Bilde- og Lydmessen 2011 - 12. og 13. mars, Thon hotel Triaden (Lørenskog) - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 18 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 358
    Newcomer Hades sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av grim4ever
    Alltid spennende med messe!

Men som det ofte blir når man er spent og har store forventninger,så skal det litt til å for å innfri disse!

Mye bra i de fleste standene,men vil gjerne fremheve de som gjorde størst inntrykk på meg..

Synes Hegels lille Dac M/usb for bla bruk til Streaming av musikk fra Pc virket spennende. Gode omtaler! Mye for penga der tror jeg.

Artcoustic hadde ett særdeles konevennelig og delikat utseende, i tilegg låt det både stort og dynamisk!

Men kun på ett sted fikk jeg virkelig good feeling!!

Her fikk du både coluseum og valle hovin rett inn i stua!

så for de som er så heldige å ha plass,må dette være bortimot det perfekte kinooppsettet! (kansje ikke det peneste) men nå skal vel dette skjules,Å lyd handler nå faktisk om å høre!

Smilte fra øre til øre til musikk jeg i utgangspunktet ikke liker,Hm... uansett høyt terningkast fra meg!
    Regner med det er oppsettet til Midgard Audio du snakker om?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grim4ever
    Synes Hegels lille Dac M/usb for bla bruk til Streaming av musikk fra Pc virket spennende. Gode omtaler! Mye for penga der tror jeg.
    Sånn går det når man går på messe

-hd20-jpg

-hd20-eske-jpg

Det blir ofte litt dyrere enn antatt når man går på slike arrangementer, men å så deilig det er 8) Hegel får nok solgt et par ekstra DAC'er etter denne helga. Jeg vet i alle fall èn AVforum'er til som har en slik eske hjemme nå...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Høres kjent ut det der.

Hva er grunnen til at dette skjer?
    Hvordan man måler seg frem til dette problemet?

Jeg hadde selv litt problemer i begynnelsen da jeg brukte Behringer med mange "smale" (Q) korrigeringer. Det bedret seg betraktelig med færre og bredere (Q) korrigeringer.
    Forandringene kunne jeg tydelig se med REW Waterfall Plot men
    det finnes kanskje andre måter å finne slike problemer?
    Jeg har ikke fullstendig oversikt over de reelle frekvensene, så tallene her er mest for å få frem poenget.

Vi tar et eksempel med en bassgitar. Bassisten slår an en A, den har en grunnfrekvens på 55 Hz (samt en rekke overtoner selvsagt). Men når han spenner strengen og slipper den vil det oppstå en transient som produseres av en rekke andre frekvenser enn grunntonen, og la oss si at det frekvensområdet som representerer mesteparten av energien rett etter at fingeren slipper strengen har mest energi mellom 80 og 160 Hz. Det er altså denne delen av frekvensspekteret som markerer starten på basstonen og gjør at du opplever musikken som dynamisk.

Men la oss si at du har et skikkelig problemområde i rommet ditt mellom 80 og 100 Hz, dette har du korrigert med -8 dB med den fine EQ-en din med en senterfrekvens på 90 Hz. I tillegg til å dempe ved 90 Hz, vil du også dempe en del både ved 80 og 100, en del mindre ved 70 og 110 osv. Hva skjer da? Jo en del av de frekvensene som utgjør en vesentlig del av dynamikken i bassen blir dempet med 8 dB. Voila: svært forenklet sagt du har redusert dynamikken med 8 dB.

Du vil få akkurat samme fenomen i andre deler av frekvensområdet. Transientene som oppstår når man slipper en gitarstreng, slår på en cymbal osv, har et annet frekvensområde enn grunntonen og overtonene i strengen og cymbalen, og man vil kanskje oppleve lyden av cymbalen eller gitarstrengen som flatere siden en del av transientene er dempet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drømmekino

Sorry! ja..... Midgard ja

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt hode høres det ut som en dårlig EQ og feilaktig bruk av denne. Selvfølgelig vil den dempe med et bredere spekter enn den frekvensen man setter den på, men dette må man jo sjekke i ettertid at blir riktig.

Med en god EQ, og nok krefter (hvis man øker dipper) så ser jeg ikke hvordan man skal kunne miste dynamikk - rent teoretisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Min beste opplevelse på messen

For hver messe jeg har vært på nevner jeg alltid her på forumet hvem jeg synes fortjener ekstra ros for en vellykket demo.

Etter denne fortreffelige helgen sitter jeg igjen med flest positive inntrykk fra ehed.no sitt rom for nydelig fremføring av musikk og en tankegang bak det hele som jeg liker.

Flageborg gjorde og en interessant demo av Audussey mulighetene og fikk uforholdsmessig mye ut av Swans' høyttalerene - pent.

Fikk også litt nerd-påfyll fra Hegel og Soundgarden representanter der jeg fikk spilt mest medbragt - viktig.

Takk for en god opplevelse dere. Treffes i Horten om ikke alt for lenge, bare en liten sommer i veien 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare rette en liten takk til Da Capo HiFi som ga meg en Usher Diamond series demo-cd etter en lengre lytterunde :-)
    Fantastiske høyttalere dette!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    WAF var iallefall ikke tema her :-D
    Nei, heldigvis! Perfekt med et alternativ der man slipper å kaste bort 1 krone på finish som uansett vil bli skjult bak en lerretsvegg!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har ikke fullstendig oversikt over de reelle frekvensene, så tallene her er mest for å få frem poenget.

Vi tar et eksempel med en bassgitar. Bassisten slår an en A, den har en grunnfrekvens på 55 Hz (samt en rekke overtoner selvsagt). Men når han spenner strengen og slipper den vil det oppstå en transient som produseres av en rekke andre frekvenser enn grunntonen, og la oss si at det frekvensområdet som representerer mesteparten av energien rett etter at fingeren slipper strengen har mest energi mellom 80 og 160 Hz. Det er altså denne delen av frekvensspekteret som markerer starten på basstonen og gjør at du opplever musikken som dynamisk.

Men la oss si at du har et skikkelig problemområde i rommet ditt mellom 80 og 100 Hz, dette har du korrigert med -8 dB med den fine EQ-en din med en senterfrekvens på 90 Hz. I tillegg til å dempe ved 90 Hz, vil du også dempe en del både ved 80 og 100, en del mindre ved 70 og 110 osv. Hva skjer da? Jo en del av de frekvensene som utgjør en vesentlig del av dynamikken i bassen blir dempet med 8 dB. Voila: svært forenklet sagt du har redusert dynamikken med 8 dB.

Du vil få akkurat samme fenomen i andre deler av frekvensområdet. Transientene som oppstår når man slipper en gitarstreng, slår på en cymbal osv, har et annet frekvensområde enn grunntonen og overtonene i strengen og cymbalen, og man vil kanskje oppleve lyden av cymbalen eller gitarstrengen som flatere siden en del av transientene er dempet.

Takk for svar.

Jeg har vært nøye når jeg har korrigert ned topper, og det er riktig det at andre frekvenser blir dratt med ned rundt senterfrekvensen.
    Men dette mener jeg skjer oftest og slår værst ut hvis man bruker smal bredde samt høy demping av dB. Har sette dette flere ganger når jeg har justert EQ. (hos meg)
    Jeg bruker flere brede justeringer og får et greit resultat når man tenker
    på utgangspunktet.

Målet mitt er å ha en jevn kurve uten ekstra etterklang.
    Når jeg demper på denne måten må receiver->SUB volumet noe opp for å kompansere for det volumet som ble dempet ned.

Er klar over at dette ikke er helt etter boka når det kommer til fordeling av ytelsene til SUB'ene, men føler at jeg har greit med headroom og så slipper jeg den peaken ved 40Hz (ca 10db +)

Mulig jeg gjør dette feil, men å bruke for smale korrigeringer med høye dB korrigeringer ble totalt feil hos meg.
    Jeg kjører sveip med REW etter hver EQ justering så da ser jeg hvor det slår ut umiddelbart.

Slik det er nå i rommet så greier jeg vel 120-123db med sub'ene - korrigert.
    Uten korrigering så ligger vel 40Hz'en på 128dB....

Jeg kjører sveip med REW etter hver EQ justering så da ser jeg hvor det slår ut umiddelbart.

Hvis det er noen som har noen gode tips på andre måter det kan gjøres på så lytter jeg gjerne.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    I mitt hode høres det ut som en dårlig EQ og feilaktig bruk av denne. Selvfølgelig vil den dempe med et bredere spekter enn den frekvensen man setter den på, men dette må man jo sjekke i ettertid at blir riktig.

Med en god EQ, og nok krefter (hvis man øker dipper) så ser jeg ikke hvordan man skal kunne miste dynamikk - rent teoretisk.
    Ja det var jo nettopp poenget. Mye reduksjon i smale bånd kan gi redusert dynamikk. Det er fort gjort å gå litt bananas med parametrisk eq hvis man ikke er klar over hvordan det vil påvirke gjengivelsen.

Har man nok krefter kan man selvsagt øke nivået i enkelte frekvenser, men da må man også ha tilstrekkelig kapasitet i både forsterker og høyttalere.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Det blir ofte litt dyrere enn antatt når man går på slike arrangementer, men å så deilig det er 8) Hegel får nok solgt et par ekstra DAC'er etter denne helga.
    Annet vil vel overraske?

Jeg vet i alle fall èn AVforum'er til som har en slik eske hjemme nå...
    Hmm, hvem kan nå dét være??

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det ikke vært noen mennesker på messen med interesse for prosjectorer???

Ingen som har noe som helst info???

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet i alle fall èn AVforum'er til som har en slik eske hjemme nå...
    Vedkommende har kanskje nappet med seg noen tomme esker mens Soundgarden stod med ryggen til...?

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hmm, hvem kan nå dét være??
    Ja, dette er rent ut et mysterium...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman

Rommet var så mørkt og stille at alle overså hva som skjedde...

Neida, vi var mange som var innom Gorm og fikk se litt av hva 10-tusenlappene kunne bidra med. Gorm var en non-stop veileder med harde fakta og en solid evne til å fortelle hva vi skulle se etter. Ganske enkelt så var det Det Rommet som virkelig var matnyttig for dem som skal velge seg ny projektor - heldigvis er jeg ikke der i år. Tatt i betrakning at rommet ikke var 100% sort så fikk vi desverre ikke sett det fulle potensiale i de dyreste modellene. Det var fremdeles hvitt tak over selv om det var sortmaskert rundt lerretene.

Striky og undertegnede satt en stund, tittet lenge og fabulerte over hvem som var best av de to han hadde på shortlista (TW5500 og HW20), og vi falt ned på hver vår favoritt. Kommer selvsagt mye an på hva en ønsker å prioritere.

Og gjengangerspørsmålet var jo - hva med 3D. Og hva er det med 3D på projektorsiden: Kjøp en stor plasmaskjerm!

Mitt store spørsmål er om Gorm ble lei av å se på Elton John?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser dette med EQ kan misforståes litt ut fra innlegget til tols1, tillat meg derfor å presisere litt:

Om man har en problemfrekvens ved for eksempel 100Hz som innebærer at man har en peak på 8dB når man måler med RTA, så behandler man den med en PEQ slik at det hele blir flatt på RTA, da har man i utgangspunktet fått en rett frekvenskurve. En slik peak vil imidlertid normalt ha ganske vesentlig oppbygning over tid. Ved måling med RTA er tidsvinduet såpass langt at peaken rekker å stabilisere seg. Om man derimot bruker et tidsvindu som er kortere, for eksempel ned mot bare en signalperiode, vil ikke denne peaken ha rukket å stabilisere seg i rommet. EQ-en derimot vil ha bortimot full effekt selv på den første signalperioden. Slike korte impulser forekommer til en stor del i musikkmateriale. Slike impulser vil dermed bli dempet omtrent like mye som selve signalet forøvrig ved denne frekvensen. Imidlertid eksisterer det ikke noen peak der opprinnelig, man har med andre ord vesentlig dempet et signal som var rimelig bra i utgangspunktet.

Poenget er altså ikke at dempingen påvirker nærliggende frekvenser, men samme frekvens men ved signaler av kortere varighet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joda. Rommet var rigget slik at det stod 3 projektorer i hyller rettet mot hvert sitt lerret. Rommet hadde dessverre ganske lyst tak, så vi fikk nok ikke se det fulle potensialet.

Problemet er bare at jeg ikke er helt sikker på hvilken projektor jeg så og hvilke som ble sammenlignet. Da jeg var innom tror jeg bildet til høyre var en en av de dyrere JVC men jeg husker ikke betegnelsen, men kunne det ha vært HD950? Til venstre var en fra Sony i samme prisskiktet. Begge så fantastisk ut, men jeg synes kanskje JVC trakk det lengste strået, hvertfall på skarphet og dybden i bildet. Så svitsjet Gorm over til Sony HW20 til venstre. Det var noe svakere enn JVC, spesielt på skarphet, det var et bittelite slør, men det er i mine øyne helt marginalt.

Om det er verdt 30.000 ekstra i pris mellom HW20 og rivalene er jeg neimen ikke sikker på, og HW20 kan ikke være noe annet enn et røverkjøp.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på de andre her og takker for en fin messe!

Det er som vanlig veldig moro å dra på slike messer, både for å se og høre på spennende utstyr, og ikke minst for å treffe på gamle og nye likesinnede. Og de var det jo en del av på Lørenskog denne helgen, selv om oppmøtet generelt sett ikke føltes veldig stort. Litt synd på én side, men da blir det jo mer av det gode på oss andre. Ikke minst er det lettere å få tilgang til RoKo og den fantastiske kaffen hans 8) Takk igjen, du er en knupp

Jeg valgte å bli igjen til sent på kveld slik at jeg fikk med meg middagen etter messa. Dette var også hyggelig, stemningen var veldig bra og maten var god. Et lite pre-nach på demorommet til Soundwave med en lettere nervøs Roger (rødvinsmarinerte audiofile og tilgang til justering av volum) var en perfekt avslutning på kvelden for min del.

Det var også en del spennende å høre på messa. I rommet til EHED var det ikke uventet gjort noen akustiske tiltak, og da låter det rom regel deretter. De små Dynaudio Air 20 spilte langt større og tøffere enn størrelsen gir deg forventninger om, og selv om jeg forstod det slik at rommet var litt utfordrende i bassområdet har de fått til det meste her. I forhold til egne preferanser kunne jeg kanskje ønsket noe mer trykk i øvre bass, men nå har aldri noen beskyldt meg for å være helt god heller.
    EHED holdt også et fint indroduksjonsforedrag rundt akustikk og enkle grep for å korrigere dette med fysiske rekvisitter (les: helmholtz, dempeplater og basstraps). Dette er et hett tema, og selvfølgelig noe alle med et snev av interesse for hobbyen bør sette seg litt inn i.

Jeg vil også trekke fram det litt utradisjonelle demorommet til Midgard Audio hvor det ble spilt på den nye kinohøyttalerserien, Centurion. Her ble det spilt musikk på to fronter og to gedigne subwoofere, noe som kjent stod gjemt bak et forheng. Merkelig nok fokuserer man bedre på lyden nå man ikke ser høyttalerne..
    Lyden fra dette settet overrasket på flere punkter med trykk og dynamikk, evne til å spille skikkelig høyt uten å forvrenge og god opptegning av lydbildet. Det overraskende her er kanskje mest at det fungerer såpass godt i musikksammenheng. De to 21" subwooferne hang med på hver note og låt langt fra buldrende, men heller godt definert og med skikkelig dypbass.

Jørn Rune holdt også et veldig interessant foredrag rundt psykoakustikk og romkorreksjon. Slike tiltak i seg selv er verdt turen til messa! Mot slutten av foredraget måtte jeg dog gå i baren grunnet Transformers på full guffe i naborommet, noe som gjorde det litt vanskelig å få med seg det som ble sagt fra bakerste rad.

Takk til alle, og spesielt dere som dro fram rødvinsflaskene på slutten av kvelden

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe, jo, ihvertfall et par.
    Jeg tilbrakte nok til sammen 3-4 timer i projektorrommet ila helga, og fikk en grei kikk på alle som ble presentert.
    Tak og vegger i rommet var lyse/hvite flater, så det var ikke helt optimalt med tanke på å se projektorenes fulle potensiale, men etter min mening var dette allikvel messa høydepunkt (kanskje pga jeg var ute etter en projektoroppgradering).
    I budsjettklassen var BenQ W6500 satt opp mot Epson TW4400. BenQ imponerer stort i denne prisklassen, og det var mange som satt med hakeslipp når de hørte prislappen, men den høye lysstyrken gjør at denne bare egner seg for lysere rom. TW4400 leverer også et knallbra bilde, bedre flyt og skarphet på bevegelser enn BenQ, samt bedre sortnivå.
    Beveger vi oss opp i prisklasse finner vi Sony VPL-HW20 og Epson TW5500. Den store opplevde forskjellen her er høyere ansikontrast på Sony, og jevnere panoreringer med bedre bevegelsesskarphet på Epson. Sony er også overlegen på viftestøy, men er ikke like plasseringsfleksibel som Epson.
    I øverste prisklasse stod kampen mellom JVC X7 og Sony VW90. X7 virket litt tam i forhold til Sony her, men det er mulig JVC er bedre på sortnivå, noe det dessverre ikke var mulig å få noe forhold til på messa. Sony briljerer med fantastisk ansikontrast, og ikke minst får man demonstrert et interpoleringssystem som virkelig fungerer. Fantastisk skarphet ved panoreringer.

Mao: mye bra.

For ikke å glemme Gorm, som imponerer stort med sin projektorkunnskap.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig!

Tusen takk gutter:-D

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste ikke at det hadde kommet en ny dac alt fra hegel, er det verdt å oppgradere til HD20 kontra å ha HD10 ??

Side 14 av 18 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •