Bygge HTPC eller kjøpe mediastreamer og eller Blu-Ray-spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge HTPC eller kjøpe mediastreamer og eller Blu-Ray-spiller?

Etter at en Panasonic 50" plasma-skjerm og en Yamaha RX-V2065 er på plass sammen med en Squeezebox Classic er nå ønsket om en filmavspillingsmulighet blitt veldig sterkt.

Valget står mellom å bygge en HTPC eller kjøpe en mediespiller alternativt en Blu-Ray-spiller.
    Det skal være brukervennlig, slik at min samboer og min datter på 15år kan bruke det uten alt for mye "brukerstøtte".

Jeg har et hovedkort med HDMI-utgang liggende (MSI K9AGM2-FIH, HDMI, AM2)
    Komplett.no - MSI K9AGM2-FIH, AMD 690G+SB600, HDMI,

Er dette hovedkortet noe å satse på til å bygge en HTPC rundt?
    Mangler prosessor, RAM, HDD, BD-spiller, kabinett og strømforsyning.

Er langt fra noen "feinsmecher" når det gjelder film, men vil gjerne kunne vise både DVD- og BD-filmer i HD (både fra plate og fra disk).

Forslag til løsning?

Budsjett? Ca. 3K?

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger du en HTPC, er spørsmålet du bør stille deg. Mye knot og før eller siden vil den ikke virke og du må "fikse" den. Derfor er det greit med noe som "bare virker", med mindre du må ha tuner eller er veldig avhengig av spotify.

Mange mediastreamere er knotete om man vil spille av bluray og andre ting på plate også. Men - det har kommet meg for øret at i høst kom Samsung med en firmwareoppgradering til noen av sine BD-spillere som gjør det mulig å både spille YouTube og ikke minst streame H.264 / MKV-filer i Full-HD (og en del andre formater). Ikke minst er dette en meget bra BD-spiller som gjør det meget bra i tester, til ren BD avspilling.

Vil anbefale denne: Komplett.no - Samsung BD-P3600 Blu-ray spiller som knapt koster mer enn en normal nettverksstreamer. Ser pen ut gjør den og, slik at saboern din sikkert også blir fornøyd mhp WAF (SAF i ditt tilfelle). :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SAF (WAF) er ikke noe problem. Hun VIL se film i HD og er åpen for det meste, bare det virker og er rimelig enkelt i bruk. :-D

Hvordan en den Samsungen i sammenligning med Panasonic BD80 og LG BD390?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jokke, har du fått bekreftet at spillere streamer MKV? Og ikke minst om de da støtter undertekst..
    Sony kommer med S770 til høsten sm skal støtte MKV (i tillegg til masse annet som 3D osv), men det er vel lenge å vente for Arguzen

Med mindre man ønsker HTPC med CAM og opptaksmuligheter så vil jeg anbefale ferdige 'bokser', minst mulig hazzle. Har man mye mediafiler som skal streames så finnes det billige bra bokser som f.eks "WD TV Live". Selv har jeg en halvgod løsning via PS3 idag, men den ryker ut til fordel for S770 til høsten om den lever opp til forventningene. Men jeg har tid til å vente..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per i dag har jeg kun musikk (FLAC) liggende på en dedikert PC i hjemmenettverket. Denne PC'en ligger an til å bli estattet av et NAS eller en NAS-lignende løsning.

Dagens ønske og behov er å kunne spille DVD- og BD-filmer på skive, men jeg ser vel for meg at både ønsket og behovet for å streame mediafiler vil komme før eller siden. Gjerne før....
    Vil derfor prøve og finne en grei løsning med en gang slik at man unngår "oppgraderingsspøkelset" så alt for tidlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arguzen
    Per i dag har jeg kun musikk (FLAC) liggende på en dedikert PC i hjemmenettverket. Denne PC'en ligger an til å bli estattet av et NAS eller en NAS-lignende løsning.

Dagens ønske og behov er å kunne spille DVD- og BD-filmer på skive, men jeg ser vel for meg at både ønsket og behovet for å streame mediafiler vil komme før eller siden. Gjerne før....
    Vil derfor prøve og finne en grei løsning med en gang slik at man unngår "oppgraderingsspøkelset" så alt for tidlig.
    Hvis du da allerede har en PC på nettverket så ville jeg absolutt bare installert PS3 media server på den. Koblet inn en PS3 i annlegget ditt og vips så har du en superstabil avspiller for DVD og BD plater. Den er i tillegg lynrask i forhold til FEKS BD60/BD80 og laster du ned eller legger filer på PCen i nettverket ditt med PS3 media server på så dukker disse opp på PS3 grensesnittet. Den spiller av det meste via nettverket. Eneste du ikke får til er menyer og kapitler på BD iso. Dette er en meget brukervennlig og stabil løsning som jeg er sikker på at de fleste i huset kan betjene.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vurdert en HTPC basert på Nvidia ION og xbmc, spesielt siden :

- spotifyintegrasjon er like rundt hjørnet for XBMC (spotyxbmc - Spotify in XBMC, Project update - some answers)
    - XBMC (i allefall på linux) nå kan spille av bluray ([LINUX] Blu-ray playback in XBMC for Linux with MakeMKV - XBMC Community Forum)

Har dette oppsettet hjemme (-spotify) og er kjempefornøyd :-)

peram

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo si at det frister litt å bygge en HTPC, men jeg har for lite kunnskaper til å velge gode komponeneter som dekker mine ønsker og behov. Og så er jeg redd for at budsjettet kommer til å sprekke om jeg begynner på et "selvbyggerprosjekt" - det gjør det ALLTID.....

PC'en som i dag står i nettverket er IKKE aktuell å bruke som media server for hverken bilder eller film (DVD/BD).
    Har ikke plass til allmusikken jeg vil ha der en gang.....

En liten stillegående HTPC på stua og et NAS fremstår som et fristende alternativ, men så var det dette med budsjett igjen da.....

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

En liten stillegående HTPC på stua og et NAS fremstår som et fristende alternativ, men så var det dette med budsjett igjen da.....

Det jeg kan love deg er at du fyller fort opp en NAS, men det kommer jo an på kravene til kvalitet. Jeg har en Netgear NV+ med fire 1TB disker og det er alt forbrukt 68% av plassen med musikk konvertert til FLAC og DVD ukomprimert. Akkurat begynt og rippe BD som http://avforum.no/forum/htpc-softwar...v-blu-ray.html omhandler. Dette da min ASUS O!Play ikke er helt komfortabel med BD-iso.

EDIT: Komplett.no - Netgear ReadyNAS NV+ 4x1TB Gigabit DT

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SAF (WAF) er ikke noe problem. Hun VIL se film i HD og er åpen for det meste, bare det virker og er rimelig enkelt i bruk. :-D

Hvordan en den Samsungen i sammenligning med Panasonic BD80 og LG BD390?
    Panasonic støtter ikke avspilling av mkv fra server/nas i hvert fall. Har BD 60 selv og den duger ikke til annet enn å legge plater i. Har en kamerat som har Samsung BD-P3600 som spille av mkv-filer over nettverk, så det er bekreftet (nå som 2. hånds opplysing). Subs /teksting funker visstnok bra.

Nvidia Ion og Atom generelt er akkurat på grensen til å klare dra rundt 1080p, spesielt om det er av dem med litt høyere kvalitet kan det bli litt hakking. XBMC har jo ikke så voldsom HW-støtte heller, så det krever en del CPU (men klarer kun bruke 1-kjerne).

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Nvidia Ion og Atom generelt er akkurat på grensen til å klare dra rundt 1080p, spesielt om det er av dem med litt høyere kvalitet kan det bli litt hakking. XBMC har jo ikke så voldsom HW-støtte heller, så det krever en del CPU (men klarer kun bruke 1-kjerne).
    ??? Har to bokser med atom + ion chipset som gjør dette helt ubesværet, med prosessorbruk under 20 %.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    ??? Har to bokser med atom + ion chipset som gjør dette helt ubesværet, med prosessorbruk under 20 %.
    1080p med DTS-lyd og filstørrelse nærmere 10GB? Windows eller Linux?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    - XBMC (i allefall på linux) nå kan spille av bluray ([LINUX] Blu-ray playback in XBMC for Linux with MakeMKV - XBMC Community Forum)
    Ooooh. Najs.

MakeMKV finnes både til Linux, Windows og Mac, så trikset funker sikkert i Windows også. Men, siden det finnes andre mekanismer for BD-avspilling på Windows, så er det spesielt for Linux at dette er veldig nyttig.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    XBMC (i allefall på linux) nå kan spille av bluray ([LINUX] Blu-ray playback in XBMC for Linux with MakeMKV - XBMC Community Forum)
    Men får man HD lysporene også, altså DTS-MA og Dolby True-HD?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har skrevet denne posten , kanskje en ASRock 330 er tingen for deg.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å hjelpe seg mao, men frem til jeg får HD lydsporene også på en grei måte fra PC'en, så er standalone BD spiller helt klart den beste løsningen for meg. I mine øyne (ører) er HD lyd akkurat like viktig som HD bilde.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Men får man HD lysporene også, altså DTS-MA og Dolby True-HD?
    Det har jeg ærlig talt ikke sjekket, ble så satt ut av at jeg kunne spille av BluRay på min linux-burk at jeg glemte sjekking av slike ting :-)

Kan sjekke dette når jeg kommer hjem i dag, men må si at jeg tviler all den tid det vel ikke eksisterer noen "lovlige" måter å få ut disse uten PAP ?

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo si at det frister litt å bygge en HTPC, men jeg har for lite kunnskaper til å velge gode komponeneter som dekker mine ønsker og behov. Og så er jeg redd for at budsjettet kommer til å sprekke om jeg begynner på et "selvbyggerprosjekt" - det gjør det ALLTID.....

PC'en som i dag står i nettverket er IKKE aktuell å bruke som media server for hverken bilder eller film (DVD/BD).
    Har ikke plass til allmusikken jeg vil ha der en gang.....

Skjønner den,men min rigg var ikke så veldig dyr, hvis du ser bort fra NAS'en og det finnes billigere løsninger en det jeg valgte :

• Hovedkort (ASUS AT3NA-I)
    • kabinett (SuperCase MW-100 mini-ITX kabinett)
    • Ny CPU-vifte (SilenX vifte, iXtrema PRO IXP-11-14)
    • Sony Optiarc Combo Blu-Ray leser og DVD-brenner, 2X BD, 8X DVDRW, Slim, Slot-in, SATA, Svart (BC-5600S-01)
    • Disk til å installere Linux+XBMC som jeg hadde liggende....

• QNAP 409
    • Disk 4x 1TB DISK

HTPC = 2350,-
    NAS = 8245,-

peram

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har flust med tolmodighet så er plugn' play produkt enkleste løsningen

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    1080p med DTS-lyd og filstørrelse nærmere 10GB? Windows eller Linux?
    Linux Ser også 1080i HD kanaler på denne, med hardware deinterlacing (temporær x2), dette går helt problemfritt og gir i mine øyne bedre bilde enn Dreamboksen klarer ved fotball/raske bevegelser. Opptakene er på ca 10 gb pr time. Er en selvfølge at skjermkortet gjør denne jobben minst like bra som en dedikert avspillingschip i en hvilkensomhelst mediaavspiller/tuner. Lyden går digitalt (dts/5.1) rett ut via hdmi eller nedmikses til tokanals analog lyd på barnerommene.

<hjertesukk>Forøvrig er jeg nærmest sjokkert over hvor mye penger folk kaster bort på dyre komponenter for å lage "htpc". I mine øyne er et hardwaremonster i stua nærmest en statue over eierens manglende datakompetanse (med mindre man skal spille). Klientene mine koster ca. 1600 kroner stykket (fjernkontroll ikke medregnet). og klarer alle formater. Serveren er en litt eldre dualcore intel. Her bruker jeg gamle disker jeg får eller finner. De to raskeste diskene er utenfor lvm arrayet, og deler belastningen ved flere opptak/live TV (jeg har fire DVB-s2/DVB-t tunerkort) ettersom disse både må ta opp og spille av samtidig. Opptak jeg skal ta vare på går over på lvm arrayet sammen med musikk/filmsamlinga, her slenger jeg på flere disker etter behov. Serveren sender e-mail om en av diskene begynner å svikte. Dette er en logisk måte å gjøre det på, hva folk skal med dyre hardware raid løsninger eller nas er for meg ubegripelig. Jeg skal tross alt ikke serve 20-30 klienter i et jobbnettverk og romfergen krasjer ikke om jeg mister noen opptak eller en barnefilm.
    Hardware skal oppfylle de kravspesifikasjoner man har, å gå særlig lengre enn det er amatørmessig sløsing og dårlig planlegging.</hjertesukk>

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •