Noen forsøkt seg på et bygg med Core i3?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen forsøkt seg på et bygg med Core i3?

Hei, har noen forsøkt seg på en HTPC med den nye Core i3 prosessoren, og hvordan et slikt setup er i forhold til en Atom/Ion eller Core i7 variant?

Feks:
    INTEL CPU Intel Dual Core i3 530 (2.93GHz) Socket-1156 733MHz 4MB QPI DDR3 Clarkdale 32nm 73W

ASUS Mainboard S-1156 H55 mATX PCI-E VGA(1748 ) D-Sub DVI HDMI Audio GbLAN DDR3 PhysX

+ resten som skal til.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt nysgjerrig på i3 selv og kaster meg på tråden din ops:

Så at dette kortet fra Gigabyte var nevnt som et godt alternativ GA-H55M-S2H (rev. 1.0)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig spennende utvikling, og sitter på gjerdet i forhold til å oppgradere kino-htpcen til ati 5450-kort eller bytte ut hele røkle til fordel for core i3-system.

Men så lenge det rapporteres om problemer med å spille av 24hz-materiale ordentlig på i3 så avventes det.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Men så lenge det rapporteres om problemer med å spille av 24hz-materiale ordentlig på i3 så avventes det.
    Interessant! Har du noen linker?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Interessant! Har du noen linker?
    Massevis med lesing her. Mener også det er nevnt andre steder her på avforum.
    Core i7, i5 & i3 LGA1156 Processors Thread: Clarkdale Supports HD Audio Bitstreaming! - Page 41 - AVS Forum

En annen ting jeg er interessert i er hvordan det blir med kjøling/støy på i3-prosessoren. Passiv kjøling hadde vært konge, men blir vel vanskelig.

På stua har jeg en HTPC fra 2007 med Core2duo mobile-prosessor som kun har en veldig lydløs vifte på cpu og en på kabinettet. Men dette systemet begynner å dra på åra, så det hadde vært spennende å bytte ut litt. Men bare hvis jeg kan klare meg med enda færre vifter. Har vifteløs strømforsyning, og SSD-disk, så det hadde vært artig å hatt en PC på stua uten bevegelige deler

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, har ikke fulgt med i de siste årene så er litt rusten.

Har som deg en core2duo mobile i mitt HFX mini kabinett, helt fifteløst. Det er en forutsetning for meg å kjøre uten vifter. Mobile CPUer er vel helt ute i HTPC sammenheng?

Trodde i3 var såpass strømssvak at passiv kjøling var ok, må nok lese meg opp der ja...

i3 har jo også GPU integrert så lang jeg har lest. Mye nytt å sette seg inn i, blir som å starte forfra igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har begitt seg ut på i3 ennå?
    Jeg har sett litt på f.eks. dette hovedkortet: Komplett.no - ASUS P7H55-M, H55, Socket-1156
    med denne CPU: Komplett.no - Intel Coreâ„¢ i3 Dual Processor i3-530

Jeg kan ikke se annet enn at dette er "great value for money".
    Men, det må jo virke i lag da og med alle innstillinger helst.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde i3 var såpass strømssvak at passiv kjøling var ok, må nok lese meg opp der ja...
    det er den helt klart, i enhver htpc er det obligatorisk og undertvolte, et gigabyte kort gir deg stor frihet her. lavere klokk gir lavere volt gir lavere TDP.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HifiCarl
    Noen som har begitt seg ut på i3 ennå?
    Jeg har sett litt på f.eks. dette hovedkortet: Komplett.no - ASUS P7H55-M, H55, Socket-1156
    med denne CPU: Komplett.no - Intel Coreâ„¢ i3 Dual Processor i3-530

Jeg kan ikke se annet enn at dette er "great value for money".
    Men, det må jo virke i lag da og med alle innstillinger helst.
    Ja, da endte jeg opp med å handle ovennevnte hovedkort og CPU.
    Blir å sette inn disse minnebrikkene i dag: Komplett.no - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB

Har ikke kjørt noe benchmarks eller noe, men avspilling av HD-film er i alle fall noe dette oppsettet spiser til frokost med letthet!

Jeg får ikke testet HD-lyd da jeg ikke har utstyr til dette, men jeg kan jo forsøke å få lyd ut via HDMI rett i TVen.

Gleder meg til å få testet dette oppsettet ytterligere fremover. Lover i alle fall veldig bra foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HifiCarl
    Ja, da endte jeg opp med å handle ovennevnte hovedkort og CPU.
    Blir å sette inn disse minnebrikkene i dag: Komplett.no - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB

Har ikke kjørt noe benchmarks eller noe, men avspilling av HD-film er i alle fall noe dette oppsettet spiser til frokost med letthet!

Jeg får ikke testet HD-lyd da jeg ikke har utstyr til dette, men jeg kan jo forsøke å få lyd ut via HDMI rett i TVen.

Gleder meg til å få testet dette oppsettet ytterligere fremover. Lover i alle fall veldig bra foreløpig.
    Spennende, hold oss oppdatert!
    Satser du på passiv kjøling på CPU eller?

Jeg måtte selv avvente anskaffelsen litt (måtte få inn en Yamaha RX-V765 i hus først)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jtor
    Spennende, hold oss oppdatert!
    Satser du på passiv kjøling på CPU eller?

Jeg måtte selv avvente anskaffelsen litt (måtte få inn en Yamaha RX-V765 i hus først)
    Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for passiv kjøling av CPU da viften som følger med er meget stillegående. Akkurat nå er det harddisker som står for den høyeste støyen faktisk, men disse skal også byttes i nyere og mer stillegående disker ganske snart.
    Senere kommer jeg til å bygge dette inn i (mest sannsynlig) Silverstone sitt HTPC-kabinett som heter SST- GD05B: SilverStone Technology Co., Ltd - Designing Inspiration
    Dette kabinettet har 3 stk 120mm vifter hvorav den ene blåser rett på CPU-kjøler, så muligheten for å fjerne viften på CPU er stor. Og mulig jeg gjør det, men da må jeg i så fall modde viften litt da denne er en del av festeanordningen for kjøleribbene. Alternativt finne en annen kjøleribbe, men det er det veldig lite av foreløpig til disse CPUene. Det kommer sikkert mer etter hvert da dette er, etter min mening, et meget ypperlig oppsett for HTPC-bygg.

Tror også dette oppsettet vil kunne kjøre de nyeste spill med ganske god kvalitet om man hiver inn et middels/anstendig skjermkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har noen forsøkt seg på en HTPC med den nye Core i3 prosessoren, og hvordan et slikt setup er i forhold til en Atom/Ion eller Core i7 variant?
    Kjørte en liten test i Sisoft Sandra hvor jeg sammenlignet mitt oppsett med Atom (husker ikke hvilken dessverre), men det var utklassing av mitt oppsett så Atom ville jeg styrt unna.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget følgende kjøpt på komplett:

Intel i3-530
    ASUS P7H55-M PRO, H55, m-ATX
    Corsair VX 450W PSU ATX
    Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37 Blu-Ray DVD-ROM
    Western Digital Caviar GreenPower 500GB
    Corsair XMS3 DHX DDR3 1333MHz 4GB (2x2)
    Silverstone SST-GD04B HTPC Sort
    Win 7 x64 Home Premium

Jeg er godt fornøyd med denne, men jeg har desverre ikke fått kjøpt meg receiver enda, så jeg har ikke testet ut bitstreaming.

Som travel småbarnsfar så får man ikke tid til den fiklingen og testingen man skulle ønske. Så langt har det stort sett gått i streaming av DVD fra server samt en og annen blu-ray. Har testet Media center og Power DVD 9.

Maskinen virker ganske kjølig. Bruker CPU-viften som fulgte med prosessoren. Enn så lenge har jeg koblet til en av de tre viftene i kabinettet til hovedkortet. Støysvak i min målestokk.

Jeg kan nevne at jeg måtte overstyre spenningen til minnebrikkene (til 1.7v). Defaultverdien var for lav og maskinen ble ustabil. Dette blir sikkert gjort noe med i nyere biosoppdateringer.

Nå jaktes det på fjernkontroll og tastatur

Tormod

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte å forsøke meg på dette oppsettet fra ps:

Case Slim Tower H340A Black mATX 200W USB Ready P4 1x5.25" 1x3.5"

CPU Intel Dual Core i3 530 (2.93GHz) Socket-1156 733MHz 4MB QPI DDR3 Clarkdale 32nm 73W

Memory DDR3 2.0GB 1333MHz PC10666 Original 9-9-9-24

Mainboard S-1156 H55 mATX PCI-E VGA(1748) D-Sub DVI HDMI Audio GbLAN DDR3 1394 USB3.0 PhysX (fordi jeg ønsker firewire for mitt FireDtv)

3.5" 21-In-1 Embedded Card Reader AE701 USB2.0 Black Bulk Metal Housing Reader

Harddisk 500.0GB 7200RPM SATA II 3.5" 32MB Caviar Greenpower

Noen betenkeligheter fra noen på sammensetningen?

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i3 er jo langt overlegen en Atom CPU da. Men jeg hadde spandert på meg et billig ATI-skjermkort med mulighet for streaming av HD-lyd (HD 5450 holder i massevis). Kan aldri tro Intel har fått på plass noen fungerende integrert HDMI løsning denne gangen heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte å forsøke meg på dette oppsettet fra ps:

Case Slim Tower H340A Black mATX 200W USB Ready P4 1x5.25" 1x3.5"

CPU Intel Dual Core i3 530 (2.93GHz) Socket-1156 733MHz 4MB QPI DDR3 Clarkdale 32nm 73W

Memory DDR3 2.0GB 1333MHz PC10666 Original 9-9-9-24

Mainboard S-1156 H55 mATX PCI-E VGA(1748) D-Sub DVI HDMI Audio GbLAN DDR3 1394 USB3.0 PhysX (fordi jeg ønsker firewire for mitt FireDtv)

3.5" 21-In-1 Embedded Card Reader AE701 USB2.0 Black Bulk Metal Housing Reader

Harddisk 500.0GB 7200RPM SATA II 3.5" 32MB Caviar Greenpower

Noen betenkeligheter fra noen på sammensetningen?
    Her er det vel bare å kjøre på sier jeg. Men om du skal ha et ekstra skjermkort i maskinen noen gang så ville jeg sett etter større PSU.
    Kan nok gå med 200W men jeg personlig er tilhenger av å heller ha litt overkill Men prisen på kabinettet med PSU er det jo absolutt ingenting å si noe på!

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer selv å gå for denne løsningen:
    Kabinett: Antec NSK1380 - Kabinett - Finn beste pris hos Prisguide.no
    HK: Asus P7H55-M PRO - Hovedkort - Finn beste pris hos Prisguide.no
    CPU: Intel Core i3 530 - CPU/prosessor - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Minne: 4GB
    HDD: 2,5" disk

Den skal bare bli brukt til film titting egentlig, men vil den takle alt av filmer med feks XBMC og Windows Eller må man inn med Ubuntu og XBMC?

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med "problemer med å spille av 24hz-materiale", gjelder det kun sammen med Gigabyte hovedkortet eller gjelder det også sammen med Asus hovedkortet?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guide to Building a HD HTPC - Page 437 - AVS Forum

Denne tråden tar for seg det meste ser det ut for

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Vurderer selv å gå for denne løsningen:
    Kabinett: Antec NSK1380 - Kabinett - Finn beste pris hos Prisguide.no
    HK: Asus P7H55-M PRO - Hovedkort - Finn beste pris hos Prisguide.no
    CPU: Intel Core i3 530 - CPU/prosessor - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Minne: 4GB
    HDD: 2,5" disk

Den skal bare bli brukt til film titting egentlig, men vil den takle alt av filmer med feks XBMC og Windows Eller må man inn med Ubuntu og XBMC?
    Det vil jeg absolutt tro. Detaljer rundt bitstreaming og 24Hz osv kan jeg ikke stå inne for, men det jeg kan stå inne for er at dette oppsettet er bra.
    Jeg spilte av to nedlastete filmer, hvorav den ene var 1080p og den andre 720p, samtidig som flere andre applikasjoner gikk (Firefox, uTorrent + et par til) og CPU gikk fortsatt på under 30% og ned i 20% til tider.
    Jeg kjører Win7 og du MÅ ikke inn med Ubuntu nei, langt der i fra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •