Hjelp til rimelig HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til rimelig HTPC

Hei.

Jeg lurer på å omsider ordne meg en htpc..

I utgangspunktet vil jeg gjøre det rimligst mulig, men jeg vil ha det som trengs for å spille hd filmer mkv etc.. Spilling blir ikke aktuelt på denne..

Jeg vil også gjerne gjøre den så stille som mulig innen rimelighetens grenser.

Jeg har en del ddr2 minne liggende, så jeg starter vel egentlig i feil ende og baserer oppsett på det..

De delene jeg har sett på til nå er som følger..

Kabinett.: Silverstone SST-GD04 - Kabinett - Finn beste pris hos Prisguide.no

HK: Asus M3N78-VM - Hovedkort - Finn beste pris hos Prisguide.no

CPU: AMD Athlon II X2 250 - CPU/prosessor - Finn beste pris hos Prisguide.no

Litt usikker på det HKet, kanskje noen som har et bedre alternativ.? Det integrerte skjermkortet vil vel være tilstrekkelig sammen med cpu tilå kjøre det meste av kvalitetsfiler.?

Å så trenger jeg muligens ikke så stor prossesor. Vil dere anbefale å gå ned der for å redusere varme.?

Har noen et forslag til en stillegående kjøler til den prossesoren, som passer i kabinettet.? Jeg regner med at stock kjøleren vil blåse en del.? Den utvendige høyden på kabinettet er oppgitt til 15cm

Ellers kjøre jeg mest sannsynlig ubnuntu med xbmc fra minnestick, eventuelt setter i en 2,5 disk jeg har liggende...

Jeg kommer til å styre den med harmony 885 fjernkontrollen jeg har, så da trenger jeg vel bare en ir mottaker.? Jeg trenger vel ikke noe fæncy der.? Tips mottas med takk.

Å så trenger jeg en stille cpu med tilstrekkelig power, men ikke noe overkill...

På forehånd takk.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg ville lagt et par hundrelapper til i hovedkortet og fått litt vassere skjermkort;

Asus M4A785D-M PRO - Hovedkort - Finn beste pris hos Prisguide.no

Ellers valgte jeg selv 240e, siden den bruker 45w, mens 250 bruker 65w.

Med 15 cm, så har du en del valgmuligheter med tanke på CPU-kjøler, men du får ikke plass til de største.

Smallish LGA775 Heatsink Roundup - Part 2 | silentpcreview.com

Recommended Heatsinks | silentpcreview.com

silentpcreview.com | View topic - Which Tower Cooler will fit the Antec Fusion Remote Max?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker soundfreak...

Kanskje det hovedkortet du foreslo er noe bedre ja... Skal se litt på det.

Prossesoren du anbefaler, er det med tanke på strømbruk og varme du anbefaler den.?

Som sagt trenger jeg ikke noe racer opplegg, så kanskje jeg kan ta en rimeligere variant av 45w som er tilstrekkelig.?

Jeg er ikke så inne på amd vs intel.. Pris, ytelse varme etc.. Noen som vil anbefale den ene over den andre.?

Ellers så vurderer jeg Scythe Ninja Mini kjøler. Den skal være liten nok til kabinettet, og med to stk 12mm kab vifter kan jeg muligens gjøre den passiv på en 45w prosessor..

Jeg har ikke funnet psu ennå. Jeg trenger vel ikke mer enn 400w, så om jeg finner en stillegående i det området bør det vel være nok..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kikket litt mer og se på litt alternative hovedkort.

Vil et AMD780g kort være bedre enn det som jeg nevnte over.? geforce8200.?

Er det stor forskjell på 780g og 785g..? Jeg tenker en del budsjett her, så om det ville være nok med 780g så går jeg sikkert for det..

Tenker da å bruke cpu som nevnt athlon ll x2 250...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ekvals
    Da har jeg kikket litt mer og se på litt alternative hovedkort.

Vil et AMD780g kort være bedre enn det som jeg nevnte over.? geforce8200.?

Er det stor forskjell på 780g og 785g..? Jeg tenker en del budsjett her, så om det ville være nok med 780g så går jeg sikkert for det..

Tenker da å bruke cpu som nevnt athlon ll x2 250...
    Hvis du skal kjøre Linux på denne vil jeg sterkt anbefale å bruke Nvidia grafikk/skjermkort.
    Det er i dag god støtte for hardware dekoding av video i Linux for Nvidia grafikk. Dette er ikke tilfellet for AMD/ATI.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skulle legge inn info om at jeg har gått bort fra linux..

Grunnen var at det var lite utvalg i hk med nvidia skjermkort som passet med de andre komponentene...

Uansett der jeg for meg flere muligheter med eksemelvis win 7 og xbmc i autooppstart..

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte 785 siden jeg skal ha Windows 7.

Alternativt kan du gå for G45/Intel CPU, der er det vel bedre støtte for Linux om jeg ikke tar feil?

Alternativt kan du benytte eksternt skjermkort, men da går kostnaden noe opp...

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ekvals
    Ja, jeg skulle legge inn info om at jeg har gått bort fra linux..

Grunnen var at det var lite utvalg i hk med nvidia skjermkort som passet med de andre komponentene...

Uansett der jeg for meg flere muligheter med eksemelvis win 7 og xbmc i autooppstart..
    Holder akkurat på å sette opp en htpc basert på Nvidia ION-chipsett og er sålangt strålende fornøyd. Bruker XBMC som software og den spiller av bluray rips i 1080p uten problemer med bruk av HW-akselerasjon (VDPAU).

Jeg har brukt dette hovedkortet :

ASUSTeK Computer Inc.

NB - Vifta på mitt hovedkort bråkte noe aldeles forferdelig så jeg byttet den ut og nå hører jeg ingenting lenger. Ser at det på bildet på linken over allerede er byttet vifte, så den nye generasjonen er nok stillere.

HK koster kanskje noe mer, men kommer med alt du trenger :

• hdmi
    • optisk
    • Støtter DDR2 minne i "full størrelse"
    • Innebygget bluetooth (som riktig nok ikke støttes i linux enda)
    • Gigabit LAN

og ja, XBMC kjører under windows også, men *det* har jeg ingen erfaring med :-)

peram

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •