Nettverk over strømnettet hjemme

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettverk over strømnettet hjemme

Jeg har pc med filmer og musikk i 2 etasje i huset og hjemmekinoen i 1 etasje i en annen del av huset.
    Jeg kjører i dag trådløst nettverk som ps3 streamer filmer og media fra pcn min på, men ved streaming av dvd filmer og fesk serier så har det en tendens til og hakke og bare være irriterende.
    Legge kabel fra pc rom til stue gidder jeg ikke da det blir mye kriker og kroker og borring av hull i vegger og tak så jeg tenkte på noe alla dette her:
    Nettverk over strømnettet - Hardware.no

Vil 14mps være raskt nok til også å streame HD filmer?
    Strekekr da kabel fra pc og inn i en slik kontakt og fra en kontakt i stua og rett i ps3.JEg har trua på at dette er fine saker men det er sikkert noen som har prøvd dette og kan si litt mer om det?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei 14 mbps er i snaueste laget til HD, i tillegg faller nok raten litt. Jeg kjøpte denne; Komplett.no - Devolo dLAN 200 AVplus Powerline Starter

Ser at brukerne er fornøyde, men jeg har ikke fått satt det opp og prøvd selv enda. Denne skal etter sigende klare 200 Mbps.

/S

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720P kan gå til nød hvis strømnettet i huset ditt er ganske nytt. 1080P går ikke desverre med Devolo settet i hvertfall. Jeg måtte fram med boremaskinen og strekke Cat5 kabel og da ble det flyt på sakene.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min erfaring med nettverk over strømnettet, så er det noe ustabilt til tider. Ville mye heller byttet ut det trådløse nettet med et 802.11n nettverk, og evt repeater hvis problemer med svakt signal

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer ypperlig til surfing på nettet men til streaming av HD så blir det for skralt.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer _VELDIG_ fra hus til hus. Kjøp en på nett å benytt deg av angrefristen på 14 dager hvis den ikke duger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Kansje jeg venter litt og ser ann hvordan folk er fornøyde med disse adapterne.
    Eller så må jeg bite i det sure eplet og lage hull i vegger og tak..

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt et Diavolo-sett men ikke fått testet enda. Sliter med å dra kabel ned til hjemmekinokjelleren pga mye mur, så håper Diavoloen funker. Ellers spørs det om jeg ikke tester en Linksys expander med 14 dagers returrett..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    720P kan gå til nød hvis strømnettet i huset ditt er ganske nytt. 1080P går ikke desverre med Devolo settet i hvertfall. Jeg måtte fram med boremaskinen og strekke Cat5 kabel og da ble det flyt på sakene.

Støtter denne - og jeg jobber med IT og nettverk.
    I mitt (strøm)nett klarte devolo'en ca 6Mbit/s i snitt sånn ca. (med peaker opp mot 15) og det er langt unna 200.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat bestilt belkin homeplug som støtter 1000Mbit/s - skriver en kommentar når jeg får testet disse.

Skal i følge tester på nettet støtte opptil ca 400Mbit/s i praksis.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor? Link?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Hvor? Link?
    Kjøpte de på pixmania for ca 1000,-

I følge mer detaljerte tester klarer de minimum:

40Mbit/s TCP trafikk (filkopiering, print etc)
    80Mbit/s UDP trafikk - stort sett alt som streames er UDP.

Vil jo variere fra leilighet til leilighet men dette er absolutt minimum under de verste omstendigheter. Dette bør holde - men skal sjekke når jeg får de.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skuffende - får ikke etablert gigabit og adapterne går i "slow-mode" om dette ene og alene skyldes mitt strømnett er usikkert. Ytelse gjør da at de ikke fikser å streame 1080P og noe 720P faktisk.

Skal sjekke de i en annen leilighet og teste der. Men jeg får uansett ikke brukt de før jeg flytter.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smukken72
    Støtter denne - og jeg jobber med IT og nettverk.
    I mitt (strøm)nett klarte devolo'en ca 6Mbit/s i snitt sånn ca. (med peaker opp mot 15) og det er langt unna 200.
    Jeg jobber og med IT og nettverk og klarte fint å streame 1080p mkv filer med Devolo :twisted: Hva i all videste verden du har gjort for å ikke få høyere hastighet enn 6mbit forstår ikke jeg, tror du bør sjekke opp el-nettet ditt

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrevet litt andre plasser her på forumet om mine erfaringerer om nettverk via strøm, men finner dem ikke i farten, så jeg repeterer litt fra hukommelsen:

Jeg har Devolo 200mBit system med 3 plugger i huset. Fra teknisk rom til kinirom er det langt strekk med kabel, via sikringsboks og opp og ned i hus og garasje. Jeg oppnår downstream på 60..70MBit/s og og har testet med streame 1080 H264 fra en server til en TviX. Fungerte helt bra det.

Men det er ingen fasit om hvor mye en klarer å få ut av ytelse på disse systemene. Den hastigheten jeg oppnår er i 1. inntakspunkt i rommet (dvs der ledningen kommer inn). Flytter jeg pluggen til andre stikkontakter, da faller ytelsen og har direkte sammenheng med hvor mange koblingspunkter det er mellom de to pluggene. Hver koblingspunkt og forgreining vil degradere signalet mer enn lengde på kabel. Skjøteledning og padder vil ofte gi et stort drop i ytelse. Da jeg flyttet mitt punkt til diagonalt over rommet og fikk et stort antall koblingspunkter i mellom - da fikk jeg ikke kontakt mellom pluggene i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg jobber og med IT og nettverk og klarte fint å streame 1080p mkv filer med Devolo :twisted: Hva i all videste verden du har gjort for å ikke få høyere hastighet enn 6mbit forstår ikke jeg, tror du bør sjekke opp el-nettet ditt
    Mmmm - skal sjekke med elektriker skjønner jeg.
    Bruker de naturligvis rett i stikk-kontakta og ikke via skjøteledning.

Devoloen meldte om teknisk hastighet opp mot 100-150Mbit i snitt men fikk det ikke i praksis.

Belkin boksene har ikke den funksjonaliteten med tydeligvis er det noe med strømmen siden de ikke klarer å connecte i gigabit.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte selv en tilsvarende løsning fra linksys for 2 år siden.
    720P fungerte fint, men ikke tale om jeg fikk noen gang til 1080P.

Etter oppgradering av TVen så ble det å borre litt og trekke kabel bak listene.
    Hadde jeg visst hvor enkelt det egentlig var å fjerne listene og trekke en kabel så hadde jeg heller spart den 1000lappen det settet kostet og kjøpt hamburgere for de pengene. Jaja, litt banning og svetting ble det, men som alt annet i livet så glemmer en det vonde og husker bare det kjekke.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smukken72
    Mmmm - skal sjekke med elektriker skjønner jeg.
    Bruker de naturligvis rett i stikk-kontakta og ikke via skjøteledning.

Devoloen meldte om teknisk hastighet opp mot 100-150Mbit i snitt men fikk det ikke i praksis.

Belkin boksene har ikke den funksjonaliteten med tydeligvis er det noe med strømmen siden de ikke klarer å connecte i gigabit.
    Tydelig at jeg sliter med strømstøy.... Kontakter utenfor de "sonene" fungerer fint - har prøvd alle stikk-kontakter innenfor 5 meters radius = strømstøy og dårlig connection - velger jeg en stikk-kontakt lengre fra virker det fint.

Enten må jeg "rense" strømmen eller finne en annen løsning.
    Alternativt elektriker som legger ny kurs for powergriden men da kunne man jo bare lagt fysisk kabel. Litt skuffet over konseptet men kanskje det virker for andre. Hmmmm.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt nevnte Devolo-produkt er par år, og det fungerer greit til:

Streaming av TV fra TV-server i kontoret i kjelleren til stua. Både SD og HD fra Canaldigital
    Avspilling av film, hvis filmen er komprimert til under 5 GB/time. Dette gir at jeg har ca 10-12 mbit/s. Fungerer altså ikke på 100% blu-ray-ripper, men dette spilles av kun i hjemmekinoen og der har jeg gigabit-nettverk.

Jeg skal prøve tipsene over med å koble til devolo-enhetene i første punkt. Tror de står et stykke inn på ledningen i rommet nå.

Brukte tidligere 11n-nettverk, men dette ble for ustabilt. Dårlig WAF av TV bare stopper fordi nettverkskortet dropper og henter inn nettverket på nytt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •