Min HTPC ferdig. (Bare et par spørsmål igjen)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min HTPC ferdig. (Bare et par spørsmål igjen)

Hei.

Tenkte jeg bare skulle skrive litt om min HTPC.
    Hatt den i ca to år, men først nå virkelig begynt å bruke den.
    Har bygd den om litt for å få alt til å funke bra.

Kompenerte den på Komplett.no og de satte den sammen for meg. Angrer nå, hadde vert billigere å mindre hodebry å gjort det selv, men da kunne jeg ikke noe. Begynner å komme seg nå når jeg har satt meg inn i det.

Utstyrsliste nå:

Silverstone SST-LC20 HTPC kabinett
    Asus M3N78-VM Hovedkort
    AMD Athlon 64 x2 5000+ 2.6Ghz Prosessor
    Crucial DDR PC5300 4GB Ram
    3.5" Multikortleser
    Chieftec Strømforsyning ATX 400w
    Sony NEC Optiarc BluRay spiller
    Sony DVD brenner (Ettermontert)
    Western Digital Green 500Gb harddisk
    Western Digital Green 2Tb harddisk (Ettermontert)
    2stk 80mm vifter (Ettermontert)
    Ati Raedon HD 5750 1Gb (Ettermontert)
    Terratec Cinergy S2 PCI HD TvKort (Ettermontert)
    Dilog 99010 Cam

Windows 7 Home Basic

Logitech Dinova Mini tastatur
    Logitech Harmony 1000 Fjernkontroll.

TV leverandør: Canal Digital Parabol.

Begynner å bli veldig fornøyd etterhvert som alt kommer på plass og fungerer. Hvertfall når det begynner å bli så enkelt så kona kan betjene alt uten et spørsmål.

Så kommer spørsmålene.
    I Windows MediaCenter fungerer alt, unntaget TV. Jeg kan gjerne bruke MediaPortal også, så lenge jeg får PowerDVD9 gjennom det.

I programmet som fulgte med får jeg opp alle kanalene unntaget alle NRK kanalene samt HD kanalene. Har Family pluss. Er det programmet som ikke støtter disse kanalene siden de ikke blir søkt opp engang?

I Windows MediaCenter finner jeg absolutt alt av kanaler! Er bare det at de kanalene som det står hengelås på og jeg har i pakka mi får jeg ikke opp. Får bare beskjed om at kanalen er kryptert og ikke kan spilles av nå.

Har fått råd om å sette det opp i MediaPortal, er bare det at når jeg skal sette opp TVServeren så ser ikke configurasjons programmet for tv til MediPortal kortet mitt engang. Og når jeg da går ut for å prøve igjen kommer jeg aldri inn i konfigurasjonen mer. Tar bare lang tid før jeg får en feilmelding.

Håper inderlig noen kan hjelpe meg nå. Vi trenger NRK kanalene! Og gjerne HD også. Samt at jeg vil veldig gjerne ha dette i et Media program hvor alt jeg trenger fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Hei.

Tenkte jeg bare skulle skrive litt om min HTPC.
    Hatt den i ca to år, men først nå virkelig begynt å bruke den.
    Har bygd den om litt for å få alt til å funke bra.

Kompenerte den på Komplett.no og de satte den sammen for meg. Angrer nå, hadde vert billigere å mindre hodebry å gjort det selv, men da kunne jeg ikke noe. Begynner å komme seg nå når jeg har satt meg inn i det.

Utstyrsliste nå:

Silverstone SST-LC20 HTPC kabinett
    Asus M3N78-VM Hovedkort
    AMD Athlon 64 x2 5000+ 2.6Ghz Prosessor
    Crucial DDR PC5300 4GB Ram
    3.5" Multikortleser
    Chieftec Strømforsyning ATX 400w
    Sony NEC Optiarc BluRay spiller
    Sony DVD brenner (Ettermontert)
    Western Digital Green 500Gb harddisk
    Western Digital Green 2Tb harddisk (Ettermontert)
    2stk 80mm vifter (Ettermontert)
    Ati Raedon HD 5750 1Gb (Ettermontert)
    Terratec Cinergy S2 PCI HD TvKort (Ettermontert)
    Dilog 99010 Cam

Windows 7 Home Basic

Logitech Dinova Mini tastatur
    Logitech Harmony 1000 Fjernkontroll.

TV leverandør: Canal Digital Parabol.

Begynner å bli veldig fornøyd etterhvert som alt kommer på plass og fungerer. Hvertfall når det begynner å bli så enkelt så kona kan betjene alt uten et spørsmål.

Så kommer spørsmålene.
    I Windows MediaCenter fungerer alt, unntaget TV. Jeg kan gjerne bruke MediaPortal også, så lenge jeg får PowerDVD9 gjennom det.

I programmet som fulgte med får jeg opp alle kanalene unntaget alle NRK kanalene samt HD kanalene. Har Family pluss. Er det programmet som ikke støtter disse kanalene siden de ikke blir søkt opp engang?

I Windows MediaCenter finner jeg absolutt alt av kanaler! Er bare det at de kanalene som det står hengelås på og jeg har i pakka mi får jeg ikke opp. Får bare beskjed om at kanalen er kryptert og ikke kan spilles av nå.

Har fått råd om å sette det opp i MediaPortal, er bare det at når jeg skal sette opp TVServeren så ser ikke configurasjons programmet for tv til MediPortal kortet mitt engang. Og når jeg da går ut for å prøve igjen kommer jeg aldri inn i konfigurasjonen mer. Tar bare lang tid før jeg får en feilmelding.

Håper inderlig noen kan hjelpe meg nå. Vi trenger NRK kanalene! Og gjerne HD også. Samt at jeg vil veldig gjerne ha dette i et Media program hvor alt jeg trenger fungerer.

mediaportal støtter ikke windows7 offisielt .power dvd 9 kan startes fra mediaportal ,google litt om det er støtte for dvbs2 og cam mediasenter i win7

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det pga MediaPortal ikke støtter Win7 at det ikke finner tvkortet mitt da?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen løsning?
    Får ikke opp NRK i Windows MediCenter heller.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen spørsmål til dere som har peiling på data.

Synes maskinen min bråker litt i overkant mye , tror kanskje det kan være cpu vifta og strømforsyninga som bråker mest. Har lagt øret intill flere steder og synes det er de viftene det kommer masse støy av. Noe kommer nok fra skjermkortet også, men det må jeg vel bare leve med, om ikke det er mulig å få en kontroll på det så vifta går litt tregere?

- Er det noen komponenter dere kan annbefale som jeg kan bytte ut så jeg får mindre støy?

- Skule gjerne hatt tak i et hovedkort med flere pci plasser i, siden skjermkortet tar opp en plass.

- Vil frigjøre en sata for å gjøre plass til en harddisk til, skulle derfor hatt en Bluray spiller med dvd brenner inntegrert.

- Synes maskinen kan være treg til tider, er det noen av komponentene mine som tilsier at den kan være treg?

- Finnes det eventuelt hovedkort som streamer full hd lyd og bilde?

Mvh

Magnus Høve

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Er det noen komponenter dere kan annbefale som jeg kan bytte ut så jeg får mindre støy?
    Prosessorvifta er nok den mest fornuftige å begynne med. Litt usikker på hvor mye plass du har i kabinettet ditt, men der finnes utallige prosessorvifter som har et støynivå langt under en vanlig boxed vifte som følger med prosessoren.

Du kan jo begynne å lete her: Komplett.no - CPU

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standard cpu viftene til AMD bråker ganske mye. Måtte nylig bytte vifta i HTPC min pga av støy, kjøpte denne Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler
    140mm Fan, 1200RPM, 19,6 dB(A) hos microplex.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke skal spille så ville jeg valgt et skjermkort som er optimalisert for video og gjerne ett som er uten vifte.

Ville også valgt ett hovedkort med støtte for firewire siden det er snakk om digital everywhere kort, eventuelt ett hovedkort med integrert grafikk med hardware acceleration, på den måten får du ett kort mindre og samtidig vifteløs grafikk.

Harddisker støyer også en del, så om mulig ville jeg heller sett på en løsning der du har så lite som mulig i htpc boksen, og så heller ha en egen maskin stående i ett skap eller noe som tar seg for alt av lagring osv.

Prøv å koble ut kabinettviftene og se om støyet gir seg da, samme med en av diskene og hør om der er noen forskjell da. Støy på en htpc er et stort irritasjonsmoment.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinett viftene har eg satt inn fordi maskinen ble alt for varm og utrolig treg uten dem, de kommer det ikke noe særlig støy fra.

Harddisken har jeg ikke sjans til å høre.

Er noe støy fra skjermkortet men aller mest fra strømforsyning og cpu.
    Jeg kan godt bytte skjermkort, men må ha noe som bitsreamer hd lyd uten problem via HDMI.

Skulle nok hatt meg et nytt hovedkort med firewire kontakt ja. Noen som har link til hovedkort så jeg slipper å bytte prossesor, trenger noen pci innganger og sata innganger.

Tror nok meste støyen forsvinner om jeg får meg bedre vifte til cpu.
    Har stoppet kabinett viftene, og hørte ikke noen forskjell

Newcomer joerntp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok meste støyen forsvinner om jeg får meg bedre vifte til cpu.
    Har stoppet kabinett viftene, og hørte ikke noen forskjell
    Hvis du har bra luftflyt i kabinettet ditt så ville jeg satt inn en skikkelig kjøler på cpu-en din uten vifte eller med en som går på veldig lavt turtall ( f.eks Noctua NH-U9B ). Nå kjenner jeg ikke oppsettet ditt men pass på å bruk en som er tilpasset sokkelen din og størrelsen på kabinettet ditt.

Jeg ville også montert de største Noctua viftene du har plass til som kabinett vifter ( helst 120 mm på lavt turtall).

Thomas

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joerntp
    Hvis du har bra luftflyt i kabinettet ditt så ville jeg satt inn en skikkelig kjøler på cpu-en din uten vifte eller med en som går på veldig lavt turtall ( f.eks Noctua NH-U9B ). Nå kjenner jeg ikke oppsettet ditt men pass på å bruk en som er tilpasset sokkelen din og størrelsen på kabinettet ditt.

Jeg ville også montert de største Noctua viftene du har plass til som kabinett vifter ( helst 120 mm på lavt turtall).

Thomas
    Etter nybygg er den blitt merkverdig stillere, enste som bråker en del nå er strømforsyning, så der trenger jeg tips.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •