En A til Å guide for ripping av Blu-Ray - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 128
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda, har nå rippet min første film, gikk da knirkefritt det!
    Meeeen, så var det det å spille den av da. Prøvd alt som jeg kan søke meg frem til. Har VLC, har den beste kodec pakka til win7 etter hva jeg kan forstå, men får fortsatt ikke spilt av filmen.

Hva må jeg gjøre?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger Haali media splitter og madflac, så kan du spille av filmen i WMP12 for den saks skyld.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa ikke meg så mye gett

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk til HåkonN for en god beskrivelse av en metode som faktisk fungerer! Jeg har slitt veldig med å få Convolver til å (bokstavelig talt) spille med i MPC HC og andre mediespillere. Nå ser det ut til at blu-ray rippet til mkv etter denne metoden, med multikanal flac og Convolver Wrapper gir resultater, og så langt ser det ut til å være den eneste metoden jeg har fått til å benytte Audiolense romkorreksjon i multikanal.

Er det noen som har en like god måte å få til mkv med bilde+subs+multikanal flac på gode, gamle DVD-filmer også? Er det like rett fram?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seamless branching

Jeg snublet over denne linken nylig, og ble litt inspirert til å se om jeg fikk til å lage mkv-filer med seamless branching.

Det korte svaret er: Ja, det fikk jeg til, og det funker som ei kule. Nesten. Dessverre ser det ikke ut til at Asus O!Play skjønner så veldig mye av konseptet.

Anyway - jeg vil skrive en litt mer detaljert guide etter hvert, når jeg får tid, men her er i hvert fall en liten smakebit:

Filmen jeg rippet var HD DVDen av Blade Runner, disk 3. Her ligger Director's cut, internasjonal kinoversjon og den amerikanske kinoversjonen på samme disk.

eac3to rapporterer følgende om de tre versjonene:

Kode:
    1) SEG01_DC.EVO+SEG02_INT.EVO+SEG03_DC_01.EVO+SEG03_DC_02.EVO+SEG04_INT.EVO+SEG05_DC.EVO+SEG06_INT.EVO+SEG07_DC.EVO+SEG08_INT.EVO+SEG09_DC.EVO+SEG10_INT.EVO, 1:57:25
       "Blade Runner Feature - International Cut"                                  
       - VC-1, 1080p (16:9)                                                        
       - E-AC3, English, 5.1, 48khz                                                
       - E-AC3, English, 2.0, 48khz                                                
       - E-AC3, French, 2.0, 48khz                                                 

2) SEG01_DC.EVO+SEG02_INT.EVO+SEG03_DC_01.EVO+SEG03_DC_02.EVO+SEG04_DC.EVO+SEG05_DC.EVO+SEG06_DC.EVO+SEG07_DC.EVO+SEG08_DC.EVO+SEG09_DC.EVO+SEG10_INT.EVO, 1:57:10
       "Blade Runner Feature - Domestic Cut"                                       

3) SEG01_DC.EVO+SEG02_DC.EVO+SEG03_DC_01.EVO+SEG03_DC_02.EVO+SEG04_DC.EVO+SEG05_DC.EVO+SEG06_DC.EVO+SEG07_DC.EVO+SEG08_DC.EVO+SEG09_DC.EVO+SEG10_DC.EVO, 1:56:28
       "Blade Runner Branching - Director's Cut"                                   
    Branchingen mellom de tre versjonene kan visualiseres slik:

Kode:
    Kinoversjon:        02i     04i     06i     08i     10i
                       /   \   /   \   /   \   /   \   /
    Director's Cut: 01d-02d-03d-04d-05d-06d-07d-08d-09d-10d
                       \   /                           \
    Kino (USA):         02i                             10i
    (02i = SEG02_INT.EVO, 02d = SEG02_DC.EVO etc.)

Det jeg har gjort nå, er å rippe alle EVO-filene og muxe de om til MKV. Deretter har jeg laget tre mkv-filer med "ordered chapters", som refererer til alle de forskjellige segmentene. Filene inneholder ingen lyd- eller videospor, så de er ikke på mer enn ca. 6kB hver.

Jeg har fått filene til å spille i MPC, og de skal også fungere i VLC (VLC klarer ikke spille av VC-1 kodeken hos meg, så jeg fikk ikke testet). Asus O!Play melder at filen er "invalid", så det er jo litt trist. Litt eksperimentering viser at O!Play klarer å bruke "ordered chapters", men bare innenfor samme fil. Det å hente kapitler fra eksterne filer takler den ikke i det hele tatt. Branchingen er heller ikke særlig "seamless", for O!Play fryser i 4-5 sekunder mens den søker seg frem til riktig sted i fila. I MPC merket jeg ingen pauser overhodet.

I dette eksperimentet har jeg tatt vare på hvert individuelt segment, og det blir for så vidt litt rotete, så jeg har lyst til å prøve å lage en versjon som inneholder en av versjonene i sin helhet, og to filer som inneholder bare de ekstra segmentene som den versjonen trenger. Det vil være ganske elegant.

En siste variant som kan være interessant å prøve er å bruke "Editions". Da kan jeg lage en stor fil som inneholder samtlige segmenter, og legge inn de tre forskjellige spillelistene som hver sin "edition". Jeg vet ikke hvordan det er med støtten for editions i de forskjellige playerene, men dette kan jo også være interessant å prøve ut. Siden alt vil være i samme fil, er det jo en viss mulighet for at O!Play vil klare å spille dem av.

Men, som sagt så vil jeg komme tilbake med en mer detaljert beskrivelse av hvordan man lager mkv-filer med seamless branching. En gang i løpet av helgen, tenker jeg. Inntil videre kan jeg anbefale å studere dokumentet jeg linket til på toppen av denne posten.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det andre enn meg som sliter med å ekstrahere DTS Master Audio, og får bare DTS Core? Har fulgt oppskriften, men får altså ikke codecene i TMT3 til å fungere etter oppskriften.

HåkonN - har du noen tips?

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå rippet samtlige bluray etter denne oppskriften og det fungerer aldeles glimrende på min XBMC og Yamaha 3900 som står i kjellern.

I stua har jeg en 1.gen Intelbasert Mac Mini som også kjører xbmc + CrystalHD kort for 1080p avspilling. Denne er koblet via optisk til min gamle Yamaha 745, og den liker ikke flac-lydsporet. Jeg har i og for seg løst dette ved å legge både flac og ac3 versjoner av lydsporet i mkv-fila, men står nå foran jobben med å rippe alt på nytt.

Etter diverse google'ing ble jeg klar over mkvextract som skulle kunne splitte ut filene igjen slik at jeg bare trenger å trekke ut ac3-lydsporet på nytt og så "mkvmerge"e ting en gang til. Problemet er bare at mkvextract ikke rapporterer annet innhold en chapters, ingen lyd eller bilde "segmenter".

Er det noen som kan forklare meg hva jeg mangler i mkv'ene som gjør at dette ikke fungerer eller er det jeg som gjør noe galt ?

peram

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Er det andre enn meg som sliter med å ekstrahere DTS Master Audio, og får bare DTS Core? Har fulgt oppskriften, men får altså ikke codecene i TMT3 til å fungere etter oppskriften.

HåkonN - har du noen tips?
    Og etter litt søk på nettet, denne oppskriften virket for meg. Hurra

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a04 Clipping detected, a 2nd pass will be necessary

Fått denne feilmeldingen tre ganger på rad nå, noen tips å få?
    Skjer ca midtveis under bruk av stream extractor.

Skjer på Taken BD.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Og etter litt søk på nettet, denne oppskriften virket for meg. Hurra
    Har ikke fått med meg problemet ditt. ops:

Jeg skal oppdatere guiden snart med litt info om akkurat dette, da det er ganske vesentlig. Uansett flott at du fant en løsning så fort.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK

Skjer på Taken BD.
    Tror ikke jeg har sett den før. Men jeg limte inn hele feilmeldingen din på Google og fikk en del henvisninger til tråder der samme feilmelding var blitt nevnt. Kanskje verdt å rote litt gjennom de svarene?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde det igår, kom ikke fram til annet enn å bare kjøre prosessen en gang til. Uansett, er noe som ikke fungerer som det skal her, går fint å rippe bd-iso, men når jeg skal prøve meg på å rippe til mkv går det "at skogen". Har pakka ut alle programmene og kopiert det grafiske brukergrensesnittet inn i samme mappe. Alt ser ut til å fungere, men filene som blir rippa blir ikke lagret slik de burde. Etter 30min med ripping har jeg ingen filer å vise til. Ser bare ut til at chapter og chapter log blir lagret. Velger jeg h264 fremfor mkv blir filene lagret slik du skal. Men da får jeg problemer med å vite nøyaktig framerate under mkvmerge. Prøver nå å rippe kun video så lydspor, fungerer ikke det skal jeg paste inn screenshots som kan illustrere problemene jeg opplever så kanskje du har noen smarte tips på laget.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg fram med det som står herhttp://www.avforums.com/forums/streamers-network-media-players/917696-blu-ray-ripping-guide-media-streamers-18.html

Blant annet legge inn haali media splitter.

Edit: skulle noen ha samme problem som meg ser det i alle fall ut som at det løste seg, har fått min første mkv fil på hdd.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK

Skjer på Taken BD.
    Den meldingen der får jeg på så og si alle lydspor. Vet ikke hva det skyldes, men har ikke sett at det har ført til problemer eller dårlig lyd på noen måte. Mulig DTSA og/eller DB TrueHD er mikset helt opp til 0dB (evt flyttallsavrunding som går over 0???) og at eac3to har lagt inn en sjekk? Må kanskje søke litt på eac3to-forumet. Det tar akkurat dobbelt så lang tid å generere flac når dette skjer.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    [snip]
    Etter diverse google'ing ble jeg klar over mkvextract som skulle kunne splitte ut filene igjen slik at jeg bare trenger å trekke ut ac3-lydsporet på nytt og så "mkvmerge"e ting en gang til. Problemet er bare at mkvextract ikke rapporterer annet innhold en chapters, ingen lyd eller bilde "segmenter".

Er det noen som kan forklare meg hva jeg mangler i mkv'ene som gjør at dette ikke fungerer eller er det jeg som gjør noe galt ?
    Svarer på mitt eget innlegg jeg. Det mangler ingen ting, det er bare gui'et som er rubbish. Dette er fremgangsmåten jeg har brukt :

- kjørt mkvmerge -i <filnavn>
    <Dette vil spytte ut "indeksering" av innholdet i fila>
    - kjørt mkvextract tracks <filnavn> <indeksering basert på resultatet av kmvmerge -i <filnavn> >

peram

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steven605
    Har kjøpt dette programmet, og får det ikke helt til å fungere.

Finner ikke ut hva slag fil jeg skal rippe det i.
    Får ikke lagt til flere tekster eller lydspor.
    Uansett hva jeg ripper i så får jeg ikke fullskjerm, må strekke bildet for å få full skjerm. Har prøvd å sette at den skal ripe i original størrelse.
    Støtter tydligvis ikke 7.1HD lyd.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Fin guide.

Er det mulig å få med både core lyd og HD-lyd på .mkv? Ser at enkelte har problemer med eldre receivere og jeg har en gammel og en ny i hus...

/S

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kan denne guiden brukes for ripping av dvd?

Har prøvd titals av programmer for å rippe dvder, men enda ikke funnet et tilfredsstillende program. Betaler gjerne noen kroner for å få et program som er enkelt i bruk og funker "hver gang". Noen som har noen gode tips?

Det er snakk om barne-dvder, så jeg har ikke extreme krav til kvalitet.

Må også ha mulighet til å spille av filmene i xbmc.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av joeranjensen
    Har prøvd titals av programmer for å rippe dvder, men enda ikke funnet et tilfredsstillende program. Betaler gjerne noen kroner for å få et program som er enkelt i bruk og funker "hver gang". Noen som har noen gode tips?

Det er snakk om barne-dvder, så jeg har ikke extreme krav til kvalitet.

Må også ha mulighet til å spille av filmene i xbmc.
    DVD Shrink bruker jeg til dvd, og har AnyDVDHD til å gå i bakgrunnen(fjerner kopisperre). AnyDVDHD bruker jeg til å rippe BD, denne koster noen kroner. DVD Shrink er gratis.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •