DD/DTS fra Nightingale Pro 6 kortet (det med 2 PCI) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Argh!! :evil: Nå er jeg mektig lei...at pc´verdenen skal være så forbanna komplisert og lite brukervennlig er en gåte...Kjøper du en DVD spiller til stua, regner man ikke med å måtte fikle i timesvis for å få digital lyd ut....
    Geiri var så snill og kjøpte en kabel for meg. En digitalkabel jeg trodde jeg måtte ha til dette kortet for å få digital lyd ut. Har satt den alle steder som mulig er, men ingen digital lyd. Man trenger jo egentlig ikke en sånn kabel, men her fungerer det ikke med en gang! Gir opp snart...Gledet meg til å få testet HTPC men neida...Ok...for å oppsummere hvor langt jeg har kommet:

På min Denon AVR 1803, står det på displayet DPLII og det står DIGITAL til høyre. Er ikke DPLII analog???

Når jeg bruker Power DVD (noen sa at det var det eneste som fungerer med mitt kort) så står det på informasjon øverst til høyre, Dolby Digital 5.1 og antall kbps. MRK: Dette kommer kun opp når jeg setter A3D/Direct sound og 2 speaker i "configuration" i PowerDVD.Setter jeg SPDIF out, så står det "Not available" øverst til høyre under sound. Setter jeg tilbake på 2 speaker og A3D/Direct sound, så kommer Dolby digital opp. Det rare er at det fortsatt står DPLII på min reciever. Selv på DTS 5.1 så står dette på Power DVD når jeg har satt speaker til 2 og A3D/Direct sound. Setter jeg igjen SPDIF ut her, kommer det ikke lyd, og det står "not available" under sound øverst til høyre.

Jeg aner jo ikke om jeg faktisk får digital lyd ut, for jeg ser jo kun DPLII på min reciever. Drar jeg ut coax kabelen og setter den inn igjen, skifter den fra analog til digital. Så den får jo et signal!?

På WinDVD skjer omtrent det samme som på PowerDVD. Setter jeg 2 speaker og analog soundcard, får jeg lyd. Setter jeg digital soundcard får jeg ikke lyd....

Har satt digital out på DVD-ROM under devices. (Riktig?)
    Er det noen som bor i nærheten av Krokstadelva som har lyst/tid til å hjelpe meg? Jeg har fri hele neste uke. (Ferdig med nattskiftet mandags morgen.) Jeg har prøvd snart alt jeg kan fikle og trykke på og gir opp snart! Synd, for jeg har lyst til å få dette til å fungere! Har jo tross alt brukt litt penger på lydkort, VGA kabel og det er synd om dette ikke får bli brukt!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Denon AVR 1803, står det på displayet DPLII og det står DIGITAL til høyre. Er ikke DPLII analog???
    Det betyr at du har satt opp skjermkortet til å gi stereo ut. PLII signalet er kodet i stereo signalet så det er derfor dette kommer i displayet på receiveren.

Du skriver at du gjør settinger angående lyd i PowerDVD og WinDVD. Har du satt opp kontrollpanelet til lydkortet riktig? Har du lastet ned siste/riktige drivere til lydkortet? Det er helt klart at det er en setting du har oversett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle innstilling står på SPDIF ut i driverne. Har dobbeltsjekket.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det betyr at du har satt opp skjermkortet til å gi stereo ut. PLII signalet er kodet i stereo signalet så det er derfor dette kommer i displayet på receiveren.

Du skriver at du gjør settinger angående lyd i PowerDVD og WinDVD. Har du satt opp kontrollpanelet til lydkortet riktig? Har du lastet ned siste/riktige drivere til lydkortet? Det er helt klart at det er en setting du har oversett.

Hehe...skjermkortet? :lol: :lol:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt nærmere nå tror jeg...har satt digital SPDIF ut på Win DVD 5.0 platinitum, i tillegg har jeg satt enable digital out på DVD-ROM under devices. Så har jeg satt antall speakers til 2 i driver softwaren og satt enable SPDIF out. Før fikk jeg ikke lyd når jeg satte SPDIF ut på Win DVD, men nå får jeg lyd, men fortsatt bare i PLII??? Er det recieveren som ikke skjønner at det er DD eller DTS signal? En ting til, på denne siden er det skjermbilder av softwaren på kortet. Jeg har en helt annen meny! Prøvde å laste ned en annen driver, men den er fortsat ulik skjermbildet!?

http://www.digit-life.com/articles/zoltrixpro6/

BWA: Hva slags driver og software har du? På min CD står det: 1.83PD.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Hehe...skjermkortet? :lol: :lol:
    ops: ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har jeg satt antall speakers til 2 i driver softwaren og satt enable SPDIF out
    Når du har gjort dette må vel du bytte tilbake til 5.1 ut, ellers er det ikke rart at du kun får stereo.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    En ting til, på denne siden er det skjermbilder av softwaren på kortet. Jeg har en helt annen meny! Prøvde å laste ned en annen driver, men den er fortsat ulik skjermbildet!?
    http://www.digit-life.com/articles/zoltrixpro6/
    Han som skrev innlegget du refererer til har følgende oppsett:
    Operating system: Win98SE (4.10.2222A) with DirectX8.0a installed.
    Regner ikke med at du kjører Win98. Da er det heller ikke rart at driveren avviker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut nå at det var en gammel versjon. Står noe om "DIP switch" på www.zoltrix.com men finner ikke det på mitt kort?! Man jo være ingeniør for å få til dette her...har knota mange timer nå... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første bud når noe ikke virker er å avinstallere driverne, sette kortet i en annen pci-plass og installere driverne på nytt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at du byttet til stereo og satte SPDIF ut, byttet du tilbake til 5.1 etterpå?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whopass cheese: Takk for tipset! Det skal jeg prøve. Har holdt på i 10 - 12 timer nå...Prøvde å sette kortet i denne pc´en (altså ikke HTPC) for å se om det kunne ha noe å si, og det hadde det. Etter å ha lagt inn drivere og satt alt til SPDIF ut, så fikk jeg endelig opp Dolby Digital på reciever. MEN! Problemet var at lyden hakka. Prøvde alle mulige innstillinger på pc´en når det gjelder performance i control panel osv. Så jeg har vel kommet til en konklusjon:

1.) Jeg har klart å få reciever til å få inn Dolby digital og DTS fra lydkortet, men ikke i fra HTPC! (Mulig IBM ikke tillater slike lydkort, ikke vet jeg...får bare PLII på IBM´en).

2.) Selv om reciever får inn signalet, så hakker lyden uansett hva jeg gjør. Den hakker ikke i DPLII modus. Står det på www.zoltrix.com om "switcher" du kan sette ON eller OFF for å feilsøke SPDIF, men disse switchene har ikke jeg...

Det er uansett like før jeg pælmer kortet til de evige jaktmarker...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benytter du en PIII 800 MHz ennå? I såfall kan det være grunnen til hakkingen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Det var 800 Mhz pc´en jeg skulle bruke opprinnelig til HTPC. Det hakket på min andre pc. en 1.4 GHz 512 MB RAm pc...
    Jeg vil helst bruke 800 Mhz´en da den er mye mindre og det er ikke noe annet enn OS og Win DVD 5.0 på den. Jeg får uansett signal fra 1.4 GHz pc´en til reciever, men det hakker. Skal prøve litt mer i kveld før jeg drar på jobb. Virker som om IBM pc´en (800 Mhz) ikke liker dette lydkortet. Må være det, siden det virker i den andre pc´en. Da får jeg opp Dolby digital på reciever med engang jeg snurrer film, men det hakker. Skal prøve å bytte DVD-ROM spiller for å se om det kan hjelpe.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd dette skulle bli så "trøblete" for deg. Er 2 tips fra meg:

Tips 1: Har IBM'en (800MHz) et integrert lydkort? I såfall ville jeg gått inn i Contral Panel -> System -> Hardware -> Device Manager og funnet frem til det integrerte lydkortet og satt det som "disabled". Deretter ville jeg installert det nye kortet.

Tips 2: Dersom IBM'en IKKE har et integrert lydkort, så kan årsaken til at det nye lydkortet ikke virker være at det er en konflikt med annen hardware. Gå til Device Manager og velg det nye lydkortet og sjekk at du ikke har "conflicts". Prøv eventuelt å sette en annen Interrupt (IRQ), eller minnetildeling.

Tror personlig tips nr. 2 er høyst aktuelt siden ditt nye lydkort okkuperer 2 PCI-slots...

Lykke til.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ENDELIG!!!

Tiger: Takker for tips! Har faktisk fått det til nå!
    MEN, fikk det bare til på den andre pc´en som ikke er HTPC...
    Den står 5 meter unna annlegget og er stor og tung....Kan ikke flytte den nærmere da det trådløse ikke går så langt. Eller, jeg må for å se film fra denne pc´en, plugge ut alt, løfte den fram slik at optisk kabel rekker frem. Tar jo sin tid dette og ikke en løsning jeg ønsker på sikt akkurat! Løsningen må derfor bli 5 meter optisk eller coaxial kabel. Ulempen er lengden, har 10 meter VGA kabel nå, og denne pc´en brukes jo til alt av spilling, internettsurfing osv. Altså er den ikke "ren" til HTPC, men det får bare gå.

Tviler på at det var noen konflikter på IBM pc´en. Sjekket dette. Disablet også onboard lydkortet. Tror bare IBM pc´er generelt er kresne på hardware. Husker en gang da jeg jobbe i fotobransjen. Da var det Compaq og IBM som skilte seg ut når det gjaldt komplibalitet (hvordan skriver man dette ordet?? :lol: ). Mange firewire kort ville ikke fungere med disse pc´ene. Tror det var grunnen til at det ikke gikk på IBM pc´en.
    Du sier kortet tar 2 PCI slotter. Dette er i og for seg ikke helt riktig. Man setter ikke den andre delen fysisk nedi, men kobler den til den andre delen. Man må jo skru fast kortet, så man kan jo da si at det tar to plasser. Jeg måtte bytte DVD-ROM forå unngår hakking. Den jeg hadde var altfor gammel. Den klarte sikkert ikke "skyve" unna. Nå håpe jeg bare det går å kjøpe 5 meter optisk/coax kabel!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at Elkjøp i hvert fall har 3 meter. Med i pakken følger også et skjøte stykke. Da er man jo godt på vei...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Etter at du byttet til stereo og satte SPDIF ut, byttet du tilbake til 5.1 etterpå?
    Har alltid satt antall speakers på 2 under innstillingene på driverne.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    Kjener meg igjen i problematikken. Har oxo nightingale. Slet lenge før jeg fikk d til. Mitt prob var at hovedkortet hadde integrert lydkort, og når driverer for dette lå inne fikk jeg ike til nightingale kortet. Avinstalerte drivere og la så inn kunn driver for nightingale kortet. Valgte spdif i software, og valgte spdif i Windvd. Alt fungerte fint. Zoomplayer med ac3filter gav oxo dig lyd. Topp, men nå har jeg fått prob igjen. kjøpte nylig et pci sat-kort, og måtte da flytte lydkortet. Etter flytting har jeg samme prob som du sliter med. Velger spdif i software, men når jeg velger spdif i windvd kommer ikke lyd. Lyd får jeg kun i stero når jeg velger analog i windvd. I zoomplayer får jeg ikke valgt spdif i ac3filter oppsettet???? Hva skjer?? Kommer dette av at jeg bruker en annen pci-slot? (har reinstalert alle driverer)
    Hadde oxo prob med hakking i lyden tidligere, men dette kom av at min gamle dvd spiller trolig var utslitt. Nå har jeg en nec dvd brenner, og den spilte problemfritt intil jeg flyttet kortet. :evil:

Skal se om det hjelper å flytte kortet att.

Mvh ivan

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ivan: Problemet mitt lå i pc´en IBM pcen takla rett og slett ikke kortet! I min andre pc gikk det uten problemer!

Jeg har forøvrig klart å knekke coaxkontakten på lydkortet da...stupide meg glemte at kabelen akkurat rakk frem og skulle flytte på pc´en...jaja...kan sikkert loddes på igjen. Uansett har jeg optisk kontakt intakt!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •