WAF-vennlig deling og synkronisering av musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

WAF-vennlig deling og synkronisering av musikk

Her i heimen har vi etter hvert bygget opp et solid bibliotek med musikk. Har en Windows HomeServer gående med Squeezecenter og to Squeezeboxer for avspilling. Vi har i tillegg en freeNAS-server som lager for bilder og synkronisering av musikkmappa fra Squeezecenteret som en slags backup. Mesteparten av denne musikken er i FLAC.
    WAF-vennlig deling og synkronisering av musikk-g6715-png

Kona har selvsagt sin bærbare PC som hun drar med seg rundt på tur samt en iPhone. Hun kjøper en del musikk i iTunes, ofte på telefonen, som hun selvsagt synkroniserer og legger inn i iTunes-biblioteket på PC-en. Så vi sitter nå med to separate musikkbibliotek, litt sånn "mitt og hennes". En del av musikken som ligger på serveren kunne hun selvsagt ønske seg å legge inn på Itunes, og på samme måte hadde det vært greit om den musikken hun kjøper kan nytes i resten av huset gjennom Squeezeboxen. Å legge musikken fra serveren inn på iTunes er visst ikke så lett i en fart, man må kopiere filer hit og dit.

Så blir det store spørsmålet: vil det la seg gjøre å synkronisere disse 2 bibliotekene på noe vis? Finnes det noen smarte løsninger?

Og ikke minst; det må bare fungere, det skal være konevennlig med minimalt behov for vedlikehold og valgmuligheter når det først er satt opp.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konevennlig musikk på iphone = spotify.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig, og det kan godt hende at tiden hvor man har musikken i egen server snart er forbi når man kan streame alt fra Spotify. Men jeg savner Spotify-mulighet på Squeezebox. Det kan la seg gjøre ved å mekke til noe virtuelt lydkort og fjernstyring fra iPhone/iPod, men det blir for konglete.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Mulig, og det kan godt hende at tiden hvor man har musikken i egen server snart er forbi når man kan streame alt fra Spotify. Men jeg savner Spotify-mulighet på Squeezebox. Det kan la seg gjøre ved å mekke til noe virtuelt lydkort og fjernstyring fra iPhone/iPod, men det blir for konglete.
    det er faktisk veldig lettvindt med dsbridge.
    dsbridge - Project Hosting on Google Code

jeg bruker dette og kjører remote desktop inn til serveren fra laptopen som jeg har i stua. funker som snus.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Note to self* for det første, men mulig aktuelt for andre også.

Det har dukket opp en annen tråd om Spotify http://avforum.no/forum/av-prosessor...ml#post1456126. Spotify åpner jo nå også for å legge inn eget bibliotek.

Dette går mer i sporet hybris nevnte. Jeg innser etter hvert at konas iTunes-bibliotek må leve sitt eget liv. Eldste guttungen har jo også egen PC med sine sanger. Jeg la inn Mediamonkey for ham og koblet opp mot serverbiblioteket, men han var visst ikke fornøyd med utvalget (jeg trodde ikke noen person på kloden orket å høre Bad Boys med Inner Circle )

Ser etter hvert for meg en løsning med:
    - DSBridge -> Squeezebox. Spotify installeres på serveren og styres via på en IpodTouch som får egen plass og ladekrybbe i stua (alt. iPhone, iPad eller likn.). DSBridge streamer lyden til SB. Det blir litt hazzle ved at man må: skru på anlegget -> velge streamen på SB (tror ikke man kan legge inn kommando for dette på Harmony) -> velge låter via iPod. 3 operasjoner/dingser involvert. WAF = 5 av 10
    - Airport Express med Airfoil installert på server. Airport Express koblet til anlegget, låter velges med iPod el. likn. Da blir operasjonen enklere: skru på anlegget -> velg låter på iPod. WAF = 8 av 10

Anlegget som sådan styres selvsagt av en Logitech Harmony som er programmert med en "Spotify"-kommando.

Edit:
    - Installert Spotify på server - check
    - Installert dsbrigde på server - check
    - Spiller Spotify ut til squeezebox i stua - check

Trenger nå kun en fjernstyringsfunksjon til Spotify...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •