Lydkort som kan sende ut 8 kanaler digitalt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkort som kan sende ut 8 kanaler digitalt

Jeg har bare stereo i kinoen min, men lurer på å gå over til surround etterhvert. Jeg har idag digital overføring ifra HTPC til Behringer DCX2496. Problemet kommer når jeg vil ha surround og fortsatt ha digital overføring.

-Finnes det noen lydkort som kan dekode surround signal og sende det ut som 4x Digitale stereosignaler?
    -Eventuelt software som kan fikse dette med ett eller flere lydkort?

Hittil sliter jeg med å finne lydkort med flere digitalutganger. RME DSP AES-32 ser ut til å være perfekt, men en smule dyrt. Og jeg klarer heller ikke å finne ut om det er mulig å få de signalene jeg vil ha ut fra det. Det rimeligste hadde helt klart vært å få det til i software med 4 rimelige lydkort, men jeg sliter veldig med å finne noe om dette. Noen som har fått til noe tilsvarende eller vet om noe lesestoff på området?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Lynx AES16 (f.eks. på Lynx Studio Technology, Inc. og hos Prolyd).

Både RME og Lynx er profesjonelle no-nonsense utstyr. Har veldig god erfaring med LynxTwo-kortet selv, og kjører nå både 2-kanals musikk og 5.1 film direkte fra pc.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo veldig lovende ut. Hvordan foregår routingen hos deg når du kjører surround? Får du surround kanalene som 6 lydkilder som du velger utgang til i Lynx mixeren? Så ut som programvaren er identisk på begge kortene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fsmidt
    Dette så jo veldig lovende ut. Hvordan foregår routingen hos deg når du kjører surround? Får du surround kanalene som 6 lydkilder som du velger utgang til i Lynx mixeren? Så ut som programvaren er identisk på begge kortene.
    Tror Lynx bruker mye det samme på driversiden. Jeg har satt opp kortet som 5.1 i windows kontrollpanel, og det registreres i Windows 7 som "Speakers (LynxTwo)". Av en eller annen grunn trenger jeg da bare å definere Analog 1, 2, 3 etc på hver kanal 1, 2, 3 etc i mikseren, og så rutes lyden ihht til standardlisten:
    Ch. 1=FR
    Ch. 2=FL
    Ch. 3=Center
    Ch. 4=LFE
    Ch. 5=SR
    Ch. 6 =SL
    (mulig jeg husker feil på dette med L og R)

Dette funker rett ut av boksen med omtrent det som står og går av mediespillere. For DVD. Selv har jeg landet på gamle, gode Media Player Classic (!). Årsaken er stabilitet, ingen bloat-ware, tilgang på gode dekodere, og ikke minst at jeg kan kjøre Convolver plugin for romkorreksjon og integrering av subb.

For blu-ray får jeg det til å funke veldig bra uten romkorreksjon når jeg kjører PowerDVD9. Avspillere som media player classic, KMplayer og andre har en vei å gå der, men det er irrelevant for det du spør etter. Når det gjelder PowerDVD9 og BD, har jeg kun testet et par filmer, men jeg får ikke annet enn LPCM 48kHz feed inn i lydkortet. Lynxkortet tar alt opp til 192/24, så jeg vet ikke om dette har med filmen å gjøre, PowerDVD eller lydkortdriveren. Forsker litt på det. Trodde nemlig DD TrueHD og DTS Master HD var enten 96/24 eller 192/24.

Jeg kan love deg at Lynx-dacen er temmelig mange hakk hvassere enn det som står i både blu-rayspilleren min (Sony BDP-S550) og den gamle receiveren (Arcam AVR350).

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    For blu-ray får jeg det til å funke veldig bra uten romkorreksjon når jeg kjører PowerDVD9. Avspillere som media player classic, KMplayer og andre har en vei å gå der, men det er irrelevant for det du spør etter. Når det gjelder PowerDVD9 og BD, har jeg kun testet et par filmer, men jeg får ikke annet enn LPCM 48kHz feed inn i lydkortet. Lynxkortet tar alt opp til 192/24, så jeg vet ikke om dette har med filmen å gjøre, PowerDVD eller lydkortdriveren. Forsker litt på det. Trodde nemlig DD TrueHD og DTS Master HD var enten 96/24 eller 192/24.
    48Khz/24-bit er veldig vanlig, så det er ikke rart.

Men det er mulig det er downsamplet til 16-bit. Det ser du kanskje ikke?

Jeg har forøvrig nettopp bestilt et Lynx TWO-B med LS-AES kortet. Da får man også mulighet for flere AES (og SPDIF) utganger, men også en rekke analoge inn/utganger. Dog litt dyrere løsning enn AES16-kortet.

Utfordringen med å spille av BD (DVD går vel greit) på denne måten er følgende:

-Avspilling uten å downsample lyd (for noen er ikke dette viktig, men lyden er i allefall ikke lossless lenger)
    -Avspilling med ASIO el. WASAPI (for å unngå innblanding av windows mixer)
    -Evn. romkorreksjon

Jeg håper selv å løse det med å rippe BD til lossless MKV.

fsmidt: Er du sikker på at du har 3 digitale innganger på din DAC? Skal du kjøpe Lynx AES16 trenger du 3 x digitale AES (som hver tar 2 kanaler).

Kjøper du et Lynx TWO-B trenger du ikke bruke den DAC`en i det hele tatt. TWO-B har 6 analoge utganger.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trumpetguy
    Hvis powerdvd og mediaplayer classic fungerer så er ihvertfall 98% av det jeg skal i boks. Det var litt leveringstid på kortet nå så jeg har litt mer tid på å finne ut om det er noe annet som kan gjøre det samme til mindre penger, men sånn det ser ut nå er lynx tingen.

HåkonN:
    Jeg vil ha digitalt signal ut til det digitale delefilteret mitt derfor det litt sære oppsettet. Egentlig hadde det vel holdt å få L/R digitalt ut nå til å begynne med, men jeg har planer om lydtransparent lerret og 3 like høytalere forran og da er det greit å ha ting på plass.
    Jeg har ikke egentlig sett på dette med ASIO i hele tatt enda. Jeg vet sånn ca hva det er, men har ikke helt skjønt hva som skal til å praksis for å få det til. Kortet støtter jo det, men det gjør vel neppe f.eks PowerDVD.
    Når det gjelder romkorreksjon så har jeg det meste av det jeg trenger i delefilteret.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trumpetguy
    Jeg vil ha digitalt signal ut til det digitale delefilteret mitt derfor det litt sære oppsettet. Egentlig hadde det vel holdt å få L/R digitalt ut nå til å begynne med, men jeg har planer om lydtransparent lerret og 3 like høytalere forran og da er det greit å ha ting på plass.
    Jeg har ikke egentlig sett på dette med ASIO i hele tatt enda. Jeg vet sånn ca hva det er, men har ikke helt skjønt hva som skal til å praksis for å få det til. Kortet støtter jo det, men det gjør vel neppe f.eks PowerDVD.
    Når det gjelder romkorreksjon så har jeg det meste av det jeg trenger i delefilteret.
    1 digital utgang fungerer fint til stereo og DVD. Multikanals HD lyd får du ikke kjørt over 1-en enkelt AES/SPDIF. Det mest brukte alternativet er lyd over HDMI, men da har man veldig lite muligheter.

Her skal jeg kjøre 3 x SPDIF til DAC (prosessor) for å få det i boks.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du er fast bestemt på å bruke ekstern dac så er ikke LynxTwoB riktig produkt. Dette kortet kjøper du dersom du ønsker seks analoge kanaler ut - da-konverteringen er nemlig i toppklasse! Det har to digitale kanaler inn/ut også, samt to analoge inn (utrolig kjekt når man skal gjøre kalibreringsmålinger, men husk at det ikke leverer fantomspenning til aktiv mic).

Men det var kanskje AES16 du tenkte på? Jeg vil henge meg på HåkonNs advarsel om at du vil få trøbbel med HD-lyd dersom du planlegger noe annet enn analog ut. Jeg har i alle fall ikke funnet noen måte å rute disse lydsporene til S/PDIF eller AES/EBU bypass. PowerDVD nekter til og med å sende lyden til annet enn analog ut på Lynxkortet, selv om jeg eksplisitt har satt opp Virtual Audio Cable Line 1 (virtuelt lydkort for internruting av lyd på pcen) som default speaker. Men PowerDVD er ikke akkurat førstevalget for den teknisk avanserte bruker, akkurat. Nær null brukerinnstillinger å leke med.

@HåkonN: Gled deg til å jobbe med det lydkortet! Jeg hadde en liten mistanke om at hd kunne komme med 48/24. Jeg ser i infofeltet på mediespilleren at det er 48kHz rate, men bitdybden ser jeg ikke, så det er mulig det nedsamples til 16 bits før det igjen oppskaleres til 24 bit i lydkortet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe magisk med ASIO. Lynx-driveren inkluderer ASIO-drivere, så det trenger du ikke tenke på å installere separat. Det du skal huske på er at når du setter opp en mediespiller (J.River, f.eks.) til å bruke ASIO ut, så reserverer du hele bit-motorveien for denne ene spilleren, og bypasser alt av veikryss på sin vei til lydkortet. Du sikrer minimum delay og at det ikke skjer noen resampling på veien. I Vista og Win7 skal imidlertid WASAPI ha lignenede funksjon. Så vidt jeg skjønner, bør prioriteringen for valg av veistandard på bitsrømmen være MME (laveste), DirectSound, WASAPI, ASIO (høyeste). For avspilling av musikk er ASIO rett fram. For film er det så langt jeg har funnet ut, enten DirectSound eller i beste fall WASAPI som gjelder.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    1 digital utgang fungerer fint til stereo og DVD. Multikanals HD lyd får du ikke kjørt over 1-en enkelt AES/SPDIF. Det mest brukte alternativet er lyd over HDMI, men da har man veldig lite muligheter.

Her skal jeg kjøre 3 x SPDIF til DAC (prosessor) for å få det i boks.
    Jepp, derfor jeg vil ha noe med 3-4 digitalutganger.
    Jeg titta litt kjapt på Lynx Two-B kortet, hva gjør dette annerledes enn AES16 hvis du skal kjøre digitalt ut? Det har såklart analoge inn/ut også, men til digitale signaler ser jeg ikke noe annet enn at det støtter lavere samplingrate.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du er fast bestemt på å bruke ekstern dac så er ikke LynxTwoB riktig produkt. Dette kortet kjøper du dersom du ønsker seks analoge kanaler ut - da-konverteringen er nemlig i toppklasse! Det har to digitale kanaler inn/ut også, samt to analoge inn (utrolig kjekt når man skal gjøre kalibreringsmålinger, men husk at det ikke leverer fantomspenning til aktiv mic).

Men det var kanskje AES16 du tenkte på? Jeg vil henge meg på HåkonNs advarsel om at du vil få trøbbel med HD-lyd dersom du planlegger noe annet enn analog ut. Jeg har i alle fall ikke funnet noen måte å rute disse lydsporene til S/PDIF eller AES/EBU bypass. PowerDVD nekter til og med å sende lyden til annet enn analog ut på Lynxkortet, selv om jeg eksplisitt har satt opp Virtual Audio Cable Line 1 (virtuelt lydkort for internruting av lyd på pcen) som default speaker. Men PowerDVD er ikke akkurat førstevalget for den teknisk avanserte bruker, akkurat. Nær null brukerinnstillinger å leke med.
    Urk, treg til å skrive idag ser jeg. Ting tar tid på jobb...

Det er AES16 jeg tenker på ja. Jeg trenger ikke analog inn/ut i hele tatt. Jeg har eget måleutstyr for kalibrering.
    Ifølge denne skal det være mulig å få surround ut med digitalutgangene. Så den biten er jo i boks. Men hvis PowerDVD ikke fungerer så er det jo litt kjedelig. Jeg har ikke sett på andre BD avspillere i det siste, men sist gang var det ikke mange gode alternativer.
    Så da er vel spørsmålet om det er mulig å få til dette med en annen avspiller. Rippe platene ala HåkonN er jo en mulighet men jeg skulle gjerne hatt mulighet til å spille dem av direkte.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg titta litt kjapt på Lynx Two-B kortet, hva gjør dette annerledes enn AES16 hvis du skal kjøre digitalt ut? Det har såklart analoge inn/ut også, men til digitale signaler ser jeg ikke noe annet enn at det støtter lavere samplingrate.
    Jeg har ikke klart å sende/motta mer enn 2 kanaler digitalt på LynxTwo-B. AES16 har 16, såvidt jeg skjønner.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Urk, treg til å skrive idag ser jeg. Ting tar tid på jobb...

Det er AES16 jeg tenker på ja. Jeg trenger ikke analog inn/ut i hele tatt. Jeg har eget måleutstyr for kalibrering.
    Ifølge denne skal det være mulig å få surround ut med digitalutgangene. Så den biten er jo i boks. Men hvis PowerDVD ikke fungerer så er det jo litt kjedelig. Jeg har ikke sett på andre BD avspillere i det siste, men sist gang var det ikke mange gode alternativer.
    Så da er vel spørsmålet om det er mulig å få til dette med en annen avspiller. Rippe platene ala HåkonN er jo en mulighet men jeg skulle gjerne hatt mulighet til å spille dem av direkte.
    Mitt beste forslag er å få oppsettet til å fungere. Deretter laste ned alle de mediaspillerne du kan komme over og ha tid de neste 14 dagene til å teste, frustreres, finne utav osv. osv. Lærekurven er bratt, min erfaring er at mye går an selv om det ikke funker ved første forsøk. Spesielt ved de mer esoteriske løsningene, og spesielt med gratisprogrammene.

Disse har jeg testet (stigende grad av kompleksitet):
    PowerDVD7, 8, 9 (kjøpte 9 for å ha mulighet til ganske grei bd-avspilling)
    TotalMedia Theater3
    WinDVD
    VLC
    Media Player Classic
    KMplayer (fungerer veldig bra på dvd. Ustabil på bd, gir kun AC3/DTS lydspor)

For dekoding av DVD-lyd kan du teste ut siste ffdshow (CCCP - Combined Community Codec Pack)
    ...evt ac3filter.

I Media Player Classic følger ffdshow med, og så må du huke av for dekoding av h.264 og VC-1 for bd-avspilling.

Så er det mange som sverger til ReClock for å kjøre 24 fps. Her har jeg mye å lære ennå. Så langt har jeg funnet ut at lyden også må resamples for å bli 4% lenger, og det er jeg ikke sikker på om jeg liker.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om noe slikt er mulig, men PowerDVD er uansett ikke noe særlig godt utgangspunkt. MPC-HC støtter BD-avspilling. Med ReClock kan kan kjøre WASAPI exlusive. Kanskje verdt et forsøk.

Jeg ripper alle mine BD til MKV om dagen (se min tråd), og da konverteres HD lyd til multikanals FLAC. I teorien skal det da ikke nedsamples av Windows, og romkorreksjon ++ bør kunne fungerere fint.

@HåkonN: Gled deg til å jobbe med det lydkortet! Jeg hadde en liten mistanke om at hd kunne komme med 48/24. Jeg ser i infofeltet på mediespilleren at det er 48kHz rate, men bitdybden ser jeg ikke, så det er mulig det nedsamples til 16 bits før det igjen oppskaleres til 24 bit i lydkortet.
    Lydformatene og BD støtter høyere oppløsning på lyden, men det tar såpass med plass at det neppe er aktuelt med noe særlig høyere enn 48Khz/24-bit på de aller fleste titlene. Jeg har rippet både konserter og "stor"-filmer nå - alle hadde 48Khz lyd.

Jeg tror det er en lydmessig fordel å slippe unna windows mixeren, ikke bare pga. downsampling til 16-bits.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • Lynx TWO-B har ikke nok digitale utganger slik som AES16 for å kjøre HD-lyd. Til det trenger TWO-B et LS-AES kort.
    • AES16 støtter kun AES overføring av lyd, mens på TWO-B kan man velge mellom AES og SPDIF. Det er en fordel for oss med SPDIF inn på prosessor, men for de aller fleste har ikke dette noe betydning siden de uansett bruker studio-DAC med AES inn.
    • Standardversjonen (**) av AES16 støtter ikke SRC (Sample Rate Convertion), det gjør Lynx TWO-B.

(*) Det er et fåtall prosessorer som har slik tilkobling.
    (**) Det finnes en egen (dyrere) SRC versjon av AES16.

Siden du vil ha noe med 3-4 digitalutganger - har du sjekket at du har så mange AES digital-innganger på din DAC?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge denne skal det være mulig å få surround ut med digitalutgangene. Så den biten er jo i boks. Men hvis PowerDVD ikke fungerer så er det jo litt kjedelig.
    FAQ`en hos Lynx er nok laget med tanke på DTS/DD.

HD-lydformatene fordrer PAP-kryptering i Windows. Det er nok mulig å få lyd, men en utfordring å få det til lossless.

Kanskje er det bare snakk om tid før vi har en avspiller som løser denne floken.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    • Lynx TWO-B har ikke nok digitale utganger slik som AES16 for å kjøre HD-lyd. Til det trenger TWO-B et LS-AES kort.
    • AES16 støtter kun AES overføring av lyd, mens på TWO-B kan man velge mellom AES og SPDIF. Det er en fordel for oss med SPDIF inn på prosessor, men for de aller fleste har ikke dette noe betydning siden de uansett bruker studio-DAC med AES inn.
    • Standardversjonen (**) av AES16 støtter ikke SRC (Sample Rate Convertion), det gjør Lynx TWO-B.

(*) Det er et fåtall prosessorer som har slik tilkobling.
    (**) Det finnes en egen (dyrere) SRC versjon av AES16.

Siden du vil ha noe med 3-4 digitalutganger - har du sjekket at du har så mange AES digital-innganger på din DAC?
    Jeg skal som sagt bruke digitale delefiltere(Behringer DCX2496). Disse har 1xAES inngang hver. Det skal klare opptill 96khz og har såvidt jeg kan se innebygget sample rate conversion. Hvis AES16 ikke har SRC så får jeg vel bare samme SR som på kilden uansett? Jeg skal neppe spille av noe som er over 96khz så det burde gå bra.
    Det spørs vel om jeg vil legge så mye penger i det at jeg kjører aktivt i alle kanaler, men 2 filtere og frontrekka aktivt er planen. Så egentlig hadde det jo holdt å få L/R og senter digitalt, men sånn jeg ser det er jeg da så godt i gang at jeg like gjerne kan ta alle digitalt og heller bruke noe sånt RME Dac til de andre kanalene. Men det er jo flere skjær i sjøen her ser det ut til så jeg får vel google litt. Det ser jo også ut som om lydkort og det jeg trenger av kabler kommer på noen kroner så det er kanskje like greit å satse på å oppgradere de analoge inngangene i delefilterne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •