Er på jakt etter studio-PC! Trenger tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er på jakt etter studio-PC! Trenger tips!

Mulig denne havnet i feil topic...

Hei!

- Jeg spiller mye musikk og er på jakt etter en PC til et hjemmestudio. Selv har jeg 0 peiling, og driver å forhører meg rundt på forumer, osv...

- Trenger selvsagt et bra lydkort, men ikke det beste. Trenger nok innganger til at jeg hvertfall kan spille inn gitar (i stereo) og Mikrofoninngang. Det blir nok ikke aktuelt å spille inn trommer, bass og gitar på likt.

- Pris rundt 12 000.
    - Trenger ikke skjerm, men skjermkort
    - Maskinen/Vifte må ikke bråke mye!
    - Maskinen må kunne drive en mange spor+en del plugins i Cubase på en gang. Så godt lydkort og mye RAM er viktig.

Kan dere sette opp et forslag til meg?

Håper på svar!

Mvh
    Johnar

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min forrige HTPC ville passet fint (den står nå som filserver). Med AMD XP2600+ på et KT-4-kort og med Zalman-kjøler på sparebluss. er den nesten uhørlig. Noe sånt kan du sette sammen (nå må det bli KT-6-kort, men likevel er det omtrent samme opplegget) for 4000 med masse minne. Og så kommer kabinett og harddisk, så du kan legge på et par til. Dermed har du noen tusen til overs til lydkortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Jeg bruker en shuttle barebone (Husker ikke akkurat hva den het nu G41 eller 42 trur jeg det var) med innebygd skjermkort til to skjermer, 1024 ram, s-ata harddisk, AMD 2600 XP Cpu for å nevne det viktigste. Dette oppsettet har fungert helt smertefritt helt siden jeg fikk det, veldig stabilt. Innstalerte XP på den for nesten to år siden og har sluppet å gjøre noe med den siden. men vil nok anbefale en større prosessor pr i dag pga soft synther og sånt, men kjører en god del softsynter samtidig nu uten prob. Men synes den støyer litt vel mye så den har jeg plassert i et kott. Som lydkort bruker jeg en Yamaha 01X mikser og vil nok anbefale den uansett lydkort, sjekk den ut på nett en must!!! Har hatt div andre merker men er nok mest fornøyd med 01x'en, styr unna Creative og slikt! Ellers finner du nok lydkort på feks procom.no som passer ditt bruk. M-Audio har nok noe men ikke kjøp Revolution, annet en til HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine 2 cent:
    Støy fra vifta betyr mindre dersom du sørger for å gjøre opptakene et stykke fra PC'en. Akustiske opptak må jo uansett skjermes fra uønsket miljøstøy såsom vifter(hehe), biltrafikk, barnelek etc..
    Viktigere blir det å sørge for at du har god kabling. Dette innebærer en jordet kurs som går til alt lydutstyret ditt. Unngå lamper og annet utstyr på samme kursen dersom du kan.
    Ha orden på ledningene dine. Selv har jeg bygd meg en spesiell arbeidsbenk og satt opp en ledningsgrav på veggen under/i bakkant av arbeidsbenken. Jeg har saget inn et rektangulært lokk på arbeidsbenken (bakerst) på 120x30 cm og hengslet det med en pianohengsel. Slik kan jeg åpne lokket og legge kablene nedi ledningsgraven uten at de faller på gulvet. Med 80 meter kabel er det kjekt med en slik ledningsgrav.
    Her et bilde tatt fra oven som viser lokket på ledningsgraven såvidt åpent. Du kan se et par sorte kabler forsvinne ned fra Korg Trinity og ned i graven.

Mitt gamle hardware oppsett for tiden (PC) er som følger:
    1400mhz AMD
    512 RAM
    Soundblaster Live platinium (patchbay foran PC'en)
    Er i ferd med å oppdatere en del selv nå og det er nok lydkort som er og blir viktigst for meg i øyeblikket. Det er dog vanskelig å gi deg et godt tips på lydkort da det kommer helt an på hvordan du har tenkt å bruke det. Selv synes jeg M-Audio (tidligere MidiMan) ser ut til å ha mange gode kort i den nye generasjonen nå (les: firewire/usb/pci kort med eksterne Hardware bokser). Jeg foreslår at du snakker med en forhandler som begriper hjemmestudio og forteller dem om alle dine behov og bruksområder. Spørsmål her blir:
    Hvor mange Line-Ins kommer du til å ta opp samtidlig?
    Du har bruk for egen monitoring funksjon!?
    2 headset utganger?
    pluss en masse mere. Men ettersom det virker som om du er en noob i dette, vil disse tipsene holde en stund:
    ca 2Ghz Cpu eller bedre
    512 - 1024 MB ram
    Godt lydkort (les over)
    Jordet strømuttak (dersom mulig uten lampetter etc på samme kurs)
    God sequencer (Cubase Sx eller likn.)
    God software sampler dersom dette er din gate (Kontakt fra Native Instruments rocker visstnok)
    Masse tålmodighet til å lære.
    Masse kreative fingre til å lage morgendagens hits.

Lykke til og ta gjerne kontakt dersom det skulle være noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom PCen skal/må stå i kort avstand fra der du jobber, så kan følgende være en ide:
    Shuttle Zen XPC ST62K (ekstern vifteløs strømforsyning)
    P4 2GHz Northwood (må kjøpes brukt, pass på at det er Northwood og ikke Williamette kjerne) som undervoltes (Shuttle ST62K støtter undervolting og det reduserer varmeutviklingen).
    Zalman fanmate 1 (til å redusere hastigheten på prosessorviften)
    Samsung Harddisk 80.0GB IDE 5400RPM UDMA-100 2.5" Silent Seek 8MB Cache (Notebook harddisk som er stille og har god ytelse, må også ha en overgangsledning for å koble den til IDE og strøm)
    Et godt PCI lydkort.

Et slikt oppsett kan gjøres nesten lydløst. Alternativet er lange ledninger.

For mer info om å gjøre PCer stillegående, se

http://www.silentpcreview.com

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •