Bilde- og Lydmessen 2011 - 12. og 13. mars, Thon hotel Triaden (Lørenskog) - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 358
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Veldig bra tilbakemelding tols1!
    Hører gjerne mer om hvordan ulike digitalkabler kan låte forskjellig og hva Jørn Rune snakket om.

EDIT: Akto var visst kjappere...

Vel, når det gjelder digitalkabler går historien omtrent slik:
    det handler om impedans. Når man sender et signal (energi) ut i en kabel, så er intensjonen at denne energien skal overføres til neste element i kjeden, altså fra utgangstrinn i et apparat, via kontakten på apparatet, gjennom pluggen på kabelen, gjennom kabelen, osv-osv. til signalets endelige adressat. Dersom impedansen mellom to av disse delene i kjeden (f.eks. at man har en 50 ohms plugg på en 75 oms kabel) er feil vil ikke energien bli fullstendig "absorbert" i neste ledd i kjeden. Energi kan jo som kjent ikke forsvinne, og den blir derfor i stedet reflektert tilbake i kabelen. På sin vei tilbake i kabelen vil den jo møte signaler i motsatt retning, og akkurat som i akustikken vil dette kunne medføre utfasing og det vil oppstå jitter. Men hvor hørbart er det? Se det fikk vi dessverre ikke demonstrert, men Bent Holter påstår det er svært hørbart, og det er sikkert andre som kan si mer om akkurat dette.

Som ung og lovende ingeniørstudent i teleteknikk hadde vi en laboppgave hvor vi så denne refleksjonen i et oscilloscop, så det er faktisk ikke noe salgstriks de har funnet opp. Riktig impedans er en velkjent problemstilling innen telekom og kabeltv.

Men dette er kun et problem ved svært høye frekvenser, vil man kanskje si? Vel, SPDIF overfører jo som kjent PCM med 44,1 kHz frekvens (er egentlig usikker her, så arrestér meg om jeg tar veldig feil), men siden vi snakker om firkantpulser, eller hvertfall forsøk på å overføre perfekte firkantpulser, blir stigetiden og flankene i pulsene svært kort og det praktiske frekvensomfanget er svært høyt, i teorien uendelig Hz.

Jørn Rune sa mye interessant, men bl.a. gav han en svært overbevisende forklaring på hvorfor man ikke bør EQ'e ned problemfrekvenser. F.eks.: i bassen kan resultatet bli redusert dynamikk og en opplevelse av at bassen "henger etter". Begynner å bli trøtt nå, får komme nærmere tilbake til dette senere...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    ... Midgard settet ... Etter alle sier, som var der, må jo dette være helt sjukt! :-D
    Jepp. Morsom effekt med å dekke til høyttalerne. Det var som en stor vegg med lyd, men når man ser etter så er det egentlig ikke store greiene (relativt).

Det var meget imponerende å høre Kjetil Saunes - Sjeleglad på dette oppsettet. Det er et par bassdrop som går ned i kjelleren, og her var vi idag og kikket på fundamenteringen av kjellergulvet.

(plata holder en helt annen kvalitet enn denne mp3'en)

http://www.kjetilsaunes.com/mp3/sjeleglad.mp3

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    De fire som står bak ved veggen:

Eller tenkte du på de nede?
    I forhold til høytalerne så de små-e ut. Så dette er Swans subber? God lydtrykk på dem tenker jeg?

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Morsom effekt med å dekke til høyttalerne. Det var som en stor vegg med lyd, men når man ser etter så er det egentlig ikke store greiene (relativt).

Det var meget imponerende å høre Kjetil Saunes - Sjeleglad på dette oppsettet. Det er et par bassdrop som går ned i kjelleren, og her var vi idag og kikket på fundamenteringen av kjellergulvet.

Det tviler jeg ikke et sekund på. Prøvde forøvrig linkien du ga meg på headsettet mitt, og der fikk jeg ikke med meg den dypeste bassen, så må vel prøve på anlegget senere i dag, og skru på SVS'n, og høre om den plukker opp den bassen iallefall. :-D Men prisen på dette settet vart jeg svært nyskjerrig på!

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "mas mas mas" Bilder bilder bilder

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    EDIT: Akto var visst kjappere...

Vel, når det gjelder digitalkabler går historien omtrent slik:
    det handler om impedans. Når man sender et signal (energi) ut i en kabel, så er intensjonen at denne energien skal overføres til neste element i kjeden, altså fra utgangstrinn i et apparat, via kontakten på apparatet, gjennom pluggen på kabelen, gjennom kabelen, osv-osv. til signalets endelige adressat. Dersom impedansen mellom to av disse delene i kjeden (f.eks. at man har en 50 ohms plugg på en 75 oms kabel) er feil vil ikke energien bli fullstendig "absorbert" i neste ledd i kjeden. Energi kan jo som kjent ikke forsvinne, og den blir derfor i stedet reflektert tilbake i kabelen. På sin vei tilbake i kabelen vil den jo møte signaler i motsatt retning, og akkurat som i akustikken vil dette kunne medføre utfasing og det vil oppstå jitter. Men hvor hørbart er det? Se det fikk vi dessverre ikke demonstrert, men Bent Holter påstår det er svært hørbart, og det er sikkert andre som kan si mer om akkurat dette.

Som ung og lovende ingeniørstudent i teleteknikk hadde vi en laboppgave hvor vi så denne refleksjonen i et oscilloscop, så det er faktisk ikke noe salgstriks de har funnet opp. Riktig impedans er en velkjent problemstilling innen telekom og kabeltv.

Men dette er kun et problem ved svært høye frekvenser, vil man kanskje si? Vel, SPDIF overfører jo som kjent PCM med 44,1 kHz frekvens (er egentlig usikker her, så arrestér meg om jeg tar veldig feil), men siden vi snakker om firkantpulser, eller hvertfall forsøk på å overføre perfekte firkantpulser, blir stigetiden og flankene i pulsene svært kort og det praktiske frekvensomfanget er svært høyt, i teorien uendelig Hz.
    Det høres mer ut som et teoretisk problem enn hva som er vanlig praksis. Jeg ville tror at all oppegående elektronikk korrigerer for slikt i ettertid. Men det er jo i grunnen også et argument for å velge kabler og plugger fra proff leverandører som måler (f.eks Neutrik og Canare) framfor snake-oil bransjen som neppe alltid vet hva de driver på med.
    Jørn Rune sa mye interessant, men bl.a. gav han en svært overbevisende forklaring på hvorfor man ikke bør EQ'e ned problemfrekvenser. F.eks.: i bassen kan resultatet bli redusert dynamikk og en opplevelse av at bassen "henger etter". Begynner å bli trøtt nå, får komme nærmere tilbake til dette senere...
    Det kjenner jeg godt igjen fra noen oppsett med mye korreksjon og også forsøk på EQ i eget anlegg. Interessant. Flott at dere deler med oss som ikke var der.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Der var den låta, ja. Var det plata di som hakket så fælt hos EHED?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det høres mer ut som et teoretisk problem enn hva som er vanlig praksis. Jeg ville tror at all oppegående elektronikk korrigerer for slikt i ettertid. Men det er jo i grunnen også et argument for å velge kabler og plugger fra proff leverandører som måler (f.eks Neutrik og Canare) framfor snake-oil bransjen som neppe alltid vet hva de driver på med.
    Ja, Holter la jo også stor vekt på de forskjellige jitterkorreksjonsløsningene i Hegels dac'er, så det er nok, for de fleste av oss, et akademisk problem.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var den låta, ja. Var det plata di som hakket så fælt hos EHED?
    Jepp, men en reboot av systemet hjalp der. Fungerte fin-fint hos Midgard etterpå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor mye jeg ville at HD20 skulle låte bedre på den korrigerende Coax1-inngangen kontra Coax2 så klarte jeg ikke å høre forskjell.

Jeg klarte faktisk ikke å høre noen vesentlig forskjell på HD20 og HD10 heller.
    Og er ikke forskjellen vesentlig hørbar så ser jeg ikke vitsen med å kjøpe det dyreste heller.. Får bare takke for at jeg slipper billigere unna når jeg har "dårlige" hifi-ører

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres kjent ut det der.

Hva er grunnen til at dette skjer?
    Hvordan man måler seg frem til dette problemet?

Jeg hadde selv litt problemer i begynnelsen da jeg brukte Behringer med mange "smale" (Q) korrigeringer. Det bedret seg betraktelig med færre og bredere (Q) korrigeringer.
    Forandringene kunne jeg tydelig se med REW Waterfall Plot men
    det finnes kanskje andre måter å finne slike problemer?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bitraten for spdif ligger vel på i underkant av 3 MHz for CD-kvalitet, husk at det er en seriell protokoll som kun overfører en bit om gangen og i tillegg frekvensdobler for å få med klokke i samme signalstrøm. Impedansproblemet som Hegel snakker om fører til høyfrekvens-refleksjoner i kabelen og de mener dette har en del å si. Coax-inngang 1 på HD20 har jo denne nye kretsen som gjør et forsøk på å eliminere problemene som de suboptimale RCA-kontaktene introduserer. Dette gjøres ikke bare for å forhindre jitter men også for å stoppe uønsket høyfrekvensstøy inn på kretskortet til DAC'en.

Ellers var Bent lite villig til å si hvilke kabler som var bra og hvilke som var mindre bra annet enn at dyrere kabler ikke nødvendigvis var bedre (igjen med tanke på impedansavvik fra 75 ohm og grad av høyfrekvensstøy).

Når det gjelder forskjell på USB-kabler var dette kun relatert til at ulike kabler i større eller mindre grad dro med seg elektrisk støy fra pc'en over til DAC'en. Det var ihvertfall den eneste plausible forklaringen Hegel hadde kommet fram til...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder som jeg tok:

Bilde- og Lydmessen 2011 - a set on Flickr

Skal legge dem inn i tråden senere.

Newcomer kjetilp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg til takke alle som kom innom oss med artcoustic og crestron. Dette var vår første hi-fi messe og dette ga mersmak :-) takk også for tilbakemeldinger og generelt hyggelig prat!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om, så tror jeg det var greit at jeg ikke kunne komme. Høres ut som det var et par budsjettsprengere der... 8-)

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine bilder, mteinum

Men, hvilken høyttaler er dette?

Audiocompaniet | Flickr - Photo Sharing!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjector

Ingen som kan komme med litt innntrykk fra projector-shootouten?

Ingen som har postet litt særlig inntrykk angående de forskjellige der.

Hadde vært fint hvis noen kom med litt info.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Fine bilder, mteinum

Men, hvilken høyttaler er dette?

Audiocompaniet | Flickr - Photo Sharing!
    Tror det er Paradigm!
    Canada's største HT-produsent ble det sagt!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Paradigm ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Messebesøk i helga

Alltid spennende med messe!

Men som det ofte blir når man er spent og har store forventninger,så skal det litt til å for å innfri disse!

Mye bra i de fleste standene,men vil gjerne fremheve de som gjorde størst inntrykk på meg..

Synes Hegels lille Dac M/usb for bla bruk til Streaming av musikk fra Pc virket spennende. Gode omtaler! Mye for penga der tror jeg.

Artcoustic hadde ett særdeles konevennelig og delikat utseende, i tilegg låt det både stort og dynamisk!

Men kun på ett sted fikk jeg virkelig good feeling!!

Her fikk du både coluseum og valle hovin rett inn i stua!

så for de som er så heldige å ha plass,må dette være bortimot det perfekte kinooppsettet! (kansje ikke det peneste) men nå skal vel dette skjules,Å lyd handler nå faktisk om å høre!

Smilte fra øre til øre til musikk jeg i utgangspunktet ikke liker,Hm... uansett høyt terningkast fra meg!

Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •