Ny HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27

Tråd: Ny HTPC

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny HTPC

Jeg er enn mann som har drevet lenge med hifi og har god kjennskap til dette. Jeg tenkte nå å bevege meg over på musikk og film lastet ned fra nettet. Her er jeg derimot helt fulstendig grønn.

Jeg har lest meg opp litt og fått en viss forståelse for hva jeg trenger, men fortsatt er jeg veldig usikker på hva som må til for å oppfylle mine ønsker.

Mine ønsker er som følger:

Jeg skal ha en kasse som tar seg godt ut blant de andre komponenten. Jeg vil ha best mulig lyd. Helst som skal streames til en ekstern dac. Det skal være hdmi utgang. Jeg vil ha mulighet til å rippe filmer. Jeg ønsker trådløs internett så jeg kan laste ned filmer og musikk direkte til denne hardisken. Jeg ønsker Windows 7. (At det vil være mulig å bruke denne også til spill vil være en fordel, men ikke primært). En liten skjerm, et lite tastatur og mus(trådløst) vil også være ønskelig, da jeg jo vil bli jobbene litt på den for å laste ned det jeg trenger.

Prismessig så ønsker jeg å holde meg under kr. 15000,- komplett, men jeg ønsker et oppsett som ikke er utdatert i går.

Kontaktet Komplett.no og ba om et forslag, men er usikker på om de forstår mine ønsker. Han mente bla. at et skjermkort til kr. 298,- ville holde for å få topp lyd. Om jeg har forstått de forskjellige innlegg her på forumet så gjør det ikke det.

Dette var forslaget jeg fikk:
    Kabinett
    Komplett.no - Silverstone SST-LC17B HTPC Sort
    Hovedkort
    Komplett.no - DFI LanParty DK P45-T2RS+, ATX, P45,
    Ram
    Komplett.no - Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5
    Prosessor
    Komplett.no - Intel Coreâ„¢ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket
    Strømforsyning
    Komplett.no - Corsair VX 550W PSU

Skjermkort
    Komplett.no - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5
    Trenger ikke så kraftig ved streaming
    men valgfritt, holder med denne
    Komplett.no - HIS Radeon HD 4350 512MB DDR2
    hardisk
    Komplett.no - Hitachi Deskstarâ„¢ 7K2000 2TB
    Skjerm
    Komplett.no - BenQ 24" LCD E2420HD

Er det noen av ekspertene der ute som kan hjelpe meg å eventuelt endre på oppsettet fra Komplett (eller godkjenne det om det er akkurat det jeg vil ha).

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen ekspert, men holder på med noe av det samme akkurat nå, så kanskje jeg kan komme med noen tips.

1. Hva slags filmer skal du rippe og spille av?
    2. Hvor store krav til lagring har du lokalt på denne maskinen? (mange lagrer på ekstern PC eller NAS)
    3. Hva er dine krav til HD-lyd (dvs. multikanals lyd)
    4. Hva tenker du å styre den med?

Både kabinett og strømforsyning ser greit ut, uten at jeg har testet de. Kabinett blir litt subjektivt. Det finnes mye fint der ute (også med LCD), men prisene varierer veldig. Det er greit å ha litt størrelse på det (IMO), slik at komponentene ikke er pakket rundt hverandre (tenk varme). Det er viktig å få den så lydløs som overhodet mulig.

Til den prisen kan du gå ned 200kr på hovedkort, og opp tilsvarende på CPU. Da får du et system basert på de nye i7 prosessorene fra Intel - en god del raskere enn alternativet til Komplett. Du kan faktisk gå ned på prosessor, i allefall om du kun skal bruke den primært til musikkavspilling.

Dette er komponentene jeg ville ha byttet med:

• KINGSTON 4GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 9-9-9-27 DIMM KIT OF 2
    • INTEL Core i7-860 2.8GHz Quad Processor LGA1156 8MB Boxed CPU
    • ASUS Mainboard S-1156 P55 ATX 2xPCI-E SATA-II Raid DDR3 (P7P55D)

Du trenger ikke heftig skjermkort med en så rask PC (selv ikke til avspilling av 1080P HD), i allefall ikke om du ikke skal spille på den. Dyre skjermkort tar opp mye plass i kabinettet, avgir mye varme (og potensielt støy om man ikke tar hensyn til vifte) og ikke minst drar de opp budsjettet.

Det er mye valg å ta når det kommer til en slik PC, og folk har stort sett veldig forskjellige bruksområder.

Skal du bruke den til musikkavspilling bør du sørge for å WASAPI eller ASIO støtte. Sistnevnte krever et litt mer seriøst lydkort, førstnevnte tror jeg kun er en software-bit i Windows. Begge gjør det samme, dvs. sørger for at lyd blir sendt direkte fra software-avspiller (for eksempel Foobar el. J.River) til lydkort uten å bli innblandet i Windows sin lydmixer. Det er _veldig_ viktig! Du kan søke litt på dette i Google - det er ikke vanskelig å sette opp for en 2-kanals løsning, men det er greit å kjenne til begrepene.

Vær klar over at det også kan være forskjell på lydkort - også når det kommer til digitalutganger/støy/drivere.

Jeg tror du skal komme veldig langt med et slikt budsjett.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Er ingen ekspert, men holder på med noe av det samme akkurat nå, så kanskje jeg kan komme med noen tips.

1. Hva slags filmer skal du rippe og spille av?
    2. Hvor store krav til lagring har du lokalt på denne maskinen? (mange lagrer på ekstern PC eller NAS)
    3. Hva er dine krav til HD-lyd (dvs. multikanals lyd)
    4. Hva tenker du å styre den med?

Både kabinett og strømforsyning ser greit ut, uten at jeg har testet de. Kabinett blir litt subjektivt. Det finnes mye fint der ute (også med LCD), men prisene varierer veldig. Det er greit å ha litt størrelse på det (IMO), slik at komponentene ikke er pakket rundt hverandre (tenk varme). Det er viktig å få den så lydløs som overhodet mulig.

Til den prisen kan du gå ned 200kr på hovedkort, og opp tilsvarende på CPU. Da får du et system basert på de nye i7 prosessorene fra Intel - en god del raskere enn alternativet til Komplett. Du kan faktisk gå ned på prosessor, i allefall om du kun skal bruke den primært til musikkavspilling.

Dette er komponentene jeg ville ha byttet med:

• KINGSTON 4GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 9-9-9-27 DIMM KIT OF 2
    • INTEL Core i7-860 2.8GHz Quad Processor LGA1156 8MB Boxed CPU
    • ASUS Mainboard S-1156 P55 ATX 2xPCI-E SATA-II Raid DDR3 (P7P55D)

Du trenger ikke heftig skjermkort med en så rask PC (selv ikke til avspilling av 1080P HD), i allefall ikke om du ikke skal spille på den. Dyre skjermkort tar opp mye plass i kabinettet, avgir mye varme (og potensielt støy om man ikke tar hensyn til vifte) og ikke minst drar de opp budsjettet.

Det er mye valg å ta når det kommer til en slik PC, og folk har stort sett veldig forskjellige bruksområder.

Skal du bruke den til musikkavspilling bør du sørge for å WASAPI eller ASIO støtte. Sistnevnte krever et litt mer seriøst lydkort, førstnevnte tror jeg kun er en software-bit i Windows. Begge gjør det samme, dvs. sørger for at lyd blir sendt direkte fra software-avspiller (for eksempel Foobar el. J.River) til lydkort uten å bli innblandet i Windows sin lydmixer. Det er _veldig_ viktig! Du kan søke litt på dette i Google - det er ikke vanskelig å sette opp for en 2-kanals løsning, men det er greit å kjenne til begrepene.

Vær klar over at det også kan være forskjell på lydkort - også når det kommer til digitalutganger/støy/drivere.

Jeg tror du skal komme veldig langt med et slikt budsjett.

Svarer best mulig på dine spørsmål:
    1. Dette er vel for fremtiden, men først og fremst blueray
    2. Jeg skal bruke denne maskinen til lagring
    3. Jeg har høye krav til hd-lyd (høye krav til lyd generelt)
    4. Litt usikker på hva du mener, men antar det er softwear du prater om. Her har jeg igjen ikke peiling, og trenger mye hjelp.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En detikert BD spiller vil gi deg bedre bilde enn en htpc.
    Meg og en kompis har drevet på med htpc i noen år nå. Og de måtte tilslutt se seg slått av mediaspillere og bd spillere.
    Nå er de pensjonert som servere.

Så kjøp en billig pc med BD spiller hvis du vil rippe filmene dine så kjøper du deg en tvix mediaspiller og en panasonic 60 BD spiller, da har du det du trenger.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    En detikert BD spiller vil gi deg bedre bilde enn en htpc. Meg og en kompis har drevet på med htpc i noen år nå. Og de måtte tilslutt se seg slått av mediaspillere og bd spillere. Nå er de pensjonert som servere.
    Setter man ikke opp avspillingen korrekt på HTPC`en, så vil en dedikert spiller gi bedre bilde. Sånn sett er ikke en HTPC veldig plug`n`play. Men mye har forandret seg de siste månedene ift. BD-avspilling. Nå virker også lyd å være på plass over HDMI.

Ut i fra hva jeg har lest på visse forum over dammen vil en HTPC med MadVR i mange tilfeller være bedre enn de fleste billigere BD-spillere. Men det skader selvfølgelig ikke å ha en billig BD-spiller for rask og enkel avspilling.

TVIX-boksen er heller ikke noe godt mediacenter, og den sliter nok med Blu-Ray rips. Jeg ser den støtter MKV, jeg tviler på at den støtter høyoppløst multikanals FLAC. Og den støtter neppe ISO.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tvix 6600 støtter iso (beta fw) og så støtter den flac, vet ikke om den støtter flerkanals flac enda, men det kommer vel.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Svarer best mulig på dine spørsmål:
    1. Dette er vel for fremtiden, men først og fremst blueray
    2. Jeg skal bruke denne maskinen til lagring
    3. Jeg har høye krav til hd-lyd (høye krav til lyd generelt)
    4. Litt usikker på hva du mener, men antar det er softwear du prater om. Her har jeg igjen ikke peiling, og trenger mye hjelp.
    1. Da har du litt å sette deg inn i om du ikke allerede har begynt. BD-ripping og ikke minst avspilling er et veldig hot tema på enkelte forum om dagen - ikke uten grunn.

Jeg anbefaler forøvrig LG CH08L BD-ROM for ripping og avspilling av BD.

Den er en av få avspillere som klarer 8x les (hastighet er fint når du ripper), og den koster ikke all verden.

2. Ok. Grunnen til at jeg spør er fordi BD tar veldig mye plass, og skal man ha backup i tillegg ender man gjerne opp med flere TB-disker. En SSD disk (som også er 100% stillegående) kan gi det markant forskjell i hastighet; både ved ripping, filbehandling og oppstart av programmer/windows. De er dog relativt dyre, og egner seg således først og fremst til systemdisk.

3. Det betyr at du må sette opp PC`en til å støtte ASIO/WASAPI (i allefall for 2-kanals lyd), rippe all musikk i FLAC eller annet lossless format, ta et standpunkt til om du skal spille av BD med bitstream lyd over HDMI (kanskje enklest nå som det faktisk fungerer), eller konvertere det til MKV med multikanals FLAC (som gir flere muligheter, men krever litt mer av brukeren).

4. Jeg tenkte både på software og fjernkontroll/tastatur etc. Også her er det litt å sette seg inn i. I allefall om man skal utnytte en HTPC fullt ut (med mediacenter/frontend etc).

Du kan også bruke HTPC`en til romkorreksjon, som for eksempel Audiolense. Mange fornøyde brukere både på Hifi Sentralen og AVforum.

Kort oppsummert; en løsning som Razor foreslår vil være et langt mer "tut og kjør" oppsett - det er ikke en HTPC når man først begynner å stille litt krav. Men det er MYE hjelp på nettet ift. oppsett, og man har mange flere muligheter med en HTPC - ikke minst å sette opp en svært seriøs løsning for avspilling av musikk.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En detikert BD spiller vil gi deg bedre bilde enn en htpc.
    Meg og en kompis har drevet på med htpc i noen år nå. Og de måtte tilslutt se seg slått av mediaspillere og bd spillere.
    Nå er de pensjonert som servere.

Så kjøp en billig pc med BD spiller hvis du vil rippe filmene dine så kjøper du deg en tvix mediaspiller og en panasonic 60 BD spiller, da har du det du trenger.
    Beklager men dette er feil!

Satte for litt siden opp en HTPC som er helt kompromissløs på både bilde og lyd på alt av avspilt materiale (film vel og merke)

For å få tilsvarende kvalitet på avspilling av DVD/Blu-ray som en stand-alone spiller må følgende være på plass:

- Et skjermkort som også kan sende ut bitstreamlyd via HDMI (det holder med 8-kanals LPCM om man går for en FLAC-løsning)
    - Skjermkortet må klare å sende ut 23,976, 24hz og 50hz (og 60hz dersom NTSC materiale avspilles) til TV/projektor (forutsatt at disse støtter dette) avhengig av vidematerialet. Fullstendig framesync er ESSENSIELT for perfekt bildeflyt ved panoreringer o.l.
    - Lyden (f.eks DTS HD Master eller True HD) må enten sendes som bitstream til ekstern receiver eller alternativt gjøres om til FLAC sammen med bilde i en lossless prosess som ender opp i en .mkv fil. Deretter må man kjøre noe som kan sørge for at FLAC kjøres bitperfect gjennom Windows 7 sin lydstack, noe som inkluderer programmet reclock og WASAPI.
    - Musikk må som HåkonN nevner også kjøres enten via WASAPI eller ASIO også.

Hva du bør gjøre avhenger av hvordan du skal etterbehandle lyden ved surround egentlig:
    1. Skal du sende lyden som bitstream til en receiver?
    2. Skal du kjøre en eller annen form for romkorreksjon på HTPC før lyden sendes til eksterne forsterkere?

Jeg anbefaler å gå for nr. 1 om du ønsker garantert problemfri fullstendig kompromissløs avspilling uten noe dill (men det kreves fremdeles at du vet hva du gjør!!)
    Nr 2 er "nybrottsarbeid" som vil gi deg flere grå hår og det fins ingen ferdig "fasitløsning". Men noen må jo være først...

Min oppskrift til perfekt avspilling av alt av filmmateriale hvor all lyd sendes videre til receiver i bitperfect form (merk at dette er 1 løsning! Men denne er garantert stabil og gir overhodet ingen kompromisser på bilde eller lyd i forhold til en stand alone blu-ray spiller, hverken på DVD eller blu-ray):

Må krav på hardware:
    - Minimum ATI 5750, noe bedre trenger du KUN dersom du ønsker å spille blodseriøst på maskina.
    - Blu-ray spiller (for å kunne "slenge" inn en blu-ray og for ripping)
    DET ER DET ENESTE. Resten behøver ikke være bra i det hele tatt! Har forøvrig samme kabinett som du forespeiler, bortsett fra at jeg har kun én åpning for optisk drev, men ellers identisk. Det anbefales!

Må krav på software:
    - AnyDVD HD (til fjerning av kopibeskyttelse ved avspilling samt enkel ripping. Anbefaler livstidslisens til under 1000-lappen)
    - PowerDVD 9 med siste patch for å enable bitstream av DTS HD Master og True HD over ATI-kortet
    - Windows 7's innebyggede media player WMP12.
    - Virtual Clone Drive (gratis, brukes for å få enkel mounting av ISO-filer)

Dersom du ønsker at alt dette skal fungere optimalt bruker du Windows Media Player 12 i Windows 7 til alt av avspilling, inklusive DVD, og PowerDVD kun til avspilling av blu-ray.
    Neste punkt er at både DVD og Blu-ray rippes til ISO-filer! Det er to årsaker til dette:
    - Du får en eksakt kopi av originalen, minus kopibeskyttelse.
    - Virker oppsettet ditt på ISO-filer, så virker det også eksakt likt på DVD/Blu-ray som puttes inn i leseren! Med andre ord, mest mulig plug and play med minst mulig innsats.

Siste punkt er at du må gå gjennom ATIs driverinnstillinger, Windows Media Player og PowerDVD for å få satt riktige innstillinger for bilde og lyd. Spesielt videokvaliteten er nemlig default elendig om du ikke gjør dette. Default innstillingene i softwaren inkluderer en masse prosessering, smoothing og såkalt "oppspriting" av bildet. Dette gjør HTPC-bildet rimelig dårlig i forhold til en stand-alone spiller. Men når du får fjernet jallaprosesseringen så kan jeg meddele at bildet blir kjempebra!! Min Pioneer BDP-51FD er absolutt ikke noe bedre enn min HTPC. Faktisk så heller jeg til at DVD ser enda hakket bedre ut på HTPCen med AVIVO som leverandør!

Siste visdomsord:
    FÅ TVen/PROJEKTOREN din kalibrert!!! Dette er essensielt for optimalt bilde, og du kommer sannsynligvis til å merke problematikk med tanke på full vs limited RGB. Dvs blasst sortnivå og elendighet. Dette er enkelt å korrigere, men krever at du enten kalibrerer TVen eller evner å kjenne igjen problemet om det skulle oppstå. Jeg driver med dette selv, så jeg får skviset ut optimalt bilde. Det var derfor svært gledelig for meg at HTPCen viste seg å få så bra bilde at den til og med i hvertfall er på lik linje med min Pioneer blu-ray spiller, sannsynligvis hakket bedre!

Dette var kun en kort oppsummering, men min "løsning" krever ingen dilling med reclock, ingen ekstra "filtre" eller codecs, og den er STABIL! Jeg har ikke hatt et eneste hikk eller heng, eller noe kødd med lyden.
    Det er bare å putte inn disken eller alternativt dobbeltklikke på .iso-filen på serveren min og alt fyres opp automatisk i fullskjerm uten noe krangling eller problemer.
    Det eneste man må sørge for er at man kjører korrekt oppdateringsfrekvens i forhold til videomaterialet (ja det er irriterende, men nødvendig!)
    Dette var sikkert alt for mye på en gang, så du får bare ignorere posten om det ble for mye...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tvix 6600 støtter iso (beta fw) og så støtter den flac, vet ikke om den støtter flerkanals flac enda, men det kommer vel.
    ISO er greit nok. Men hvordan spiller den av BD ISO?

Med alle de problemene det har vært med HD-lyd ville i allefall ikke jeg ha kjøpt en mediastreamer til flere tusen kroner for å satse på at format-støtte kommer i fremtiden. Multikanals FLAC, HD lydformater og BD ISO har vært aktuelt i flere år nå - og ingen har enda klart å støtte det, i allefall ikke uten downsampling på lydsiden.

Det er også derfor HTPC har fått litt vind i seilene igjen - men også der har det vært mye utfordringer.

Kort sagt - Blu-Ray er blitt selve definisjonen på et forbruker-fiendtlig mediaformat!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til de ikke støtter hd lydformat er forde de ikke får lisens pga piratkopiert material som mange bruker disse spillerene til.

Da får dere fortsette diskusjonen mens jeg går å ser en god hd film på tvixen. Ha en god natt.

Glemte noe.. Vet ikke om den tar BD ISO, ser bare på mkv uansett så.....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva du bør gjøre avhenger av hvordan du skal etterbehandle lyden ved surround egentlig:
    1. Skal du sende lyden som bitstream til en receiver?
    2. Skal du kjøre en eller annen form for romkorreksjon på HTPC før lyden sendes til eksterne forsterkere?

Jeg anbefaler å gå for nr. 1 om du ønsker garantert problemfri fullstendig kompromissløs avspilling uten noe dill (men det kreves fremdeles at du vet hva du gjør!!)
    Nr 2 er "nybrottsarbeid" som vil gi deg flere grå hår og det fins ingen ferdig "fasitløsning". Men noen må jo være først...

Min oppskrift til perfekt avspilling av alt av filmmateriale hvor all lyd sendes videre til receiver i bitperfect form (merk at dette er 1 løsning! Men denne er garantert stabil og gir overhodet ingen kompromisser på bilde eller lyd i forhold til en stand alone blu-ray spiller, hverken på DVD eller blu-ray):
    Gode poeng! Kjører man ISO med bitstream slipper man å tenke på WASAPI og ASIO (i allefall på filmlyd), det er en god del enklere rippeprosess og det ser nå ut til å fungere uten alt for mye innsats fra brukeren.

Jeg kommer til å rippe til MKV, men det er riktignok en del mer å sette seg inn i der.

Må krav på hardware:
    - Minimum ATI 5750, noe bedre trenger du KUN dersom du ønsker å spille blodseriøst på maskina.
    - Blu-ray spiller (for å kunne "slenge" inn en blu-ray og for ripping)
    Jeg regner med at du da mener skjermkortet/GPU skal ta seg av tyngre hardware-dekoding av 1080P. Støtter slike skjermkort hardware-dekoding av alle HD-format?

- AnyDVD HD (til fjerning av kopibeskyttelse ved avspilling samt enkel ripping. Anbefaler livstidslisens til under 1000-lappen)
    Forøvrig juletilbud på livstidslisens av Any-DVD HD frem til 31.Desember; kun 500kr!

Dette var kun en kort oppsummering, men min "løsning" krever ingen dilling med reclock, ingen ekstra "filtre" eller codecs, og den er STABIL! Jeg har ikke hatt et eneste hikk eller heng, eller noe kødd med lyden.
    Det er bare å putte inn disken eller alternativt dobbeltklikke på .iso-filen på serveren min og alt fyres opp automatisk i fullskjerm uten noe krangling eller problemer.
    Det eneste man må sørge for er at man kjører korrekt oppdateringsfrekvens i forhold til videomaterialet (ja det er irriterende, men nødvendig!)
    Dette var sikkert alt for mye på en gang, så du får bare ignorere posten om det ble for mye...
    Men du har ikke et flott og brukervennlig Media Center. Og du må sette oppdateringsfrekvensen manuelt basert på type film.

Ingen løsning ser ut til å være perfekt i dag.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til de ikke støtter hd lydformat er forde de ikke får lisens pga piratkopiert material som mange bruker disse spillerene til.
    Uansett grunn så er den type spillere i allefall ubrukelig (IMO) for avspilling av både musikk og HD filmer i en seriøs hjemmekino-løsning. Men for avspilling av ymse piratkopiert film/video som uansett ikke holder all verdens kvalitet så er det sikkert midt i blinken.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode svar. Jeg skjønner jo nå at dette er en lang vei å gå for at jeg skal kunne forstå hva jeg driver med. MÅ vel kjøpe meg utstyr jeg trenger på hardware siden, så "leke" meg frem til kunnskap.

Jeg setter veldig pris på en eksakt liste over hva jeg skulle trenge for å kunne begynne. Jeg føler vel at jeg må prøve for å lære nokk. En ting er å lese, men uten å kunne prøve samtidig så kommer man ikke i mål. Det første jeg skal gjøre er å kjøpe en ny pre/pro som har hdmi inganger og prosessering for hd. Dette skal på plass før jul (håpe jeg). Så skal jeg samle sammen all hjelpen jeg får her inne og se om jeg kan bygge meg htpc rett over nyåret.

Jeg ser av dine innlegg marsboer at det er mange ting som må læres og taes hensyn til, men i utgangspungtet er det derfor jeg har tenkt å begynne på dette. Jeg har jo en BDP 71lx spiller, og en ba cd spiller også. Så skulle jeg bare lytte og se film, så hadde jeg ikke behøvd htpc. Men dette er jo en hobby for oss alle så veien frem er jo vell så viktig som resultatet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ikke er datakyndig mener jeg HTPC ikke er veien å gå som en alt i ett løsning. Jeg vil anbefale en Oppo Blu-ray spiller og så bruker du HTPCen til musikk og surfing.
    Anbefaler deg å legge litt penger i et skikkelig kabinett. Og hvorfor ikke et helt lydløst et? HFX sine kabinetter er vifteløse og baserer seg på pipes som leder varmen til kjøleribber. Pene er de også. Sammen med SSD blir det totalt tyst og så kan du ha en server et annet sted til lagring.
    HFX - Home
    HFX Online Store

Ta kontakt med denne fyren og han bygger en HFX for deg:
    Petter Ulriksen HCI » Om
    Burde komme godt under 15k.

Jeg tror en slik todelt løsning med HTPC og en Blu-ray spiller er det mest stabile og tryggeste for de fleste å gå for. Det høres selvfølgelig veldig flott ut med en spiller til alt, men man beveger seg inn i en verden med mye trøbbel og store utfordringer.
    oppo bdp-83

HDMI er forresten ingen god standard for HTPC til å sende både lyd (musikk) og bilde. Til musikk bør du bruke digital utgang til receiver (gjerne med et Lynx AES16e lydkort) eller bruke en asynkron USB DAC.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg regner med at du da mener skjermkortet/GPU skal ta seg av tyngre hardware-dekoding av 1080P. Støtter slike skjermkort hardware-dekoding av alle HD-format?
    alle er et veldig sterkt ord som jeg ikke er kvalifisert til å svare på, men jeg kan i hvertfall meddele at ATI-kortet hos meg med WMP12 (som støtter DXVA, dvs utnytter hardwaren i GPUen, out of the box) har kjørt alt jeg har kastet på det. Det inkluderer blu-ray, .mkv og privat HD-video tatt opp med 3 forskjellige kameraer med 2 ulike komprimeringsformater. Kort sagt kan jeg dermed si at jeg enda ikke har vært borti noe som ikke har blitt hw-accelerert.
    Dette gjelder også feilfri hardware de-interlacing av typisk 1080i film fra HD-kameraene! Dette er noe som betyr svært mye om man spiller mye egenprodusert HD-hjemmevideo.

MEN, det er et MEN her. Ønsker du å etterprosessere bildet med ffdshow eller på annen måte bruke en annen løsning enn hardware-løsningen så kaster du hele AVIVO-biten på båten. Med andre ord trenger du en heavy CPU om du ønsker å etterprosessere bildet.

Det jeg kan si er at AVIVO, riktig konfigurert i alle ledd, har en bildekvalitet på DVD og Blu-ray (dersom all prosessering slås av i driver og software) som er tilsvarende som en hvilken som helst meget god stand-alone blu-ray spiller i dag.
    Om man imidlertid ønsker å tilpasse bildet litt mer til egen smak, f.eks gjøre DVD-bildet skarpere for å se bedre ut på projektorer (riktignok på bekostning av andre deler av bildet) så trenger man diverse filterløsninger og mister vel så vidt jeg vet alle fordelene av HW-accel på GPUen.
    Jeg er imidlertid stor fan av å skru av all prosessering av bildet i absolutt alle ledd, dvs at det som er på disken er det jeg får se (med unntak av ren oppskalering av DVD selvfølgelig) så AVIVO er nærmest ultimat for meg siden bildekvaliteten er tilsvarende som en stand-alone spiller.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt litt forskjellig meninger ang. hardware dekoding av HD i GPU, men ut i fra det du sier så høres det ganske greit ut.

Jeg er imidlertid stor fan av å skru av all prosessering av bildet i absolutt alle ledd, dvs at det som er på disken er det jeg får se....
    Jeg har til gode å se et bilde (også BD) som ikke blir bedre etter å ha bli behandlet av en skikkelig videoprosessor (som egentlig gjør akkurat det samme som mange av filterene populære i HTPC-miljøet). Men mange av de "ferdig-innstillingene" på bundle-avspillerene og skjermkortdriverene gjør nok ofte mye rart. Det gjorde de også på DVD.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner meget godt til problemstillingen med ffdshow, avisynth-script osv. Jeg var ihuga bruker av dette inntil for omlag tre år siden, da blu-ray kom og jeg ikke lenger kunne få en optimal opplevelse på dette formatet fra HTPCen og dermed gikk bort fra HTPC som helhet. Jeg skrev også den gang en guide her på avforum for hvordan ffdshow og avisynth kunne settes opp for best mulig bilde.

Og DVD-bildet blir svært bra! Men jeg fant etter hvert ut at HW-accel med nvidia og PureVideo på den tiden i sum ga et like bra bilde. Man bytter stort sett det naturlige bildet man har uten prosessering med et med økt skarphet og støyfjerning, hvor ingen av dem kommer helt gratis. I sum vil jeg ikke si at bildet ble bedre, bare prioritert annerledes. Graden av suksess var i stor grad avhengig av kildemateriale. Gode DVDer ble gjerne seendes fantastisk bra ut, mens dårlige DVDer ble seende enda verre ut.
    Det verste med å introdusere disse filterløsningene er imidlertid ikke dette med CPU-bruken og selve bildekvaliteten siden dette er subjektivt, men det går nesten alltid på bekostning av stabilitet. Det virker som det skal så godt som alltid, men ikke helt. Av og til bare tryner filmen/avspilleren eller nekter å samarbeide. Jeg husker at dette gjorde at jeg alltid "satt litt på nåler" når jeg hadde folk på besøk.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboer, bruker du kun Transporter til musikk, eller bruker du også HTPC? Ser ut som en må over på Winamp/foobar/j.river for å bruke WASAPI/ASIO...? Klarer ikke å se at f.eks. WMP12 støtter dette? Det er jo litt merkelig siden WASAPI er MS-verk i Vista/Win7...

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tokk rådet til Orso og bestilte en HTPC fra Petter Ulriksen. Så får jeg bruke denne til å lære meg opp. Skal bli morro.

Håpet er jo i fremtiden å kunne selge BD og cd spiller. CD går ganske fort ut da jeg kunn bruker denne til drivverk. Jeg har funnet ut at å bruke mange kroner på drivverkt er veldig bortkastet. Og en kasse mindre og noen kroner i hånda er heller ikke å forakte.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    marsboer, bruker du kun Transporter til musikk, eller bruker du også HTPC? Ser ut som en må over på Winamp/foobar/j.river for å bruke WASAPI/ASIO...? Klarer ikke å se at f.eks. WMP12 støtter dette? Det er jo litt merkelig siden WASAPI er MS-verk i Vista/Win7...
    Kun Transporter på musikk. HTPCen krever at jeg har på et skjermbilde noe som er helt uaktuelt siden det stjeler fokus når jeg lytter.

Transporteren er et perfekt grensesnitt for musikklytting så jeg ønsker heller ikke å bruke en HTPC til dette selv om det kunne blitt løst på en eller annen måte. I tillegg måtte jeg brukt Transporters DAC uansett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •