Streame film og musikk fra server til tv/receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Streame film og musikk fra server til tv/receiver

Har satt opp en stasjoner pc som server på hjemmenettverket. Operativsystem er Ubuntu Server 9.10.
    Hva trenger jeg for å streame film og musikk fra serveren, som er koplet med kabel til trådløs adsl router?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite DLNA er kjempebra og lett software.
    Men det krever et minimum av kunnskap

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 Mediaserver er ok å bruke syntes jeg, men usikker på om det kan kjøre uten GUI (som jeg antar du ikke bruker siden du bruker server ed. av Ubuntu?).

Det støtter også transcoding av endel formater (hvis serveren din er kraftig nok) slik at heller begrensede avspillingsmuligheter i en receiver eller TV får litt utvidet muligheter

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg har lite peiling på dettte, men må jeg ikke ha en mediaspiller med nettverkskort og hdmi utgang i tilleg til et program på pcen?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi du skrev "Hva trenger jeg for å streame film og musikk fra serveren".
    Så var det det du fikk svar på 8)
    LITE DLNA som jeg nevnte fungerer mot "media extenders" så du kan egentlig bruke hva du vil, X-box, playstation, WD-live, Onky TX-NR serien, you name it.
    Litt avhengig av hva slags format du bruker.

Dersom du velger å ikke kjøre en mediaserverløsning, men bare "hente mediafiler" fra nettverket bruker jeg en PC, men også her kan du bruke WD-Live og andre mediaspillere.

Dette er egentlig helt opp til deg, og da må du nesten nevne litt mer om hva du ønsker å oppnå
    Og for HD f.eks. bør/må du ha kablet nettverk. Trådløst er i teorien og på papiret bra nok, men de som har prøvd det har som regel endt opp med å legge kabel allikevel.

Så, hva ønsker du å oppnå

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Utgangspunktet var at jeg ønsket å få litt mer kunnskap om data og nettverk, i tillegg til at jeg ønsket å bruke den gamle pcen til noe uten å måtte ha den fremme med skjerm, tastatur og mus. Kom over denne artikkelen og har fulgt den.

PCen jeg har satt opp som server med ubuntu er en FujistsuSiemens ScaleoT fra 2005 med Intel P4 3,6 GHz prosessor, 1024 MB ram.

Jeg bruker en hp laptop med Vista til å fjernstyre serven med Nomachine NX og samba til filoverføring.

Har ei Telenor adsl 5/0,5 Mbit linje med en Zyxel 660 hwt router. Laptopen er trådløs, serveren er kablet og og planen var å anskaffe en mediaspiller med nettverk som koples til routeren med kabel slik at jeg streame fra server til mediaspiller uten å måtte sitte foran en pc skjerm.

Det jeg ønsker å oppnå er en lagringsplass for media som jeg kan finne fra tven med fjernkontrollen og ekstra backup av dokumneter og filer som jeg henter med laptopen.

Jeg har kun en HD ready tv, Panasonic TH-42PX80, så det blir jo ikke full hd uansett.

Er pcen jeg har satt til server god nok for oppgaven?

Har sett på WD TV Live og det må vel være akkuratt det jeg var på utkikk etter. Vil den fungere mot andre operativsystem en windows?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, maskinen er kraftig nok som filserver, har selv en 3GHz sak med 2GB ram som står og tusler med 1TB lagring. Det er ikke på grunn av manglende fart jeg bytter den ut i disse dager, men manglende lagringsplass.

Det er kilden som betyr mest for signalet, ikke om TVen er full Hd eller ikke (litt avhengig av hvordan signalet behandles når det kommer fram).
    Men med kabel kan du nok slappe av

WD Live er bare ett eksempel, det finnes en drøss med slike løsninger nå, men jeg har ikke satt meg så veldig inn i de forskjellige.
    Men ja, den vil fungere med andre OS via Samba eller en UPNP/DLNA server som lite dlna.

Du kan jo prøve lite dlna, koster ingenting og "installasjonen" på Ubuntu er grei nok, to filer du må plassere og konfigurere. Er du misfornøyd fjerner du det bare. Og det kan testes ut med Vista eller Windows 7 (blant annet) der serveren din da vil dukke opp som et "eksternt bibliotek".

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Og alle mediaboksene har Linux som OS, men det synes ikke)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at artikkelen du linker til anbefaler mediatomb.
    Greit nok, men krever mer av maskinen din, og gjør det samme som litedlna.
    (pluss at den var aldri stabil hos meg)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli litt klokere på en del av dette nå

Har lyst å prøve lite dlna, men når jeg googler det kommer det bare opp masse dlna informasjon og dlna produkter, finner ingen nedlastninger som hete lite dlna-

Har du en link?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einstein
    Begynner å bli litt klokere på en del av dette nå

Har lyst å prøve lite dlna, men når jeg googler det kommer det bare opp masse dlna informasjon og dlna produkter, finner ingen nedlastninger som hete lite dlna-

Har du en link?
    den heter "mini dlna" selvfølgelig

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Win Mediaplayer 12 og har aktivert deling. Jeg kan fint spille av video og bilder via min Panasonic Blu Ray spiller, men musikk vil ikke spilles av. Noen som vet hvorfor?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Jeg bruker Win Mediaplayer 12 og har aktivert deling. Jeg kan fint spille av video og bilder via min Panasonic Blu Ray spiller, men musikk vil ikke spilles av. Noen som vet hvorfor?
    Hva slags format er musikken? og ligger musikken på maskinene med MP12? Ekstern HDD?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett MP3, har prøve maaaaange album. Har prøvd både på samme hd som Win7 og en annen intern disk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett MP3, har prøve maaaaange album. Har prøvd både på samme hd som Win7 og en annen intern disk.
    Og hva står det i manualen til Panasonic saken?
    Kan hende det er en bitrate den ikke støtter f.eks.
    Du kan jo prøve å se om du får opp musikkfilene/biblioteket fra en annen PC også?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Står i manualen at den ikke spiller av musikk og cd via dlna. Da lurer jeg litt på hvorfor og om ikke mp3 er en vesentlig del av poenget med å ha dlna.

Da må jeg kanskje kjøpe squeezebox likevel da.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Står i manualen at den ikke spiller av musikk og cd via dlna. Da lurer jeg litt på hvorfor og om ikke mp3 er en vesentlig del av poenget med å ha dlna.

Da må jeg kanskje kjøpe squeezebox likevel da.
    Høres jo litt underlig, men i og med at det er en "filmkilde" så er det jo mulig

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke spilt av noe som helst når det kun er lydfil. Fullstendig latterlig. Det er jo en av hovedgrunnene til at man har dlna.

Har sendt mail til Panasonic kundesupport, så nå er det vel bare å vente et par måneder på svar. Ringe orker jeg ikke :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke spilt av noe som helst når det kun er lydfil. Fullstendig latterlig. Det er jo en av hovedgrunnene til at man har dlna.

Har sendt mail til Panasonic kundesupport, så nå er det vel bare å vente et par måneder på svar. Ringe orker jeg ikke :P
    Kan jo hende det ordnes i en update, eller allerede er ordnet.
    Har du oppdatert spilleren?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har oppdatert, og spør Panasonic om det vil bli aktivert i en update. Men siden det står i manualen, så er det nok ikke håp.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •