Drømmemessa! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46

Tråd: Drømmemessa!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    danskebåten er intet alternativ egentlig. den er rett og slett ikke stor nok, selv om det kunne vært gøy som F
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det må nok slippes mye luft ut av denne fantasiballongen om prosjektet skal se dagens lys. Hvorfor ikke begynne med å leie en stor skole i høstferien. Da har man mange akkurat passe rom å kjøre demo i, og forholdene burde ikke være veldig gale (med mindre en velger en 50 år gammel skole da). Prismessig burde dette bli så rimelig at både utstillere og publikum slipper billig unna. Blir det en suksess er det enklere å få med enda flere året etter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg foreslo i en annen tråd og som har blitt nevnt av både Lygren og gorm så burde muligheten for å bruke en skole i høstferie uka absolutt være til stede. da blir det jo mer enn nokk av plass til utstillere som ønsker å vise bra bilde lyd (klasserom) og store selskaper som sony og philips får nok areal til å få vist vekk sitt store produktspekter (gymsal/auditorium) Det ligger et par store skoler rett bak Oslo plaza, mindre enn fem minutters gangavstand. jeg synes vi ihvertfall skal ta kontakt med rektor på disse skolene og evt andre instanser som måtte ha noe å mene om saken (bystyret?) slik at vi får avklart om det er mulig. Hvis det viser seg å være mulig så burde alt ligge åpent for en langt større messe enn i år. det kan jo også være ok å tenke på at overskuddet skolen får av å leie ut sine lokaler sikkert kommer en hardt prøvet skoleøkonomi tilgode

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må nok droppe noen av de nevnte utstilleralternativene, men om det deles opp i kategorier kan det bli en morsom og ryddig messe/festival.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det skulle jo i utgangspunktet være en festival og ikke bare en messe. Sånn sett blir vel skolealternativet litt kjedelig mtp på serveringsmuligheter og annet som hører en festival til? Og er ikke typiske klasserom helt forferdelig mtp akustikk osv? Med andre ord vil det i så fall fungere svært dårlig som demofasiliteter..sånn sett er vel kanskje ikke vikingskipet noe bedre, heller

Men når man først skal dra igang noe stort er det jo litt av greia å klaske til med noe som vekker litt oppsikt, et skikkelig trekkplaster som de fleste har et forhold til. Derfor kunne følgende vært et alternativ:

- Vikingskipet (OL-arenaen på Hamar)
    - Color Fantasy (Mega-cruiseskipet til Colorline Oslo-Kiel)
    - Oslo Spektrum (Arrangeres elektrofil-messe der hvert år)
    - Fornebu (Den gamle hovedflyplassen i Oslo, må vel fungere flott som arena for en slik festival?)

Noen flere hete alternativer? :-P Alt kan la seg gjennomføre om man får noen av de store aktørene i bransjen med på lasset

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skole-alternativet ser jeg på som det mest interessante så langt. Så lenge det går å arrangere blues-festival i gatene på Notodden med mat, øl og musikk så er det vel uproblematisk å arrangere et skikkelig opplegg på en skole. Vi trenger dessuten lukkede rom og ikke en enorm stor hall.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ta i bruk en skole kan være fornuftig. Det må jo bli en veldig prisgunstig løsning med mange store rom.

Danskebåtløsningen håper jeg virkelig ikke det blir noe av. Eimen i disse båtene er grunn nok til å holde seg hjemme, og man er da også prisgitt været.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Å ta i bruk en skole kan være fornuftig. Det må jo bli en veldig prisgunstig løsning med mange store rom.

Danskebåtløsningen håper jeg virkelig ikke det blir noe av. Eimen i disse båtene er grunn nok til å holde seg hjemme, og man er da også prisgitt været.
    Enig Dan, har selv vær med på overfarter der jeg har måttet rope på både "Roy og Ulrick", og en messe der man må ha en brei beinstilling og må balangsere og holde seg fast i høytalere og forsterkere i million klassen, høres ut som det kan bli noe orentlig "mess" av... for ikke å snakke om vibrasjoner og lavfrekvent støy fra maskinen hvis man mot formodning blir heldig med været....;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker søylene til Tømmervik klarer seg bra i grov sjø også. Heller ikke hadde han vel likt å få Roy og Ulrick utover dem tenker jeg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker festival-konseptet. Men vi må huske at det bør holdes litt fokus også. Mange fine ideer på lista, Snickers. Har noen kommentarer:

Mange utstillere - Ja dette må jo være et mål. Synes de har fått det til i Horten med rundt 40 utstillere. Besøkstallene i Horten er imidlertid lave. For at dette skal bli en suksess tror jeg nok at messa bør legges nærmere Oslo for maksimalt utbytte av den store beflokningstettheten der.
    Eget salgs/markedsområde - Marked er jeg usikker på. Får litt sånn harry "martna"-følelse av det forslaget. Skal man ha noe slikt må man unngå salg av løsneser, brukskunst og sukkerspinn, ellers sklir det helt ut. Ikke tivoli!
    Mat og ølservering - God ide. Ville vel egentlig hatt fokus på maten for å unngå at det blir en fyllefest.
    Representanter fra filmbransjen og musikkbransjen - Dette er med på å holde fokus og støttes fullt ut, gjerne som en del av foredragene.
    Kinovisninger - Midt i blinken. Hvis man kunne fått til f.eks. HD-visning av bortimot flunkende nye kinofilmer på et råfett hjemmekinooppsett hadde jo det vært konge. Med eget billettsalg som en kino, selvfølgelig.
    Konserter - Hifiklubben har jo gjort slike stunt i det siste der man har fått liveopptredener spilt gjennom fete stereooppsett. Har litt sans for den kombinasjonen, der både musikk og utstyr blir presentert samtidig.
    Platelanseringer - Ja, kombinert med konserter av gjeldende artister ville jo det være en vinner. Skikkelig billettpris på konsertene som inkluderer den nylanserte plata er vel en vinner.
    DVD-lanseringer/teasere - Ypperlig å kombinere med ovennevnte kinovisninger.
    Representanter fra spillbransjen - Her er jeg mer usikker. Jeg tror det kan bli å favne over for mye å ha både hifi, film og spill i samme festival. Men det er jo en jobb for dem som skal utarbeide konseptet.
    Representanter fra interiør/custom kino bransjen - Dette mener jeg kanskje bør være mer integrert i hjemmekinokonseptet. Kunne vært morsomt å se mer av demooppsett der lyd, bilde, møbler og romdemping hadde vært fullt integrert. Messearrangørens utfordring blir å få de like leverandørene til å gå sammen på ulike demorom.
    Billig overnatting i nærheten - Hørte jeg noen si campingplass? Prisene på overnatting er vel gitt av tilbudet i nærheten, men det burde jo være mulig å få til noen "festival-deals" på noen dedikerte steder nær arrangementet.
    Auksjoner - Høres jo artig ut i utgangspunktet, men det er helt avhengig av hva som auksjoneres bort... Jeg er litt tvilende til dette, siden jeg tror det vil trekke oppmerksomheten litt vekk fra kjernen i konseptet.
    Selvbygg - Dette har jeg vel omtrent samme forhold til som til "representanter fra interiør/custom kino bransjen". For MEG er dette interessant, men jeg tror kanskje at leverandører av kits og selvbyggkomponenter kan ha demorom/stands på lik linje med andre. Hvis tanken er at folk skal komme med egne greier, så bør det vel være en forhåndsbooking i det minste, slik at det ikke blir fullt anarki.
    Bruktmarked - Her får jeg også litt "martna"-følelse. Mulig alle markedsaktivitetene (auksjon, bruktmarked) bør reserveres til EN dag.
    Seminarer/foredrag av ulike fagpersoner - Dette har jeg tro på. Dette blir vel en slags konferansedel.
    Varighet på 4-5 dager - Ja, det høres jo bra ut, men jeg tror nok at selv om man tar høstferien, så er det nok helgene som er viktigst. Men torsdag til søndag burde jo være mulig, uten at det blir for "utvannet" på ukedagene. Likevel må man huske at skolelokalene skal ryddes, så det er mulig at man må slutte av tidlig på søndag.

Generelt om pris: Lav generell inngangsbillett. Egne inngangspenger på konserter og spesialvisninger av kinofilm.

Vil kanskje legge til dette: Egne festivalfester om kvelden. Jeg har ikke så mye tro på øl på dagtid som på kveldstid. Å koordinere dette med et konsertlokale/større festlokale og konsert kunne vel være en vinner.

Håper uansett at noen tar grep nå. Årets Plazamesse representerer et lavmål når det gjelder størrelse på en så sentral begivenhet for bransjen. Jeg liker konseptet med spillbare demorom (f.eks. skole), noe man aldri får i en messehall. Dette er noe man må beholde fra Plaza-messen. Ellers gjelder det å skape et helhetlig konsept. Ikke for mye "på siden". Men det går an å få rare festivalkombinasjoner til å fungere. Her i Halden har vi for eksempel "Krockettfestivalen" som kombinerer krockettspill og rockekonserter. Det er derfor etter min mening ingenting i veien for å gi konserter en relativt stor plass i denne sammenhengen. Det er jo en sterk binding mellom konserter og AVutstyr hjemme, siden det ofte brukes til å gjengi nettopp musikk.

En siste ting som kunne vært moro: En åpningskonsert tidlig i festivalen som ble tatt opp og brent som demo-CD for bruk i demorommene etterpå. En sjelden mulighet til å kunne vurdere realisme i musikkgjengivelse litt bedre med et felles referansepunkt...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg roffe, men:

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En siste ting som kunne vært moro: En åpningskonsert tidlig i festivalen som ble tatt opp og brent som demo-CD for bruk i demorommene etterpå. En sjelden mulighet til å kunne vurdere realisme i musikkgjengivelse litt bedre med et felles referansepunkt...

Tror jeg blir veldig vanskelig. En skikkelig master og mikseprosess tar ofte en del uker. Med andre ord ender vi fort opp med en veldig dårlig innspilling.

Men en ide i samme gate kan være å lage ei plate som fungerer som demoplate og distribueres til alle utstillerne slik at de kan ha tilgang på de samme sporene.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi skal lodde stemningen i bransjen i løpet av kort tid.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Bra innlegg roffe, men:

Tror jeg blir veldig vanskelig. En skikkelig master og mikseprosess tar ofte en del uker. Med andre ord ender vi fort opp med en veldig dårlig innspilling.

Men en ide i samme gate kan være å lage ei plate som fungerer som demoplate og distribueres til alle utstillerne slik at de kan ha tilgang på de samme sporene.
    Ja, jeg vet det ofte er mye jobb med miksing, ofte på grunn av mange mikrofoner. Lurer derfor på hva man evt. kunne få til på kort tid med kunsthodeopptak (mener det er det det kalles). Der burde jo veien være kort fra master til DVD, eller?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at midlertidig skjenkebevilgning IKKE er lett å få i Oslo. Vi trenger da også en person som fra før har gyldig skjenkebevilgning på sitt navn til å legge inn en søknad. behandlingstiden har blitt kortet ned, men regn med 3 - 5 måneder...
    det er jo selvfølgelig en av fordelene ved å ha messa i f.eks Oslo spektrum, de har allerede skjenkebevilgning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Husk at midlertidig skjenkebevilgning IKKE er lett å få i Oslo. Vi trenger da også en person som fra før har gyldig skjenkebevilgning på sitt navn til å legge inn en søknad. behandlingstiden har blitt kortet ned, men regn med 3 - 5 måneder...
    det er jo selvfølgelig en av fordelene ved å ha messa i f.eks Oslo spektrum, de har allerede skjenkebevilgning.
    Oslo spektrum: Da kan du bare glemme lyttedemoer. Nei, man bør finne et annet sted. Det finnes sikkert en skole som ligger i nærheten av et utested man kunne bruke som vannhull. Synes også det er et poeng at interesserte tenåringer skal kunne komme inn. Derfor synes jeg ølfokusen bør tones litt ned på selve messeområdet. Arrangementene rundt er en annen sak.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoa, 4-5 dager!, billig overnatting ville vært saken også,
    Dette ser da vilt ut!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt synes jeg ikke danskebåten er noe særlig. Jeg er jo vant til at det gynger litt her og der ,men det er sikkert mange andre som ikke er det. Støy og bråk utenfra gjør dette også uaktuelt.

Er ikke de fleste (eldre) skoler laget kun med murvegger uten noe som helst tildekking?
    Vil dette virkelig låte bra?

Kan jo alltids ha bilstereo utenfor hvor personer kan komme med sine biler og stille de ut. Det er jo flere Amcar treff hvor folk kommer med sin bil også diskuterer man.
    Kanskje avholde NM på messen? Det vil trekke massevis av personer ,men nå vet ikke jeg hvem som arangerer dette. (Er det ikke 2stk arangement? EMMA og "?")

Det er folk kan ta med seg sine egne DIY høytalere kunne jo vært en veldig god ide. Og satt en prislapp på dem og tatt med tegninger av delefilter osv. Hvis man finner noe man liker så kan man bygge det =)

Kinovisninger: JA! Med romperister såklart (siden det er overaskende få som har forsøkt dette) Spørsmålet er dog hvordan man skal få tilpasset rommene? De fleste klasserommene jeg har sett har jo fælt med vinduer. Konserter er jo så og si det samme.

Det viktigste er omtrent billig overnatting. Jeg stiller ikke så store krav for overnatting ,men det frister ikke å ligge 20personer i et klasserom (selvom det går som en nødnødnødløsning). Har sovet på vandrehjem før og tyskere er fæle med å skravla midt på natten

Ikkenoe Lanparty. Det tiltrekker seg rett og slett for mange drittunger. Sett opp noen Xbox 360/PS3 med noen skikkelige lydanlegg /skjermer/buttkicker så vil nok dette telle positivt ut. Noe bilspill ville nok vært det som slår mest ann med tanke på den "høye" gjennomsnittalderen.

Beliggenhet. Oslo/Akershus er et must..

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig status for dette årets messe?
    Hvis vi ikke ønsker en reprise av fjorårets fiasko bør vi få fingeren ut snart.
    Hvem organiserer årets messe? Vi burde få istand en dialog ganske umiddelbart hvis vi ønsker en messe med stor bredde.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et opplegg i gang. Det største problemet er å finne egnet lokale for en helg eller så.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skolelokale forslaget blitt forsøkt?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •