Spørsmål ang valg av mediacenter på htpc?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang valg av mediacenter på htpc?

Jeg har nylig kjøpt meg en ACER Aspire Revo R3610 med windows 7.
    Vurderer å installere et mediacenter program på den men vet litt for lite hvordan slikt fungerer så har noen spørsmål rundt dette. Ser for meg og kanskje installere et media center når jeg kun skal se på film eller lignende, men også lyst til å ha windows 7 installert siden dama har planer om litt surfing og slikt på den.

1. Hva anbefaler dere å installere?

2. Booter man rett opp i det eller er det et program starter opp i opprativsystemet?

3. Er det slik at man setter av mappe i windows som programmet skal finne filmer,serier, musikk for avspilling?

4. Hvordan er det med websurfing i et evt media center?

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Eg anbefalar Mediaportal. Mange likar XBMC veldig godt, det er vel ei smakssak. Eg prøvde først XBMC, men det var ikkje noko for meg i det heile tatt, likte Mediaportal mykje bedre. Synst det var greiare å få til slik ein vil. Sidan du vil bruke windows 7 utenom, vil eg påstå at dette er den greiaste løysinga. Slik gjer eg det i alle fall....

2. Begge deler. Du kan installere XBMC live som eit eige operativsystem eller som "program" i windows/Ubuntu. Mediaportal kan ein velge at skal starte automatisk frå windows, slik at du ikkje treng å klikke på noko, startar direkte etter maskina har starta opp.

3. Ja.

4. Eg brukar mediaportal som mediasenterprogram og windows som operativsystem. Då lukkar/minimerer eg mediaportal og surfar i firefox. Det går som det susar.

Ein fordel som kan nevnast med Mediaportal vs XBMC er at det kan brukast som tv-tuner i htpc. Du kan sjå tv med dataen. Ein bakdel (for nokre ansett som fordel, deriblant meg) er at du må installere codec for å få til å spele av diverse filer. XBMC fiksar dette sjølv. Men i mediaportal kan du velge og vrake i kodek....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det sikkert mulig å velge om det skal starte automatisk i windows?

Hva vil det egentlig si at det kan brukes som tv-tuner i htpc? Jeg har nå homebase som lever tv via fiber.

Hva er egentlig hovedgrunnen til å legge inn mediacenter i forholdt til bare å ha et operativsystem og trykke på filene selv? Lettere og ser bedre ut? hva med evt fjernkontroll?

Før jeg skrev spm så hadde jeg hørt om de 2 media centrene som du nevnte + J. River Media Center og windows sitt eget, men aner ikke hva som jeg bør velge.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NoFFy
    Da er det sikkert mulig å velge om det skal starte automatisk i windows?

Hva vil det egentlig si at det kan brukes som tv-tuner i htpc? Jeg har nå homebase som lever tv via fiber.

Hva er egentlig hovedgrunnen til å legge inn mediacenter i forholdt til bare å ha et operativsystem og trykke på filene selv? Lettere og ser bedre ut? hva med evt fjernkontroll?

Før jeg skrev spm så hadde jeg hørt om de 2 media centrene som du nevnte + J. River Media Center og windows sitt eget, men aner ikke hva som jeg bør velge.
    Ja du velger sjølv om du vil at ting skal starte automatisk

Du kan f.eks koble rikstvantenne til tv'en og dekode signalet og få tv-signalet via dataen. Då kan du f.eks ta opp med dataen og sjå programmet seinare....

Det kjem vel an på bruken. XBMC live tar liten plass og tar lite ressursar så slik sett kan det være greit, men muligheiten er mykje større med å ha eige os. Fjernkontroll i lag med xbmc live veit eg ikkje, det må andre svare på...

Eg anbefalar deg å lese litt om dei forskjellige på dei respektive nettsidene:
    Mediaportal
    XBMC

Det er også mange andre som har spørt lignande spørsmål før så søkefunksjonen kan vere grei å bruke. Eg vil anbefale deg å prøve og sjå kva du likar best, vanskelig å sei kva du synst er best. Eg synst mediaportal er best og vil anbefale det, men det kan godt hende du er vant til xbox og vil elske XBMC.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •