plasma som PC-skjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

plasma som PC-skjerm

Etter å ha brukt en 42" plasma som PC-skjerm et halvt års tid, vil jeg gjerne oppsummere mine erfaringer for andre som tenker på å gjøre det samme. Jeg prøver først og fremst å svare på de spørsmålene jeg selv ikke fant ut av før etter at jeg hadde kjøpt skjermen.

Konklusjonen først: Det fungerer utmerket. Jeg jobber med data til daglig, og bruker plasma som PC-skjerm både til jobb og fritid, samt til tv, dvd og Playstation. Skjermen er i bruk 6-8 timer dagen i snitt, rundt 75% av dette er PC-bruk. Etter noen ukers innkjøringsperiode har jeg nå ikke brukt VGA-skjermen på flere måneder.

Det var rosen, så til forbeholdene:

Plasmaen er en Hyundai monitor (uten tv-tuner og høyttalere - bruker VCR som tv-tuner og anlegget som høyttaler) til rundt 30,000 for 6 måneder siden. Jeg antar skjermen er tålelig representativ for 'billige' plasmaer.

Oppløsning: Plasmaen støtter 1024x768 oppløsning, men den fysiske oppløsningen er bare 852x480. 1024x768 er ok til billedfremvisning og spill, men er ubrukelig når man skal jobbe med tekst: Tekst er lesbar, men synlig 'takkete' og ubehagelig å lese.
    Dermed er 800x600 høyeste brukbare oppløsning - og for et par-tre år siden gikk vi nesten til streik i et jobb-oppdrag hvor vi fikk tildelt PC-skjermer med bare 800x600...
    Men det er utrolig hvilken forskjell det gjør med 42" skjerm: Det er så mye mer komfortabelt å kunne jobbe fra sofaen eller lenestolen at jeg heller gjør det enn å gå bort og sette meg ved PC'en - i praksis ofrer jeg gjerne litt oppløsning for mer komfort. Det hadde jeg ikke trodd på forhånd.

Innbrenning: Bruksanvisningen sier at hvis man viser statiske bilder over lengre tid, må man redusere kontrast og lysstyrke for å unngå innbrenning, men den gir ingen pekepinn på hvor mye man skal redusere eller hva som er 'lengre tid'.
    Jeg startet lysstyrke og kontrast på halv styrke (50 av 100), men begynte likevel å se tegn til innbrenning etter en måned eller to.
    Et par spillefilmer (dynamiske bilder) 'visket ut' dette, så ingen større skade skjedd. Jeg halverte kontrast og lysstyrke en gang til (til 25 av 100), og har ikke hatt problemer siden.
    Kvart lysstyrke og kontrast er bra nok i massevis for tekstbehandling, surfing osv., men gjør at mørke områder 'gror igjen' hvis man viser filmklipp e.l., så de som bruker PC'en mye til både tekst og film, må nok belage seg på å bytte innstillinger ofte.

VGA vs DVI: DVI (både på PC/skjermkort og plasma) er obligatorisk for å kunne bruke en plasma som PC-skjerm. Med DVI kan jeg jobbe med tekst i timesvis, med VGA har jeg vondt i hodet etter 10 minutter. Dette er med 5 meter kabel mellom PC og skjerm, det er mulig forskjellene er mindre med kortere ledinger.

Tastatur og mus: Skal man kunne bruke PC'en fra lenestolen og sofaen, som tross alt er halve poenget, trenger man selvsagt trådløs mus og tastatur. Vanlig trådløs (noen hundrelapper) er ubrukelig her - rekkevidden er maks to meter. Har investert i et Bluetooth-basert trådløs mus/keyboard (ca. 1500,-), og det fungerer utmerket, i hvert fall opp til de 6-7 meter jeg har prøvd (fra naborommet, uten siktlinje til PC).

Oppsummering: Genialt Det er utrolig komfortabelt å ha tv, film og pc på samme skjerm. Anbefales!
    Plasma-teknologi er ikke på langt nær så moden som PC-skjerm-teknologi, og det merkes på flere felter.
    For mitt vedkommende blir dette mer enn kompensert av ren størrelse (42" er j... mye skjerm! Neste gang blir det 50"! ) og komfort.

Er det noen som har andre erfaringer?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke akkurat den store plasmatilhengeren (var det å ta litt for svakt i?) men jeg tviler ikke det aller minste på at den fungerer utmerket til det bruk. Det er faktisk det eneste bruk jeg selv kunne vurdert ha plasma til, hvis de ikke hadde vært så sinnssykt dyre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •