DVD&Hjemmekino behøver frilansere - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 93
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Posten er veldig flink rundt Gardermoen... :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst prøv å holde tema her. Det som er ønsket er konstruktive forslag til bladet. Posten kjører jo som vi alle vet sitt eget løp.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My bad... please use delete button...:-?

For å komme med noen konstruktive tanker... så kunne jeg ønske meg litt lengre tester med målinger der man kunne se hva produktene gir, ikke bare hva testerne selv synes. Det er interessant å se at det testerne opplever med produktet også kan måles, ref. test av SMS-1 i siste nummer!
    Som andre har kommet inn på her kunne det også vært tatt med mer matching av utstyr og ikke minst hva slags lydsignatur man da får ut av de forskjellige kombinasjonene!:-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Mitt forslag er nok veldig urealistisk, men hadde eg fått det som eg ville, ville det vore meir stoff om DIY-produkt.
    Enig i det.

Kanskje noen vil ha "hjemme hos" hos meg når jeg til sommeren skal male opp goo på veggen? (Foreløpig er det bare et laken der). ;-) Jeg skal nå uansett dokumentere prosessen skikkelig med bilder.
    Sitat Opprinnelig postet av Pirken
    Kabel tester savner jeg også.
    Enig, men bare om det er virkelige gruppetester med en eller annen form for dobbel blindtesting, der bare kablene varierer i et ellers utmerket oppsett. Det kunne blitt veldig, veldig morsomt. (Men det neppe noen lur måte å trekke kabel-annonsører på.) Og litt om hvilke tekniske egenskaper ulike typer kabler bør ha, litt skolering rett og slett.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også at brukt tester kunne være en god ide. Spesielt i blant 2 kanalers forsterkere, og høytalere finnes det brukte produkter som kan måle seg med det nyeste nye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns også at subjektiv måling av kvaliteten til AV utstyr blir litt feil når man skal plassere et produkt i forhold til konkurrenter i samme klasse. Det er for mange faktorer som gir rom for tolkning. Om man derimot bruker et par referanse CDer/signalgenerator og måler med et skikkelig scop, gir dette straks mye bedre grunnlag for utsagt om "himmelske mellomtoner" og "dempet diskant" osv.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produktomtaler er og forblir subjektive med mindre en tar produktet med på "labben" og begynner å måle på det. Det er ikke sikkert at D&H har tilgang til slike fasiliteter og referansemateriale som for eksempel Stereophile har. Jeg synes det er uheldig å forsøke å gjøre hifi anmeldelser til en vitenskap for et lite blad som D&H. De bør heller konsentrere seg om å skrive bra og underholdende. Språket er nemlig viktig. Artikler skal være bra skrevet, hvis ikke er det ikke underholdende å lese. Her klarer D&H seg greit, men bommer av og til dessverre.

Det som dere på forumet har rett i er at det av og til mangler referanser som "denne gir et bedre bilde enn A, men lyden inneholder mindre bass enn B". Det kan være nyttig og er enklere å forholde seg til. Jeg synes det viktigste likevel er å være kritisk, noe som kanskje ikke er så bra med tanke på annonsekroner... Er det noe ved et produkt som er dårlig - så si at det er dårlig! For meg ser det ut som om karakterskalaen i D&H går fra 14-20, for det aldri produkter som får mindre enn dette. Her er det mange magasiner som går feil, for eksempel Lyd og Bilde og danske High Fidelity. Omtalene i disse badene er som å lese en eneste lang pressemelding. Skribentene har ikke noe kritisk forhold til de produktene som omtales. Noe av poenget med en anmeldelse er jo å kartlegge grunner til hvorfor en skal kjøpe, eller IKKE kjøpe produktet. På dette området kan D&H også bli bedre.

Til slutt vil jeg rette litt kritikk om DVD-omtalene i D&H. Jeg synes det er fint med omtaler og litt filmorientert materiale. Problemet er at alle anmeldelser er skrevet av samme person - or denne personen er ute av stand til å gir dårlige karakterer. Anmeldelsene i seg selv er greie, men skalaen på film går fra 6-10. Filmer som generelt flopper på kino for alltid god karakter i D&H... Jeg synes det er en tankevekker og det svekker bladets troverdighet.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Karakterer og utfordringer

Sitat Opprinnelig postet av LL
    ....For meg ser det ut som om karakterskalaen i D&H går fra 14-20, for det aldri produkter som får mindre enn dette......
    Jeg har også lurt litt på dette med karakterer, men skjønner også at det nok aldri kommer en skala som vil fungere perfelt. Jeg luftet dette for en som testet utstyr innenfor et helt annet fagfelt, og som også hadde fått kritikk for hvorfor ingenting av det de testet fikk karakterer i bunnen av skalaen. Svaret jeg fikk var at de ikke brukte tid og spalteplass på å skrive om produkter som var direkte dårlige, og som følgelig ville ha fått karakterer fra den nedre delen av skalaen.

Forklaringen virker jo logisk nok, og han forklarte videre at det ikke ville bli riktig å forandre bruken av karakterer for å "få brukt" de dårligste karakterene. Disse produktene ville ut fra karakterene bli fremstilt som "slaktet" i en test, men i forhold til det totale tilbud av produkter på markedet kan de jo fortsatt være av de bedre og dermed fortjener en karakter over midten av skalaen.

Det er helt sikkert en vanskelig avgjørelse å skulle bruke karakterer, og problemet gjøres sikkert ikke mindre av at vi alle legger forskjellig vekt på karkaterene som gis. Personlig vil jeg heller lese om produkter som ligger på skalaen "bra" til "glimrende" og leve med at kun en del av en total karakterskala blir brukt, enn å skulle lese om produkter som er så dårlige at de ikke noen gang kan vurderes til å være verdt prisen de skal selges for.

Fyll bladet med produkter som er verdt å bruke penger på, og fortell oss om de er "bare" gode eller om de er et kupp til prisen. Jeg ønsker ikke å betale for å lese en test av et produkt som er så dårlig at det ikke bør kjøpes.

Om bruken av karakterer og utvelgelsen av produkter i testene i D&H har samme bakgrunn som beskrevet over har jeg ingen anelse om. Uansett koker det hele ned til at tester for min del brukes til å få litt hjelp til å finne frem i en jungel av produkter, om de får karakteren 14 eller 17 er egentlig ikke det som avgjør mine kjøp til slutt (det er det vel egentlig saldoen på kontoen som gjør, men det er en helt annen problemstilling:-)).

Gøran

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Det er helt sikkert en vanskelig avgjørelse å skulle bruke karakterer, og problemet gjøres sikkert ikke mindre av at vi alle legger forskjellig vekt på karkaterene som gis. Personlig vil jeg heller lese om produkter som ligger på skalaen "bra" til "glimrende" og leve med at kun en del av en total karakterskala blir brukt, enn å skulle lese om produkter som er så dårlige at de ikke noen gang kan vurderes til å være verdt prisen de skal selges for.

Fyll bladet med produkter som er verdt å bruke penger på, og fortell oss om de er "bare" gode eller om de er et kupp til prisen. Jeg ønsker ikke å betale for å lese en test av et produkt som er så dårlig at det ikke bør kjøpes.
    Jeg er enig med det du skriver. Når en legger dette til grunner karaktersystemet i D&H ganske logisk, men likevel helt unødvendig. Jeg synes godt de kan ta bort hele systemet, ettersom det ikke har særlig stor nytteverdi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropp karaktersystemet, og behold "+" og "-" (fordeler og ulemper) til produktene. Ellers kunne testene gå en smule dypere, i tillegg til mer testing av ytelse/bass cubes (slik som våre skandinaviske venner er flinke til i sine blader).

Intervju av profiler i Hi-Fi Norge/verdenen er også spennende stoff å lese om! B&W-historien i det siste bladet er hvertfall ganske bra.

Ellers er det utrolig kjekt at bladet avslutter med film-omtaler, det er jo tross alt FILMER hjemmekino dreier seg som til syvende og sist?! (Ikke kom her å si at du nilytter til den fantastiske mellomtonedynamikken gjennom hele filmen...)

Flere konkurranser, om det lar seg gjøre?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karakterer selger, og det blir lettere å sette produktene i båser samt konkludere vurderingen. Jeg synes det er bra at man bruker +/- under oppsummeringen også. Forøvrig er det bra at karakterskalaen går fra 0 til 20, ettersom for eksempel 1-5 eller 1-10 hadde blitt for lite nyansert.

Gøran, du skrev:

"Fyll bladet med produkter som er verdt å bruke penger på, og fortell oss om de er "bare" gode eller om de er et kupp til prisen. Jeg ønsker ikke å betale for å lese en test av et produkt som er så dårlig at det ikke bør kjøpes."

Enig her, med mindre det er et produkt som har skapt generelt store forventninger i forkant og det viser seg å være elendig. DET er interessant

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    ....med mindre det er et produkt som har skapt generelt store forventninger i forkant og det viser seg å være elendig. DET er interessant
    Godt poeng, helt klart av interesse dersom noen flopper med et produkt som alle forventer skal være bra.

Gøran

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer Smarte hjem instalasjoner og utstyr!

Kunne tenkt meg mer info om smarte hjem løsninger, ikke pris nødvendigvis, men heller hva som finnes av "gadgets" der ute i verden som man kan putte i vegger og tak. Ellers er dette et kjempe blad. MANGE Hakk bedre enn Lyd og Bilde, da dette bladet tar for seg ALT for mye, masse rot og reklame.

Hilsen
    Meget fornøyd leser!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dvd & Hjemmekino.
    Vær så snill å ikke bruke smileys i tekstene.
    Jeg ser på dere som et fagblad, men smileys trekker det inntrykket kraftig ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig fersk abonnent på DVD & Hjemmekino. Synes mye av innholdet er bra, men språket kan bli bedre. Spesielt er det mye orddelingsfeil, feil bruk av uttrykket "i forhold til" og andre trendrelaterte feilkonstruksjoner. Så jeg vil gjerne se en forbedring der. Dårlig språk trekker ned helhetsinntrykket.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg har reagert på, som ikke bør forekomme i et blad som prøver å fremstå som seriøst, er å rakke ned på konkurrerende blader.
    Har fått litt "barnehagefølese" etter å ha lest diverse tester og artikler det siste året.
    At "Lyd & Bilde" (regner med at det er De det er blitt hintet til) er smøreri av siste sort, kan leserne av begge bladene finne ut av selv. Det er tross alt ikke så vanskelig :wink:

PS! Jeg er ikke en seriøs skribent, så jeg har lov til å si sånt :razz:

Ellers syns jeg ikke det med språket er så fryktelig viktig i et blad som D&H, da er det viktigere at det som er skrive er underholdende og interessant. Men gjør selvsagt så godt dere kan der også :smile:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    ...PS! Jeg er ikke en seriøs skribent, så jeg har lov til å si sånt :razz:
    Skal jeg nå forstå det slik at du "egentlig" er en useriøs skribent? ;-)

Og ja - det er ikke profesjonelt å rakke ned på konkurrenter - helt korrekt!

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Skal jeg nå forstå det slik at du "egentlig" er en useriøs skribent? ;-)

Og ja - det er ikke profesjonelt å rakke ned på konkurrenter - helt korrekt!
    Kan godt si det slik :razz:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi har vel aldri rakket ned på noen konkurrenter som jeg kan huske. eksempel?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Gøran
    Mener å huske at D&H skrev dette i bladet når de innførte det nye karaktersystemet. De sa at de ikke ville bruke plassen i bladet på produkter som ikke var gode nok.

Ellers så synes jeg at D&H er et veldig bra blad med god mix av dyrt/billig, enkelttester/gruppetester og reportasjer som "hjemme hos".
    Viss jeg skulle ønske meg noe mer må det være artikler med litt dyptgående teknisk stoff. Forsterker teknologi, pj teknologi, romkorreksjon osv. Ellers så er det jo alltid interessant å lese om personer som driver med utvikling og produksjon av HiFi utstyr.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •