Hvordan setter man opp RAID?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan setter man opp RAID?

Jeg har en htpc som jeg tenkte jeg skulle rippe inn filmene mine på, tenkte da å sette opp noen harddisker i RAID.
    Dette er upløyd mark for min del, hvordan setter man opp et raid i en eksisterende pc på rimeligste måte?
    Hvilken raid type er lurest å gå for, raid 5?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Jeg har en htpc som jeg tenkte jeg skulle rippe inn filmene mine på, tenkte da å sette opp noen harddisker i RAID.
    Dette er upløyd mark for min del, hvordan setter man opp et raid i en eksisterende pc på rimeligste måte?
    Hvordan raid type er lurest å gå for, raid 5?
    Raid 5 er vel ytelse og sikkerhet ja.... men om du kjører på med mirror på 2x2tb disker, så skal du være rimelig trygg! beste er faktisk å kjøre på med en 2tb'er til som tar backup av "raidarrayet" ditt hver natt eller noe (med Synctoy kommer du langt med backup). Raid1 er oftest mer en bra nok.

RAID5 kontroller tror jeg skal koste litt for at du får igjen noe for det... Du kan jo kjøre på med 1tb også... 2tb var bare et eksempel .

Tror det blir langt rimeligere enn et godt RAID 5 sett!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slett

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Raid 5 er vel ytelse og sikkerhet ja.... men om du kjører på med mirror på 2x2tb disker, så skal du være rimelig trygg! beste er faktisk å kjøre på med en 2tb'er til som tar backup av "raidarrayet" ditt hver natt eller noe (med Synctoy kommer du langt med backup). Raid1 er oftest mer en bra nok.

RAID5 kontroller tror jeg skal koste litt for at du får igjen noe for det... Du kan jo kjøre på med 1tb også... 2tb var bare et eksempel .

Tror det blir langt rimeligere enn et godt RAID 5 sett!
    Takk for svar,

Tanken her er at jeg enkelt skal kunne utvide lagringsplassen etter behov. og samtidig ha all lagrinng samlet under en "partisjon" altså slik at os'et tror at det er kun en stor disk om du sjønner.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Det enkleste er nok å la operativsystemet være på en egen disk.
    Deretter kjøper du noen (minimum 3) HDD, sist jeg sjekket og kjøpte var det 1.5TB som var mest "bang for the buck".
    Jeg kjøpte et enkelt raidkontrollerkort RocketRaid 2320 på E-bay (1500,- inkl alt), den har den lille fordelen at det er lett å administrere og du kan legge til inntil åtte disker pr kontrollerkort (2340 styrer 16 disker).
    Jeg kjøpte også "HDD cage" for å kunne komme til harddiskene forholdsvis enkelt, men det er ikke noe must.
    Fordelen med en billig raid kontroller av denne typen (som ikke må forveksles med fullblods Hardware raid) er administrasjon og mulighet for å flytte raidet over i en annen maskin f.eks.

Med et slikt oppsett vil du få det du ønsker med tanke på "en stor disk", litt sikkerhet dersom en disk skulle ryke (da er det bare å bestille noen nye fort som F....). og mulighet for utvidelse uten at du trenger støtte på selve hovedkortet.
    Det er raskt nok også.
    Min Server har en C: på 500GB og en D: på (foreløpig) 4,5TB med RAID 5.

Jeg er fornøyd, men smak og behag varierer jo som kjent 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du legger til flere disker i raidet kan det hende du må inn i computer manager -> Disk management og utvide partisjonen så den dekker hele raidet.
    Men det er enkelt hvis du er kommet så langt

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for inlegget hagen.

Hvis jeg kjøper det rocketraid kortet me d støtte for 8 disker, er da 8 disker det absolutte maks i det raidet eller kan flere av disse kortene kobles sammen?

ikke at jeg tror jeg kommer over 8 disker men..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Takker for inlegget hagen.

Hvis jeg kjøper det rocketraid kortet me d støtte for 8 disker, er da 8 disker det absolutte maks i det raidet eller kan flere av disse kortene kobles sammen?

ikke at jeg tror jeg kommer over 8 disker men..
    Jeg tror ikke det går an.
    Uansett, skulle du komme opp i flere enn 8 kan du bytte til f.eks. RR2340 som tar 16 disker.
    Med 1.5TB disker er du oppe i 10,5TB før du trenger å tenke på det, eller 14TB med 2TB disker.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hallo aleksander8
    Jeg driver og å leser meg opp på noe lignende om dagen, og dersom du ikke har kjennskap til disse trådene så les igjennom disse.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...kdatabase.html

http://avforum.no/forum/ny-av-automa...ux-server.html

Her finnes det henvisning til mye bra utstyr og snakk om mye raid kontroller.

Jeg er bare selvlært i dette, men slik jeg ser det så er vel raid 5 en sikker måte da en kan skifte en disk uten å miste data.
    Men jeg leste noe om raid 6 her om dagen, og det skulle vel gi noe mer sikkerhet under oppbygningen ved disk skifte. Eller om en disk feilet under oppbygningen.

Mulig jeg forsto feil men da får ekspertene rette på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Jeg er bare selvlært i dette, men slik jeg ser det så er vel raid 5 en sikker måte da en kan skifte en disk uten å miste data.
    Men jeg leste noe om raid 6 her om dagen, og det skulle vel gi noe mer sikkerhet under oppbygningen ved disk skifte. Eller om en disk feilet under oppbygningen.
    I Raid 6 kan to disker ryke samtidig uten at du mister data.
    Annet enn det vet jeg ikke egentlig om raid 6

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det er jo en litt mer sikkerhet selv om det ikke er en erstatning for back-up. Jeg har tenkt å kjøre Raid 6 med et kontroller kort som dette AMENTIO / ADAPTEC 5805 RAID 8CH SATA/SAS 512MB PCIE LP 8INT CH W/ CABLE KIT
    Prisen ligger litt i overkant synes jeg men får se, vet ikke helt hvordan det vil funke på Windows 7 64 bit.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •