Beste mediacenter programvare med GPU støtte ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste mediacenter programvare med GPU støtte ?

Har forsøkt å sette meg inn i media center alternativene der ute, men klarer ikke å slå meg til ro med en løsning. XBMC er en elegant og brukervennlig løsning, men bildekvaliteten er ikke helt topp. Slik jeg har forstått er det bedre bilde å hente fra løsninger som støtter gpu avlastning. Er noen som har lyst til å lage en liten guide for hvordan man får best mulig bildekvalitet og samtidig støtte for alle formater? Fra flere hold hevdes det at man kan matche eller slå ordinære dvd og blu-ray spillere med en htpc, det hadde vært noe! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av schillinger
    Har forsøkt å sette meg inn i media center alternativene der ute, men klarer ikke å slå meg til ro med en løsning. XBMC er en elegant og brukervennlig løsning, men bildekvaliteten er ikke helt topp. Slik jeg har forstått er det bedre bilde å hente fra løsninger som støtter gpu avlastning. Er noen som har lyst til å lage en liten guide for hvordan man får best mulig bildekvalitet og samtidig støtte for alle formater? Fra flere hold hevdes det at man kan matche eller slå ordinære dvd og blu-ray spillere med en htpc, det hadde vært noe! 8)
    XBMC har da vel ikke dårlig bildekvalitet!
    Med støtte for VDPAU i linux og DXVA i windows, så er det jo bare å tut og kjør om du har et skjermkort som støtter det. Hdlyd på pc'en kan være litt mer tricky, da BD må dekodes med en kodek som støtter PAP. Tror powerdvd støtter dette, og da kan du bruke en external player for å kjøre det i et media center-program (mediaportal, xbmc, etc.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, må si meg enig her... XBMC har jo den beste bildekvaliteten jeg har sett til nå...

Selv bruker jeg XBMC i Linux med VDPAU (som nevnt over).

Du bør prøve en XBMC Live CD. Den booter rett i XBMC. VDPAU må du aktivere manuelt og krever et Nvidia skjermkort i 8 serien eller høyere. XBMC støtter også de nye VDPAU funksjonene i siste serie Nvidia kort.

Blu-Ray derimot, er ikke linux egnet til spille av platene. Det er ting på trappene som skal gjøre det mulig å spille av direkte, men foreløbig må man rippe dem før man spiller av.

Sånn sett er XBMC + PS3 den optimale løsningen for meg. PS3 til spill, BD og DVD. XBMC til alt annet.

Her kan du følge med på Blu-Ray støtte for Linux:
    MPlayer - The Movie Player

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cirion75
    Jepp, må si meg enig her... XBMC har jo den beste bildekvaliteten jeg har sett til nå...

Selv bruker jeg XBMC i Linux med VDPAU (som nevnt over).

Du bør prøve en XBMC Live CD. Den booter rett i XBMC. VDPAU må du aktivere manuelt og krever et Nvidia skjermkort i 8 serien eller høyere. XBMC støtter også de nye VDPAU funksjonene i siste serie Nvidia kort.

Blu-Ray derimot, er ikke linux egnet til spille av platene. Det er ting på trappene som skal gjøre det mulig å spille av direkte, men foreløbig må man rippe dem før man spiller av.

Sånn sett er XBMC + PS3 den optimale løsningen for meg. PS3 til spill, BD og DVD. XBMC til alt annet.

Her kan du følge med på Blu-Ray støtte for Linux:
    MPlayer - The Movie Player
    Ut ifra det du sier så kan altså XBMC spille av BD iso filer? Stemmer dette?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkn
    Med støtte for VDPAU i linux og DXVA i windows, så er det jo bare å tut og kjør om du har et skjermkort som støtter det.
    Har XBMC fått støtte for DXVA nå i det siste? Sist jeg var borti dette var det ikke støtte for det uten bruk av ekstern avspiller og da er det strengt tatt ikke XBMC som har støtte for det men den eksterne avspilleren

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har XBMC fått støtte for DXVA nå i det siste? Sist jeg var borti dette var det ikke støtte for det uten bruk av ekstern avspiller og da er det strengt tatt ikke XBMC som har støtte for det men den eksterne avspilleren
    [WINDOWS] DSPlayer GPU assisted video decoding - XBMC Community Forum

Den skal visst være inkludert i repo'ene.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv dsplayer som ekstern avspiller og det fungerer fint det, poenget mitt var bare at XBMC i seg selv ikke har støtte for hw akselrasjon uten bruk av ekstern spiller

Synes det kanskje virker som om at dsplayer har litt "blassere" bilde enn vanlig avspiller itillegg til at lyden er litt usync? Men det er deilig å igjen kunne kjøre 1080p filer med bare noen få % CPU belastning

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Bruker selv dsplayer som ekstern avspiller og det fungerer fint det, poenget mitt var bare at XBMC i seg selv ikke har støtte for hw akselrasjon uten bruk av ekstern spiller

Synes det kanskje virker som om at dsplayer har litt "blassere" bilde enn vanlig avspiller itillegg til at lyden er litt usync? Men det er deilig å igjen kunne kjøre 1080p filer med bare noen få % CPU belastning
    My bad, trodde dsplayer var lagt inn i xbmc som en avspiller. Virker som om dsplayer er veldig i beta-stadiet ifl. tråden på xbmc.org Dxva-støtte er en milestone for 10.05. Gode nyheter for dere med ATI

Newcomer WebKnight sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk ut mediaportal

I mediaportal får du et hav av muligheter og har mulighet for TV (Støtte for dette er det vel så som så med i XBMC?)

MEDIAPORTAL - free media center - Home

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt mediaportal nå i noen år, og kan vel si meg fornøyd med det.

Har veldig lyst å prøve ut xbmc eller boxee, men pga dårlit støtte for tv delen der så har jeg ikke kommet så langt enda.

Jeg vurderer nå å gå tilbake til en vanlig dekoder for tv, så kun bruke pcen til filmer, tv-serier og bilder. Musikk blir i dag brukt via squeezebox da jeg synes mediaportal er ganske dårlig på denne delen, så kan bli artig å teste ut hvordan dette er på xbmc og boxee.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkn
    Med støtte for VDPAU i linux og DXVA i windows, så er det jo bare å tut og kjør om du har et skjermkort som støtter det. Hdlyd på pc'en kan være litt mer tricky, da BD må dekodes med en kodek som støtter PAP. Tror powerdvd støtter dette, og da kan du bruke en external player for å kjøre det i et media center-program (mediaportal, xbmc, etc.)
    Må si meg enig i at XBMC ikke har noen særlig bra bildekvalitet. Jeg opplever et mer naturlig og dynamisk bilde i feks MP12. Bildekvaliteten der nå er jo helt outstanding. Her prater vi DVD. XBMC har jo et veldig bra grensesnitt men på BD ISO filer så er det stopp. Jeg vil ha en software som spiller av BD og DVD iso som støtter DXVA og True HD lyd og hvor en har tilgang til menyer, kapitler og tekst. Eneste Softwaren jeg egentlig har funnet akseptabel er Power DVD 9 Ultra, men den har noen små uforklarlige rykninger i BD ISO/Disker som jeg ikke har funnet ut av enda. Kan påvirkes litt av innstillingene ang deinterlacing men fortsatt små rykninger helt sporadisk. Har testet andre programmer hvor jeg spiller bd filene direkte og der flyter de fint så jeg regner med at det er en bugs i power DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Må si meg enig i at XBMC ikke har noen særlig bra bildekvalitet. Jeg opplever et mer naturlig og dynamisk bilde i feks MP12. Bildekvaliteten der nå er jo helt outstanding. Her prater vi DVD. XBMC har jo et veldig bra grensesnitt men på BD ISO filer så er det stopp. Jeg vil ha en software som spiller av BD og DVD iso som støtter DXVA og True HD lyd og hvor en har tilgang til menyer, kapitler og tekst. Eneste Softwaren jeg egentlig har funnet akseptabel er Power DVD 9 Ultra, men den har noen små uforklarlige rykninger i BD ISO/Disker som jeg ikke har funnet ut av enda. Kan påvirkes litt av innstillingene ang deinterlacing men fortsatt små rykninger helt sporadisk. Har testet andre programmer hvor jeg spiller bd filene direkte og der flyter de fint så jeg regner med at det er en bugs i power DVD.
    Du får prøve XBMC fra en Live CD hvis du har et GForce kort som støtter VDPAU er vel fra 8 og oppover. DXVA er microsoft sitt grensesnitt for GPU dekoding mens VDPAU er noe Nvidia har utviklet for Linux og tilsvarer PurevideoHD i windows. XBMC har ikke hatt DXVA støtte, men har det kun i utviklingsversjon.

Purevideo/VDPAU gjør mer enn dekode med GPU, det er også andre optimaliseringer som deinterlace osv.

PureVideo HD
    VDPAU: Video Decode and Presentation API for Unix

XBMC støtter VDPAU i de 2 siste versjonene, men man må manuelt aktivere dette i settings. LiveCD'en kan kjøres direkte uten installasjon. Aktiver VDPAU test bildekvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cirion75
    Du får prøve XBMC fra en Live CD hvis du har et GForce kort som støtter VDPAU er vel fra 8 og oppover. DXVA er microsoft sitt grensesnitt for GPU dekoding mens VDPAU er noe Nvidia har utviklet for Linux og tilsvarer PurevideoHD i windows. XBMC har ikke hatt DXVA støtte, men har det kun i utviklingsversjon.

Purevideo/VDPAU gjør mer enn dekode med GPU, det er også andre optimaliseringer som deinterlace osv.

PureVideo HD
    VDPAU: Video Decode and Presentation API for Unix

XBMC støtter VDPAU i de 2 siste versjonene, men man må manuelt aktivere dette i settings. LiveCD'en kan kjøres direkte uten installasjon. Aktiver VDPAU test bildekvalitet.
    Hva med Bitstream da?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedr MP så er jo det basert på DirectShhow, og støtter derfor DXVA fullt uu.

for XP brukes VMR9 mens Vista og Win7 brukes EVR, som er bedre på mange områder.

DXVA krever codec som støtter dette, med det er ikke noe problem:
    - Cyberlink (SD og HD)
    - MPC-HC (HD)
    - mfl.

Det fine med W7 er at man kan bruke MS sin egen codec (MS DTV elns) for SD og HD. Denne begynner å bli referanse codecen i MP (mange sverger dog til Cyberlink).

Vedr. avspilling av musikk, er det egen plugin for å få bedre lyd her:
    ASIO music player - MediaPortal Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på her.

Har nylig installert XP på maskina da Win7 gikk ut på dato. Prøvde Ubuntu en periode, men det blir mye møl og knoting. Skal ha det enklest mulig

Installerte MediaPlayer Classic Home Cinema da jeg har vært strålende fornøyd med denne tidligere. Så har jeg forstått at VLC ikke har støtte for HW dekoding, men det har MPC-HC.

Googlet meg frem til følgende renderer:
    madVR - high quality video renderer (GPU assisted) - Doom9's Forum

Og bruker denne nå, men er den optimal for meg?

Maskinvare er som følger:
    C2D T9600 @ 2.8GHZ
    4GB RAM
    ATI Mobility Radeon HD 3650
    7200RPM disk.

Maskinen tror jeg ikke det er noe i veien med, men jeg lurer da altså på de "perfekte" innstilinger. Skjønner at det kanskje ikke er så greit å "bøffe" andres innstillinger som de har jobba for å få frem, men har noen tips og ønsker å dele, så blir jeg veldig glad!

Takk for svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •