Bygge HTPC eller kjøpe mediastreamer og eller Blu-Ray-spiller? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Haha jokke2k3!

Hvert til sitt bruk, kan vi vel konkludere med.

/S

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Jokke er optimist som alltid
    Gjennomgangstema for dem som er pro linux på forum er at de tenker så utrolig godt om seg selv og ser ned på alle andre. nesten som den South Park episoden der man kjører Prius og genererer *SMUG Eller om kristne som står på gata og skal frelse deg - hehehe!

@Plamsaboy: Nei, jeg referer stadig (nevnt i 2. posten her) til Samsung BD-P3600 som er en "fullblods" BD-spiller som nå også takler mkv/h264 etter ny firmware.

*SMUG: Adjective describing a person who is overly confident in themselves. Often this confidence is completely false and the person has no real reason to be so confident in themselves. Results in great annoyance with the smug's friends, and also commonly the smug affects them, as smug originates from the nose dimple area.

South Park Episode Player - Smug Alert

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ion har støtte for DTS-HD over hdmi 1.3
    Additionally, the chipset was said to support 7.1-channel LPCM audio over its HDMI output. Now, this feature is more important than you might realize at first. If you’re watching Blu-ray content on a big-screen TV in a home theater, there’s also a good chance you’re using six- or eight-channel surround sound. There are actually a few different ways to achieve multi-channel audio with your HTPC. Perhaps most familiar to the PC crowd is through a TOSLINK optical (or S/PDIF coaxial) output connected to your receiver. You can transmit encoded Dolby Digital and DTS signals over an optical cable, but not Dolby TrueHD or DTS-HD Master Audio—the two optional, lossless formats commonly featured on Blu-ray movies.

In order to play back TrueHD (with a maximum bitrate of 18 Mb/s) or DTS-HD (with a maximum bitrate of 24.5 Mb/s), you have to use an HDMI 1.3 connection. Hallelujah, Ion has that.

From there, you have two options. You can either pass the encoded Dolby TrueHD or DTS-HD signal to your receiver, which performs the decode and plays back the lossless studio soundtrack in all of its glory, or use your DVD software to decode the signal and pass multi-channel linear PCM over the HDMI output (so long as it’s supported).
    Editor's Corner: Nvidia’s Ion Revisited, 7.1 Ch. LPCM Fixed : Introduction - Review Tom's Hardware
    Jokke: Leit å høre at du synes dette er knotete og fiklete, og at du føler at du blir sett ned på. Men dine begrensninger er ikke nødvendigvis begrensende for andre, det er sikkert mange brukere her inne som er interessert i å få til dette og har evnene/kunnskapen som skal til

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Bare en ting å si om akkurat det. Tøft...!!! :-D
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ion støtter ikke bit-stream av HD-formatene, kun dekodet LPCM. Dette er det mange plattformer som støtter. Dette står også i samme artikkel som du siterer:

In order to play back TrueHD (with a maximum bitrate of 18 Mb/s) or DTS-HD (with a maximum bitrate of 24.5 Mb/s), you have to use an HDMI 1.3 connection. Hallelujah, Ion has that.

From there, you have two options. You can either pass the encoded Dolby TrueHD or DTS-HD signal to your receiver, which performs the decode and plays back the lossless studio soundtrack in all of its glory, or use your DVD software to decode the signal and pass multi-channel linear PCM over the HDMI output (so long as it’s supported).

The problem with the former is that it requires a protected audio path—otherwise your decoding software will fall back to lossy codecs like Dolby Digital and DTS. We’re still waiting on a chipset that’ll do this, but right now the only component in the lab capable of it is Asus’ Xonar HDAV 1.3 sound card, a $200+ add-on. Incidentally, this is how you get your receiver to light up with the TrueHD or DTS-HD logos (meaning the receiver is leveraging its built-in decoding capabilities).
    Ikke at dette nødvendigvis er dårligere, men man får en del ekstra bekymringer mtp å få LPCM signalet lossless gjennom lydstacken i OSet og det faktum at receivere ikke legger til +10db på LFE-sporet når de får LPCM inn, slik at man aldri får korrekt bass om ikke kilden gjør dette i dekodingsprosessen (NEI, det er ikke mulig å bare øke sub-kanalen med 10db siden det også inkluderer bassen fra de andre kanalene som da blir helt feil!)

Dette var bare for å informere de som tolket dette som en fullverdig løsning på lik linje som dagens ATI-kort.

Forøvrig synes jeg løsningen din er svært interessant, spesielt dette med klienter som booter på nettverk og en fullintegrert PC-basert styringsløsning. Jeg funderer på noe tilsvarende selv men det blir vel aldri til noe.
    Men du bør nok vurdere å moderere tonen litt til neste gang, siden dine budskap nok blir tolket helt feil av en del her inne.

Linux er forøvrig ikke for selvhatere. Linux har absolutt sin plass som den beste og enkleste løsningen på mange problemer. AV er per i dag IKKE en av dem om man ønsker å kunne avspille blu-ray 100% i original tilstand uten å lage dem om til MKV-filer eller tilsvarende. Dette er så vidt jeg vet ikke mulig i Linux i det hele tatt per i dag.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ion støtter ikke bit-stream av HD-formatene, kun dekodet LPCM.
    Pokker da, ikke så kult alikevel. Nei, nei da får Blu-Ray spilleren få lov å stå litt til

Linux er sikkert greit for de som forstår seg på det. Har selv jobbet med Windows i alle år, så alle mine PC'er hjemme d.v.s spill PC'en, Laptop'en, Server'en og MediaCenteret kjører Windows 7. Funker helt knall for meg, å har absolutt ingen problemer. Server'en blir restartet kanskje ett par ganger i året. Spill PC'en kanskje 1 dag i uken og MediaCenteret blir slått av å på hver dag.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som trådstarter får jeg stikke frem nesa igjen og si at denne diskusjonen antok dimmensjoner og temperatur som jeg langt ifra hadde forestilt meg.

Primærønsket er i første omgang å kunne spille DVD- og BD-PLATER.
    På sikt vil det kunne være aktuelt å spille MKV og/eller BD-ISO. Har hverken MKV- eller ISO-filer av noe slag per i dag.

HTPC både ser og høres spennende ut, men så var det dette med muligheten til å spille fysiske plater og brukervennlighet.

Ser at ASROCK har en modell med BD, men har vel forstått at den ikke støtter alle HD lydformatene?
    Correct med if I'm wrong.
    Husk: Jeg er fullstendig novise på dette.

PS3 ble foreslått på bakgrunn av at jeg allerede har en PC i nettverket. PC'en som i dag blir brukt som fil-server for FLAC-musikken er allerede sprengt hva kapasitet angår, så det er IKKE aktuelt å bruke den som PS3 Media Server.

Det ble foreslått en Samsung BD-spiller, da de (Samsung) skal ha kommet med en software-oppgradering som gjør at man kan spille/streame H.264 og MKV-filer på dem.
    I mitt tilfelle høres dette fristende ut. Her kan man spille fysiske plater som vanlig, men samtidig eksperimentere og lære litt om ripping og streaming filmer.

Synes Samsung sin BDP-4600 har "et mycket snygt" utseende, men jeg tolker spec. dithen at BDP-3600 er noe "hvassere"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Til hva da? PS3 er den desidert dårligste mediespilleren på markedet., og en hvilken som helst 1000-kroners boks vil være et bedre alternativ.
    Sitter her og forundrer meg litt over denne uttalelsen. Skjønner ikke helt hvorfor du kan si noe sånt. Det som er dårlig med denne er jo bare at den ikke kan gi deg kapitler og menyer på iso filer. Nettleseren er på trynet ja, og liste og søkefunksjonen er litt kjip men ellers så er kvaliteten helt fantastisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Sitter her og forundrer meg litt over denne uttalelsen. Skjønner ikke helt hvorfor du kan si noe sånt.
    Enkelt! Alle andre bokser gjør alt PS3 gjør, og mye mer. Det at du er fornøyd med PS3 som mediespiller er greit nok, men funksjonaliteten du liker finnes på absolutt alle andre spillere også.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ion støtter ikke bit-stream av HD-formatene, kun dekodet LPCM. Dette er det mange plattformer som støtter. Dette står også i samme artikkel som du siterer:
    Det var jo leit da, spesielt siden mythtv støtter dette lydformatet. Skal få tak i noe materiale og kikke litt nærmere på det.

Var vel denne howto'en jeg brukte da jeg satte opp den første klienten for lenge siden:
    DVBNetwork Forums • Login

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo leit da, spesielt siden mythtv støtter dette lydformatet. Skal få tak i noe materiale og kikke litt nærmere på det.

Var vel denne howto'en jeg brukte da jeg satte opp den første klienten for lenge siden:
    DVBNetwork Forums • Login
    Tviler sterkt på at MythTV støtter bitstreaming men.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray platen var vel dødt når det ble født.
    Man skulle tro at filmbransjen kunne lært noe fra platebransjen.

Piratversjonene er _igjen_ bedre enn orginale plater (rippede bluray, .mkv som støtter HD lyd). Å lage sine egne kopier er en tidkrevende prosess.
    Derfor er det mye lettere å laste ned ferdig rippede plater.

Og så syter bransjen over manglende salg....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Enkelt! Alle andre bokser gjør alt PS3 gjør, og mye mer. Det at du er fornøyd med PS3 som mediespiller er greit nok, men funksjonaliteten du liker finnes på absolutt alle andre spillere også.
    Det er vel ikke tilfelle? Denne spiller jo av BD og DVD så det koker etter og har full HD lyd i tillegg til at du har en sinnsyk grafikk og kan bruke den som en spillkonsoll. i tillegg så er det jo behagelig å se at det meste av standarder som er kommet etterpå den ble lansert blir lagt til i oppdateringene.Nettleseren og de dårlige søkefunksjonene kan vel fort bli rettet opp ved en oppdatering. Får den da i tillegg støtte for menyer og kapitler fra iso filer så er det vel natta til de fleste andre mediespillerne.

Newcomer Steinbekkhaugen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Plamsaboy: Nei, jeg referer stadig (nevnt i 2. posten her) til Samsung BD-P3600 som er en "fullblods" BD-spiller som nå også takler mkv/h264 etter ny firmware.

Dette har nå LG BD370 kunne gjort siden den kom ut? En spiller til ca 1500 kr

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler sterkt på at MythTV støtter bitstreaming men.
    Det er mulig jeg fortsatt misforstår deg, tenker du på noe annet enn det som står under?

Bit Perfect Audio

Digital sound is the preferred method to get audio from a MythTV installation for two reasons

1. We want to have the audio decoding done outside of the computer for greater sound quality.

2. We want to play DVD with full surround sound using DTS or Dolby Digital.

You need to be aware that ALSA by default will upsample all of your audio to 48 kHz. This keeps it compatible wit]h TV broadcasts as well as Dolby Digital and DTS surround on DVDs. ALSA typically takes the sound from your content, routes it through a module called "plug" where this resampling takes place, and then routes it to a module called "dmix", a software mixer, before it outputs it to your SPDIF/iec958 connector.

For Die hard Audiophiles, this resampling is a real source of irritation as CD audio is made using PCM at 44.1Khz. The upsampling in ALSA is unfortunately very low quality, and if you have a half decent amplifier and speakers, you will notice that CD playback has a congested compressed sound to it. This is very easy to overcome, by sending all your audio directly to your soundcards SPDIF or IEC958 Connector. The device name for this connector is typically "cards.pcm.iec958". So just configure this device as the audio device in MythTV.

On Mythfrontend Utilities/Setup->Setup-General go to the Audio page and set your audio device as

Configuring Digital Sound - MythTV

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, samme prinsipp, men det der gjelder kun bitstreaming for DVD, noe "alle" avspillere støtter.
    Dessverre er det bare noen ytterst få Windows-programmer som støtter bitstreaming av BD-lydformatene i dag med et lite utvalg hardware.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, samme prinsipp, men det der gjelder kun bitstreaming for DVD, noe "alle" avspillere støtter.
    Dessverre er det bare noen ytterst få Windows-programmer som støtter bitstreaming av BD-lydformatene i dag med et lite utvalg hardware.
    Har du noen formening om hvorfor det er så få programmer som støtter dette? Kan ikke helt se for meg at det skal være så vanskelig å få transportert dataene til receiveren, men igjen så er jeg ikke noen utpreget programmerer . Har hørt at det er snakk om lisensiering og økonomi men jeg vet ikke helt om dette stemmer.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordet er nok "kopibeskyttelse" Plasmaboy. Du kan lage MKV setup hvor du har fjernet denne begrensningen, men da har du ikke muligheten til å sette inn en plate og "spill i vei".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ordet er nok "kopibeskyttelse" Plasmaboy. Du kan lage MKV setup hvor du har fjernet denne begrensningen, men da har du ikke muligheten til å sette inn en plate og "spill i vei".
    Men PowerDVD9 Ultra og WINDVD 10 PRO har jo denne muligheten. TMT kommer med dette i mars hvor da også PRO utgaven av Splash Player også skal få støtte for dette. Gjør de noe ulovlig disse selskapene eller har de betalt i dyre dommer for dette?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •