Får ikke HTPC-bilde på TV via Receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke HTPC-bilde på TV via Receiver

Har en HTPC med Powercolor HD5750 skjermkort, som fungerer (delvis) fint med HDMI-tilkobling direkte til TV'en (Sharp Aquos LC-52LE705S 52"). Bildet hakker ved raske bevelgelser / panorering, og fyller ikke hele skjermen (2-3 cm svartrand rundt hele). Bruker PowerDVD 8 til avspilling (fulgte med skjermkortet), og har lastet ned siste skjermkortdrivere. Operativsystem er Windows 7.

Når jeg kobler Receiveren, en Yamaha RX-V765, imellom HTPCen og TVen får jeg ikke bilde i det heletatt. Har koblet HTPC på HDMI input 1, og TVen på HDMI out på receiveren. Receiveren er satt på input = HDMI1.

Noen tips til disse to utfordringene i julestria?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThoE
    Har en HTPC med Powercolor HD5750 skjermkort, som fungerer (delvis) fint med HDMI-tilkobling direkte til TV'en (Sharp Aquos LC-52LE705S 52"). Bildet hakker ved raske bevelgelser / panorering, og fyller ikke hele skjermen (2-3 cm svartrand rundt hele). Bruker PowerDVD 8 til avspilling (fulgte med skjermkortet), og har lastet ned siste skjermkortdrivere. Operativsystem er Windows 7.

Når jeg kobler Receiveren, en Yamaha RX-V765, imellom HTPCen og TVen får jeg ikke bilde i det heletatt. Har koblet HTPC på HDMI input 1, og TVen på HDMI out på receiveren. Receiveren er satt på input = HDMI1.

Noen tips til disse to utfordringene i julestria?
    Bruksanvisning på forsterker og tv er en go ting
    Er du nødd ha bildet gjennom forsterkeren då?
    Til flere ledd jo dårligare signal..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hakking kan være veldig mye rart, f.eks forskjellig refresh-rate på skjermkort og tv, dårlig oppsett av codec'er, for høyt cpu-forbruk etc.
    Svart rand rundt hele bildet betyr sikkert at skjermkortet ikke er satt til riktig oppløsning. Prøv å velge 1920x1080 og se om det hjelper.

Hvis du sliter med å koble receiveren mellom pc og tv, så KAN problemet være HDCP...har jeg i alle fall hørt.

EDIT: og nei, bildet blir nok ikke dårligere av å koble det innom forsterker. Tror dette gjøres som pass-through uten endringer i bitstrømmen, og gjøres kun fordi det er praktisk å ha et sted hvor man svitsjer audio- og video-kilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Hakking kan være veldig mye rart, f.eks forskjellig refresh-rate på skjermkort og tv, dårlig oppsett av codec'er, for høyt cpu-forbruk etc.
    Svart rand rundt hele bildet betyr sikkert at skjermkortet ikke er satt til riktig oppløsning. Prøv å velge 1920x1080 og se om det hjelper.

Hvis du sliter med å koble receiveren mellom pc og tv, så KAN problemet være HDCP...har jeg i alle fall hørt.

EDIT: og nei, bildet blir nok ikke dårligere av å koble det innom forsterker. Tror dette gjøres som pass-through uten endringer i bitstrømmen, og gjøres kun fordi det er praktisk å ha et sted hvor man svitsjer audio- og video-kilde.

Takk for svar. Det er sort rand selv om oppløsningen er 1920x1080 på HTPCen. Har lest at skjermkortet skal være HDCP-kompatibelt. Finner heller ingen innstillinger som umiddelbart gir noen positiv effekt.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du prøver spille av? BD? MKV? DVD?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Hva er det du prøver spille av? BD? MKV? DVD?
    Nå har jeg fått PC-bilde på TVen gjennom receiveren! Utstyret måtte slås på i riktig rekkefølge (TV, Receiver, PC). Nå fungerer BD-avspilling via PCen.

Har oppløsning 1920x1080, men får fortsatt en sort rand rundt bildet på ca 2 cm som ikke utnyttes på TVen. TV-menyen bruker disse pixlene, så de fungerer hvertfall ... Når jeg prøver å tilpasse bildet på TVen får jeg valg mellom "FULL", som gir det største bilde, og "DOT by DOT", som gir mere sort rand (ca 10 cm). Dette er merkelig, for Windows 7 rapporterer oppløsningen til 1920x1080. TVen rapporterer også å være i 1080-mode.

PowerDVD hakker fortsatt litt ved BD-avspilling. Har dere andre avspillere å anbefale til Powercolor ATI HD5750 er jeg meget takknemlig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endring av refresh-rate fra 60Hz til 24Hz gjorde susen med hakkingen - takk!

Nå er det bare igjen å løse dette med sortranden ...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThoE
    Endring av refresh-rate fra 60Hz til 24Hz gjorde susen med hakkingen - takk!

Nå er det bare igjen å løse dette med sortranden ...
    Tror problemet er på PC-sida. TV'n skal stå på Dot-by-dot (dvs. 1:1 pixelmapping). Høres ut som om avspiller-applikasjonen din skalerer ned...evt. ikke skalerer opp til 1080. Hvilken avspiller bruker du, og går det an å velge "zoom" på den?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Tror problemet er på PC-sida. TV'n skal stå på Dot-by-dot (dvs. 1:1 pixelmapping). Høres ut som om avspiller-applikasjonen din skalerer ned...evt. ikke skalerer opp til 1080. Hvilken avspiller bruker du, og går det an å velge "zoom" på den?
    Sortranden er der både i Windows 7 generelt, og når jeg bruker PowerDVD9 Ultra eller Windows Media Player som følger med Windows 7. Windows rapporterer oppløsningen til 1920x1080. Bytter mellom 24 og 50Hz ved hhv Bluray og DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Sliter veldig med ett 5750 kort selv.
    Hadde også svart ramme rundt bildet.

Gå inn på ATI catalyst center, Graphics and display og velg tv din der, velg egenskaper og gå til overscan.

På kortet mitt så er den av en eller annen grunn satt til -15%
    så stiller du den til 0% får du fullt bilde.

Funker hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter også med sort rand med 9.12 driveren. Er ikke slik med 9.11. Skal sjekke dette med overscan innstillingen imorgen for å se om det kan være synderen med 9.12 driveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Jeg sliter også med sort rand med 9.12 driveren. Er ikke slik med 9.11. Skal sjekke dette med overscan innstillingen imorgen for å se om det kan være synderen med 9.12 driveren.
    Problemet var at ved installasjon av 9.12 (oppgradering fra 9.11), så ble Underscan også satt, slik at det dukket opp sorte kanter rundt. Gikk inn og endret Underscan til 0 og nå er alt som det skal være.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •