Kun 2 kanals PCM på ATI HD5770

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kun 2 kanals PCM på ATI HD5770

Etter å ha bygget en ny HTPC og håpt at nå skal jeg kunne spille av BD ISO og Plater i full HD på lyd og bilde så stopper alt opp et sted. Uansett hva jeg prøver så får jeg ikke valgt annet enn 2 kanals stereo over PCM.

Her er mitt oppsett

Asus P7P55D HK
    Intel Core i7 820
    8GB DDR3 minne
    Asus ATI Radeon 5770
    Win7 HP 64Bit
    Power DVD Ultra med den siste Patchen som støtter True HD DTS Master
    Siste Catalyst driveren 9.12 med hotfix. Også denne rettet mot avspilling av True HD via HDMI. I Power DVD så står Output til HDMI og jeg har oppdatert til den siste REaltek ATI HDMI driveren. Når jeg starter Power DVD så sender den ut i LPCM DTS HD 8Channel og full pakke men det dukker bare opp PCM og 2 høyttalere.

Jeg føler at problemet nå ligger i HDMI driveren på kortet. Noen ganger når jeg installerer Realtek driveren så får jeg beskjed om at HDCP ikke støttes og noen ganger så gjør den det. Men uansett hva jeg gjør så kan jeg ikke sette opp høyttalerne til 7.1 eller 5.1. Kun Stereo. Har deaktivert det integrerte kortet og reformatert et par ganger men uten hell. Noen som sitter å styrer med samme problem?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer det en liten oppdatering ang dette.
    Har sittet og fiklet med dette i flere timer idag og plutselig
    så bare virker dette. Det er sinnsykt irriterende. Men det
    som skjedde når det virket var at jeg slo av PJ og gikk ut og skuffet litt snø. Når jeg kom inn igjen så hadde PCen gått i hvilemodus. Når jeg startet opp igjen så plutselig kunne jeg velge 7.1 oppsett i høyttaler konfigurasjonen i kontrolpanelen til windows. Fyrte opp PWDVD9 Ultra og satte lyden til passthrough og da endelig dukket det opp true HD i displayet på min RXV1800 Så igjennom store deler av Teminator Salvation som jeg rippet inn med AnyDVD HD til en ISO fil. Mounta denne i Virtual Clone fra Slysoft og starta den så opp i Power DVD 9 Ultra.

Nå begynner HTPCen å ligne noe gitt. Jeg tror problemet mitt er relatert til at HDMI delen på grafikkortet ikke helt klarer å finne Receiveren før den er slått av og på. Det gjør nå er å sette maskina i hvilemodus, slå av PJ, Slå på PJ og så vekker jeg PCen. Pes! Men det funker Lurer på om det er Yamahan eller ATI sin HDMI driver som bugger med dette. Prøvde med Realtek sin ATI HDMI driver men den funka ikke på mitt system i det hele tatt.

Kvalitetsmessig så er jeg overrasket. PowerDVD har aldri vært min favoritt men med den siste patchen, True HD støtte og DXVA aktivert slik at HD5770 kortet gjør brasene så må jeg si at kvaliteten nå begynner å bli meget bra. Jeg er veldig følsom for panoreringsproblemer, men det var det minimalt av. Nå har jeg som sagt bare kikket igjenom Teminator Salvation men panoreringene der er absolutt brukbare. Skal bli spennende å se hva MPC-HC klarer om de får orden på ISO og Bitstream problematikken der.
    Det er vel snart på tide at en kan spille av 'bd 'iso og 'bd fra PCen på en ordentlig måte. Jeg føler at med ATI sine 5xxx serie så er vi snart i mål. Det ser vel ut som om nVidia også har tenkt å implementere støtte for True HD via sine kort i 300 serien. Får håpe på det da jeg alltid på en eller annen måte har følt at driverne til nvidia er mer stabile enn Ati.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny oppdatering. Etter mye styr igjen så har jeg fortsatt ikke kontroll på å kunne få 8 kanals lyd. Får bare sporadisk fram valget i kontrollpanel under lydkortet at jeg kan velge 7.1 opsett. Hopper stadig tilbake til kun stereo. Har testet 3 forskjellige kort nå. 2 stk Radeon 5770 og 1stk 5750. Har scannet nettet rundt for løsning men det ser ikke ut som om noen har en løsning på dette. Ser ut som om det kanskje kan være receiveren. Føler at kommunikasjonen mellom receiveren og grafikkortet ikke helt spiller på lag.

Hadde håpt at flere her inne har anskaffet seg de nye ATI korta og kunne gi tilbakemelding om Dere har fått dette til å virke.

Som sagt så kan jeg sette PCen i hvilemodus. Slå av PJ. Starte PJ igjen og vekke opp PCen. Da kan jeg noen ganger gå inn i kontrollpanelet velge lyd, høyre klikk på ATI HDMI lydkortet og velge konfigurere høyttalere og da dukker 7.1 opp som et valg og ikke bare stereo. Når jeg velger 7.1 så kan jeg velge bitstream igjennom Power DVD og da blir de True halleluja stemning i displayet på receiveren . Men som sagt så forsvinner dette neste gang jeg starter maskina på nytt eller evt svitsjer over på en annan inngang på receiveren.

Har du fått dette til å virke så ser jeg gjerne at du poster her med litt info om ditt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig! Da har jeg funnet ut av løsningen. Problemet ligger i hvordan grafikkortet opfatter receiveren. Jeg har en Yamaha RXV1800 og når jeg gikk inn i sound menyen under HDMI SET så sto receiveren satt opp til "other" under audio. trykket pila til høyre og da kommer det fram RXV1800 istedenfor Other. Voila! Da kan jeg velge 7.1. Har startet om maskina uttallige ganger, slått av og på REceiver og samme sak med PJ men 7.1 valget er der fortsatt. Så fort jeg svitsjer over til Other istedenfor RXV1800 så mister jeg muligheten til 7.1 igjen. Slår tilbake til RXV1800 så får jeg 7.1 tilbake. Håper denne tråden kan hjelpe noen andre med evt samme problem. Vil med dette rette en stor takk til alle som har postet i denne tråden og hjulpet meg fram til løsningen Godt nyttår!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring til Alex så Få du svar og hjelp med en gang:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex74
    Ring til Alex så Få du svar og hjelp med en gang:-D
    Ja på portugisisk?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkuratt samme problem med en Onky TX-NR807 og (alle) PCene med HDMI.
    Selv om det ikke er noe "other", men TX NR807 som står som tilkoblet...
    argh

Både Vista og Win7

Festlig

Hmmm, Det er Ati begge PCene jeg har prøvd.

En Aspire L5100 med Ati Radeon X1250 som jeg har vært veldig fornøyd med, men bare brukt i stereo til nå.
    Og en ganske ny Dell Studio XPS med ATI Radeon™ HD 3670..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Jeg har akkuratt samme problem med en Onky TX-NR807 og (alle) PCene med HDMI.
    Selv om det ikke er noe "other", men TX NR807 som står som tilkoblet...
    argh

Både Vista og Win7

Festlig

Hmmm, Det er Ati begge PCene jeg har prøvd.

En Aspire L5100 med Ati Radeon X1250 som jeg har vært veldig fornøyd med, men bare brukt i stereo til nå.
    Og en ganske ny Dell Studio XPS med ATI Radeon™ HD 3670..

Jeg føler med deg etter alt styret jeg har hatt
    Bare for orden skyld så har du koblet HDMI fra PCen rett i receiver? Du har ikke samtidig en kabel koblet rett til en TV eller PCskjerm?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har HDMI direkte til Receiver.

Fra Receiver har jeg HDMI ut til en DVI-inngang på monitoren, jeg mistenker at det kan være problemet i dette tilfellet.
    Skal prøve med en HDMI monitor i morgen, men jeg har ingen her (som jeg får låne, alle er på en eller annen altiboks og opptatt)

Det som er dumt er at 807 tydeligvis ser at den får lyd inn på HDMI, derfor ignorer den spdif glatt når jeg forsøker å bruke det

Kan og prøve med spdif til 807 og VGA kabel direkte til monitor, men da detter liksom det meste av poenget med receiveren bort

Argh...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå finlest manualen til 807 og hdmi til dvi kabel er helt legitimt og anbefalt for "flere monitortyper har denne koblingen".
    Så det burdee da ikke være det som er problemet.

Fortsatt like festlig

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du deaktivert det integrerte lydkortet i BIOS? Kan være lurt å gjøre det om du ikke allerde har gjort det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI er integrert i begge, så det er ikke noe annet skjermkort

jeg prøver å Tenke tenke tenke, men...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI er integrert i begge, så det er ikke noe annet skjermkort

jeg prøver å Tenke tenke tenke, men...
    Du har ikke en funskjon i bios som lar deg feks aktivere SPDIF via HDMI?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm
    Installerte trial av powerdvd 9 og total media og valgte "hdmi direct", ingen lyd.
    Valgte jeg 5.1 så kommer det i alle kanaler selv om det ikke står mer enn to i oppsettet. Og det er forskjellig på kanalene.

Weird, det virker, men aner ikke hvorfor

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker også i media-portal når jeg velger å bruke "default digital out" (eller noe sånt).
    Default er satt til HDMI, det er det første jeg gjorde...

Argh :|
    Ser ut til å virke nå

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Vil med dette rette en stor takk til alle som har postet i denne tråden og hjulpet meg fram til løsningen Godt nyttår!!
    Hehe, ironisk nok som det var, så hjalp du deg selv rett og slett.
    Dette kommer nok til hjelp siden jeg har samme skjermkortet som deg, og har bestilt en Yamaha Reciever

Godt det ordnet seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker også i media-portal når jeg velger å bruke "default digital out" (eller noe sånt).
    Default er satt til HDMI, det er det første jeg gjorde...

Argh :|
    Ser ut til å virke nå
    Skikkelig irriterende når det plutselig bare virker og en ikke vet hvorfor

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Hehe, ironisk nok som det var, så hjalp du deg selv rett og slett.
    Dette kommer nok til hjelp siden jeg har samme skjermkortet som deg, og har bestilt en Yamaha Reciever

Godt det ordnet seg.
    Ja det er det som er så greit med forumet å la andre gjøre testejobben for seg. Så kan en bare lese seg til svaret. Men noen ganger må en ta jobben selv

Alt fungerer fint på min HTPC nå. Jeg slet voldsomt en stund med BD avspillingen. Satt ATI kortet ut til 24Hz under avspilling av BD og ting flyter fryktelig fint. Men plutselig i løpet av noen minutter spilletid så kommer det et lite sekund hvor filmen nesten går med 15FPS nesten slov motion. Dette dukker sporadisk opp i filmene. Løsningen min på dette var å sette opp Hz til 59 eller 60Hz. Da funker det fint, men panoreringer er ikke så glatte som på 24Hz. Skulle ønske jeg kunne sette kortet på 48Hz eller 72Hz bare for å teste ut matematikken på BD bilde men har ikke lykkes så langt å kunne justere Herza til disse hastighetene Bildekvaliteten er det ingen ting å si på. Har en Panasonic BD60 og jeg klarer ikke å se forskjell på denne og PCen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min sak er nok ikke helt løst
    Koblet X-box 360 til med Toslink og ble blåst ut av setet da bakhøytalerne tok helt av.
    Registreres som Dolby digital i receiveren.
    Litt tweaking senere, jeg skrudde ned bakhøytalerne og senteren opp. Mens jeg tenkte... hmmm, det var jo det motsatte av det jeg gjorde i går med PCene.

Og ganske riktig, over til PC så er bakhøytalerne nesten borte og senteren øredøvende...
    Og det står PCM 2.0 på receiveren.
    grrrrr

Nesten så jeg har lyst til å kjøpe et nytt skjermkort til den ene (tredje) maskinen for å sjekke om det hjelper noe.
    Noen erfaringer med dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen for ordens skyld, har du oppdatert receiverns firmware? Noe i mitt enorme bakhode sier meg at Onkyo har hatt litt problemer med dette.
    Firmware Updates : Notice of Firmware Update for TX-NR807 | ONKYO Asia and Oceania Website

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •