Min "perfekte" HTPC er ferdig. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy

Gå så inn i Power DVD og velg settings velg audio og velg use hdmi
    så velger du Non decoded audio HD to external device
    Gå så inn i Video delen delen og velg Hardware decoding,
    Hei

Jeg har problemer med å få dette til å virke.

Etter å ha installert nyeste ati driver, realtek sin hd lyd-driver og satt lyd-driveren til 7.1 under kontrollpanel, går jeg inn i audio settings i powerdvd9 her kan jeg velge "use hdmi" under "speaker enviroment". Problemet er at under "output mode" er det bare to alternativer:

1. PCM decoded by Powerdvd
    2. Non-decoded dolby digital/DTS audio to external device
    ----------
    I følge manualen til powerdvd 9 skal være et tredje alternativ ( som jeg mangler)

3. Non-decoded <b>high-definition</b> audio to external device

Dette fører til at receiveren ikke mottar bitstream men viser" DTS Surround" i displayet når jeg spiller av BD med DTS HD lyd.

Noen som vet hva jeg kan ha oversett ?

Utstyr og software:

ATI HD 5750
    Powerdvd9 9 (build 2320, har altså installert patch)
    windows 7 home premium
    Denon 3808 reveiver

mvh
    Polle Gås

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på dette. Sliter med akkurat det samme

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Jeg lurer også på dette. Sliter med akkurat det samme
    Hei

jeg fikk det endelig til. Det viser seg at denon receivere trenger en såkalt "EDID override" for å få dette til å virke. Sjekk ut denne tråden på avsforum:

ATI Radeon HD 5800, 5700 and 5600 Series Thread: Supporting HD Audio Bitstreaming! - Page 131 - AVS Forum særlig post nr. 3904. Her finner du det du trenger for å installere monitoren din som et "denon display ". følg oppskriften det linkes til i signaturen i dette innlegget.

Et annet poeng er at powerdvd 9 må ha "loadet" blu-rayen din ferdig før valget "Non-decoded high-definition audio to external device" blir synlig under "output mode" i powerdvd.

Håper du får det til..:-)

mvh
    Polle gås

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare det at jeg at jeg har Pioneer forsterker.
    Gjelder det samme med den?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke, men jeg måtte inn i min yamaha forsterker og navngi den fra "Device" til *Yamaha RX-V1800" Det var et valg jeg fikk under HDMI set under Audio menyen. Da gjenkjenner PCen receiveren og gir deg disse mulighetene. Men som tidligere nevnt så må du sette i gang filmen også for å få disse valga.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg vil bare si at jeg også måtte inn i HDMI setup på min Denon 3808 og sette HDMI til "amp" og ikke "TV" for at ATI kortet skulle kjenne igjen min Denon
    receiver.

mvh
    Polle gås

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polle gås
    Hei

Jeg vil bare si at jeg også måtte inn i HDMI setup på min Denon 3808 og sette HDMI til "amp" og ikke "TV" for at ATI kortet skulle kjenne igjen min Denon
    receiver.

mvh
    Polle gås
    Hvor gjorde du dette da?
    Den driveren han fyren hadde har ikke jeg fått til å funke hvertfall

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne realek driveren de annbefaler (2.39) klarer ikke jeg å få innstalert. Står at driverpakken ikke er støttet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er hovedkort med integrerte skjermkort fra asus (litt fysisk større).
    Er det noen grunn til å velge bort dette til fordel for eksterne skjermkort?
    Fordeler/ulemper??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Passiv kjøling på skjermkort

Hvorfor synest du ikke det funker optimalt med viftefri skjermkort ?
    Vurderer handel av 5750 uten vifte ser du, og bli litt i tvil når jeg leste dette ?!?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overkill?!?!

"" *Mainboard Asus P7P55-M S-1156 P55 mATX PCI-E Audio7.1 GbLAN SATA-II Raid DDR31394 PhysX ready
    *CPU Intel Quad Core i5 750 (2.66GHz) Socket-1156 1333MHz 8MB Cache 64bit 95W Lynnfield B1 Boxed
    *MemoryPatriot DDR3 4.0GB 1600MHz PC12800 XMP Viper II Dual Channel Kit2x2GB) 7-7-7-20 Low Latency
    *Harddisk WD 1.0TB 7200RPM SATA II 3.5" 32MB Caviar Greenpower
    *Case Mini Tower HEC 6T10BS-AL45U Black M-Atx W 450W PSU USB&Audio
    *LG BH08LS20 Blu-Ray Recorder DVD CD DVD-RAM SATA Internal Black Bulk
    *Asus VGA-Card Radeon HD5750 1024MB PCI-E 2xDVI HDMI DisplayPort HDCP Fan
    *Windows 7 Home Premium Norwegian DVD Win7 64-Bit OEM ""

Ville bare si i fra til andre som ser denne posten og tenker på å bygge selv, at dette er overkill i haugevis.

Jeg fant frem en gammel prosessor som lå og slang og fikk kom tilfeldigvis over et hovedkort som passet. Gamle rambrikker lå i skuffen. Så kjøpte jeg meg et pent kabinett (Antec Fusion - 1100) og hd 4550 (pga mulighet for lavprofil senere - til et evnt enda mindre kabinett - kostet 300) og puttet ruklet oppi sammen med en eldre harddisk (160gb).

Hører ikke et knyst fra pc'n når jeg holder på med det ene og det andre. Pcn er koblet til nettet slik at jeg laster ned hd materiale direkte, men kunne seff gitt den BluRayen som ligger i den vanlige pcn. Har uansett blurayspiller stående i stua allerede. Skjermkortet støtter passthrough av 7.1 kanals ukomprimert lyd og 1080p så denne går rett i forsterkeren.

Det ble en tokjerner Athlon 5000+ med 2gb ram (533mhz) og hd 4550, med 160gb hdd og en gammel dvdbrenner. Går som ei klokke og tar seg MEGET pent ut i stua. Spiller både full-hd og musikk knirkefritt.

Dette kostet meg 1450 kr inkl frakt. 2200 hvis en skulle legge til en bluray spiller (ikke brenner - hva skal man med det?). Nå skjønner jo jeg at ikke alle har slikt liggende, men det å putte gaming -ram og et hd 5750 i en htpc blir rett og slett litt døvt.

Blir litt som å koble sammen et anlegg til 20.000 for å spille kassett på.

Nå skjønner jeg jo at ikke alle har slike deler liggende, men poenget er at hvis du skal bygge en htpc, så går du for de BILLLIGSTE komponentene du kan finne, og så bruker du litt tid på å finne et riktig skjermkort og en billig blurayspiller.

Skal du ha et SOLID kort til HTPCn din (og ikke bare det du trenger) kjøper du et 5570 til rundt om 5-600 (dette er lavprofil og vil kanskje komme deg til nytte senere). Og 2gb 667 eller 800 mhz ddr2 ram burde holde i massevis. Invester heller et par-tre hundrelapper i en 3-4 vifter og kjøp Fancontrol (2/3 - 1/2 hastighet - koster 30 kr stykket) så slipper prosessorvifta å gå for fullt hver gang du gjør noe. Og kanskje tom. ei billig vortex-vifte til cpuen.

Her er budsjett for å kunne spille ALT - uten knirk:

Forslag fra NetOnNet 3. mai .2010
    Kabinett - 463,- Compucase 6T10 med 450w strømforsyning. Amentio nettbutikk - datautstyr, bærbar PC, digitalkamera, mobiltelefoner
    Hovedkort - 399,- Asus M4N78 SE (AMD) / ASUS P5KPL-AM SE 349,- (Intel)
    Prosessor - 490,- Athlon II x2 250 (2 mb,3.0 ghz) / Intel E5300 449,- (2.6ghz)
    Minne - 439,- Kingston 2 gb Kingston pc8500 (1066Mhz).
    Hvis du MÅ ha 4 gb, ta corsair 800mhz til 749,-.
    HDD - 359,- WD Blue 500gb
    Blurayspiller - 790,- LG.
    Skjermkort - 329,- ATI HD 4550

Værsågod. Splitter ny HTPC til 3178,-. Evnt bruk mere penger på et penere kabinett. Og/eller et par vifter.

EDIT: Har nylig funnet ut at 4550 ikke har PAP (protected audio path) så det jeg lytter på er "bare" 8 kanals PCM. For dem som innbiller seg at de kan høre forskjell, gå for et hd 5450. Dette har PAP og man får det for snaue 350 kr med HDMI og vifteløst om ønskelig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overkill...

Kan sikkert hjelpe noen med forslag hvis det skulle trengs. Finn et kabinett og send meg en mail så kan jeg komme med en anbefaling. Pixmania.com er ei enda billigere side å handle fra, men er ikke alle merker hovedkort/kabinetter/strømforsyninger som er til å stole på. advance og heden er noe squip. Asrock hovedkort òg. Husk å slå av prisgarantien og "ekstra-garantien" når du går kommer til kassen. De slår den på automatisk og så blir alt noen prosent dyrere. Du har seff garanti uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av checkster
    ""
    Ville bare si i fra til andre som ser denne posten og tenker på å bygge selv, at dette er overkill i haugevis.
    Hei, Plasmaboy, og sorry hvis jeg fremstår som en " :evil: " . Ville bare si grattis med ny htpc til deg, og at dette oppsettet ditt kommer til å vare i mange år fremover .

Ville bare understreke at man ikke trenger så volsomme specs for å spille bluray og musikk flawless. Håper jeg ikke tråkket på "den gode feelen" av ny pc .

På gjenhør. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av checkster
    Hei, Plasmaboy, og sorry hvis jeg fremstår som en " :evil: " . Ville bare si grattis med ny htpc til deg, og at dette oppsettet ditt kommer til å vare i mange år fremover .

Ville bare understreke at man ikke trenger så volsomme specs for å spille bluray og musikk flawless. Håper jeg ikke tråkket på "den gode feelen" av ny pc .

På gjenhør. 8)
    Hey!

Denne er ikke ny. Har bytta ut denne flere ganger siden da
    Måtte teste ut S-1156 og Core i5 når den kom.

Akkurat nå har jeg:

AMD X2 250
    4GB Apacer minne
    Chieftec HTPC kabinett
    Chieftec 500W 14CM Fan
    Asus ATI Radeon HD5450
    Intel X25-M 80GB SSD
    LG BLuRay Recorder/Reader
    Asus M4N68T HK

Dette funker akkurat like godt som denne i tråden her. Ingen forskjell
    bortsett fra at jeg har SSD disk på denne. Det trekker opp prisen og setter ned oppstartstiden

Men! Kjenner mange som har bygd sin perfekte HTPC som spiller av alt Flawless. Så kommer jeg hjem for å teste vidumderet og de fleste faller jo igjennom på at de ikke har HD lyd, og så rykker det i panoreringsspøkelset . Men det ser jo selfvølgelig ikke de. De syntes at det flyter kjempefint. Men ting ser lovende ut nå etter at ATI kom med sin Radeon 5xxx serie. Dette har jo gjort HTPCen til et alternativ igjen. Bare Softtware avspillerne kan gjøre jobben sin nå så er vi imål

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •