Hjelp til bygging/anbefalinger HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til bygging/anbefalinger HTPC

hei

Trenger litt hjelp i forbindelse med sammensetting av HTPC har leste på kryss og tvers på dette forumet og flere andre plasser for å kunne sy sammen en bra HTPC. Jeg har Planer om å om å Streeme inntill 4 "kanaler" til Media senter i X boks360 som har integrerte mediasenter. (4 er nok makimalt.) I tillegg skal HTPC en drifte hoved tven i stua

Jeg har sydd sammen en pc men har noen spørsmål i den forbindelse og ikke minst... Er komponentene jeg har valgt god nok, en god nok sammensetting eller finnes det alternative Hardwear som anbefales.

Her er lista mi:
    Intel Core 2 Duo E7400 / 2.8 GHz prosessor
    ASUS P5E3 PRO - hovedkort - ATX - iX48 (DDR3)
    Corsair Dominator minne - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR3
    ASUS EAH5750 FORMULA/2DI/1GD5 - grafikkadapter - Radeon HD 5750 - 1 GB
    TerraTec Cinergy S2 PCI HD - DVB-S2-mottaker - PCI
    TerraTec Cinergy S2 PCI HD - DVB-S2-mottaker - PCI
    Corsair Performance Series P64 - Solid State Drive - 64 GB - SATA-300
    WD Caviar Black WD1001FALS - harddisk - 1 TB - SATA-300
    LiteOn BD-ROM-stasjon - Serial ATA
    Speed-Link Media Remote Control, MCE

Prisen på dette er snaue kr 9200,-
    Her er det et par ting jeg ikke bryr meg så mye om, pc'en skal ikke stå i stuen støy er ikke av vesentlig betydning. kabinett og Strøm trafo brukes fra eksisterende utstyr da utseende er ubetydelig.

Jeg har 2 Canal Digital abonnement i dag. Jeg vil integrere mottakere i HTPC, Terratec virker som den foretrukne og anbefalte ? men jeg er egentlig helt blank på dette (TRENGER ANB. til valg.) (Kortene mine står i standard mottakere i dag uten HD men regner ikke med at kort må skiftes for full hd utnyttelse ?)

Hovedkort og prosessor ?? Trenger råd ev anbefalinger men .. har ikke veldig lyst til å øke prisen vesentlig.... Valg av hovedkort ble gjort på basis av 7.1 lyd integrert + 1 GB nettverks kobling Samt at jeg har lagt opp til ASUS hoved kort og grafikk kort som ofte gir bedre tilpassing. Men... hovedkortet har 4 PCI slotter og 1 PCIe slott. dermed er alle slotter brukt opp til grafikk kort og Terratec kortene. Noen meninger om dette ?

Jeg valgte ATI HD 5750 som er moderat i pris mot de heftigste,men er valget riktig ??

Berørende fjernkontroll har jeg ikke peiling men, har laget veggboks for montering av IR mottakere i og med at HTpc'en skal stå i annet rom.

Setter pris på alle gode råd og gjerne i løpet av kommende uke ! Planen var å montere PC og konfigurere i Romjulen. Bruker Windows 7 64 bit.

mvh Helge

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontroll
    Eg har bestilt meg Logitech Harmony 900, Harmony one er eit billegare alternativ, men dei får alle masse skryt

PCI-slots
    Som htpc treng du vel ikkje fleire, kanskje om du vil ha trådlaust nettverk ein gang, men det fungerar som regel dårlig til HD-streaming, så burde vel gå greit

Skjermkort
    Kortet du har valgt er nok rikelig, eg har eit n730i/geforce 9300 det funkar som ****.

Prosessor
    Eg har E5300, rikelig til htpc-bruk. Så 7400 er nok eit bra valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PCI slotter hovedkort.

Ser ut for at jeg har bomma på Hovedkortet.

Teratec kortet jeg har valgt har ink. kortleser som går i PCI1 slott dvs. pr kort trengs det 2 PCI1 slotter og med 2 kanaler inn i pc'en trengs det derfor 4 PCI1 slotter. Hoved kortet jeg har valgt har bare 2 PCI1 !
    Har sjekket med andre hovedkort og finner dårlig utvalg med 4 PCI1 slotter og 1 PCIe (eller mer.) innen for rimelighetens grenser på pris da.

Spørsmålet da blir ev å kjøpe CI moduler og sette i fronten på pc'en.
    Trenger da ev 2 stk DILOG ci cam.
    Hvilke feste anordninger finnes for slike kort eksempelvis i front der floppy/cd står ? 2.5 og 3.5 Tommers feste ?

Men ... først og fremst er Teratec det anbefalte kortet som bør brukes ?

Helge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Fjernkontroll
    Eg har bestilt meg Logitech Harmony 900, Harmony one er eit billegare alternativ, men dei får alle masse skryt

PCI-slots
    Som htpc treng du vel ikkje fleire, kanskje om du vil ha trådlaust nettverk ein gang, men det fungerar som regel dårlig til HD-streaming, så burde vel gå greit

Skjermkort
    Kortet du har valgt er nok rikelig, eg har eit n730i/geforce 9300 det funkar som ****.

Prosessor
    Eg har E5300, rikelig til htpc-bruk. Så 7400 er nok eit bra valg.
    takk for svar
    Den Harmony fjernkontrollen ... fungerer den med media senter ? Jeg har allerede en slik.
    mvh Helge

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helge*
    Ser ut for at jeg har bomma på Hovedkortet.

Teratec kortet jeg har valgt har ink. kortleser som går i PCI1 slott dvs. pr kort trengs det 2 PCI1 slotter og med 2 kanaler inn i pc'en trengs det derfor 4 PCI1 slotter. Hoved kortet jeg har valgt har bare 2 PCI1 !
    Har sjekket med andre hovedkort og finner dårlig utvalg med 4 PCI1 slotter og 1 PCIe (eller mer.) innen for rimelighetens grenser på pris da.

Spørsmålet da blir ev å kjøpe CI moduler og sette i fronten på pc'en.
    Trenger da ev 2 stk DILOG ci cam.
    Hvilke feste anordninger finnes for slike kort eksempelvis i front der floppy/cd står ? 2.5 og 3.5 Tommers feste ?

Men ... først og fremst er Teratec det anbefalte kortet som bør brukes ?

Helge
    Kortleserene bruker ikke PCI slotten "aktivt". Det er ingen kontakter på kortleserene der de går inn i PCI slotten, men en kabel som kobles til opptakskortet.
    Du må uansett ha to CAMer siden det du kaller kortleser ikke er det men en CI som du kan putte en CAM i.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Kortleserene bruker ikke PCI slotten "aktivt". Det er ingen kontakter på kortleserene der de går inn i PCI slotten, men en kabel som kobles til opptakskortet.
    Du må uansett ha to CAMer siden det du kaller kortleser ikke er det men en CI som du kan putte en CAM i.
    Jeg var inne på Hjemmesiden til Teratec i går kveld og oppfattet at kortet ikke benyttet selve slotten (ut fra nærbilder av enheten) Men forstår først nå at jeg må ha cam i tillegg !
    Tusen takk for god hjelp.

Noen formening om anbefalte CAM ? Ser det er en del synspunkter rundt dette.

Mvh Helge

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helge*
    takk for svar
    Den Harmony fjernkontrollen ... fungerer den med media senter ? Jeg har allerede en slik.
    mvh Helge
    Ja om du ahr IR-mottaker på kabinettet så kan du programere den til å fungere med f.eks mediaportal eller lignande mediasenterprogram. Så svaret er ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har tenkt å spille på den er AMD 785G + AMD Athlon II 240e (45W TDP) den desidert beste kombinasjonen til HTPC spør du meg...

ASUS M4A785G HTPC/RC 785G AM2+ M-ATX + REMOTE CONTROL - Produktinformasjon

AMD ATHLON II X2 240E 2.8GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX - Produktinformasjon

Onboard GPU er rikelig til å dra f.eks XBMC, og du får like bra video-dekoding som med ekstra skjermkort.

Billigere og kjøligere enn din løsning. Du lander på ca 2000 for hele "grunnpakken" (CPU, GPU, Hovedkort, RAM) så er det bare å putte inn det du trenger ellers...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vurderte dette då eg kjøpte, men eg meinar å hugse at dette hovedkortet ikkje klarte å levere 7.1 PCM gjennom HDMI, og då valgt eg Intel i staden. Kan vere at dette er ordna ved ny firmware eller lignande, men var det ikkje då eg skulle kjøpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Eg vurderte dette då eg kjøpte, men eg meinar å hugse at dette hovedkortet ikkje klarte å levere 7.1 PCM gjennom HDMI, og då valgt eg Intel i staden. Kan vere at dette er ordna ved ny firmware eller lignande, men var det ikkje då eg skulle kjøpe.
    785G har støtte for 7.1 PCM (GPU er HD4200). Stemmer at 780G ikke har det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du kan bekrefte at dette fungerer???
    For eg veit med sikkerheit at dei ikkje gjorde det til å begynne med.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av euphoric
    785G har støtte for 7.1 PCM (GPU er HD4200). Stemmer at 780G ikke har det.
    Dette ville jeg ha dobbelsjekket. Så vidt jeg oppfattet av diskusjoner på nett i høst, så støtter faktisk ikke 785G det heller. Det var veldig uklart om den noensinne ville kunne støtte det, eller om det kun var snakk om tid (firmware/drivere). Jeg tror faktisk at du bare fikk stereo ut. Dersom noen kan linke til tester der 7.1 (evt. 5.1) er bekreftet i praksis, så hadde jeg også satt pris på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TTT (Ting tar tid)

Følger opp min egen forespørsel.
    Maskinen jeg har skrudd i sammen går som en kule den men .... Terra tec kortene fungerer og tar inn kanaler men Ingen HD kanaler + diverse andre vanlige. har lest litt på forumet her og andre plasser. PID ? må legges inn manuelt og eventuelle kanaler ut over det må skrives inn manuelt. Jeg har ikke funnet Program vare oppdateringer fra Terratec som inneholder disse oppdateringer. Videre ser det ut for at MCE er det største problemet. MCE søker opp terratec kortene men finger ingen gangbare kanaler. Så problemene jeg står over er:

Terratec DVB-S2 kortene søker ikke opp alle kjente kanaler på Thor satelittene (Canal Digital)

Media senteret søker opp og finner Terratec kortene men finner ingen kanaler. I MCE under søkeprosessen finner jeg ikke satelitter som har "rett posisjon" eller rett benevnelse (Thor) har prøvet med de fleste intelsat etc uten å finne kanaler.

Jeg har leste noen innlegg her og der med dette temaet. Dette er tydeligvis en kjent utfordring som flere har. Noen refererer et mellom prog. mellom Terratec prog vare og MCE ??? i stede for at MCE arbeider direkte mot Teratec kortene.

All hjelp tas i mot med glede !

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har herjet mye rundt dette med MCE og Thor satelitten. Du bruker bare den Thor satelitten du finner der inne.. Thor 2/3 & Intelsat burde den hete. Vis den ikke finner alt der så kjører du en manuel transponder scan på de manglende kanalene.
    Vis ikke dette går så er det ett 3dje parts program som heter DVBViewer og DVBLink som manipulerer MCE til å tro at ditt DVB-S kort er ett DVB-T kort og du setter opp lista med kanaler i DVBLink du vil at MCE skal finne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker så mye for svar !