En A til Å guide for ripping av Blu-Ray - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 128
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til å mounte ISO-filer er virtual clone drive det mest målrettede programmet til htpc bruk. Daemon tools anbefales ikke om man ønsker en fungerende løsning fra et media center. Det er i dag enkelt å mounte ISO-filer i de aller fleste løsninger, også Windows MC. For noen år siden var dette bare mulig via media portal og daemon tools, men denne fungerer svært dårlig så vcd anbefales brukt der også.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    For noen år siden var dette bare mulig via media portal og daemon tools, men denne fungerer svært dårlig så vcd anbefales brukt der også.
    Hva er det som fungerer svært dårlig?

Og hva er det Virtual Clone Drive gjør som ikke konkurrentene gjør?

Kan reviderere dette punktet litt i guiden.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av en eller annen grunn er det vanskelig å få Daemon tools til å fungere stabilt og pålitelig hver gang når det skal startes fra Media Portal. Det står masse om dette på forumene deres hvor VCD anbefales.

VCD er best egnet fordi det er gratis (laget av karene som lager AnyDVD, dvs slysoft) og det eneste programmet gjør er å mounte image-filer uten tigging om penger eller bloat. Det kan også enkelt inkluderes i script/kommandolinje. Daemon tools inkluderer en masse ekstra funksjonalitet for kopibeskyttelsesemulering osv samt legger inn en form for driver som i tillegg er kjent for å redusere ytelsen på fysiske optiske drev i enkelte maskiner. Dette gjør forsåvidt ingenting, men om man begynner å lese på HTPC-forum og tester løsninger selv så merker man at VCD virker hver gang på en pålitelig måte når det skal integreres med andre løsninger. I tillegg legger VCD seg som standardprogram for ISO-filer slik at filen mountes automatisk om man dobbeltklikker på ISO-fila.

VCD har de siste par årene nærmest blitt "Industri-standarden" for mounting av ISO-filer i et dedikert HTPC miljø akkurat som AnyDVD HD er det for fjerning av kopibeskyttelse på BD.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Jeg var ikke klar over at VCD integrerte seg perfekt med ulike mediacentere, men jeg har endret/fjernet et punkt ang. ISO i guiden.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for et glimrende tiltak. Holder på å rippe en film "as-we-type" etter denne guiden og har et par inspill til del 3 av guiden - feilsøking.

• Hvis du sitter med en "eldgammel" winXP installasjon som meg så må du legge inn en patch for UDF 2.5 for å kunne bla i bluray-stukturen. Patchen og hvordan du kan installere den finner du her.

• Husk også at .NET må være installeret for å få HdBrStreamExtractor til å virke. Hvis du får en feilmelding om at programmet ikke kunne initsialiseres så er dette mest sannsynlig årsaken. Jeg vet at det står på siden til programmet, men jeg så ikke det i farten...

Dette er alt så langt. Skal komme tilbake med mer hvis jeg oppdager noe...

peram

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg kjører Windows 7 64 bit, og prøver i henhold til oppskriften med installasjon og kjøring av programmene. Alt ser ut til å fungere uten noen feilmeldinger, men det eneste jeg finner av filer er 1_1_chapter-Log. Mens den kjører extract ligger det i tillegg chapter, audio og subtitle filer der, disse blir borte da den er ferdig.

Er sikkert jeg som har gjort noe som ikke passer inn her.ops:

Ser i slutten på chapter-log følgende:

[v02] Muxing video to Matroska...
    [v02] Getting "Haali Matroska Muxer" instance failed. <ERROR>
    [a03] Creating file "C:\BD_TEMP\1_3_audio.flac"...
    [s13] Creating file "C:\BD_TEMP\1_13_subtitle.sup"...
    Aborted at file position 32985434112. <ERROR>

Er det noe jeg har glippet med i nedlasting av programmer eller.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Er sikkert jeg som har gjort noe som ikke passer inn her.ops:

Ser i slutten på chapter-log følgende:

[v02] Muxing video to Matroska...
    [v02] Getting "Haali Matroska Muxer" instance failed. <ERROR>
    [a03] Creating file "C:\BD_TEMP\1_3_audio.flac"...
    [s13] Creating file "C:\BD_TEMP\1_13_subtitle.sup"...
    Aborted at file position 32985434112. <ERROR>

Er det noe jeg har glippet med i nedlasting av programmer eller.
    Mulig du har gjort samme tabbe som meg :-)

Har du lastet ned og installert Haali Matroska splitter ?

peram

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanon tråd det her Ikke ar det vanskelig å forstå heller.
    Men: Er det noen som vet hvordan man går "andre veien"?
    Altså hvordan man lager et genuine Blu-ray ISO hvis man har "BDMV" og "Certificate" mapper?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Official ImgBurn Website

Jeg kan lage en liten guide ved anledning.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av peram
    Mulig du har gjort samme tabbe som meg :-)

Har du lastet ned og installert Haali Matroska splitter ?

peram
    Ikke som jeg vet om i bevist tilstand, men jeg har mine øyeblikk.:? Så det får jeg sjekke.

EDIT: Helt riktig det gitt. Ser det nå at den mangler, og ser når jeg var bevistløs.ops:

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Da gikk alt så mye bedre. Og den første er rippa.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en fin guide. Jeg har brukt MakeMKV og tsMuxer til ripping (i kombinasjon med AnyDVDHD, selvfølgelig), men disse kan ikke konvertere lyden til Flac.

Jeg bruker Asus O!Play som avspiller, og jeg er ikke helt sikker på om denne kan spille av Flac uansett, så jeg vet ikke om det egentlig spiller så fryktelig stor rolle for min del

Anyway - for O!Play avspilling, så må man gjøre litt mer jobb med undertekstene. O!Play klarer ikke vise sup-formatet (selv om den ser at tekstene finnes), og den kræsjer når den spiller av filer med sub-undertekster i HD. Hvis du vil ha undertekster må du enten nedkonvertere tekstene til PAL eller NTSC-format (BdSup2Sub kan gjøre dette), eller så må de konverteres til tekst med et program som suprip. Tekstene blir ganske stygge når de blir nedkonvertert, så det beste er egentlig å konvertere til tekst, men dette tar naturligvis også ganske mye tid. Spesielt hvis OCRingen gjør mye feil og teksten må korrekturleses grundig.

MakeMKV er forresten ganske nære på å være en enklikksløsning. Den bruker AC3-core fra TrueHD og DTS-core fra DTS-HD MA, så du får ikke lossless lyd, de fleste avspillerne har vel fortsatt problemer med sup-undertekster. Men, den lar deg velge hvilke streams du vil beholde, og den lagrer rett til mkv-fil. Du kan også rippe alle titlene på plata på en gang, hvis du vil ta vare på alt.

MakeMKV fungerer helt utmerket til å konvertere DVDer til mkv, og jeg tror nok at programmet bare er et par oppdateringer unna å fungere like bra for Blu-ray.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå la jeg akkurat merke til at det har kommet en ny versjon av MakeMKV nylig, og en av nyhetene er støtte for alle HD-lydformatene. Den vil fortsatt ikke konvertere de til Flac, men du får i hvert fall dyttet lyden uendret inn i mkv-fila, slik at det er opp til avspilleren å klare å spille dem av.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er viktig å påpeke at en slik enklikksløsning overhodet ikke er noe must for å begynne med dette. Selv kommandolinjeversjonen er veldig enkel og intuitiv når man har gjort det et par ganger, og man sparer ikke så mye jobb i forhold til en samlet løsning siden så godt som alt man gjør går ut på å velge ut hva man vil ha med og initiere de ulike trinnene.

Så mitt råd er å ikke la seg skremme av at det brukes flere programmer for å gjøre jobben. Det er overhodet ikke noe avanserte greier det er snakk om, noe man skjønner når man har gjort det en gang eller to.

I Windows 7 er det bare å legge inn Haali media splitter (MKV) og madflac så spiller selv Windows Media Player MKV med FLAC som en drøm, med DXVA hardware akselerasjon (så lenge man ikke bruker vobsub og subtitles)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg synes det er viktig å påpeke at en slik enklikksløsning overhodet ikke er noe must for å begynne med dette.
    Neida, for all del. Jeg har prøvd meg frem med mange programmer i romjulen, og det er langt mer lærerikt å ikke bruke enklikksløsninger. Har fått litt mer innsikt både i Blu-ray formatene og i MKV som følge av dette. Men, nå som jeg vet hvordan jeg vil at mkv-filene mine skal se ut, hvordan jeg får tak i dette innholdet fra BD-platene, og hva som eventuelt må gjøres med innholdet for at det skal bli slik jeg vil ha det, så er det mye hyggeligere med systemer som gjør alt med en gang, med så lite input fra meg som mulig.

Har forresten rukket å gjøre en rippetest av en BD med DTS-HD MA i MakeMKV 1.4.10 nå, og man kan velge å lagre HD MA-sporet, DTS Core-delen eller begge deler i mkv-filen. DTS Core-sporet tar 675MB pr. time, så det blir ikke så veldig dramatisk å ta det med i tillegg.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanon guide. Da har jeg bestillt meg 2 nye harddisker =)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen forklare hensikten med å lagre filmene til ISO-filer?
    Benyttet meg av tilbudet i desember på å kjøpe AnyDVD m/tilbehør for å gå i gang å legge filmsamlingen over på hardisk for å slippe at de små håpefulle kunne ha muligheten å ødelegge alle filmene som de fikk tak i.

Har lagt en god del av filmateriale over til VIDEO_TS ved hjelp av CloneDVD2.
    Men er det en betre løsning å legge dette over til ISO filer og hvorfor?

Har 400 filmer igjen så jeg setter pris på noen gode svar.

Funderer på å legge penger i å kjøpe en Qnap NMP-1000 til å håndtere filmenedersom det har noen betydning.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke prøvd dette ennå, men skal gjøres!

Hva med å klistre denne?

Mvh
    Magnus Høve

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastik fin og detaljert guide! Kjempebra at du tar deg tid til å lage en så god og omfattende guide!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totti
    Kan noen forklare hensikten med å lagre filmene til ISO-filer?
    Benyttet meg av tilbudet i desember på å kjøpe AnyDVD m/tilbehør for å gå i gang å legge filmsamlingen over på hardisk for å slippe at de små håpefulle kunne ha muligheten å ødelegge alle filmene som de fikk tak i.

Har lagt en god del av filmateriale over til VIDEO_TS ved hjelp av CloneDVD2.
    Men er det en betre løsning å legge dette over til ISO filer og hvorfor?

Har 400 filmer igjen så jeg setter pris på noen gode svar.

Funderer på å legge penger i å kjøpe en Qnap NMP-1000 til å håndtere filmenedersom det har noen betydning.
    ISO-filer gir garantert kompabilitet og full funksjonalitet i avspillerprogramvare siden programvaren ikke klarer å skille mellom en mountet ISO-fil og ei fysisk plate stappet inn i et fysisk drev. Problemet med ISO er imidlertid om man ønsker lettvinn avspilling i et media center. Det er litt mer knot med ISO-filer samtidig som Media centeret ikke klarer å "tolke" en ISO-fils innhold før filmen avspilles på samme måte som en .mkv fil.

Jeg anbefaler at du styrer unna VIDEO_TS og går for ISO. PowerDVD støtter f.eks ikke lenger avspilling av blu-ray rippet til foldere. ISO gir høyere avspillerkompabilitet siden det alltid vil virke etter at den er mounted.

Så ISO-filer er et tosidig kort. På den ene siden vil ISO-filer alltid kunne avspilles perfekt så lenge det i det hele tatt er mulig å avspille BD/DVD på PC, men på den andre siden så har det visse svakheter i form av integrasjon i media centere.

For min del er valget enkelt, så ISO-filer er det eneste som gjelder for meg, men andre har andre behov. Jeg vil imidlertid anbefale at du styrer unna Video_ts og blu-ray til foldere. Det er en midt i mellom løsning som blir stadig mindre kompatibel, spesielt når det kommer til blu-ray og menytrøbbel med DVDer.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •