Fordelene med en HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fordelene med en HTPC?

Hei. Jeg er litt fremmed for ideen om en HTPC så jeg spør litt grønt. Hvilke fordeler er det ved bruk av en HTPC? En ting er at det ser kult ut, men hvorfor er det ikke mer praktisk å i stede strekke et par kabler fra stue-pcen framfor å sette en egen pc under tven som man styrer med fjernkontroll?

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vell først og fremst at du slipper å strekke kabler, slipper å ha en pc stådende i stua, bruke plass utenom racket, det er nok en løsning hvis du vil ha alt på en plass. og faktiskt vil oppleve pc'en som en home theatre personal computer, fjernkontrollen hjelper nok og litt på følelsen.

det er for min del mine fordeler ved HTPC, men jeg hadde ikke noe stasjonær pc stående og det var ikke aktuelt med et eget "kontor for pc" så da falt enkelt valget på en HTPC løsning.

og ja, det ser bra ut

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordel: Veldig mye teknisk knoting = mye tid med greier man synes er gøy!

Seriøst - jeg er ganske ny på dette med htpc selv, men har så langt kommet fram til følgende:

- Kan gi veldig mye bedre lydkvalitet pr kr ved valg av riktig lydkort/ekstern dac. I alle fall i mitt oppsett.
    - Gir god mulighet for tuning av bildekvalitet.
    - Naturlig steg videre når man synes mediespillere blir litt for lite konfigurerbare og fleksible.
    - Hele musikksamlingen, foto, film og nett tilgjengelig på hjemmekinoanlegget. Alt styres fra en skjerm og trådløst mus/tastatur. Evt. egnet fjernkontroll.

Vær bare klar over at en htpc fort blir kostbar dersom man ser det nødvendig å oppgradere hardware og kjøpe inn software-lisenser.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Vær bare klar over at en htpc fort blir kostbar dersom man ser det nødvendig å oppgradere hardware og kjøpe inn software-lisenser.
    Det fungerer også veldig bra med Linux på en HTPC hvis man ønsker å spare penger på software.
    Hvorvidt det blir mer knoting enn med Windows er jeg usikker på.
    Ut i fra det jeg har lest bla. på dette forumet ser det ut til at et "standard" oppsett er relativt enkelt på begge OS, og at "spesialtilpasning" kan være en utfordring også på begge OS.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Kan gi veldig mye bedre lydkvalitet pr kr ved valg av riktig lydkort/ekstern dac. I alle fall i mitt oppsett.
    - Gir god mulighet for tuning av bildekvalitet.
    Den er jeg med på.

men
    - Naturlig steg videre når man synes mediespillere blir litt for lite konfigurerbare og fleksible.
    - Hele musikksamlingen, foto, film og nett tilgjengelig på hjemmekinoanlegget. Alt styres fra en skjerm og trådløst mus/tastatur. Evt. egnet fjernkontroll.
    Jeg kan godt se at hvis man ikke har en pc i stua og hater kabelstrekk vil en htpc være en fancy oppgradering fra dvd-spilleren. Selv har jeg et hjemmekinosystem, men jeg har en pc stående i ene hjørnet av rommet. Anlegget spiller av lyd fra pcen samt at jeg kobler meg på med en VGA kabel til projektoren en gang imellom. Jeg må si at det hadde vært veldig kult å bytte ut dvd-spilleren i en htpc i et stilig sølvfarget barebone-kabinett, men jeg klarer ikke se fordelen med det. I og med at jeg har en pc stående ikke så langt unna er det jo langt mer praktisk å ordne spillelister, finne og laste ned musikk samt setter på serier etc. foran et skrivebord med en mus og tastatur i stede for med en fjernkontroll (eller et trådløst tastatur på fanget med en trådløs mus i sofaen ved siden av).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig at det ikke trenger å koste all verden. Det er når man er ferdig med versjon 1, og begynner å se at det der, det hadde jammen vært kjekt, og sånn kan det bli noen hakk bedre, ja. Det er da det er lett å dra fram kredittkortet...

Linux er prøvd her i gården også, to år uten nevneverdige problemer. Drivere er imidlertid en skikkelig showstopper for den som vil ha litt spesiell hardware.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Linux er prøvd her i gården også, to år uten nevneverdige problemer. Drivere er imidlertid en skikkelig showstopper for den som vil ha litt spesiell hardware.
    Ja sånn kan det gå når hardwareprodusentene selger "bil uten ratt". Eller kanskje mer korrekt "bil med rattet på feil side".

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Ja sånn kan det gå når hardwareprodusentene selger "bil uten ratt". Eller kanskje mer korrekt "bil med rattet på feil side".
    Kynismen tilsier: Follow the money!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordeler med HTPC: fleksibilitet. Du kan få til alt!

Ulemper med HTPC: fleksibilitet. Om du prøver å få til alt så er det sannsynligvis ca 80 nesten-showstopper problemer som må overvinnes om det i det hele tatt går. Stabilitet og brukervennlighet er gjerne motsatt proporsjonal med krav om funksjonalitet.

Rådet mitt er "keep it simple" og hold deg til standard-metoder.

Livet med HTPC er forøvrig svært mye enklere om man ikke er perfeksjonist på bilde og lyd. Da er det tilnærmet 100% plug and play.
    Ønsker man imidlertid en løsning som rivaliserer stand alone blu-ray spillere bilde og lydmessig i tillegg til alt det andre så er det bare å ruste opp til kamp!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •