Min "perfekte" HTPC er ferdig.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min "perfekte" HTPC er ferdig.

Etter å ha bygget drøssevis med HTPCer og kommet fram til at HTPC er for mye knot så har jeg igjen lagt ned litt resurser for å finne ut av dette igjen.

Eier selv en liten databutikk så jeg har god tilgang på komponenter for testing. Denne gangen har jeg sagt til meg selv at det ikke skal koste for mye men det skal kunne gå an å spille av full HD lyd og bilde. I tillegg vil jeg ha muligheten til å kunne brenne Bluray filmer og så skal den ikke bråke mer enn PS3.

Her kommer komponentlista mi. Det er sikkert mange andre løsninger som er mer eller mindre fornuftige, men dette jeg har satt opp virker

*Mainboard Asus P7P55-M S-1156 P55 mATX PCI-E Audio7.1 GbLAN SATA-II Raid DDR31394 PhysX ready

*CPU Intel Quad Core i5 750 (2.66GHz) Socket-1156 1333MHz 8MB Cache 64bit 95W Lynnfield B1 Boxed

*MemoryPatriot DDR3 4.0GB 1600MHz PC12800 XMP Viper II Dual Channel Kit2x2GB) 7-7-7-20 Low Latency

*Harddisk WD 1.0TB 7200RPM SATA II 3.5" 32MB Caviar Greenpower

*Case Mini Tower HEC 6T10BS-AL45U Black M-Atx W 450W PSU USB&Audio

*LG BH08LS20 Blu-Ray Recorder DVD CD DVD-RAM SATA Internal Black Bulk

*Asus VGA-Card Radeon HD5750 1024MB PCI-E 2xDVI HDMI DisplayPort HDCP Fan

*Windows 7 Home Premium Norwegian DVD Win7 64-Bit OEM

Dette er da maskina som er basert på intel s-1156 platformen. Har nok krutt i massevis for formålet. Utvikler lite varme og gir deg masse power for pengene.

Kabinettet fra HEC er et standard microtower med en ganske stabil og stillegående PSU. I tillegg så er det såpass romslig innvendig at du har ingen problemer med lufting og installasjon av fullsize grafikkort.

Det første som gjøres når maskina er bygd og startet opp er å gå inn i BIOS under Hardware Monitoring og aktiver SmartQ fan og sett alle til silent. Det er ikke mye støy å spore fra GPU, CPU og PSU i forhold til hva disse komponentene gir deg.

Etter installasjon av Win7 64bit så legger jeg inn følgende programmer.

PowerDVD Ultra (koster penger)
    AnyDVD HD (koster penger)
    Imgburn (Gratis)
    Virtual Clone Drive fra Slysoft (Gratis)

Når det gjelder grafikkortet så anbefales det å legge inn den siste driveren som nå vel er 12.2 i tillegg så finnes det en patch til power DVD som burde installeres.

Gå så inn på kontrollpanel - Maskinvare - lyd - høyre museklikk på ATI HDMI lydkortet og vel 7.1 surround.

Gå så inn i Power DVD og velg settings velg audio og velg use hdmi
    så velger du Non decoded audio HD to external device
    Gå så inn i Video delen delen og velg Hardware decoding,

Gå så inn i ATI catalyst kontrollpanelet under Avivo instillingene og fjern hukken enable dynamic contrast og fjern hukken under "denoise"

Det skal være det hele. Skal du spille av BLuray filmer bruker du Power DVD og setter oppdateringsfrekvensen på ATI kortet til 24Hz. Skal du spille av DVD så bruker jeg WMP12 med 25Hz opdateringsfrekvens. Dette fungerer glitrende.

Prisen på dette oppsettet uten software havner vel ut på ca 7950,-.
    Men en behøver ikke brenner. Da sparer en fort nesten en tusenlapp.
    Har sammenlignet kvaliteten på dette oppsettet med PS3 og en Panasonic BD-80 og dette er fullt på høyde med BD-80 i bildekvalitet. Den har hakket bedre bildekvalitet en PS3 og den er raskere på lasting av filmer.

Dette var bare et kjapt lite tips til alle Dere som stadig er på jakt etter et oppsett. Dette virker!! Full HD lyd dukker opp i displayet på min RXV-1800. Og panoreringsproblemer finnes ikke. Håper noen kan dra litt nytte av mitt lille juleprosjekt

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Er alle komponentene å få kjøpt et sted?

Regner med dette gir minimum 5.1 HD lyd over HDMI ?!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, hvor mye varme utvikler prosessoren? Ser den er på 95W og det kan fort bli ganske mye varme å kvitte seg med ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Interessant. Er alle komponentene å få kjøpt et sted?

Regner med dette gir minimum 5.1 HD lyd over HDMI ?!

Disse komponentene ligger vel hos de fleste store nettbutikker.
    De jeg satt opp og har brukt er fra ps.no

Dette gir deg full 7.1 HD Master you name it

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Heisann, hvor mye varme utvikler prosessoren? Ser den er på 95W og det kan fort bli ganske mye varme å kvitte seg med ...
    Det er ikke noe problem. Denne maskinen har vel stått og gått i 3 dager med en burn in test. da lå system tempen på 38 grader og CPU tempen på 44. Har også jobbet en del med maskina dvs, rippet BD film mens jeg har sett på film. Under denne prosessen så har cpuen lagt maks på 43 grader mens systemet har holdt en temp på 36-37 grader. Jeg har bevisst styrt unna vifteløst kort. Over lengre tid så har jeg hatt dårlig erfaring med de vs de som har vifte. Har testet ut 3 forskjellige ATI kort i 5 serien. 2 stk 5750 og 1 stk 5770. Disse har vært fra Asus, MSI og Gigabyte. Alle disse er relativt stillegående. Jeg sitter rett under en Epson TW1000 på lavkontrast. Denne hører jeg. Jeg hører ikke PCen som står i racket under lerretet. det er ca 3M dit. Slår jeg på PS3 som står ca 50CM til venstre for PCen så hører jeg den fint. Den overdøver TW1000. Til info så har jeg satt inn en 92mm vifte bak på kabinettet for å trekke ut overskuddsvarme. Dette er en vifte som visst skal gi 16db. Tror det var fra pabst. Føler ikke at jeg behøver den men har satt den inn alikavel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Dette så ut som et interessant bygg. Har du/dere noen tanker om det lar seg gjøre å få disse komponentene inn i et ganske lavt HTPC-kabinett (skal inn i en hylle som er 15 cm høy)?
    Jeg har sett på Antec Fusion Remote f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pengvim
    Hei.

Dette så ut som et interessant bygg. Har du/dere noen tanker om det lar seg gjøre å få disse komponentene inn i et ganske lavt HTPC-kabinett (skal inn i en hylle som er 15 cm høy)?
    Jeg har sett på Antec Fusion Remote f.eks.

Det skal gå veldig greit dette. Det er jo et Micro ATX kabinett så her burde allt passe.

I mellomtiden så har jo den nye Core i5 serien til Intel kommet på markedet. Feks Core i5 660 på 3.33Ghz med 35nm produskjonsteknologi og 73W. Denne har 4MB Cache mot 8 på den jeg satt opp. Har bygd et par maskiner allerede med denne typen CPU men har ikke hatt tid til å teste ytelsen i forhold. Men med håndtering av lyd og bilde via 5750 kortet så skal jo ikke dette være noe problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser flott ut
    Har hatt denne i bakhodet en stund, spørs om ikke Acer L5100 blir degradert til kontortjeneste snart.

:-D

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint oppsett. Jeg har ingen planer om å bytte fra sokkel 775 enda, men alt det nye som er kommet ser veldig spennende ut.

Har du gitt opp PS3 altså?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian216
    Fint oppsett. Jeg har ingen planer om å bytte fra sokkel 775 enda, men alt det nye som er kommet ser veldig spennende ut.

Har du gitt opp PS3 altså?
    PS3 har jeg ikke gitt opp. Det er jo en fantastisk maskin Minuset med den er grensesnittet. Spesiellt dette med listinga av musikk. Dårlige søkemuligheter og en elendig nettleser. I tillegg så savner jeg støtte for BD iso filer hvor en får menyer og kapitler. Men maskinen bare virker. Det er jo ikke noe kødd med den. Jeg sitter også med en Panasonic BD60 BD spiller, men jeg blir gal av å bruke den. Det tar så sinnsykt med tid å laste in BD filmer. Forskjellen på alle disse løsningene er jo helt minimal kvalitetsmessig. Jeg mener kvaliteten på bildet på PS3 muligens er litt dårligere med tanke på sortnivå, men jeg er ikke helt sikkker på dette. Forskjellen på BD60 og HTPCen kan jeg ikke se forskjell på. HTPCen er jo et knoteprosjekt før en kommer dit en skal, men grunnen til dette i denne omgangen er nok softwaren for avspilling. Det er vel kun PowerDVD9 som klarer biffen enda med Bitstream. WinDVD10 PRO er full av bugs, og TMT er ikke kommet med støtte for dette enda. Skal vel kanskje komme i Februar en gang. Litt vanskelig å skjønne at det skal være så forbaska vanskelig å få programmene til å sende bitstream til receiveren slik at den kan dekode dette. Har hørt noen rykter om at TMT kan dette men at de har vært til sengs med Nvidia og de lanserer ikke dette før Nvidia kommer med sin 300 serie. Uansett så ser det lysere ut på HTPC fronten enn på lenge

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den bruker mindre strøm idle enn AMD Athlon II 240e som er 45W
    (83W vs 107W)

Når du tenker på energieffektivitet så vil jeg anta at i5 750 knuser AMD prosessoren på alle områder.

i750:
    AnandTech: Intel's Core i7 870 & i5 750, Lynnfield: Harder, Better, Faster Stronger

250e:
    AnandTech: AMD's Athlon II X3 435 & New Energy Efficient CPUs: Killing Intel Below $90

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er en helt annen pris på dem også

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er en helt annen pris på dem også
    Ja men man får hva man betaler for
    Men som ren HTPC som kun brukes til avspilling av filmer er helt klart x2 250 et godt valg.

Men intel i3 530 er kanskje bedre? Integrert skjermkort med HD lyd bitstreaming..
    Der er ikke prisforskjellen så stor heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker "oppskriften" din, muligens en god løsning for meg som ikke har noe serlig god erfaring med slikt men en plass må en starte.
    Men kunne gjerne tenkt å sette det i stua og da passer det nok litt betre inn med et HTPC kabinett.
    Forslaget med Antec Fusion Remote eller Chieftec HM-01SL så lekre ut men spørsmålet er hvilke power supply (type) skal jeg bruke?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en god liste over power supplies:
    Recommended Power Supplies | silentpcreview.com

Dessverre er det bare Corsair HX 620/650 som er tilgjengelig i Norge for øyeblikket.
    Mamoz hadde Nexus Value 430, men ser ut som den er ut igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hardware- og softwareoppsettet beskrevet i denne tråden er forsåvidt vel og bra, da alle komponentene separat gir den funksjonaliteten som trengs.

Det jeg savner med blu-ray-avspilling på HTPC er automatisk justering til riktig oppdateringsfrekvens. Mediaportal sin TMT-plugin hevder å kunne skifte frekvens basert på filminnhold. Dette krever imidlertid anydvd-hd. Da snakker vi kjøp av TMT3 og anydvd, ca 200 euro. Men de som velger å benytte microsoft sine mediacenterløsninger hjelper ikke dette. PowerDVD og TMT har plugins for MCE, men jeg finner det helt utrolig at disse produsentene ennå ikke har fått til automatisk skifte av oppdateringsfrekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Hardware- og softwareoppsettet beskrevet i denne tråden er forsåvidt vel og bra, da alle komponentene separat gir den funksjonaliteten som trengs.

Det jeg savner med blu-ray-avspilling på HTPC er automatisk justering til riktig oppdateringsfrekvens. Mediaportal sin TMT-plugin hevder å kunne skifte frekvens basert på filminnhold. Dette krever imidlertid anydvd-hd. Da snakker vi kjøp av TMT3 og anydvd, ca 200 euro. Men de som velger å benytte microsoft sine mediacenterløsninger hjelper ikke dette. PowerDVD og TMT har plugins for MCE, men jeg finner det helt utrolig at disse produsentene ennå ikke har fått til automatisk skifte av oppdateringsfrekvens.
    Helt enig i dette. Jeg har vurdert å legge ned litt tid på å få til dette. Men har ikke kommet så langt. Problemet er vel at det ikke tar så mange tastetrykk å bytte rundt så det føles ikke som noe stort savn

Ellers så har jeg brukt dette oppsettet en stund nå både med i750 og den nye 660 på 3.33Ghz. Dette bare virker. Har sett igjennom en god del BD iso filer med full HD lyd og diverse DVD filmer og alt fungerer optimalt. Bildekvaliteten på BD er veldig bra og absolutt på høyde med min BD60. Når det gjelder DVD så er jeg også her meget fornøyd. Bruker MP12 og det fungerer helt glimrende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totti
    Liker "oppskriften" din, muligens en god løsning for meg som ikke har noe serlig god erfaring med slikt men en plass må en starte.
    Men kunne gjerne tenkt å sette det i stua og da passer det nok litt betre inn med et HTPC kabinett.
    Forslaget med Antec Fusion Remote eller Chieftec HM-01SL så lekre ut men spørsmålet er hvilke power supply (type) skal jeg bruke?
    Denne har jo 300W innebygd ps.no - CHIEFTEC Silver Aluminium Frontpanel HTPC mATX Housing 300W W Remote(IMD-01) HiFi Series

Den er rimelig stillegående. Dette i kombinasjon med de litt rimeligere vifteløse korta fra ATI i 5 serien vil nok bli en god kombinasjon. SKal teste disse så fort de dukker opp i min nærhet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Helt enig i dette. Jeg har vurdert å legge ned litt tid på å få til dette. Men har ikke kommet så langt. Problemet er vel at det ikke tar så mange tastetrykk å bytte rundt så det føles ikke som noe stort savn
    Mine to HTPC-er (stua og hjemmekinoen i kjelleren) styres utelukkende med fjernkontroll. Et par tastetrykk vil dermed ikke fungere, og det gir også fryktelig WAF. Kommer ikke til å kvitte meg med Panasonic BD35-en min før HTPC-en gir nøyaktig samme funksjonalitet: Riktig refreshrate, bitstream og styring med fjernkontroll.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Mine to HTPC-er (stua og hjemmekinoen i kjelleren) styres utelukkende med fjernkontroll. Et par tastetrykk vil dermed ikke fungere, og det gir også fryktelig WAF. Kommer ikke til å kvitte meg med Panasonic BD35-en min før HTPC-en gir nøyaktig samme funksjonalitet: Riktig refreshrate, bitstream og styring med fjernkontroll.
    Nei hvorfor kvitte seg med noe som funker. For min egen del så har jeg ikke WAF å tenke på, men jeg har da min BD60 og PS3 stående i tillegg til HTPCen. Men de bruker jeg nesten ikke lenger. Et tastatur på fanget og en mus på armlenet er det jeg trenger

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •