IFA 2010 - AVforum reiser ned i år igjen - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 68
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er forsåvidt enig i at aktive briller er en umoden teknologi, som sannsynligvis aldri burde ha "livets rett" i TV-apparater som er beregnet for bruk i lyse rom. Sitter man i totalt mørke fungerer det greit, gitt at man ser på paneler med høy nok oppdateringshastighet (unngår cross-talk)
    Så demo med sirkulær polarisering, og det fungerer som du sier mye bedre. La også merke til et merkelig fenomen på Sony's toppmodell (skjerm), nemlig at de aktive brillene mistet synkroniseringen når vi la hodet på skakke! Hørte også andre som hadde samme erfaring.

Messen er forøvrig ikke spesielt spennende. Det er alt for stort fokus på "3D", og dette blir nesten latterlig når vi tenker på hvor lite kildemateriale som er tilgjengelig. Personlig hadde jeg foretrukket om produsentene vektla å bedre produktene sin (drev teknologien videre), fremfor bare å implementere en lite moden "3D" teknologi som eneste nyhet.

Det blir spennende å se hva Panasonic vil vise oss (på bakrommet) i dag, og hva vi får lov til å gå ut med av informasjon. Regner med at de letter litt på "taushets-erklæringene", nå når det kan virke som om tyske medier har lekket nyhetene allerede?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mappe fire med IFA bilder:
    IFA_2010_mappe_4 | Facebook

Er vel oppe i 630+ bilder fra messen nä.

JVC har vel kanskje messens tristeste stand i är (hvis man ser bort ifra alle i kina og hong kong hallene), nesten ingen ting fremme hos publikum. Vel har de projektor pä bakrommet, men selve hallen (som de har sammen med Kenwood - som de eier) er dominert av bilstereo og et par babes...

Hadde den värste opplevelsen med activ shutter glases pä en stand der de fluoriscrende lampene blinket nydelig i takt med brillene. Ärets hodepine.

I tech watch hallen kan man forövrig se ymse brillelöse 3D teknoloier, bla med aktiv eye tracking. Og der funker faktisk ganske bra. For en person.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har misforstått eierforholdet litt, det er vel Kenwood som eier JVC, og ikke omvendt?

DLP "3D" projektorer var forøvrig overraskende rolig. Null RGB-flimmer, og god bildedynamikk. Sortnivået var derimot elendig. Kanskje går det mot to projektorer i hjemmekinoen. En god 2D projektor, samt en billig DLP "3D" projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da vil jeg få takke for en veldig hyggelig tur! Var hyggelig at vi også fikk til et lite "treff" lørdag med Andreas21, Kjell fra AVconcept, Øystein (glemte brukernavnet ditt i farta... ), og selvsagt Ak og Gorm...

Når det gjelder messen som sådan istemmer jeg at 3D-fokuset nå er i ferd med å ta HELT av... Jeg trodde liksom ikke det var mulig å gjøre det enda mer 3D-fokusert etter å ha trålet gjennom der i fjor, men der tok jeg skammelig feil. Igjen sitter en med samme inntrykket som i fjor - 3D er relativt umodent hvilket kan eksemplifiseres i at vi nærmest ved en tilfeldighet "fant ut" at LCD-TVer ikke funger på 3D om en ligger sidelengs i sofaen - noe som skyldes at LCD-panelet benytter polariseringsteknologi. Dette er imidlertid ikke et issue med plasma...

Dernest var vi innom standen til Xpand, som leverer universale 3D-briller de også. På denne standen merket vi plutselig at VT20en hadde merkelig mye ghosting på blått, og fikk da fortalt at denne konkrete TVen benyttet et form for filter som introduserte litt feil i så måte... Universalbriller er med andre ord ikke nødvendigvis like universale når det kommer til stykket pr. dato!

...det er med andre ord mye "rart" som skjer i 3D-verden om dagen, og jeg tror det vil ta minst ett år før dette får stabilisert seg...

VW90 hadde for øvrig - som forventet - messens desidert beste - og ENESTE 3D-bilde som etter mitt syn var godt nok. 120 oppdateringer pr. øye kombinert med et mørkt, maskert rom fjerner i praksis flimmeret og ubehageligheten som introduseres av lukketeknologien.

Vi fikk også en demo på en veldig morsom passiv polariseringsprojektor fra LG, der det fysisk ble benyttet to "motorer" mot en og samme sluttlinse. Veldig bra opplegg, men det store abereret var dessverre at en måtte ty til sølvlerret, som igjen ødelegger fargene og dermed gjør det hele lite aktuelt. I tillegg kostet herligheten 30.000Euro om jeg forstod tysken riktig...

Når det er sagt er definitivt 3D morsomt - jeg sier på ingen måte at dette blir noen flopp - men jeg vil samtidig si at en nok bør være litt forsiktig med å legge ALLE eggene i "kurven" i år, det kan virkelig svare seg å la dette "synke inn" litt...

Morsomt er det uansett å reise nedover, om en "bare" for det sosiale, samt selvsagt å få seg en aldri så liten oppdatering rundt hva som beveger seg i marka om dagen - enten det er umodent eller ikke!

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    VW90 hadde for øvrig - som forventet - messens desidert beste - og ENESTE 3D-bilde som etter mitt syn var godt nok. 120 oppdateringer pr. øye kombinert med et mørkt, maskert rom fjerner i praksis flimmeret og ubehageligheten som introduseres av lukketeknologien.
    Ja, dette kan vi være enig i - selv om det var enkelte som ikke synes dette var godt nok heller! Jeg la merke til at førproduksjonsmodellen av VW90 hadde litt problemer med øvre høyre hjørne. Det var litt mørkere og gikk mot rødt.

Helt cross-talk fri var ikke VW90 - men den var innenfor det jeg definerer som komfortabel sone.

Personlig så jeg ingen uniformitetsproblemer med hverken Epson R2000 eller R4000 (sistnevnte var for meg umulig å vurdere grunnet kildematerialet+anamorf linse (en Schneider Kreuznach ISCO 1.93 på en motorisert ISCOSCOPE II sleide)). Det kunne vært interessant å høre om det var på den publikumstilgjengelige demoen at dette ble observert.

Det blir spennende å se hvor mye markedet er villige til å betale for ekstra 3D-funksjonalitet. Er nok ikke så dumt å vurdere å supplere oppsettet med en billig DLP 3D, slik Gorm foreslår. Vi venter i spenning på første testrapporter fra Ak og Gorm

[YOUTUBE]gBnN-EXwibY[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...joa, på usedvanlig vanskelig "stereoskopi" er det mulig å se bittelitt crosstalk på VW90, men helt minimalt. Tradisjonelt har Sony vært svært gode på uniformitet, så jeg tipper det du så er løst på produksjonsmodellen som tross alt i all hovedsak er en VW85 med litt mer lys og 3D.

Når det gjelder Epson var vi innom en kort tur igjen - og det er klart - dette kan virkelig bli veldig veldig bra... Litt spent på støynivå ettersom de tross alt har valgt et veldig kompakt chassi, som jo i og for seg er en klar fordel, men ikke hvis det øker irisknatring og/eller viftestøy. For øvrig er det umulig å ikke legge merke til de lyse hjørnene, men dette er jo preproduksjonsmodeller og vi får jo håpe problemet løser seg innen enhetene treffer markedet. Denne type ujevnheter har en jo sett på tidligere generasjoner JVC og Sony-projektorer også, og vi får jo håpe at ikke Epson må gjennom 2-3 generasjoner før de også får bukt med dette issuet, som tydeligvis er en utfordring for denne type reflektiv teknologi.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Tror du har misforstått eierforholdet litt, det er vel Kenwood som eier JVC, og ikke omvendt?
    Det var vist en fusjon, så begge har feil. Men har alltid oppfattet det som JVC/Victor var det største firmaet? JVC Kenwood Holdings heter navnet på eierselskapet.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Dernest var vi innom standen til Xpand, som leverer universale 3D-briller de også. På denne standen merket vi plutselig at VT20en hadde merkelig mye ghosting på blått, og fikk da fortalt at denne konkrete TVen benyttet et form for filter som introduserte litt feil i så måte... Universalbriller er med andre ord ikke nødvendigvis like universale når det kommer til stykket pr. dato!
    Hm, bortsett fra det så var definitivt ikke XpanD brillene de som hadde dårligst ergonomi/komfort. Et klart velkomment tilbud for de som ikke vil binde seg til originalbriller som kun funker på en type tv.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IFA 2010 - 3D fokuset fortsetter....

Jeg har ikke kommet med så mange inntrykk fra IFA, enda, men jeg tenkte kanskje at det var på tide?

Fokuset på årets IFA var som ventet, 3D. Det samme gjaldt også for fjorårets messe. Før jeg jeg reiste ned så hadde jeg et lit håp om at 3D løsningene ville være vesentlig bedre enn de som ble presenterte på IFA 2009, men det viste seg å ikke stemme. Med unntak av VW90 demoen så var det meste ganske skuffende sett opp mot forventningene jeg hadde i forkant av messen.

De fleste produsentene av flatskjermer og projektorer kommer nå med produkter som støtter 3D. Problemet slik jeg ser det er imidlertid at de alle har ett eller flere problemer. Det kan enten være problemer med crosstalk, problemer med sync, for lav lysstyrke, for lav oppfriskningshastighet på bildet etc. Disse problemene er så synlige at jeg for min egen del ikke vil gå for 3D med det første. De fleste løsningene sliter også med at man i stedet for å få et potent 3D bilde, i stedet for, får 2D i mange lag.
    Det eneste unntaket er muligens spilling, som fungerer ganske greit med 3D briller så lenge man kan spille i et mørkt rom hvor man unngår lys fra andre kilder en skjermen.

Panasonic introduserte et nytt 3D kamera som logisk nok kan brukes til å filme i 3D. Dette er vel og bra, men for å se opptakene man har gjort så blir man nødt til å benytte en TV eller projektor sammen med 3D briller. Da er man på en måte tilbake til start, og får med seg alle de problemene jeg allerde har nevnt i avsnittet over. Teknologien er i seg selv veldig spennende, men min mening er vel at den må modnes noe før den blir bra nok (gjelder 3D generelt).

Projektorene var for min del det som var mest spennende i forkant av reisen, men også her ble jeg en anelse skuffet, men samtidig også litt positivt overrasket.

Sony
    viste frem sin nye VPL-VW90ES, som er arvtageren til VW85 som selges i dag. Dessverre var fokuset kun på 3D, slik at 2D ytelsen ikke kunne vurderes. Ser vi på spesifikasjonene alene så er det imidlertid grunn til å tro at projektoren er noe oppgradert.
    3D ytelsen var den beste på messen, og i et mørkt rom var effekten svært god. Dessverre er det slik at man mister ganske mye lys, og derfor ikke kan ha særlig store lerret, vertfall ikke etter noen hundre timer, hvor lampen helt sikkert har mistet en del lysutbytte. Likevel, dette lover bra fra Sony.

Epson viste frem sine nye toppmodell, R4000, sammen med en anamorfisk linse fra Isco (Isco 3L). Dette var et oppsett jeg hadde store forventninger til i forkant, men som dessverre ikke innfridde til forventningene. Bildet hadde tidvis god dynamikk, men fargene var helt på bærtur, fargeuniformiteten var skikkelig dårlig, samt at projektoren hadde lyse hjørner (veldig synlig). Lyse hjørner var et problem både Sony og JVC hadde på de første generasjonene LcOS, men som de nå stort sett har eliminert. Alt i alt ble jeg ikke imponert, men basert på tilbakemeldinger fra Gorm, som så projektoren før IFA (et annet eksemplar), samt at det er tydelig at projektoren har potensiale, så håper jeg på et bra sluttprodukt. Det som tiltaler meg mest ved denne projektoren er muligheten til å lagre forskjellige innstillinger på zoom, fokus og linseforskyvning. Det gir igjen da muligheten til å automatisere "zoom metoden" for visning av både 16:9 og 2.35:1. Ingen av de nye projektorene fra Epson støtter 3D, noe som i min mening er helt OK basert på hvor langt/kort denne teknologien er kommet.

Mitsubishi viste frem sin nye "no name" projektor på IFA, og som eneste produsent så viste de både 2D og 3D. Det er et stort pluss til Mitsubishi!
    "No name" projektoren fra denne produsenten var også den projektoren som overrassket meg mest i positiv retning, og 2D ytelsen var faktisk ganske bra tatt i betraktning av at vi så på en veldig tidlig sample. Kontrast og skarphet var bra. Fagene var muligens en tanke overmettet, men det var så lite at de aller fleste ikke ville bry seg videre med det. Projektoren skal iflg. Mitsubishi uansett få CMS, så da er det ikke noe å bekymre seg for.
    3D ytelsen var ikke veldig bra, noe som i stor grad var forårsaket av dårlig sync mellom projektor og briller. De gangene projektor og briller syncet derimot, så det hele ikke så aller verst ut.

De øvrige projektorprodusentene, eksempelvis Sharp, Samsung og LG, hadde alle greie demoer av 3D. Og basert på hva vi så fra Sharp og Samsung, så ser det ut til at DLP fungerer overraskende bra med 3D. Man skulle kanskje tro at RGB-flimmer ville bli et stort problem, men hverken undertegnede, Gorm eller Lygren merket noe til dette. LG demonstrerte sin toppmodell til 30K euro, og selv om dette så ganske bra ut, har de aller færreste råd til en slik løsning. Det må også nevnes at man trenger sølvlerret for å benytte denne projektoren (grunnet polarisering).

Alt i alt så hadde ikke IFA 2010 så veldig mye spennende nytt, men det var en fin tur likevel. Kanskje IFA 2011 blir mer spennende?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Det var vist en fusjon, så begge har feil. Men har alltid oppfattet det som JVC/Victor var det største firmaet? JVC Kenwood Holdings heter navnet på eierselskapet.
    Sant nok. Men det var uansett JVC som ikke kunne overleve på egen hånd, og ble "reddet" av Kenwood. Forskjellen er altså at JVC hadde ikke noe valg, mens Kenwood valgte å fusjonere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    Personlig så jeg ingen uniformitetsproblemer med hverken Epson R2000 eller R4000 (sistnevnte var for meg umulig å vurdere grunnet kildematerialet+anamorf linse (en Schneider Kreuznach ISCO 1.93 på en motorisert ISCOSCOPE II sleide)). Det kunne vært interessant å høre om det var på den publikumstilgjengelige demoen at dette ble observert.

Det var på publikums demoen dette ble observert ja. Men vi fikk representanten fra Epson til kjøre 16:9, uten den anamorfe linsen. Fikk ham også til å kjøre projektoren i Cinema modus, noe som ga mye bedre fargegjengivelse enn den super-tweakede Dynamic modusen de ellers kjørte demo i. Det ble også lettere å finne feil, og prototypen hadde elendig fargeuniformitet. Det trakk kraftig mot grønnt på høyre side, om jeg husker rett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det var på publikums demoen dette ble observert ja. Men vi fikk representanten fra Epson til kjøre 16:9, uten den anamorfe linsen. Fikk ham også til å kjøre projektoren i Cinema modus, noe som ga mye bedre fargegjengivelse enn den super-tweakede Dynamic modusen de ellers kjørte demo i. Det ble også lettere å finne feil, og prototypen hadde elendig fargeuniformitet. Det trakk kraftig mot grønnt på høyre side, om jeg husker rett.

Du husker nesten riktig, venstre side var "grønn", mens høyre side hadde en aning rød/rosa fargeskyv.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvsagt. Projektoren var jo snudd oppned ;-)

ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Besto messen i år kun av 3-4 rom med prosjektorer og ingen ting var verd å ta bilde av for å deles på avf? Da var det nok like greit at jeg droppet IFA denne gangen.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det var generelt ærlig talt veldig lite å melde hjem om i år av spennende produktnyheter, men noe var det jo. Gorm tok en del bilder, hadde jo vært kjekt om disse ble lagt ut.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bilder fra IFA

Legger ved noen bilder fra IFA

Først ut, Epson EH-R4000
    For å illustrere størrelse, har vi plassert Ak ved siden av projektoren

Her er noen litt avanserte "film plakater". I disse "3D" tider, er selvsagt naturlig med kinoplakater i tre dimensjoner

Slik ser det ut bak LCD-panelet på en TV med LED-baklys. Det er samme bilde på begge TV-apparatene

LG's enorme "3D"-projektor, CF3D. Den benytter to optiske "motorer" gjennom samme linse, slik at man kjører "3D" med passive briller. Aberet med en slik løsning (polarisering og filtrering med passive briller), et at man må benytte sølv-lerret, noe som ikke akkurat bidrar i positiv retning når det gjelder fargegjengivelse.

CF3D spec:

Noen bilder av LG LEX8-serie:

Samsungs 9-serie:

Deler av Samsungs stand:

Samsungs projektorer:

Samsungs toppmodell SP-A8000(som jeg inderlig håper Samsung tar inn til Norge):

Mitsubishi's Nye toppmodell. Finn et navn til den, og du kan vinne et eksemplar. Projektoren er basert på SXRD, og viste stort potensial

Yamaha RX-V3067

Xpand produserer alle typer "3D"-briller, både for proff- og privatmarkedet. Vi tittet på deres aktive lukkerbriller.

...og her et bilde av forumsjefen med sin favorittbrille. Rosa Xpand lukkerbriller

Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange flotte bilder, Gorm!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde virkelig sans for de film plakatene. Noe info om forhandler?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De film-montasjene er vel første form for scrapbooking jeg har kunnet like. Hadde jeg hatt noen plass å henge opp slike, da skulle jeg satt kona i sving.

BEF har du ikke en kreative kone eller noen venniner som driver med slikt?

edit: Ak ser ut som om han har krympet, kanskje han ikke trenger så stort kinorom hjemme allikevel ;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser de rosa brillene, da minnes jeg på hvor mye kommentarer Gorm fikk etter han hadde vært på "TV2 hjelper deg" - med rosa skjorte. Aner jeg et lite historisk sleivspark her ;-)

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •