Soundblaster Live! Value, har dette mulighet for digital ut?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Soundblaster Live! Value, har dette mulighet for digital ut?

Har et gammelt Soundblaster Live! Value lydkort i min gamle pc som skal brukes til HTPCc (800 Mhz PIII og 512 MB RAM). Før jeg evt. kjøper nytt lydkortm lurer jeg på om jeg bare kan bruke det jeg har? Bare å kjøpe en overgang fra minijack til rca og så bruke coaxkabelen til reciever. Men først må jeg vite om det kortet jeg har har mulighet til å kjøre signalet ut digitalt?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du har en minijack digital utgang, men dette kan du vel lese i manualen. Alt som står under forutsetter at du har digital ut.

Det er ikke noe problem å lage en digital kabel terminert med RCA i den ene og minijack i andre enden. Brukte det selv en stund og det fungerte greit. Minijack'en er noe herk å lodde fast, men det går med litt tålmodighet.

Dette er ikke en løsning som fungerer i hi-fi øyemed, da en skikkelig digital-kabel skal termineres med 75 Ohms (eller 110 Ohms balanserte) plugger. Søk på www.hifisentralen.no dersom du lurer på dette. Til vanlig bruk tror jeg ikke du vil merke noe forskjell.

Du skal være klar over at dette kortet ikke har mulighet for digital-bypass: alt vil bli resamplet. Dette vil du heller ikke merke ved normal bruk. DTS-signaler vil ikke fungere på grunn av dette ettersom disse krever at de forblir uendret.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde med standard minijack til RCA men fikk ikke lyd i det hele tatt...tror jeg kjøper meg et lydkort med optisk ut..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp noe som kan gi ut et digital signal som ikke blir resamplet i så fall (kan desverre ikke komme med noen tips). Tror M-Audio Revolution er et bra valg, men det koster endel.

En grunn til at du ikke får digital ut på kortet ditt er at det er noe herk å få til. Hadde et Live Player kort engang og det var ikke enkelt å ha med å gjøre. Driverne er elendige. Tror jeg endte opp med å bruke noen andre drivere (Omega eller noe sånt). Da var alt mye enklere å få til.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M-Audio Revolution er unødvendig dyrt når en kun skal ha SPDIF utgang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil: Har funnet noe jeg tror er det billigste lydkortet til HTPC med SPDIF! For de interesserte, se i prisjakt, den passer best der!

Link: http://www.avforum.no/forum/viewtopi...786139#6786139

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er det rimeligste. Jeg kjøpte meg et Chaintech AV-710 etter anbefaling i et leserbrev i Fidelity nummer 9: http://produkt.hardware.no/vis_produ...oduct_id=16751

Tråd fra Hardware.no: http://forum.hardware.no/index.php?s...=chaintech+710
    Tråd fra Head-Fi.org: http://www4.head-fi.org/forums/showt...ighlight=av710

Dette sies å være en absolutt prisreferanse. Jeg kjøpte et for noen uker siden, for å teste det. Når det brukes til 2-kanals stereo i high-res. mode bruker det 2 DAC'er som visstnok skal være ganske kurante. På høyde med M-Audio Revolution. Sammenlignet med DAC i min Primare P30 var Chaintech'en ikke så veldig imponerende, men noe annet var ikke å vente heller. Likevel er det beste jeg har hørt i forhold til prisen! Jeg beholder i hvert fall dette lydkortet. Tenkte å bruke det til et ekstra sett med høytalere på kjøkkenet, noe det vil være ypperlig til.

Kortet har også SPDIF-ut (Toslink). Det er også mulig å få denne bit-perfect, men det er ikke så enkelt. Det står noe om det i de trådene som er nevnt over. Jeg har ikke prøvd dette.

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får digital ut til å funke på dette kortet. Virket med en gang. Problemet er at jeg ikke får med alle kanalene. Bruker kabel jeg brukte til et Audigy 2-kort og da var alt helt ok. Jeg får nå bare bakkanalene. Virker nesten som om det ikke kjører signalet direkte ut ubehandlet. Nå må jeg bruke de to analoge utgangene for fram- og bak-kanalene og kobble dem på inngangene for ekstern decoder på forsterkeren.
    Noen som vet å fikse dette?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TerraTec har digital utgang. Kortet trenger bare 1 PCI-slot, og koster under 350 kroner. Bare nevner det...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •