Digital lydkvalitet i Linux (vs. Vista)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital lydkvalitet i Linux (vs. Vista)

Oppsett:
    HTPC (selvbygg) med Windows Vista
    Citypulse USB DAC

Jeg tenkte å få liv i min HTPC igjen etter at hovedkortet sa takk for seg for en stund siden. I samme slengen tar jeg liksågodt en opprenskning og vurderer da å bruke Linux istedet for Vista som tidligere. Mitt spørsmål i den forbindelse er:
    Er det noen Linux-distroer som er spesielt egnet eller uegnet for HTPC-bruk? Planen var å bruke Mint 8, men tar gjerne imot tips.

Det er et absolutt krav at lyden vandrer som ubesudlet digital lyd til DACen. Jeg lurer altså på om Linux har tilsvarende problemer som Windows hadde med KMixer før audiostacken ble omskrevet for Vista.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen? :P
    Jeg ville tro det var plenty brukere av MythTV og tilsvarende Linux-løsninger som har gjort sine vurderinger rundt dette?

Litt info jeg har pløyd meg fram til så langt: I Linux brukes (vanligvis) ALSA som lydsystem, og oftest ligger det en mixer oppå dette. For å oppnå optimal lydstrøm til DAC må lagene som ligger oppå ALSA (f.eks. Pulse Audio) slås av. Videre ser det jo ut til at ALSA faktisk resampler alt til 48 kHz! Eller er det avhengig av hva hardwaren (DAC) støtter?
    Hva med dere andre Linux-brukere, har dere konfigurert dette?
    Jeg tror forøvrig jeg kommer til å teste XBMC først.

Fra MythTV wiki:
    You need to be aware that ALSA by default will upsample all of your audio to 48 kHz. This keeps it compatible with TV broadcasts as well as Dolby Digital and DTS surround on DVDs. ALSA typically takes the sound from your content, routes it through a module called "plug" where this resampling takes place, and then routes it to a module called "dmix", a software mixer, before it outputs it to your SPDIF/iec958 connector.

For Die hard Audiophiles, this resampling is a real source of irritation as CD audio is made using PCM at 44.1Khz. The upsampling in ALSA is unfortunately very low quality, and if you have a half decent amplifier and speakers, you will notice that CD playback has a congested compressed sound to it. This is very easy to overcome, by sending all your audio directly to your soundcards SPDIF or IEC958 Connector. The device name for this connector is typically "cards.pcm.iec958". So just configure this device as the audio device in MythTV.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •