Redigering av Riks-TV-opptak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Redigering av Riks-TV-opptak

Hepp.

Jeg har lekt litt med en Hauppauge DVB-T-tuner og DVB-viewer, og tatt opp an del forskjellige programmer. Jeg er veldig fornøyd med kvaliteten og alt det der, men jeg skulle gjerne ha gjort litt enkel redigering på filene (hovedsaklig klippe vekk begynnelsen og slutten, slik at jeg står igjen med bare selve programmet), og dette får jeg ikke til.

Jeg har funnet mange programmer som skal kunne redigere .ts-filer, men ingen av dem ser ut til å takle kodekene som er i bruk på det norske bakkenettet.

Jeg kom også i skade for å ta opp hele transport streamen på et av opptakene, og jeg skulle gjerne demultiplekset ut en av kanalene. Dette får jeg heller ikke til. tsMuxer klarer å demuxe videostreamene, men lyden får jeg ikke tak i.

Er det noen som har forslag til programmer som kan brukes?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hepp.

Jeg har lekt litt med en Hauppauge DVB-T-tuner og DVB-viewer, og tatt opp an del forskjellige programmer. Jeg er veldig fornøyd med kvaliteten og alt det der, men jeg skulle gjerne ha gjort litt enkel redigering på filene (hovedsaklig klippe vekk begynnelsen og slutten, slik at jeg står igjen med bare selve programmet), og dette får jeg ikke til.

Jeg har funnet mange programmer som skal kunne redigere .ts-filer, men ingen av dem ser ut til å takle kodekene som er i bruk på det norske bakkenettet.

Jeg kom også i skade for å ta opp hele transport streamen på et av opptakene, og jeg skulle gjerne demultiplekset ut en av kanalene. Dette får jeg heller ikke til. tsMuxer klarer å demuxe videostreamene, men lyden får jeg ikke tak i.

Er det noen som har forslag til programmer som kan brukes?
    Ta en titt på Project X - DVB demux Tool | Get Project X - DVB demux Tool at SourceForge.net

Usikker på hvor godt den takler h.264 codec'en, men jeg har ellers god erfaring med den.

Personlig så kjører jeg mythtv, og redigerer opptaket der slik at det får en cutliste og kjører en export av det for å lage et "ferdig" opptak.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Project X takler ikke MPEG4 standarden til RiksTV. Det er det vel så og si ingenting som gjør idag. Men VideoReDo er i avslutningsfasen på utvikling av deres TVSuite ver 4 som skal støtte MPEG4/H.264. Sjekk forumet deres for status rundt dette, men tipper den kommer om noen dager. De har brukt veeeldig lang tid på å utvikle dette og jeg har bra erfaring med VRD. Anbefalles!

VideoReDo MPEG Video Editing Software

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av albas
    ... Men VideoReDo er i avslutningsfasen på utvikling av deres TVSuite ver 4 som skal støtte MPEG4/H.264...tipper den kommer om noen dager...
    VideoReDo MPEG Video Editing Software
    Meg bekjent er det bare kommende versjon av VideoReDo samt TMPGEnc Xpress 4.0 som er egnet til redigering av RiksTV opptak. Jeg har prøvd begge og velger å stille meg helhjertet bak anbefalingen til albas: VideoReDo anbefales. Men det kan hende du må vente mer enn noen dager, for betatestingen har tatt tid frem til nå...

Jeg orket ikke vente lenger, kjøpte eksisterende versjon (som er ubrukelig til RiksTV opptak) og meldte meg inn som betatester for versjon 4 senhøsten 2009. Om ønskelig finner du retningslinjer på deres åpne forum om hvordan man går frem. Jeg antar at jeg må betale for en oppgradering i tillegg når betatestingen er ferdig. Men det er det uansett verdt - det er bare å glede seg. Anbefales på det sterkeste. Meget kjapp klipping, en ren fornøyelse.

Programmet har forresten batch-kjører. Gå igjennom alle opptak du vil klippe og bestem hvordan kuttene skal utføres og hva resultatet skal lagres som. Deretter starter du batchen og lar PC-en ordne resten på egenhånd. Veldig bra. Jeg har akkurat latt batchkjøreren til VideoReDo utføre klipping av 20 episoder tegneserier og et par filmer - programmet brukte en snau halvtime på å bli ferdig. Sluttresultatet er da i identisk format som opptakene (ikke rekodet, dvs fortsatt *.ts med H.264 og AAC LATM/LOAS).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg har prøvd ProjectX, og det ser ikke ut til å fungere, dessverre. Et annet program jeg har prøvd er SmartCutter, og det fungerer nesten. Dvs. på et par videoer jeg har prøvd, så gikk det faktisk bra. Men på de aller fleste opptakene jeg prøver meg på, så får jeg lastet inn videoen og valgt cutpointene mine. Når jeg skal lagre filen, krasjer programmet. Jeg ser ikke bort fra at problemet er relatert til at jeg kjører Windows 7.

VideoReDo høres ut som løsningen her, så da får jeg bare vente på den nye versjonen. Jeg har ingen bråhast med å redigere filene, så det gjør ikke så mye om det tar et par måneder.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VideoRedo er ute av Alfa testing og kan lastes ned her:

Getting started with VideoReDo TVSuite V4 with H.264 - VideoReDo MPEG Editor Forums

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, endelig klar!

Jeg kjører for øvrig Win 7 64bit og har ingen problemer med VideoRedo. Det hadde jeg heller ikke med TMPGEnc Xpress 4. Begge fungerer, men VideoReDo er altså klart å fortrekke. Du kan sjekke selv med trial-versjonen i 15 dager. Bruk linken til albas.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har omsider fått lastet ned betaen av VideoReDo og testet litt, og det ser absolutt lovende ut. Litt kjedelig at preview ikke fungerer på h264-filer, og at den ikke takler mer enn ett lydspor, men dette blir forhåpentligvis fiksa etter hvert.

Jeg antar/håper at h264-støtte også vil dukke opp i VideoReDo Plus etter hvert. Så vidt jeg kan se, så har jeg egentlig ikke behov for TVSuite.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •