God og enkel løsning for stue-pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God og enkel løsning for stue-pc

Jeg inkluderte dette teamet i en annen tråd, men fikk dårlig respons - sikkert delvis fordi temaet ble veldig stort. Forsøker meg derfor med et litt mer spesifikt spørsmål her:

Jeg jakter en pc-løsning i stua til bruk for lagring og visning av egne foto og filmer (egenfilmede, ikke nedlastede først og fremst). Jeg vil også bruke den til å se på film via pc, fx. NFL Gamepass og TV2 Sumo. Videre ønsker jeg å kunne spille musikk som er lagret på denne pc'en i andre rom, med en Squeezebox eller Sonos, samt nettradio i andre rom.

Hva kjøper jeg til en billig penge? Lite støy og god brukervennlighet er viktige aspekter. Dessuten foretrekker jeg å ha et system som kan bygges ut litt, uten å måtte starte fullstendig fra scratch.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, og velkommen til AVForum
    Det du tar opp finnes det veldig mange tråder på fra før. Bare å finne en av de mange "enda en htpc" trådene og lese seg gjennom.

Starter du fra bar bakke når du skal bygge maskin? Eller har du komponenter fra før du vil bruke? Selv har jeg en ganske enkel løsning med en AMD X2 6000+ CPU, ett enkelt ASUS HK, 2tb med lagring og ett GeForce 9600 GT Silent skjermkort og 4gb ram. Dette kjøpte jeg pent brukt for 1500,-
    Denne løsningen fungerer helt glimrende, og er en ganske rimelig variant. Du får selvfølgelig mye mer strømgjerrige cpuer etc, noe du finner mye om i de andre trådene.

Ett godt tips kan være å finne ett kabinett du liker og vil bruke (hvis du skal ha ett dedikert HTPC kabinett til racket eller lignende) og så basere valget av hardware på dette, da det gjerne setter noen restriksjoner på høyde/lengde på diverse komponenter som du får plass til. De fleste HTPC kabinettene i dag krever ett mATX hovedkort, hvis du går for ATX blir kabinettene fort VELDIG store...

Når det gjelder brukervennlighet så anbefaler jeg deg å se på XBMC (XBMC) eller evt MediaPortal som frontend til maskinen. Da får du ett lettfattelig og enkelt grensesnitt for å vise innholdet på maskinen din. Litt tid å sette opp for å få det helt 100%, men når det først er satt opp så oppdaterer og gjør det mye av seg selv...

Håper dette hjalp litt, post gjerne flere spm så skal ihvertfall jeg hjelpe deg så godt jeg kan...

Mvh
    Tor J.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Joda, det er nok mange tråder som kunne hjulpet, problemet mitt er at jeg ikke aner hvor jeg begynner.....

Det som ihvertfall er hevet over enhver tvil er at jeg ser etter en løsning som kan plugges og playes i størst mulig grad, og ihvertfall ikke bygges. En pc eller en diskløsning som støyer lite, som kommer til å stå på mer eller mindre hele døgnet, og som vi kan legge foto, video og musikk på. Fotoene og familievideoene vil jeg kunne spille av via tv'en på en enkel måte, musikken ønsker jeg å aksessere fra resten av huset via trådløst nettverk. Så ønsker jeg å kunne gå på nett med pc'en, slik at jeg kan se web-tv.

Jeg trodde jeg fx. kunne kjøpe en Popcorn + en harddisc, og koble det sammen, men må innrømme at jeg ikke har en anelse om det egentlig duger eller om jeg trenger tre kort og fire ekstra programvarepakker.

Jeg har ikke noe rack, men har tenkt å gjemme pc'en/disc'en bak tv'en eller i et skap i tv-bordet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk mythtv. Et atom ion hovedkort, feks zotac, med ekstern strømforsyning, i en liten itx boks (feks: AOpen S-120A - Prisguide - Hardware.no) i stua som booter diskløst via nettverk fra en linuxserver du gjemmer bort ett eller annet sted i huset (min står i kjellern). Fullstendig lydløst (ingen bevegelige deler), spiller av 1080p og alt du ønsker. Dessuten kan alle andre maskiner i huset enkelt benyttes som TV/mediaserver. Trenger du plass er det bare å fylle på med disker i serveren. Anbefaler linux large volume manager (lvm), her kan du henge på så mange disker du vil (usb, ide, sata - spiller ingen rolle) og alt blir sett som en stor harddisk.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luria: han sier i posten over at han ikke vil bygge noe...

Nuben: Foreslår at du tar en titt på denne: http://avforum.no/forum/komplette-ht...ore-330-a.html

Asrock sin Ion skal være ganske grei til dette. Tror det ligger en del emner om de her på forumet. Evt så er jo Apple TV vel også en mulighet hvis du vil ha plug and play...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til begge! Totto har rett, byggekompetansen er mager. NetTop'en ser interessant ut, så der setter jeg igang med litt research. Hørte også om noen som hadde benyttet en Asus eee-box, men blir ikke denne i minste laget for mitt formål?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har akkurat bygget meg en spotify/stuepc til å ha i tv-benken.
    valget havnet på et Asrock A330ION (ddr3 minne) system jeg kjøpte og bygde selv fra Multicom

Totalt havnet det på rundt 3300kr.
    Resultatet er et 99% lydløst system som bruker minimalt med strøm og funker knallbra til nett/musikk og litt film.
    I div tester sies det at det skal kunne dekode 1080p matriale, men jeg har ikke fått dette til på en god måte ennå, mulig jeg mangler en mediaplayer eller drivere med CUDA støtte

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •