den dur, men en positiv omtale av et blad som jeg tror selger mye på å legge seg på en lavere list enn dem andre to. Det gir større følelse av tilhørighet, og jeg gir dem mye heller pengene mine, enn konkurentene.

Stå på. og lykke til til de 2 nye

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle testene gis en karakter balansert mot pris, og det er forsåvidt greit. Det jeg savner er en absolutt rangering av produktene og ikke bare en relativ omtale.

En projektor til 15K kan få 19/20, mens en annen til 20K kan få 17/20 selv om sistnevnte gir et absolutt bedre bilde. Det med alle fiks-faks-løsningene (iris, lensshift, og Gud-veit-hva) er egentlig mindre interessant å ta med i karaktergivningen da ulike brukere har ulike behov av slikt "fanteri".

Når det er sagt så synes jeg bladet og gjesteskribentene gjør en veldig god jobb.

PS: De fast ansatte journalistene...hva skriver egentlig de om for tiden. De bidrar ikke på samme måte som før, så de må jo være glade for å tjene like mye som før ved å produsere mindre stoff...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette er en gammel diskusjon, og jeg gidder ikke dra hele argumentrekken på nytt, men her er noen punkter:
    * Alle skribentene jeg kjenner har høy grad av integritet og setter karakterene med god samvittighet overfor leseren og seg selv.
    * Å gi ærlige tester gir bladet troverdighet
    * Det er bedre å annonsere i et troverdig blad
    * Det er viktigere for leverandørene at produkter er omtalt enn at de får absolutte toppkarakterer

Med andre ord: Det er ikke slik at høye karakterer gir mer annonsekroner.
    Leverandørene annonserer der de mener de får mest igjen for pengene. Er ikke sikker på om bladets troverdighet alltid er det kriteriet som blir mest vektlagt. Jeg tror også at noen av leverandørene kan prioritere å annonsere for et blad som de ofte får veldig god karakter hos.

Jeg sier ikke at dere pynter på karakterene. Det jeg prøver å formidle er at dere har et avhengighetsforhold til hifi pusherne, som ikke nødvendigvis er det optimale. Hvis du med hånden på hjerte kan si at dette ikke påvirker deg i det minste, så kjempeflott. Håper bare resten av fagpressen har like høy grad av integritet og tør å si fra når et produkt er dårlig.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Unnskyld meg, men leser du i det hele tatt bladet?

Jeg skriver alltid akkurat det jeg mener, og har aldri opplevd at tekstene er blitt "pyntet på" av redaksjonen. De som har fulgt med en stund vet at vi ikke legger fingrene imellom, men skriver akkurat det vi opplever. De fleste husker kanskje hva som hente med NAD's surroundreceivere? Der dukket det opp en v2 utgave som følge av kritikken.
    Har kjøpt det i løssalg et par ganger, og har akkurat startet ett abonement, så ja, jeg har lest det. Er du en av skribentene kanskje? Har ikke fått med med den harde kritikken av NAD's receivere - sikkert før min tid. Men uansett, så det akkurat det jeg etterlyser - guts til å våge å si fra når et produkt er dårlig.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem ble de nye skribentene, Noen fra dette forumet...(Anfield) Syntes jeg så ditt navn ett sted ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke annonsert enda tror jeg.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Jeg fikk siste utgave i posten i går. Veldig bra innhold, likte spesielt testen av projektorene. Men som de tidligere utgavene, er også denne belemret med usedvanlig dårlig språk. Bare på side 10 talte jeg intet mindre en 30 skrivefeil. Det ødelegger mye av leseopplevelsen for meg. Det virker dessuten ganske amatørmessig når de ikke tar seg råd til en kompetent korrekturleser. Siden denne tråden etterspør ønsker fra leserene, håper jeg språkbruk og korrekturlesning er ting som kan taes tak i.
    Jeg fikk tilfeldigvis mulighet til å ta en titt i siste utgave av DVD&HK. Sist gang jeg leste bladet, og det er en god stund siden, var det akkurat det Seeker nevner som fikk nakkehårene til å reise seg hos undertegnede. Det er derfor trist å se at bladet og artiklene fortsatt er full av språk og skrivefeil. At skribentene vet hva de skriver om rent teknisk tviler jeg ikke på, men det hjelper så lite når man tydeligvis sov når norsk var satt opp på timeplanen i grunnskolen.

Denne tråden bekrefter vel at en ny bolk med rørleggere, sveisere, avisbud og flyvertinner m.m ønskes velkommen inn i varmen hos DVD&HK. Det igjen betyr at redaksjonen faktisk ikke bryr seg nevneverdig om det elendige språket som finnes mellom permene i det aktuelle blad. Trist, for bladet dekker et behov i markedet forøvrig.

Takk for oppmerksomheten.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dette problemet med skrivefeil har like mye med norskundervisningen som det har med at de sov?! Hvorfor sov de i timene? For de lærte iallfall alt annet enn å skrive rett... Men å lese ibsen er viktig for teknikerne....

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som nevnt tidligere skjedde den en glipp i forrige nummer med en noe stoff som smøg seg igjennom systemet uten korrektur, noe jeg tok på meg skylden for. Det er selvølgelig viktig med rettskriving, så vi tar ting til etterretning. foreslår at de av dere som føler at dette er et så enormt stort problem at de ikke skjønner teksten sender en mail til redaksjonen ;-)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bagatell spør du meg! det er innholdet som betyr noe, ikke om skribenten fikk en 6 i norsk på skolen!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det trekker kvalitetsinntrykket ned.
    Holder du opp 2 tekster som forteller det samme, og en er full av skrivefeil, virker den andre mer troverdig.
    Skulle da tro D&H strekker seg mot å være best i klassen, og da teller ting som skrivefeil også.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •