Hvordan overføre 5.1-lyd fra PC til hjemmekinoanlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan overføre 5.1-lyd fra PC til hjemmekinoanlegg?

Heisannn.

Jeg er ny her og lurer på følgende.

Jeg har bygget meg en mediesenter/spill-pc med blu-ray-spiller. Nå skal jeg kjøpe meg et gjennomsnittlig hjemmekinoanlegg og har bestemt meg for å gå for Panasonic SC-PT570 hjemmekino. Jeg vil ha fullgod 5.1-lyd, men ser at det kan bli et problem da lydutgangen på pcen kun er jack (7.1), mens hjemmekinoanlegget kun har en standard lydinngang (jack) og SPDIF-inngang.

Derfor lurer jeg på følgende:

- Hvis jeg kjører en singel jack fra pcens lydutgang, vil jeg få 5.1? Flere jeg har snakka med sier at jeg får 5.1lyd, men ikke fullgod 5.1-lyd. Hva er korrekt?

- Hva om jeg skaffer meg et surround-anlegg med HDMI inn? Da vil det vel bli ekte 5.1-lyd? Er det standard med HDMI inn på anlegg i dag?

- Hva om jeg kjøper meg et nytt lydkort med SPDIF-inngang og en optisk kabel til dette. Da vil jeg få ekte 5.1-lyd?

- Finnes det er en slags konverter fra AUX/jack til optisk?

- Bør jeg vurdere et annet hjemmekinoanlegg med flere innganger?

- Finnes det andre enklere løsninger?

Mitt hovedkort heter MSI P55-CD53 og har følgende lydutganger:

1 x lyd - line-out - stereo minijack 3,5 mm
    1 x lyd - line-In - stereo minijack 3,5 mm
    1 x mikrofon - utgang - minijack 3,5 mm
    1 x lyd - utlinje (sidesurround) - stereo minijack 3,5 mm
    1 x lyd - utlinje (bak) - stereo minijack 3,5 mm
    1 x lyd - linjeutgang (senter/sub-basshøyttaler) - minijack 3,5 mm

På forhånd takk for hjelpa.

Jeg beklager hvis denne tråden kanskje hører hjemme under en annen del av forumet. Flytt den gjerne.

Mvh Steffen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bør vurdere et annet hjemmekinoanlegg med flere innganger kan diskuteres. Det som er HELT sikkert er at skal du få "ekte" surround fra det hovekortet til det spesifikke anlegget trenger du et lydkort med optisk ut. Avhengig av hvilket skjermkort du har kan du muligens sende surround via HDMI om du har en reciever som støtter dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at ditt moderne hovedkort ikke har SPDIF-ut...

Du vil _ikke_ få 5.1 ut fra én mini-jack utgang såfremt den ikke er digital (og da egentlig SPDIF). Uansett så støtter ikke panasonic pakken 5.1 inn analogt.

De færreste hjemmekinopakker har ikke HDMI-inn, og jeg antar du ikke er villig å bruke en del mer penger på seperat forsterker med HDMI-inn + høytalere.

Dermed ville jeg undersøkt følgende: Hvis du har en SPDIF-header på hovedkortet så finnes det SPDIF-utganger (optisk og coax) som du kan montere i et ledig PCI-spor og som du kobler på denne headeren.

Alternativt kjøpe lydkort med SPDIF-ut, men personlig ville jeg heller solgt hovedkortet og kjøpt nytt med SPDIF..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkortet mitt er Saphire Radeon 5770 HD og jeg kan få lyd ut via HDMI-kabelen ja.

Skjermkortet mitt har to HDMI-utganger, så da kan jeg i praksis bruke en HDMI-kabel til bilde (til TVen) og en HDMI-kabel til lyd til hjemmekinoanlegget (hadde det bare hatt HDMI inn).

Hvis jeg går for et optisk lydkort, hva vil du anbefale?

Det går ikke an å konvertere HDMI-kabelen (den til lyden her) til en annen kabel som hjemmekinoanlegget støtter? (Hjemmekinoanlegget blir i dette tilfellet receiveren).

HVIS jeg kun bruker kun én jack fra pcen som lydkilde, vil jeg få surround? Hvis ja, er forskjellen stor mellom det og "ekte" surround? Kan man leve med det?

Takker så langt for god hjelp.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Du vil _ikke_ få 5.1 ut fra én mini-jack utgang såfremt den ikke er digital (og da egentlig SPDIF). Uansett så støtter ikke panasonic pakken 5.1 inn analogt.
    Ergo 2.0 uansett? Eller 2.1 kanskje?
    De færreste hjemmekinopakker har ikke HDMI-inn, og jeg antar du ikke er villig å bruke en del mer penger på seperat forsterker med HDMI-inn + høytalere.
    Budsjettet er allerede sprengt med mediesenter/spill-pc og big screen, så nei ikke på nåværende tidspunkt.
    Dermed ville jeg undersøkt følgende: Hvis du har en SPDIF-header på hovedkortet så finnes det SPDIF-utganger (optisk og coax) som du kan montere i et ledig PCI-spor og som du kobler på denne headeren.
    Hvor finner jeg enklest ut av det? Det står ingenting om det på spesifikasjonene på komplett.no som jeg linker til. Men jeg vet at jeg har en ledig lydutgang på hovedkortet. Kanskje jeg kan bruke den? Burde være mulig med et helt nytt hovedkort ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Ingenting internt i PCI som anbefales? Blir så mye rot av alle disse tingene som flyter

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært en god venn med google og søkt på hovedkortet mitt og fant følgende:

Internal I/O Connectors:

1 x SPDIF-out connector

Heldigvis har jeg en slik utgang på mitt hovedkort. Skulle bare mangle egentlig tatt i betraktning at det er spell nytt.

Komplett.no - MSI Cabel, Internal SPDIF cable , <-- Det er en slik jeg trenger? Er dette en standard sak eller spesielt tilpasset til mitt hovedkort siden den heter MSI? Ser at komplett ikke har den på lager... Kom gjerne med en link til riktig kabel med riktig utgang som passer inn i hjemmekinoanlegget jeg skal kjøpe.

Vet dere om det medfølger en slik avlang jernsak med lydutganga på? (Som skal der PCI-sporet slutter. Vil jo i dette tilfellet ikke bruke selve PCI-sporet, bare brønnen).

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativt kjøpe lydkort med SPDIF-ut, men personlig ville jeg heller solgt hovedkortet og kjøpt nytt med SPDIF..
    Ja det er SPDIF-header på dette hovedkortet, det står så i manualen jeg fant på MSI sine sider: http://download1.msi.com/files/downl.../E7586v1.0.zip

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott flott Da må jeg bare få bekrefta hvilken kabel (evt andre deler?) jeg trenger slik at jeg kan få kobla til hjemmekinoanlegget med 5.1.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det ser ut som om at kabelen du linker til er noe annet. Vær dessuten oppmerksom på at det ikke er sikkert at HK'et støtter surround via optisk. Jeg anbefaler deg å kontakte selger for å høre om både kabel og surroundstøtte.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steffn
    Da har jeg vært en god venn med google og søkt på hovedkortet mitt og fant følgende:

Internal I/O Connectors:

1 x SPDIF-out connector

Heldigvis har jeg en slik utgang på mitt hovedkort. Skulle bare mangle egentlig tatt i betraktning at det er spell nytt.

Komplett.no - MSI Cabel, Internal SPDIF cable , <-- Det er en slik jeg trenger? Er dette en standard sak eller spesielt tilpasset til mitt hovedkort siden den heter MSI? Ser at komplett ikke har den på lager... Kom gjerne med en link til riktig kabel med riktig utgang som passer inn i hjemmekinoanlegget jeg skal kjøpe.

Vet dere om det medfølger en slik avlang jernsak med lydutganga på? (Som skal der PCI-sporet slutter. Vil jo i dette tilfellet ikke bruke selve PCI-sporet, bare brønnen).
    Nei den kabelen er beregnet på gjennomsløyfing av SPDIF til HDMI via skjermkort som ikke har innebygget lyd, altså kobles mellom hovedkort og skjermkort.

Du trenger noe som dette: ps.no - ASUS Bracket For All motherboards which supports S PDIF out 1xOptical fiber jack + 1xCoaxial jack
    Denne er fra ASUS og det står ikke noe om det følger med kabel. Jeg er usikker på om disse SPDIF-headerene på hovedkort er standardisert eller ikke. Kanskje lurt å spørre i (nett)butikken før du kjøper?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Nei den kabelen er beregnet på gjennomsløyfing av SPDIF til HDMI via skjermkort som ikke har innebygget lyd, altså kobles mellom hovedkort og skjermkort.

Du trenger noe som dette: ps.no - ASUS Bracket For All motherboards which supports S PDIF out 1xOptical fiber jack + 1xCoaxial jack
    Denne er fra ASUS og det står ikke noe om det følger med kabel. Jeg er usikker på om disse SPDIF-headerene på hovedkort er standardisert eller ikke. Kanskje lurt å spørre i (nett)butikken før du kjøper?
    Takk! Nå nærmer vi oss her.

Det er som sagt allerede lyd ut via HDMI-kabel på skjermkortet, uten at jeg har koblet til lydkabel til skjermkortet. Ble et øyeblikk bekymra for at skjermkortet "stjal" den eneste optiske utganga på hovedkortet.

Vet du hvordan den interne kabelen fra hovedkortet til SPDIF-kortet ser ut? Som du sier er det uvisst om den medfølger hos PS.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Synes det ser ut som om at kabelen du linker til er noe annet. Vær dessuten oppmerksom på at det ikke er sikkert at HK'et støtter surround via optisk. Jeg anbefaler deg å kontakte selger for å høre om både kabel og surroundstøtte.
    Takk for info. Skal lese litt i manualen til hovedkortet. Det bør stå der.

Edit: HKet støtter 7.1 ut. Jeg blir veldig overraska hvis den optiske kun er stereo. Dere som har peiling på dette, er ikke optiske porter standard som 5.1/7.1 nå til dags?

Audio: 8-channel (7.1) HD Audio subsystem with S/PDIF out <-- er dette nok for å bekrefte om den optiske enheten på hovedkortet støtter 7.1? Her er det jo snakk om en tolkning.

Googlet litt mer:
    00:02:09 00:02:11 you have to keep in mind there is no SPDIF and there is no...
    00:02:11 00:02:15 You know, either of the SPDIFs are not here.
    00:02:15 00:02:16 So if you want multi-channel Optical out
    00:02:17 00:02:19 you have to go with HDMI through your graphics card,
    00:02:19 00:02:24 versus using an SPDIF for your onboard optical audio.
    (Kilde)
    Hmm...

Ny edit:

Da har jeg bestemt meg. Jeg bestiller hjemmekinoanlegget og tester løsninga med intern SPDIF-kabel fra hovedkortet. Skulle dette mot formodning ikke fungere med 5.1, kjøper jeg et nytt lydkort som støtter optisk 5.1 ut.

Er folket enige?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Nå nærmer vi oss her.

Det er som sagt allerede lyd ut via HDMI-kabel på skjermkortet, uten at jeg har koblet til lydkabel til skjermkortet. Ble et øyeblikk bekymra for at skjermkortet "stjal" den eneste optiske utganga på hovedkortet.

Vet du hvordan den interne kabelen fra hovedkortet til SPDIF-kortet ser ut? Som du sier er det uvisst om den medfølger hos PS.
    Det er en flat plugg med tre ledninger. Se side 2-15 i manualen for hovedkortet.

Jeg har et ASUS hovedkort som bruker en flat plugg med fire kontakter men det går bare to ledninger til mitt Nvidia 9500GT skjermkort.

SPDIF-kortet trenger tre ledninger siden det har optisk utgang også. Hvis du kjøper ASUS SPDIF-kortet må du flytte en av ledningene i kontakten og så gjøre kontakten smalere. Det bør nok gå men MSI burde jo også ha slike SPDIF-kort/braketter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Det er en flat plugg med tre ledninger. Se side 2-15 i manualen for hovedkortet.

Jeg har et ASUS hovedkort som bruker en flat plugg med fire kontakter men det går bare to ledninger til mitt Nvidia 9500GT skjermkort.

SPDIF-kortet trenger tre ledninger siden det har optisk utgang også. Hvis du kjøper ASUS SPDIF-kortet må du flytte en av ledningene i kontakten og så gjøre kontakten smalere. Det bør nok gå men MSI burde jo også ha slike SPDIF-kort/braketter.
    Jeg har funnet flere selgere på f.eks. ebay som har ledning+kontakt med både tre og fire pinner, alt etter hva slags HK man har. Dette vet nok folk i de norske nettbutikkene om. De bør hvertfall ha såpass peiling.

MSI SPDIF S/PDIF OUT Digital Audio Cable Bracket HTPC - eBay (item 160362986767 end time Jan-13-10 17:31:34 PST) <-- Jeg vil trenge et slikt kort?

<-- og en slik optisk kabel?

Da skal vel jeg ha alt jeg trenger for å få det til?

Et par bilder fra HKet mitt:

Denne løsningen din gir 5.1-lyd, ikke sant?

For moro skyld lurer jeg på hvordan tar du lyden videre fra skjermkortet til receiveren din?

Jeg har som sagt allerede lyd ut i min HDMI-utgang på skjermkortet, men surroundanlegget jeg skal kjøpe har ikke denne tilkoblingsmuligheten. Kun optisk og jacks.

Når det gjelder den dialogen jeg sikta til tidligere i tråden er den tatt fra denne videoen:

YouTube - MSI P55-CD53 Motherboard

Se cirka 2:05.

Hmm.. Mulig jeg er tjukk i hodet, men blir ikke helt klok av dette. Det denne karen sier er at skal jeg ha optisk ut med surround MÅ jeg gå via HDMIen på skjermkortet. Men etterpå motsier han seg selv og sier at man også kan hente det via SPDIF via hovedkortet?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet flere selgere på f.eks. ebay som har ledning+kontakt med både tre og fire pinner, alt etter hva slags HK man har. Dette vet nok folk i de norske nettbutikkene om. De bør hvertfall ha såpass peiling.

MSI SPDIF S/PDIF OUT Digital Audio Cable Bracket HTPC - eBay (item 160362986767 end time Jan-13-10 17:31:34 PST) <-- Jeg vil trenge et slikt kort?
    Ja og hvis du får tak i det med tre pinners kontakt er det plug and play.
    <-- og en slik optisk kabel?
    Ja.
    Da skal vel jeg ha alt jeg trenger for å få det til?

Et par bilder fra HKet mitt:

Denne løsningen din gir 5.1-lyd, ikke sant?

For moro skyld lurer jeg på hvordan tar du lyden videre fra skjermkortet til receiveren din?

Jeg har som sagt allerede lyd ut i min HDMI-utgang på skjermkortet, men surroundanlegget jeg skal kjøpe har ikke denne tilkoblingsmuligheten. Kun optisk og jacks.
    Ja dette gir 5.1 lyd.

Jeg har ikke HDMI på receiveren min så derfor benytter jeg optisk SPDIF fra hovedkortet. Gjennomsløyfingen via skjermkortet gjør at jeg får stereo lyd på TVen.

Så vidt jeg vet har skjermkortet ditt integrert lydkort som sørger for lyd på HDMI. I tillegg har du også integrert lydkort på hovedkortet. Altså to lydkort i PCen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker like så godt denne tråden til lydrelaterte spørsmål. Jeg har nå fått TV og hjemmekino opp og gå.

Det medfølger en en slags "mikrofon" med lang ledning sammen med hjemmekinoanlegget. Poenget med denne er at man skal plassere denne der man sitter i rommet og trykke på en knapp på fjernkontrollen/innstillinger, så skal lyden bli optimalisert og kalibrert. Fungerer dette eller er det noe humbug?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg putta i SPDIF-tilkoblinga jeg kjøpte på eBay.

Det ble ikke oppdaga noe ny maskinvare da koble dette i. Og under playback devices finner jeg ingen "optical out". Er dette forbi lyden går via Realtek Digital Output?

Jeg har vel i praksis delt lydsignalet på både de analogene og den digitale utganga nå?

Forresten. Hvor bør man plassere senterhøyttaleren for å få best lydbilde?

A. Over tven
    eller
    B. Under tven

Poenget er jo at lyden skal flytte seg naturlig. Føler dog at enten er A for høy og B for lav.

Slik det står nå kræsjer lyden med sofaen og treffer meg ikke i ørehøyde. Dermed er kanskje A en bedre løsning? Hva mener dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå koblet opp pcen min til surroundanlegget. Det fungerer prima å spille av musikk via f.eks Spotify. Men når det gjelder å se film i HD-lyd har jeg møtt på noen hindringer.

Når jeg spiller av Inglourious basterds BD opplever jeg dette:

- 5.1-lyd i menyen. "Audio Dolby digital 5.1 640 Kbps"
    På surroundreceiveren lyser også lyset for "Surround output"

- 2.0-lyd ved dokumentarer (ekstramateriale) "Audio dolby digital 2.0 192 kbs"

- Men i selve filmen får jeg ingen lyd overhodet. "Audio DTS-HD Master Audio 5.1 3243 Kbps".

Jeg bruker PowerDVD til å se film med. Jeg har hukket av "Show information" som da viser informasjon om lyd, video, tid, kapitler, osv.

Betyr dette at Surround-receiveren min ikke klarer å dekode HD-lyd i DTS-formatet?

Hvis jeg velger "AC3 Mixing" som output mode i configuration i PowerDVD får jeg lyd i høyttalerne, men bare 2.1-lyd.

Nå testa jeg også med en standard dvd-film via pcen. Da fikk jeg logisk nok surround. "Audio Dolby Digital 5.1 224 Kbps".

Noen gode råd? Trenger jeg en surroundreceiver som takler lyd i HD-formatet? Evt bare kjøpe BD-filmer som kun har lyd i Dolby digital 5.1? Litt kjipt men.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •