Bygge HTPC eller kjøpe mediastreamer og eller Blu-Ray-spiller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Linux Ser også 1080i HD kanaler på denne, med hardware deinterlacing (temporær x2), dette går helt problemfritt og gir i mine øyne bedre bilde enn Dreamboksen klarer ved fotball/raske bevegelser. Opptakene er på ca 10 gb pr time. Er en selvfølge at skjermkortet gjør denne jobben minst like bra som en dedikert avspillingschip i en hvilkensomhelst mediaavspiller/tuner. Lyden går rett ut via hdmi eller nedmikses til tokanals lyd på barnerommene.

<hjertesukk>Forøvrig er jeg nærmest sjokkert over hvor mye penger folk kaster bort på dyre komponenter for å lage "htpc". I mine øyne er et hardwaremonster i stua nærmest en statue over eierens manglende datakompetanse (med mindre man skal spille). Klientene mine koster ca. 1600 kroner stykket (fjernkontroll ikke medregnet). og klarer alle formater. Serveren er en litt eldre dualcore intel. Her bruker jeg gamle disker jeg får eller finner. De to raskeste diskene er utenfor lvm arrayet, og deler belastningen ved flere opptak/live TV (jeg har fire DVB-s2/DVB-t tunerkort) ettersom disse både må ta opp og spille av samtidig. Opptak jeg skal ta vare på går over på lvm arrayet sammen med musikk/filmsamlinga, her slenger jeg på flere disker etter behov. Serveren sender e-mail om en av diskene begynner å svikte. Dette er en logisk måte å gjøre det på, hva folk skal med dyre hardware raid løsninger eller nas er for meg ubegripelig. Jeg skal tross alt ikke serve 20-30 klienter i et jobbnettverk og romfergen krasjer ikke om jeg mister noen opptak eller en barnefilm.
    Hardware skal oppfylle de kravspesifikasjoner man har, å gå særlig lengre enn det er amatørmessig sløsing og dårlig planlegging.</hjertesukk>
    Skjønte ikke helt dette. Kan denne klienten din spille av fullblods Blurayplater med 24fps uten panoreringsproblemer med bitstream True HD lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at PS3 er det desidert beste kjøpet. Spesiellt om du har brukervenlighet i tankene. Å begynne å rote med linuxklienter er vel ikke akkuarat et prosjekt jeg ville ha begitt meg ut på. Alle kan bruke PS3. Den virker utrolig bra og har meget god kvalitet på BD og SD og gir deg full HD lyd. Ingen tvil om det. Koster bare 2695,- og da kan du faktisk spille spill på den og. En HTPC er utrolig bendbar i alle retninger være seg positivt eller negativt men her kan alt skje og det er altid kjipt når en skal ha en koselig filmkveld med familien.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da voldsomt, luria.

Bruksområdene til en HTPC kan da strekke seg litt utover 1080P avspilling i et Linux-miljø.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Skjønte ikke helt dette. Kan denne klienten din spille av fullblods Blurayplater med 24fps uten panoreringsproblemer med bitstream True HD lyd?
    Som sveiseflamme i smør. "Bitstream true HD" lyd har jeg aldri vært borti, men jeg kan ikke tenke meg at det skal være noe problem. Tross alt mikser den ned 5.1 til stereo.

quote]
    To no surprise at all, the lowest CPU usage was found when playing back the 1080p video file in MPlayer with the Video Decode and Presentation API for Unix. The average CPU utilization during this test was merely 4.8%. The Atom N330 CPU had an average CPU utilization of 25.8% when using GL2 and then 26.5% when using X-Video. VDPAU is certainly the superior choice for lowering the CPU usage during HD video playback.

[Phoronix] Using NVIDIA's VDPAU On Mobile Platforms
    [/quote]

One of Nvidia’s key arguments in promoting Ion is that it can play HD movies smoothly, so naturally we wanted to check. For once, we won’t include the graphics results on this page, because they’d be superfluous. The answer is really very simple: yes, you can play Blu-ray content with no problems and without jerkiness on the Ion platform.

HD Video/Blu-ray Playback - Review Tom's Hardware : Nvidia's Ion: Lending Atom Some Wings

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sveiseflamme i smør. "Bitstream true HD" lyd har jeg aldri vært borti, men jeg kan ikke tenke meg at det skal være noe problem. Tross alt mikser den ned 5.1 til stereo.
    Hvis du downmixer til stereo har det ingenting å si nei. Man vil også få vanlig AC3 og DTS gjennom de fleste HTPC'er, men HD lydsporene (DTS-MA, Dolby True-HD) får man ikke enda på noen enkel å grei måte. For oss som sitter på heftige hjemmekinoer så er dette absolutt ett stort minus. Derfor kjører jeg BD spiller til Blu-Ray filmene jeg kjøper, så tar HTPC seg av alt av musikk, DivX og 720p og 1080p MKV filer.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det var da voldsomt, luria.

Bruksområdene til en HTPC kan da strekke seg litt utover 1080P avspilling i et Linux-miljø.
    Vil påstå at majoriteten av disse htpc prosjektene knapt blir brukt til annet enn avspilling av mediafiler/musikk, og at mange ender opp som rene støvsamlere grunnet begrensede bruksområder. Er nok av slikt til salgs brukt, for å si det slik.

Når det gjelder mitt "Linux-miljø" som du kaller det, er det ingen besøkende som skjønner at det er linux som driver klientene mine før jeg sier det selv. Forløpig bruker jeg dette til følgende:
    TV -har både satellitt og DVB-t, over 100 kanaler med full epg for en uke + og meget gode opptaksmuligheter. Av/på på alle bokser via fjernkontroll (imon), meget høy WAF som mange kaller det. Å legge til flere klienter er svært enkelt - siden alle klienter bortsett fra de trådløse er diskløse, er det bare for meg å legge inn mac-nummeret i dhcp serveren, og dermed booter den nye maskinen rett til menyen - ingen oppsett i det hele tatt.
    .
    Mediaavspilling selvfølgelig - filmer og musikk og bilder.

Hjemmeautomasjon - fra "Mediasentermenyen" i mythtv styrer jeg og dimmer lysene i huset, regulerer temperaturen på soverommene, og ser video fra webkameraet når noen kommer opp i oppkjørselen. Setter jeg på en film dimmes lysene i stua automatisk ned. Tv'ene til ungene er også "automatisert", slik at det bare er bestemte tider på hverdager og i helger de kan se TV. Greiest slik.

Streaming av video/tv-opptak til ipod og iphone. Streaming ut av huset når jeg er borte. Ungene får dvd'er i gave hele tiden, disse rippes på fortløpende bånd slik at jeg slipper ødelagte plater.

SMS gateway, sender bl.a. automatisk gratulasjoner på SMS til venner og kjente når de har bursdag. Nyttårsaften gikk det ut 50-60 sms fra serveren klokka 00.00 mens jeg ruslet rundt med champagnen.

I tillegg har jeg en haug av ting gående på serveren som gjør nyttige saker for meg - fjerning av spam, videresending av enkelte eposter på sms hvis jeg er ute, nedlasting/opplasting av torrents når ingen bruker adsl-linja, load balancing og struping av nettverk til leieboer når jeg trenger mer båndbredde samt en haug med småting jeg ikke husker nå. Svært mye er basert på sql, hvor jeg etterhvert har opparbeidet en del nyttige databaser og verktøy.

Neste post på programmet er en touch-skjerm på kjøkkenet når det er ferdig opppusset og mer strømstyring/hjemmeautomasjonsgreier, slik at huset kan styres fra ett sted (samtidig som vi kan se på TV der også). Flere sensorer er i bestilling, slik at jeg kan bl.a. kan kontrollere strømforbruket fra led lampa på strømmåleren, sjekke fukt i kjeller og eventuelt kjøre avfukter. I garasje og kjeller styres lyset av bevegelsessensor men den prosessen er strengt tatt ikke innom noen "htpc"

Alt dette styres av en server som er verdt noen skarve hundrelapper. Mitt eneste innkjøpskriterie var et hovedkort med 6 pci-plasser slik at jeg har plass til mange tunerkort. Alle (viktige) prosesser overvåkes og restartes ved feil.

Så som du ser er det mye mer enn å "spille av 1080p i et linuxmiljø" jeg driver med.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Jeg mener at PS3 er det desidert beste kjøpet.
    Til hva da? PS3 er den desidert dårligste mediespilleren på markedet., og en hvilken som helst 1000-kroners boks vil være et bedre alternativ.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil påstå at majoriteten av disse htpc prosjektene knapt blir brukt til annet enn avspilling av mediafiler/musikk, og at mange ender opp som rene støvsamlere grunnet begrensede bruksområder.
    Det har du nok også rett i - i allefall når det kommer til bruksområdet. Men å så bastant lire ut av deg at folk som kjøper HTPC`er med litt mer juice under panseret mangler datakompetanse blir fortsatt en noe merkelig påstand.

Når det gjelder mitt "Linux-miljø" som du kaller det, er det ingen besøkende som skjønner at det er linux som driver klientene mine før jeg sier det selv.
    Ordet miljø brukes for å beskrive at man jobber innenfor det spesifike OS`et. Det kunne like gjerne stått Windows-miljø. Google Linux miljø

Forløpig bruker jeg dette til følgende:
    TV -har både satellitt og DVB-t, over 100 kanaler med full epg for en uke + og meget gode opptaksmuligheter.
    Satte opp en lignende PC for mange år siden med flere TV-kort. I dag har jeg Get som dekker det lille TV behovet. 60-70 kanaler, VOD, EPG for en uke og gode opptaksmuligheter i både HD og SD.

Dog ikke spesielt relevant til vår lille diskusjon.

Av/på på alle bokser via fjernkontroll (imon), meget høy WAF som mange kaller det.
    Bruker selv et Philips Pronto system som styrer de fleste komponenter over RS232 og LAN i flere rom. Enkle egenprogrammerte GUI over touch-display kan programmeres til det meste innen automasjon. Skal man ha noe bedre enn det må man nesten opp på Crestron.

Interessant, men igjen ikke veldig relevant.
    Mediaavspilling selvfølgelig - filmer og musikk og bilder.
    Selvfølgelig.

Hjemmeautomasjon - fra "Mediasentermenyen" i mythtv styrer jeg og dimmer lysene i huset, regulerer temperaturen på soverommene, og ser video fra webkameraet når noen kommer opp i oppkjørselen. Setter jeg på en film dimmes lysene i stua automatisk ned. Tv'ene til ungene er også "automatisert", slik at det bare er bestemte tider på hverdager og i helger de kan se TV. Greiest slik.
    Helt enig. Heldigvis er den type automasjon ganske enkelt. Sett bort i fra webkameraet, kan mye av dette også gjøres med en enkel PLS og litt kreativ ladder-programmering.

Dog ikke veldig brukervennlig å være avhengig av en PC og TV for å styre/overvåke huset IMO.

Streaming av video/tv-opptak til ipod og iphone. Streaming ut av huset når jeg er borte. Ungene får dvd'er i gave hele tiden, disse rippes på fortløpende bånd slik at jeg slipper ødelagte plater.
    Finnes flere løsninger for dette, ja. Produkter som Slingbox trenger ikke en gang PC.

SMS gateway, sender bl.a. automatisk gratulasjoner på SMS til venner og kjente når de har bursdag. Nyttårsaften gikk det ut 50-60 sms fra serveren klokka 00.00 mens jeg ruslet rundt med champagnen.
    Noen burde lage en slik app til iPhone eller en webtjeneste om det ikke allerede er gjort.

I tillegg har jeg en haug av ting gående på serveren som gjør nyttige saker for meg - fjerning av spam, videresending av enkelte eposter på sms hvis jeg er ute, nedlasting/opplasting av torrents når ingen bruker adsl-linja, load balancing og struping av nettverk til leieboer når jeg trenger mer båndbredde samt en haug med småting jeg ikke husker nå. Svært mye er basert på sql, hvor jeg etterhvert har opparbeidet en del nyttige databaser og verktøy.
    Flott. Men man trenger ikke kunne SQL for å få til de fleste av disse funksjoner. Ikke er de spesielt ressurskrevende heller.
    Alt dette styres av en server som er verdt noen skarve hundrelapper.
    Automasjon og styring er for det meste latterlig lite ressurskrevende ja.

Vi bruker sikringsystemer på jobben med opp mot 3-4000 brukere på et system, flere hundre elektriske komponter, styresystemer. 5-10 PC-klienter og alarmpunkter og SQL-server. Alt på en server som ikke er i nærheten av å klare en 1080P film.

Potensialet i styresystemer/automasjon er et veldig spennende topic, men strengt tatt ikke tema her.
    Så som du ser er det mye mer enn å "spille av 1080p i et linuxmiljø" jeg driver med.
    Du kan sikkert ramse opp mange ting du bruker alle dine PC`er til, men din noe nedlatende påstander var basert på hvor kraftig HTPC som er nødvendig før en fortjener å bli stemplet som "idiot", innledningsvis helt uavhengig av bruksområdet. Når jeg da sier at det det finnes andre bruksområder til en PC enn 1080P avspilling, kommer du opp med en lang regle med hvordan du automatiserer huset ditt med en server, og en rekke andre applikasjoner som for det meste strengt tatt ikke krever mer enn en gammel Pentium. Eller en iPhone.

Det tyder på at du har misforstått poenget mitt. Eller jeg har misforstått deg.

Beklager OT.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Hvis du downmixer til stereo har det ingenting å si nei. Man vil også få vanlig AC3 og DTS gjennom de fleste HTPC'er, men HD lydsporene (DTS-MA, Dolby True-HD) får man ikke enda på noen enkel å grei måte. For oss som sitter på heftige hjemmekinoer så er dette absolutt ett stort minus. Derfor kjører jeg BD spiller til Blu-Ray filmene jeg kjøper, så tar HTPC seg av alt av musikk, DivX og 720p og 1080p MKV filer.
    Dette funker i linux/mythtv:
    With TrueHD/MLP, DTS-HD MA, and E-AC-3 support in ffmpeg, Myth has gained full out-of-the-box support of playback for these files as of version 0.22.
    High Definition Disk Formats - MythTV
    Jeg har ikke prøvd det, men støtten er der iallefall.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du nok også rett i - i allefall når det kommer til bruksområdet. Men å så bastant lire ut av deg at folk som kjøper HTPC`er med litt mer juice under panseret mangler datakompetanse blir fortsatt en noe merkelig påstand.

Du kan sikkert ramse opp mange ting du bruker alle dine PC`er til, men din noe nedlatende påstander var basert på hvor kraftig HTPC som er nødvendig før en fortjener å bli stemplet som "idiot", innledningsvis helt uavhengig av bruksområdet. Når jeg da sier at det det finnes andre bruksområder til en PC enn 1080P avspilling, kommer du opp med en lang regle med hvordan du automatiserer huset ditt med en server, og en rekke andre applikasjoner som for det meste strengt tatt ikke krever mer enn en gammel Pentium. Eller en iPhone.

Det tyder på at du har misforstått poenget mitt. Eller jeg har misforstått deg.

Beklager OT.
    Jeg skrev rett og slett innlegget for å provosere litt, og det føles egentlig deilig. Alt for mange kaster bort penger på dyr hardware som aldri blir benyttet, og svever rundt i den villfarelse at dette er nødvendig. Mange er åpenbart fornøyde med å ende opp med en 10000 kroners maskin som strengt tatt aldri vil gjøre noe mer enn det en medieavspiller til tusenlappen klarer. Hva er vitsen med all denne "juicen" som er til overs? Det blir som å kjøpe gullbelagte hdmi kabler til over tusen kroner stykket. Resultatet på skjermen er det samme som naboens til 99 kroner, men du er jo nokså mye fattigere... Et slikt valg gjør deg ikke til en idiot, men det er ikke til å komme forbi at du har har gjort et dårlig og uinformert kjøp.

Om du spoler igjennom innleggene er det nok av innkjøpslister her hvor formålet enten ikke er spesifisert, eller er noe så enkelt som å spille av 1080p. Softwareløsningene som blir nevnt er ofte uegnet eller ikke særlig effektiv for oppgavene - dermed blir løsningen å kjøpe enda dyrere hardware. Jeg er ikke noen anti-windows mann eller linuxforkjemper, men ærlig talt: De mediesenteroppsettene fra MS jeg har sett har vært mildt sagt elendige, Stiftet nylig bekjentskap med noe som kalles "Home server"? og er nærmest målløs; En rådyr kasse med primitive backupløsninger og et simpelt webgrensesnitt. Dette betaler altså folk tusenvis av kroner for?

Jeg er kanskje skrudd sammen litt annerledes enn mange andre her inne - tross alt er det folk her som bruker en månedslønn på høyttalerkabel. Jeg kan forsåvidt skjønne det, og den ekte eller innbilte lydforskjellen er kanskje verdt det for enkelte. Men å blåse tusenlappene på en htpc som faller i pris som et blylodd for å ha ekstra "juice" ser jeg ikke poenget med. Da er det bedre å kjøpe seg en mediaavspiller eller en htpc med software som er egnet for oppgavene den skal løse, og så kan man sende resten av budsjettet til Haiti. I tillegg sparer du både strøm og miljø, og får mindre å slepe på dynga den dagen boksen tar kvelden.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Til hva da? PS3 er den desidert dårligste mediespilleren på markedet., og en hvilken som helst 1000-kroners boks vil være et bedre alternativ.
    Helt enig, ps3 når ikke f.eks en popcornhour til knærne ved avspilling av hd materiale over nettverk. Solgte min ps3 for ett år siden og har ikke savnet den et sekund, men popcornhour a 110 er i bruk daglig, uten noen problemer. Ser dvd/iso og 1080p/720p x264/mkv filer for det meste. Mye bedre billedkvalitet uten alskens on-the-fly recoding for å kunne streame til ps3.

Og ja jeg har en HTPC i tillegg, denne er utmerket til sitt bruk(samme type filer/filmer) men brukervennligheten er på langt nær like god som med bruk av Popcornhour.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Popcornhour c-200

Hei

Jeg har både popcornhour-A110, Popcornhour-C200, Tvix-HD6500, HTPC, Apple TV, PS3 og WD HD-tv hjemme.
    Til ditt bruk må popcornhour C-200 være det suverent beste valget. Denne kan du sette en 2,5" harddisk og et blu-ray drev i så spiller den alt mulig.
    Skal du ha HD-DTS eller annen HD lyd fra en HTPC må du kjøpe et av skjermkortene i den nye 5xxx serien til ATI. F.eks dette: Asus Radeon HD 5850 1GB Skjermkort - MPX.no - Elektromarked . Det er kun denne serien som for øyeblikket støtter HD lyd. Og jada det virker. Har selv et slikt kort og windows 7 på HTPCen.
    PS3 blir du fort lei som mediaspiller fordi den har elendig formatstøtte.
    HTPC er det mest alsidige valget man Popcornhour c-200 er suverent mest brukervennlig. Den er bl. a. mye bedre på avspilling av blu-ray iso enn både HTPC og popcornhour a-110 eller tvixen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luria. Jeg tror nok ikke en videre diskusjon mellom oss er særlig fruktbar. Du pløyer på egenhånd og eget iniativ gjennom automasjon, fjernkontroller, servere, overprisede kabler, Linux vs. Micosoft og en rekke andre ting som ikke er spesielt relevant til temaet. Det høres ut som du har en del på hjertet som plager deg, samtidig som du (selv med din høye datakompetanse) ikke forstår bæret av at andre har ulike brukesområder enn deg selv. Jeg tror derfor vi like greit avslutter der og heller overlater tråden til de som trenger den.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Javel! Trodde fyren var ute etter å spille av DVD og BD plater. Har testet hvilken som helst 1000,- boks og da sist men ikke minst WD TV Live. Kan ikke huske å ha sett noen sprekk jeg kan sette i en DVD eller BD plate i her

Når han da har en PC fra før så er det såre enkelt å innstallere PS3 media server og streame direkte derfra. Har han ISO filer i BD format så får han spillt av de men får ikke kapitler og menyer. I tillegg så syntes jeg listinga av musikk og søkefunksjonene er dårlige på PS3. Men det syntes jeg på WD TV Live også og den kan heller ikke gi deg Menyer og kapitler.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luria. Jeg tror nok ikke en videre diskusjon mellom oss er særlig fruktbar. Du pløyer på egenhånd og eget iniativ gjennom automasjon, fjernkontroller, servere, overprisede kabler, Linux vs. Micosoft og en rekke andre ting som ikke er spesielt relevant til temaet. Det høres ut som du har en del på hjertet som plager deg, samtidig som du (selv med din høye datakompetanse) ikke forstår bæret av at andre har ulike brukesområder enn deg selv. Jeg tror derfor vi like greit avslutter der og heller overlater tråden til de som trenger den.
    Det er jo du som hevder at bruksområdene for en kraftig HTPC er større enn en skreddersydd rimeligere løsning? Om du ikke synes eksemplene mine er relevante, så kan du kanskje opplyse meg om hva disse bruksområdene er?

Forøvrig svarer jeg på tekniske spørsmål fra andre brukere i tråden om ion-chipsettet og linux-støtte for HD-DTS. Det er vel høyst relevant for temaet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/QUOTE]

Om du ikke vet hva True HD lyd og Bitstream er så er jeg ikke sikker på om jeg tror det du sier om at du spiller av HD som sveiseflamme i smør
    Etter min mening så anser jeg Full HD som det du spiller av fra en BD iso fil eller en Bluray disk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo du som hevder at bruksområdene for en kraftig HTPC er større enn en skreddersydd rimeligere løsning? Om du ikke synes eksemplene mine er relevante, så kan du kanskje opplyse meg om hva disse bruksområdene er?

Forøvrig svarer jeg på tekniske spørsmål fra andre brukere i tråden om ion-chipsettet og linux-støtte for HD-DTS. Det er vel høyst relevant for temaet?
    Det er vel høyst på det rene at å sette inn en av dine rimeligere Linux løsninger i en fullblods hjemmekino er alt annet en brukervenlig. Tenker da både på å bruke og å sette opp og om noe skulle gå galt.
    Er helt enig i at MC og en del andre løsninger er ustabile men slik er PC.
    Det funker sikkert fint for deg som kan linux, men for alle andre som hverken kan eller har tid til å sitte å knote med det så er det et elendig alternativ. De fleste vil jo bare sette i plata og trykke play og ikke bruke masse tid på å flisespikke for å få dette til. Det er derfor Mediespillerne og PS3 har fått et godt feste på dette området.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg vil tippe for en vanlig dødelig at det å fikle til en linux-klient som skal klare spille av DTS-MA og Bluray er et fikle******* uten like. Du må ikke minst ha et ATI-5xxx skjermkort som foreløpig er eneste på markedet som støtter bitstream og starter i pris rett under 1000-lappen, så der ryker 1600-krs klientene på HD Bitstream lyd. Og ATI's Linux-drivere er ikke nødvendigvis det jeg hadde veddet så mange pengene på.

Alternativet er å kjøpe en boks som tar 10 min å sette opp i noen menyer og som spiller av Bluray perfekt (det gjør heller ikke en Windows HTPC uten en del fikling) med en gang.

Linux er for gniere, særinger og bedrevitere som har masochistiske tendenser (ja, linux er ofte rent selvplageri når man skal få til noe innen AV).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Vel, jeg vil tippe for en vanlig dødelig at det å fikle til en linux-klient som skal klare spille av DTS-MA og Bluray er et fikle******* uten like. Du må ikke minst ha et ATI-5xxx skjermkort som foreløpig er eneste på markedet som støtter bitstream og starter i pris rett under 1000-lappen, så der ryker 1600-krs klientene på HD Bitstream lyd. Og ATI's Linux-drivere er ikke nødvendigvis det jeg hadde veddet så mange pengene på.

Alternativet er å kjøpe en boks som tar 10 min å sette opp i noen menyer og som spiller av Bluray perfekt (det gjør heller ikke en Windows HTPC uten en del fikling) med en gang.

Linux er for gniere, særinger og bedrevitere som har masochistiske tendenser (ja, linux er ofte rent selvplageri når man skal få til noe innen AV).
    Hvilken boks prater du om her?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Jokke er optimist som alltid
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •